Diskuze k článku:

Návod na záchranu planety se nekoná. Snadná past příruček na ekologický život

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

B | 30. 4. 2021 14:54

To byla asi jedna z nejpitomějších myšlenek komunismu. Práce, tedy spíš zaměstnání se všeobecně přeceňuje a většina lidí vyrábí jen bordel a smrad.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

umfa | 3. 5. 2021 11:09 | reakce na Petr.b - 3. 5. 2021 10:00

Obávám se, že ne úplně všichni. Spoustě lidí je vlastní svoboda nepříjemná...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 3. 5. 2021 10:00 | reakce na umfa - 3. 5. 2021 9:06

V to doufáme snad všichni. Nicméně s velkým znepokojením sleduji politické trendy poslední doby. Svoboda je ukrajována čím dál rychleji.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 3. 5. 2021 9:12 | reakce na Petr.b - 3. 5. 2021 7:23

To je bohužel problém počátku každé technologie. Automobily ze začátku taky musely vypadat jako kočáry bez koní, aby se do toho lidi nebáli sednout (a ani konstruktéři nevěděli kudy na to). Ale to se časem poddá, stejně jako ty foťáky - tam je ovšem musel ve velkém začít vytlačovat mobily, aby se Nikon zamyslel, jestli je zrcadlovka pořád to pravé ořechové :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 3. 5. 2021 9:06 | reakce na Petr.b - 3. 5. 2021 7:18

Je to tak, "bez zavedení nějaké totality není vůbec možný" a proto doufám, že nikdy zaveden nebude :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 3. 5. 2021 7:23 | reakce na OndraK - 30. 4. 2021 18:54

Nevím, je-li elektromobil "ekologicky náročnější na výrobu". Kdo to posoudí? Myslíte, že výroba akumulátorů je ekologicky náročnější, než výroba stovek mechanických ocelových a hliníkových součástek, brodících se v oleji? Osobně si myslím, že je velmi zpátečnické konstruovat elektromobily tak, aby vypadaly stejně, jako stávající vozy. Ale to je marketing, resp. konzervatismus zákazníků. Foťáky taky vypadají 40 let v podstatě stejně, k čemuž již minimálně 20 let není žádný konstrukční důvod.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 3. 5. 2021 7:18 | reakce na umfa - 30. 4. 2021 15:26

Jo, myslel jsem to trochu ironicky. Princip vašeho výpočtu celkem chápu. Počítáme-li s průměrnými výkony, tak je v pořádku. Když budu nabíjet doma, ze solárních panelů, nespotřebuju uhlí žádný:-). Ne, nechci tady řešit výpočty. Hlavně jsem chtěl říct, že "ekologicky udržitelný život" je sice morálně lákavý, ale naráží na naprosto přirozené lidské vlastnosti. Tudíž, bez zavedení nějaké totality není vůbec možný.
Ostatně už i ty blbý elektromobily jsou toho jasným důkazem - nejčastějším tématem je, že se s nimi nedojede do Chorvatska. Téma, že bychom snad do toho Chorvatska vůbec nejezdili neexistuje:-).

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 1. 5. 2021 21:23 | reakce na OndraK - 1. 5. 2021 11:12

Pokud chcete vychazet z prumernych hodnot spotreby, pak vychazejte z prumernych hodnot spotreby a ne z hausnumer z letaku.

Konkretne Tesla S ma podle spritmonitor.de REALNOU spotrebu 20.68kwh, zadnych 13

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

OndraK | 1. 5. 2021 11:12 | reakce na umfa - 30. 4. 2021 22:02

Já vycházel z energetického mixu a průměrných hodnot spotřeby:-)
Ztráty jsem nezahrnul. Pak by se muselo řešit kolik lidí nabíjí doma z FVE, životní cesta paliva (EE vs. nafta).
A každý máme zcela jiné výsledky a přitom nemám pocit, že bych se já nebo by snažil účelně manipulovat. Holt svět je složitý.
Souhlasím s vaším závěrem. Elektromobil je potřeba brát jako paralelní produkt, který má trochu jiné využití než klasické auto. Uvidíme, jak toto znění budoucnost spojená s autonomním řízením, změna energetického mixu atd.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Maria | 1. 5. 2021 2:12

Výborný článek plný rozumných a rozumně podaných názorů!

