Už 29.11.! 💌 Kupte si lístek na Svět podle Heroine 🎟️

Jak vybrat správnou střední školu? Ať děti hlavně poznají své silné stránky, radí kariérové poradkyně

Právě teď je ten čas, kdy si deváťáci a deváťačky vybírají střední školu. Jenže co když netuší, kam dál? Pomoci by jim měli kariéroví poradci a poradkyně. Podle nich je potřeba začít řešit volbu střední školy už od první třídy. Radí, na co by se děti při výběru školy měly zaměřit a upozorňují, čemu se naopak vyvarovat. Stěžejní roli hrají pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, kterým pomáhají postavit se na stejnou startovní čáru s dalšími dětmi.

Když to nevyjde na střední s maturitou, směřují dívky třeba na cukrářku. Těch se ale zdaleka tolik neuživí.Foto: Unsplash

Čtrnáctiletá Kamila Šmejkalová studuje poslední ročník na základní škole v Šestajovicích a brzy před sebou bude mít nelehký úkol: zvolit, kam se bude ubírat její další cesta za vzděláním. „Chtěla bych na gymnázium, ale ještě nevím přesně na které. Chtěla bych, aby mělo biologické zaměření, protože si myslím, že by mě to mohlo bavit,” líčí Šmejkalová, která se zajímá o zuby a zvažuje proto, že by se jednou stala ortodontistkou.

Kam z devítky? Ne každý to ví

Před otázkou, jakou střední školu zvolit, stojí desítky tisíc dalších deváťáků. Pro představu: v letošním školním roce nastoupilo podle hrubých dat ministerstva školství do devátých tříd přibližně 101 tisíc žáků. A většina se jich bude chtít vzdělávat dál. Kamila Šmejkalová je jednou z těch, kteří už tuší, jakým směrem se vydat, a má kolem sebe lidi, kteří jí s výběrem rádi poradí - kamarády, rodinu i učitele. Jenže je mnoho dětí, které tápou, kam podat přihlášku, a spousta jich nemá ani podpůrnou síť, která by jim s tím pomohla. Pro takové děti jsou stěžejní kariéroví poradci a poradkyně.

„Pro děti se slabším sociálním zázemím je těžší projít vzdělávací cestou. Jejich rodiče mají třeba špatnou zkušenost se vzdělávacím systémem a mají předsudky. Nebo neumí dětem pomoct školu vybrat. A když tyto děti začneme brzy kariérově vzdělávat a rozvíjet, nastavíme jim stejnou startovací čáru, jako mají děti s lepším zázemím,” vysvětluje koordinátorka kariérového vzdělávání na pražské Základní škole Vitae Linda Hadaš Honskusová.

Základní škola Vitae vyučuje děti integrovaně, tedy propojováním předmětů. Součástí výuky tu je právě i kariérové vzdělávání a poradenství - a podle Hadaš Honskusové je potřeba s tím začít už od první třídy. „Děti mají vždy na dva měsíce dané téma, takzvanou epochu, která propojuje celou výuku. Už v první třídě mají epochu zaměřenou na povolání. Bavíme se s nimi o tom, kým by chtěly být, vyrábí třeba různé postavičky z papíru. Také si s nimi povídáme o tom, co dělají jejich rodiče, protože to děti často přesně neví,” líčí Hadaš Honskusová.

Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.

Získejte neomezený přístup k Heroine za 129 Kč měsíčně.