Brčko? Ani náhodou. Ale jak zodpovědně se chováte v koupelně?

Brandstory
Zdenka Tomis
| 4. 8. 2021 | 13 komentářů | 2 178
Brčko? Ani náhodou. Ale jak zodpovědně se chováte v koupelně?
Foto: Shutterstock

Všichni už máme vlastní kelímek na kávu, vyhýbáme se jednorázovým plastům i balené vodě. Nebo alespoň víme, že bychom měli. Díváme se ale podobně zodpovědně i na kosmetiku? Omezit obaly v tomto odvětví je přitom dnes už stejně jednoduché jako v jídle.

Často slyšíme, že nejčastějším problémem bývají plasty. Jak na svém Instagramu upozorňuje e-shop s přírodní kosmetikou Byssine, objem plastů, které končí v oceánu, jde přirovnat ke kamionu s pěti tunami plastů, který se do moře vysype každou minutu. Ročně je to podle UN Environment Program 8 milionů tun. Pokud by přitom znečišťování postupovalo stejnou rychlostí jako doteď, v roce 2050 bude v oceánech více plastů než ryb.

Ani sklo není ideální

Bohužel to, že plastový obal zodpovědně vytřídíte a vyhodíte ho do žlutého kontejneru, ještě neznamená, že bude zrecyklován (tedy znovu využit). Podle údajů EKOKOM se daří v Česku recyklovat jen zhruba třetinu plastového odpadu.

Nabízí se vyměnit plastové obaly za skleněné, ale ani to není zcela ideální řešení. Je šílené, že plastová lahvička se v přírodě rozloží až za 450 let, ovšem sklu to trvá celých 1000 let. Sklo je tedy skvělou volbou, pokud si pořizujete znovu plnitelný flakon, a tak vám vydrží opravdu dlouho. Případně když víte, že skleničku poté využijete jako dózu na šperky, jako vázu a podobně.

Zkuste to bez obalu

V opačném případě je lepší volit alespoň kovové tuby – plechovka se rozkládá 50 let. A samozřejmě vůbec nejlepší variantou je papír, který se rozloží za dva měsíce, což je mimochodem stejně jako třeba banánová slupka. A pokud se chcete stát opravdovou světicí, zkuste kosmetiku bez obalu, tedy její tuhou variantu.

Zodpovědná péče o vlasy

tuhý šamponFoto: Yves Rocher

Tuhý šampon od Yves Rocher je zabalen jen v papírové krabičce, ale myslelo se i na cestování, a tak je možné dokoupit si plechovou krabičku, která vám vydrží navěky, a šampon tak můžete bez obav přepravovat.

Yves Rocher tuhé šampony jsou navíc stejně kvalitní jako ty klasické. Krásně vyčistí a vyživí vlasy, přičemž si můžete vybrat, zda chcete šampon pro jemnou péči, pro lesklé vlasy nebo na suché vlasy.

Tuhý šampon, Yves Rocher, 199 Kč

Průkopníkem této oblasti je britská značka Lush, která prodávala své „šampuky“ už dlouho před tím, než ekologii a zodpovědný přístup začal akutně řešit celý svět. U nich seženete dokonce i pleťové krémy, make-upy i rtěnky v tuhé variantě. Základní produkty, jako jsou kvalitní tuhá mýdla či tuhé šampony na vlasy, však už dělají i masověji rozšířené a dostupnější značky, jako je například francouzský Yves Rocher.

1 stlačení = 1 kapka = 1 koupel

sprchový gel ekoFoto: Yves Rocher

Sympatická značka z francouzské Bretaně se navíc celkově snaží o zodpovědný přístup k přírodě. Důkazem může být například Koncentrovaný sprchový gel Yves Rocher, který před pár lety uvedla. Je čtyřikrát koncentrovanější než klasická varianta, proto může být uložen v menší lahvičce, která spotřebuje o polovinu méně plastů, ale snižuje i uhlíkovou stopu – stejná cesta teď přepraví více produktů, které navíc vydrží stejně dlouho jako klasický sprchový gel. Za každou koupenou lahvičku navíc Yves Rocher zasadí strom.

Koncentrovaný sprchový gel, Yves Rocher, 119 Kč

Je však také důležité zmínit, že řada značek, ne-li většina, už zodpovědnost k planetě přijala a výrobu jí přizpůsobila. Řada plastových obalů, ale třeba i kartáčků na zuby, už tedy může pocházet z plastu vyrobeného například z cukrové třtiny, nebo zkrátka z použitých plastů. I luxusní kosmetika už přechází na znovuplnitelné obaly, odstraňuje zbytečné balení do krabiček, a ještě ochranných fólií. Skvělým příkladem může být Vichy, která například své opalovací mléko zabalila do eko tuby spotřebovávající o 45 % méně plastů.

