Nová Heroine právě v prodeji! Příběhy žen, které mají odvahu promluvit, tvořit a žít podle sebe.🖤

Syn má ADHD a poruchu učení, škola ale ignoruje doporučení z poradny a tvrdí, že jsou nezávazná. Jak to je opravdu?

13. říjen 2025

Syn má těžkou poruchu učení, škola ale navržená podpůrná opatření ignoruje. Chlapec dostává horší známky, než by odpovídalo jeho známkám, protože údajně v hodinách dostatečně dobře nepracuje. S tímto problémem se na nás v rámci rubriky Eduporadna obrátila čtenářka Heroine a my jsme ho předali nejpovolanějším - mentorstvu profesní organizace Učitelská platforma, které tímto děkujeme za spolupráci a odpovědi.

Foto: Gabriela Knížková/Midjourney

Můj dotaz se týká hodnocení syna. Chodí do 5. ročníku ZŠ, má diagnostikováno ADHD s třetím stupněm podpory, dysgrafii, dyslexii, poruchu soustředění, učení a chování. Z pedagogicko-psychologické poradny má vypracované doporučení, jak by s ním měli ve škole pracovat. Škola jej ale odmítá akceptovat s tím, že doporučení nejsou závazná a oni se jimi nemusí řídit, protože jde právě o doporučení, nikoliv nařízení. 

Loni v prvním pololetí měl syn na vysvědčení vyznamenání, na konci roku tři trojky, a to přesto, že průměr známek měl nejhůře 2,3. Trojky mi odůvodnili tak, že nepracuje v hodinách a musí učivo dopisovat doma. Při písemných pracích má jedničky nebo dvojky. Na moji výhradu ke známkování mi ředitelka sdělila že to mají ve školním řádu a nic dalšího je nezajímá. Jak se můžu bránit? Pochybila škola nějak?

Dobrý den,

ve Vámi popsané situaci se jedná o závažné pochybení školy v oblasti inkluzivního vzdělávání a naplňování práv dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP).

Často se podobná jednání odehrávají pouze ústně – pokud správně rozumím, paní ředitelka Vám své stanovisko také sdělila ústní formou. V takovém případě doporučuji co nejdříve iniciovat oficiální jednání s vedením školy, o které požádáte písemně, a z něhož bude pořízen oficiální zápis. Tento zápis obdrží obě strany – jedna kopie zůstává ve škole a druhou si odnášíte Vy jako zákonný zástupce.

Takový dokument je důležitý pro další komunikaci, vyhodnocování podpory i případné řešení sporných situací.

Doporučuji, abyste do tohoto zápisu zaznamenala všechny skutečnosti, které jste popsala i mně – včetně informací o doporučení z poradny, způsobu hodnocení a postupu školy.

Ředitelka školy má povinnost na tento zápis odpovědět. Zároveň by mělo školní poradenské pracoviště vytvořit konkrétní strategii podpory pro Vašeho syna včetně dohodnutých kroků, které budou dodržovat obě strany, tedy škola i Vy. Tento plán a kroky v něm a zápis ze setkání slouží jako kontrolní mechanismus pro další komunikaci a vyhodnocování podpory.

Co se týče právní závaznosti doporučení z PPP (pedagogicko-psychologické poradny), podle § 16 školského zákona (č. 561/2004 Sb.) má dítě se speciálními vzdělávacími potřebami právo na podpůrná opatření odpovídající svému stavu a potřebám.

Doporučení z pedagogicko-psychologické poradny rozhodně není „pouhým doporučením“ – je právně závazné pro školu, pokud nebylo řádně zpochybněno (např. správním řízením). Škola je tedy povinna zajistit realizaci doporučených podpůrných opatření – včetně úprav hodnocení, organizace výuky nebo metod práce.
Pokud se chcete dočíct víc,z nění zákona je dostupné zde.


Jak se můžete bránit? Pokud ředitelka školy odmítá respektovat doporučení z PPP, doporučuji podniknout tyto kroky:

1. Požádejte o oficiální schůzku s vedením školy a trvejte na zápisu z jednání. Tento dokument bude v dalším postupu klíčový – jak pro vyhodnocení činnosti školy, tak případné další právní kroky. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že už samotný fakt, že existuje formální zápis, často přispěje ke změně postoje školy a aktivnějšímu řešení situace.

2. Obraťte se písemně na Českou školní inspekci (ČŠI) – zejména na krajský inspektorát. Popište situaci a uveďte, že škola nerealizuje závazné podpůrné opatření z poradny, a že způsob hodnocení není v souladu s doporučeními.

3. Kontaktujte zřizovatele školy (obec, městský úřad). Větší města mají školské odbory, které dohlížejí na dodržování zákonnosti a mohou situaci prověřit.


4. Informujte poradnu, kde byl syn vyšetřen a která vypracovala doporučení – mohou školu metodicky podpořit, účastnit se jednání školního poradního týmu, nebo navrhnout aktualizaci podpůrných opatření.

Velmi doporučuji si uchovávat veškerou komunikaci se školou i dokumenty z PPP. Při každé další komunikaci žádejte vždy o písemné vyjádření. Důležité je trvat na tom, aby dítě nebylo trestáno za projevy své diagnózy, ale naopak aby mu byla zajištěna taková podpora, která odpovídá jeho potřebám.

S úctou,
Mgr. Jaroslav Vídeňský
(poradce / supervizor)

Foto: Nadace České spořitelny

Text vyšel s podporou Nadace České spořitelny. 

Děkujeme Učitelské platformě za spolupráci! Pokud máte dotaz týkající se vzdělávání, pošlete ho na [email protected]. Do předmětu uveďte EDUporadna. Případně můžete využít také formulář níýe. 

Odesláním registrace souhlasím se zpracováním svých osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru a servisních kampaní a zároveň potvrzuji seznámení s Podmínkami o zpracování osobních údajů společností Next Page Media s.r.o. a Heroine s.r.o.
Popup se zavře za 8s