přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Doporučujeme: Jak na výběr střední školy – podcast s kariérovou poradkyní 

Čím chceš jednou být? Tuto otázku kladou dospělí snad od chvíle, kdy se dítě naučí mluvit. Jenže co když je dítko už v osmičce nebo devítce a pořád ještě odpovídá „nevím”? S výběrem školy (nejen) na poslední chvíli radí v novém EDUcastu kariérová poradkyně Helena Košťálová.

"Rozhodně doporučuji nepanikařit, protože pod tlakem emocí nebývají nejlepší rozhodnutí."Foto: Helena Košťálová

Už za pár dnů se spouští nový elektronický systém pro příjem přihlášek na střední školy. Z vaší zkušenosti – vědí už touto dobou deváťáci, kam se přihlásí?

Myslím, že nyní už nadpoloviční většina deváťáků určitě vybráno má, ale určitě jsou ještě tací, kteří ještě i touto dobou váhají. Což letos není úplně nejšťastnější, protože v novém systému přidělujete školám preferenci. A to už neumožňuje takovou flexibilitu jako dřív, kdy se mnozí finálně rozhodovali až po přijímačkách. 

Co byste poradila těm nerozhodným? Existuje třeba nějaký test, který si teď může takový nerozhodný deváťák projít doma s rodiči, aby se mu to rozhodování na poslední chvíli usnadnilo?

To je hodně individuální. Nicméně rozhodně doporučuji nepanikařit, protože pod tlakem emocí nebývají nejlepší rozhodnutí. V klidu si doma sedněte, popovídejte si. A jestli ten žák nebo žákyně opravdu nedokáže rozhodnout, co by chtěl nebo chtěla, tak se může začít od toho, co naopak určitě ne. Určitě ne tento obor, určitě ne velká škola, určitě ne dojíždět a podobně. A pak se to přemýšlení dá překlopit do toho, co tedy ano, když toto ne. 

Doteď jsme se zabývali deváťáky, kteří už by měli teoreticky mít vybráno. Kdy je ale ideální čas s tím výběrem střední školy začít? Je to devátá třída, osmá, nebo ještě dřív?

Já myslím, že nikdy není příliš brzy. Když vybíráte školu v devítce, spadne to do období puberty, kdy žáci řeší i různé jiné problémy vyplývající z dospívání. Takže bych klidně začala dřív, začala bych v klidu a nejdřív ze všeho bych rozšiřovala obzory – tedy seznamovat se s tím, jaká témata a obory vůbec existují, co všechno se dá dělat. A potom na druhém stupni už se můžeme bavit o tom, že na jednotlivé profese je navázaný systém vzdělávání. Co mně osobně přijde fajn jsou různé veletrhy škol. Deváťáci tam často chodí se školou, ale je to takový hodně dynamický zážitek, kdy velká skupina dětí pobíhá po prostoru a nemají čas si udělat úplně jasno. Pokud rodiče mohou, tak doporučuji tam s dítětem zajít, a to klidně v šesté, sedmé i osmé třídě. Jen tak se rozhlížet, mluvit s lidmi, brát si od nich materiály a pomalu si vytvářet ten obrázek o tom, jaké mám možnosti. 

O čem Helena Košťálová v podcastu ještě hovoří? Třeba o tom, že leccos o zájmech a založení dítěte prozradí i jeho oblíbené hry na mobilu nebo seriál. A také o tom, v čem by se mohl a měl zlepšit systém kariérového poradenství v českých školách. Podcast najdete ve všech obvyklých aplikacích i na webu www.eduin.cz

Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected]

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s