Karel Handlíř před šestnácti lety jako ředitel nastoupil do elitní krnovské základní školy. Brzy po nástupu ale město rozhodlo, že zruší místní rasově segregovanou školu a především romské děti rovnoměrně rozmístí do škol ostatních. Začátky nebyly jednoduché, přiznává ředitel. Dnes je ale ZŠ Janáčkovo náměstí vzorem v úspěšném zvládnutí desegregace a Karel Handlíř své zkušenosti předává dalším obcím a školám.
Dá se úspěšně bojovat se segregací žáků ve vzdělávání? Je možné dojít úspěšně ke změně?
Ředitel samotný to nemá šanci zvládnout. Pokud škola už to stigma má, velmi těžko se s tím bojuje. Postupně se zvyšuje míra segregace, děti si zvykají a vzniká svět sám pro sebe. Cyklí se pohled na svět, způsob učení, práci s dětmi i problémy.
Zde hraje klíčovou úlohu zřizovatel školy, který může pomoci ve změně podmínek a nastavení rovnosti. Musí to být vždy spolupráce obce, vedení i učitelů. Ve vesnických školách to je složitější, v prostředí měst od patnácti tisíc výš se to dá většinou řešit spádovostí – tedy změnou obvodů a rovnoměrným rozdělováním dětí. Dostaneme se tak na dvě až tři sociálně znevýhodněné děti na třídu, což je krásně zvládnutelné. Třídu to dramaticky neovlivní tak, jako když v ní máte takových dětí polovinu.
Jak vaše škola vypadala, když jste nastoupil?
Byli jsme naopak elitní školou s matematickými třídami. Do takové školy jsme přijali sociálně znevýhodněné děti a začali s nimi pracovat. Měli jsme to jednodušší, než když je ten proces opačný.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.