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 30. 4. 2021 22:02 | reakce na umfa - 30. 4. 2021 20:55

Ještě dodatek: Nechci rozporovat elektromobil. Jen bych rád, aby se každý, i ten kdo si tenhle výpočet neumí sám udělat, mohl rozhodovat podle reality a ne podle tucetkrát převyprávěných přání zelených snílků. Sám si možná EV koupím nebo nechám přidělit jako služební, jako druhé auto na ježdění po Praze to může být dobré, hlavně když se mi nabije přes noc v garáži a já nebudu muset jezdit k pumpě, což mě otravuje.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 30. 4. 2021 20:55 | reakce na OndraK - 30. 4. 2021 18:54

Vycházel jsem z článku https://elektrickevozy.cz/clanky/jaka-je-realna-spotreba-elektromobilu kde uživatel Tesly S uvádí, že ujel 134000 km a spotřeboval na to 27350 kWh. Dál jsem použil účinnost nabíječky 89 %, účinnost energetické soustavy v ČR včetně ztrát v přenosové soustavě podle ERÚ 27,9 % a průměrnou výhřevnost hnědého uhlí z povrchového dolu Vršany 11.2 MJ/kg.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

OndraK | 30. 4. 2021 18:54 | reakce na umfa - 30. 4. 2021 15:26

Jaké máte zdroje pro svůj výpočet?
Mě vychází elektromobil - 13kwh/100km. Emise co2 v ČR jsou 0,6t/MWh. Tedy 7,7kg/100km.
Škoda Octavia 1.5tsi 120g/1km. Tedy 12kg/100kg.
Když už chcete rozporovat elektromobil tak třeba pomocí ekologicky náročnější výroby. Pro zahrnutí LCA (včetně likvidace) se elektromobil ekologicky vyplácí při cca 120tis km.
Zároveň energetický mix se bude v dohledné době dramatický měnit.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 30. 4. 2021 15:26 | reakce na Petr.b - 30. 4. 2021 13:45

Nevím, jestli jste to náhodou nemyslel ironicky, ale na tom výpočtu není nic magického :-) Vezme se spotřeba elektromobilu (uvádí výrobce i spousta nezávislých testerů), na webových stránkách nějaké referenční elektrárny se najde kolik za rok vyrobila elektřiny a kolik spotřebovala uhlí, vynásobí se to energetickým mixem který zveřejňuje ERÚ a je vyřešeno. Jediný rozdíl je, že já jsem bral 100 % z uhelné elektrárny, protože jaderná pokrývá bazální spotřebu a nenabitím elektromobilu se její výkon nesníží.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

B | 30. 4. 2021 14:54 | reakce na Petr.b - 30. 4. 2021 13:45

To byla asi jedna z nejpitomějších myšlenek komunismu. Práce, tedy spíš zaměstnání se všeobecně přeceňuje a většina lidí vyrábí jen bordel a smrad.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

B | 30. 4. 2021 14:51

Děkuji za zajímavý článek.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

grg | 30. 4. 2021 14:11 | reakce na Petr.b - 30. 4. 2021 13:45

"Je to všechno sebeklam, nepopírám existenci jedinců, kteří žijí opravdu udržitelně a ekologicky, dokonce jich pár i znám. Ale obávám se, že jejich životy by málokdo chtěl žít."