Zabaleno s rozumem

Když už si však najdete značku kosmetiky se zodpovědnými (ne)obaly, ale chcete si ji objednat on-line, zaměřte se také na to, jakým způsobem vybraný e-shop své zboží balí a posílá. Z vlastní zkušenosti vím, že některé obchody jsou schopné jeden malý produkt zabalit do bublinkové fólie, krabice, to celé do další fólie a další krabice. Skvělým trikem je objednávat si dohromady s kamarádkou – ušetříte nejen materiál na obaly, ale také peníze za poštovné.

ekologický deodorantFoto: Ben & Anna

Tuhý deodorant v papírové tubě, Provence, Ben&Anna, 179 Kč

Foto: Lush

Cukrová čisticí roláda, Illipe of Faith, Lush, 310 Kč

Foto: Vichy

Opalovací mléko, Capital Soleil, Vichy, 299 Kč

Foto: Yves Saint Laurent

Znovuplnitelný hydratační krém, Pure Shots, Yves Saint Laurent, 2890 Kč

Foto: Organikk

Tuhé mýdlo na mytí nádobí, Citron, EcoLiving, 249 Kč, organikk.cz

ekologický zubní kartáčekFoto: Profimed

Zubní kartáček z recyklovaného materiálu, Jordan, 89 Kč profimed.cz

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Yves Rocher.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • LUCIE HRDÁ Tváří titulní strany je advokátka Lucie Hrdá. „Oběti připodobňují znásilnění k vraždě duše a mnoho z nich tvrdí, že by byly raději mrtvé, než aby žily s touto zkušeností dál. Pokud se na tyto zločiny stále pohlíží jako na ublížení na zdraví, je to podle mě naprosté nepochopení,“ říká v našem rozhovoru. Organizace Bez trestu, kterou spoluzakládala, zveřejňuje skutečné rozsudky, aby upozornila na to, za jaké činy odcházejí pachatelé od soudů jen s podmínečnými tresty. „O násilí nesmíme mlčet,“ říká Lucie a sama se neúnavně angažuje.
    Lucii Hrdou fotila naše spolupracovnice v Londýně Eliška Sky.
  • STOP NÁSILÍ NA ŽENÁCH! Nějakou formu domácího násilí zažilo 20–40 % žen. V době první covidové vlny narostlo domácí násilí až o 50 %. Každá třetí žena se stala terčem sexuálního obtěžování. Zkušenost se znásilněním má asi 5–10 % českých žen, přičemž naprostá většina z nich se nikdy neobrátí na policii. Co ještě potřebujeme slyšet, abychom jako společnost přestali zavírat oči před domácím a sexualizovaným násilím?
  • MŮJ ŽIVOT S MOHAMEDEM „Mohamed zná holky, jako jsem já (35+ single ženy s kariérou), jen z filmů. Já znám kluky jako Mohamed jen ze zpráv. Oba kolem těch stereotypů první týdny potichu našlapujeme. Nevíme, co čekat. On uzavírá svůj den modlitbou, já sklenkou vína.“ Michelle Losekoot svěřila Heroine svůj příběh o tom, jak nabídla hostitelskou péči jednomu z dětí, které na českém území skončily jako uprchlíci bez rodičů. Co při tom Michelle zjistila o sobě? A co o naší společnosti?
  • FAST FEMINIST FASHION Nakupují české feministky v řetězcích? Je udržitelná móda jen pro privilegované? A koho posiluje podceněné oblečení? Módní publicistka Veronika Ruppert se zamýšlí nad přesahy mezi feminismem a módou ohleduplnou k planetě i lidem. V příloze Sustainable přinášíme také rozhovor s klimatoložkou Táňou Míkovou a tipy na udržitelnější cestování z pera architekta Petera Bednára.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 13 komentářů

Vstoupit do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Radim | 4. 8. 2021 17:52

Hlavně tento článek je výběr top ten největších nesmyslů mezi nesmysly o udržitelném hospodářství.

Například že sklo prý není ideální, protože se v přírodě rozkládá 1000 let, na rozdíl od plastů (450 let) nebo kovu (50 let). Že se ale u nás recykluje 75% skla (na rozdíl od třetiny plastů), že se sklo dá recyklovat donekonečna, a že se při jeho rozkladu neuvolňují do prostředí toxické látky (pokud sklo není z Číny), to autorku nezajímá, stejně jako fakt, že ne každý kov je ocel, která se rozloží opravdu rychle, na rozdíl od různých slitin apod.

Celý ten článek je jen reklama na zmíněné značky, a ještě k tomu velmi nepovedená. Něco takového by průměrně zdatný člověk, bez zkušenosti s copywritingem, zvládl za pět minut. Pro Zdeňku Tomis to musely být dobře vydělané peníze, za takto zbytečný paskvil.

+9
Reagovat
Zobrazit komentovanou zprávu