Presne tak, sebaklamom je napr. prakticky všetok ten módny "minimalizmus človeka vo veľkomeste", čo je vlastne len outsourcovanie maximalizmu mimo vlastného mini-bytu.
A recyklovanie zemiakových šupiek (u mňa čo-to požerú sliepky a zvyšok tiež skončí ako humus) to veru nezachráni, najmä preto, že taký ekologista určite nežije len na miestnych zemiakoch, chlebe a mlieku... každý banán, každé avokádo, každé čokoľvek exotické zaťaží prostredie viac než vyhodiť aj štvrtinu zemiakov.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 30. 4. 2021 13:45 | reakce na Jouda - 30. 4. 2021 11:07

Obdivuji vás, že umíte spočítat za kolik kg uhlí jede elektromobil. Při vší úctě mi to tak trochu připomíná "ekologické" speciální zásuvky, prodávané v Rakousku, ty uměly odfiltrovat elektřinu z Temelína, tedy aspoň tak tvrdila reklama:-).
Ovšem autorka jinak krásně odhaluje jak to s tím ekologickým hnutím je. Je to všechno sebeklam, nepopírám existenci jedinců, kteří žijí opravdu udržitelně a ekologicky, dokonce jich pár i znám. Ale obávám se, že jejich životy by málokdo chtěl žít. Jakmile je člověk aspoň trochu při penězích (a to v porovnání s minulostí jsme v naší zemi téměř všichni) opravdu udržitelně nežije. Neboť, jak se zpívá ve starém songu "co bych od života chtěl: rychlejší koně, mladší ženský, starší whisky a víc peněz" , to je princip lidské civilizace a pár jedinců s jiným názorem s tím nic nezmůže. (komunisti tomu říkali, že práce polidštila opici)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 30. 4. 2021 11:26 | reakce na Jouda - 30. 4. 2021 11:07

Tak to potěší, já už se bál, že znečišťuju životní prostředí :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 30. 4. 2021 11:07 | reakce na umfa - 30. 4. 2021 10:50

Jenom upresneni, elektromobil jezdi za 12kg uhli na 100km a to jenom v pripade, ze je nabijen vyhradne z uhelnych elektraren.
V ceskem pripade delaji fosilni elektrarny 60% spotreby, to odpovida cca 7kg uhli na 100 km (plus par gramu radioaktivniho odpadu), co uz je jenom asi o 30% hosrsi, nez bezny dieselovy kombik stredni tridy.

Holt elektromobil je auto o polovinu drazsi, zato je o tretinu horsi, nez bezny spalovak.

A to se vyplati.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 30. 4. 2021 10:50

Mame ve firme (jdeme s dobou) take elektromobily. Jednou jsem si jeden ze zvedavosti pujcil a musim rict, ze ten pocit, ze jedu za 20 kg hnedeho uhli/100 km je k nezaplaceni :D

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

grg | 30. 4. 2021 10:47

Konečne rozumný článok na túto tému v tomto médiu!

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jouda | 30. 4. 2021 10:27

Problem cislo 0:

Naprosta technicka negramotnost a hloupost, ktera je dokonce stavena na odiv, jak je trendy, ze jsem blbej jak pucstok.
Z toho plynouci snadna manipulovatelnost a stadnost, jak prislusny manipulator zaveli.

Pak vznikaji smecka, jako jsou biopaliva, jejichchz vyroba vyrobi vice CO2, nez usetri.
Likvidace EU automotive, abychom zavedli elektromobily, ktere v realu v beznem energetickem mixu (s vyjimkou Norska s vodnimi elektrarnami a jaderne Francie) generuji vice CO2, nez bezne spalovaci vozy.
A vubec, kdyz je to cele CO2 blouzneni postevene na smeckach typu hokejkovy graf Ala Gora, ktery pred 20 lety predpovecel, ze dneska mame pod vodou Fidzi a pul Nizozemi a dostal za to Nobelovu cenu.

Kdyz je elektorat dostatecne hloupy, mohou vznikat dotovane napriklad takoveto hovadiny:
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/ropny-vrt-podzemni-uloziste-oxid-uhlicity-jizni-morava.A210429_605897_brno-zpravy_mos1

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Janek | 30. 4. 2021 8:58

jednoho krásného dne, až se vyčerpají komplet zásoby ropy, tak bude líp, už nebude z čeho vyrábět plasty, takže hlavu vzhůru :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit