nové číslo Heroine právě v prodeji

Expy, skilly, levely a každé pololetí nová hra. První studenti Game artu posílí herní průmysl

ArmA, Mafia, Original War, Machinarium a další a další. Pokud hrajete hry na počítači, asi už tušíte, o čem bude řeč. Počítačové hry už dávno nejsou jen tupé střílečky, kde stříká krev – a nejen v klasických střílečkách, ale i v produkci „chytrých“ her drží Česko ve světovém srovnání velmi slušné pozice. Vývojářské firmy ale narážejí na jednoduchý problém: „Nejsou lidi“. A to se rozhodla změnit střední škola v Brně.

Obor Game art není určený jen „pařmenům“, ale především mladým lidem, které baví počítačový design, umění, psaní scénářů a programování, zkrátka celý kreativní proces.Foto: Fausto Sandoval - Unsplash

Na gympl, strojárnu, obchodní akademii nebo snad na zdrávku? Výběr střední školy je už od letošního roku zase o něco pestřejší. Brněnská Střední škola umění a designu otevřela nový obor – Game art. Není určený jen „pařmenům“, ale především mladým lidem, které baví počítačový design, umění, psaní scénářů a programování, zkrátka celý kreativní proces.

„Brno se v posledních letech stalo centrem českého IT světa. Sídlí tu mnoho inovativních firem, část z nich se soustředí i na vývoj a produkci velmi úspěšných počítačových her. Mají peníze i nápady, ale nemají dostatek kvalitních lidí,“ vysvětluje jeden z garantů nového studijního oboru Ondřej Klus, proč má smysl připravovat středoškoláky na kariéru v herním průmyslu. „Pozice herních vývojářů se tu otevírají často a jsou velmi slušně placené. Není divu, herní průmysl vydělává zhruba čtyřikrát až pětkrát více než filmový, a to bez jakékoli podpory či dotací.“

Jak vzniká nový obor?

Málo se to ví, ale i tvůrci počítačových her mají své profesní sdružení. Nazývá se Asociace českých herních vývojářů, sdružuje studia, v nichž hry vznikají, a rozhodla se nový studijní obor podpořit. Svůj protějšek na SŠUD v Brně našla v Ondřeji Klusovi a Filipu Dufkovi, kteří už na škole několik let působí jako vyučující.

„Strávili jsme nějaký čas vypracováním návrhů a studijních plánů, které jsme potom prezentovali řediteli naší střední školy. Jsme rádi, že náš nápad podpořil, a my jsme se tak stali garanty nového oboru,“ vypráví Klus. Rozjezd projektu zabral oběma garantům hodně času. Grantem je podpořil Jihomoravský kraj, ale museli vyřešit spoustu překážek technického a administrativního typu. Pro budoucí studenty bylo samozřejmě třeba připravit prostory, ty však neodpovídaly požadavkům hygieny například na osvětlení; stavební práce také zdržela pandemie.

Tvorbu koncepce vzdělávání a pedagogickou stránku věci si vzal na starost Ondřej Klus. V rámci grantu a vedle výuky na stávajících oborech po večerech tvořil metodiky, jak učit tvorbu počítačových her. Klus je nedávným absolventem pedagogického programu Učitel naživo, odkud čerpal nápady a metody. „Při tvorbě studijního plánu postupuji od témat k cílům hodin a k jejich naplnění navrhuji metody a důkazy o učení. Až tyto hodiny odučíme, budeme reflektovat, zda se nám cílů podařilo dosáhnout,“ vysvětluje.

Nová hra každé pololetí

A jak bude studium probíhat? Protože jde o naprostou novinku postavenou od nuly, můžou se studenti těšit na neobvyklou organizaci vzdělávání. Protože jde o hry, bude i studium hravější, než jsme na středních školách zvyklí. Klasifikace bude stát na tom, kolik studenti nasbírají bodů nazvaných „expy“ – to proto, aby se v tvořivosti nenechali příliš svázat obavou, že udělají chybu. Zásadní dovednosti jsou v plánu pojmenované jako „skilly“. Samozřejmý je i postup do dalších a dalších levelů. Kromě tvrdých dovedností a znalostí je v plánu i rozvíjení osobnosti dětí, jejich kreativity, sebevyjádření, prezentace, udílení i přijímání zpětné vazby.

Každý student si během let strávených ve škole vytvoří hned několik her. Začínat budou „deskovkou“, postupně přejdou na čím dál komplexnější hry digitální. Zpočátku bude každý student vytvářet své hry od A do Z – navrhnou herní mechanismus, vytvoří postavy, naprogramují. Postupně se ale začnou specializovat na to, co je jim nejbližší. Někdo bude spíš programovat, další psát scénáře, během studia pak vzniknou týmy, které vytvoří další hru společně. Zhruba každý půlrok by student měl odevzdávat jednu hotovou práci.

Nejen studium, ale i společné akce s „profíky“

„Až jednou školu opustí, budou vědět, v čem jsou dobří, a budou mít v rukou portfolio svých prací, kterým se budou moci prezentovat u zaměstnavatelů. V našem lektorském týmu jsou navíc i lidé z praxe, takže šikovní absolventi se určitě neztratí,“ usmívá se Klus. „Zároveň úzce spolupracujeme s brněnskými herními studii. Domlouváme s nimi workshopy pro naše studenty a společné akce, na kterých by si profesionálové zahráli jejich výtvory a mohli jim dát rady do budoucna.“

První absolventi opustí školu za čtyři roky. Zatím mají v Brně za sebou první část přijímacích zkoušek, tedy takzvané „talentovky“, při nichž museli dodat kresby a charakter nějaké herní postavy a vytvořit či alespoň vymyslet a popsat jeden level hry s herní mechanikou. Zájemců o studium je kolem padesátky, přijato bude 13 uchazečů. „Byli jsme letos opravdu přísní. Do druhé části přijímacího řízení postoupilo jen devatenáct uchazečů. Potřebujeme silný první ročník, protože ten do jisté míry nastaví úroveň očekávání dalších ročníků. Vybíráme opravdu pečlivě,“ dodává Klus.  

Kde studovat tvorbu počítačových her na střední škole?

⇒ Střední škola umění a designu a Vyšší odborná škola, Brno

⇒ Střední škola uměleckomanažerská, Brno

⇒ ART ECON - Střední škola, Prostějov

⇒ Vyšší odborná škola grafická a Střední umělecká škola grafická, Jihlava

⇒ Create Hill College - Střední škola filmová, multimediální a počítačových technologií, Zlín

⇒ Střední průmyslová škola na Proseku, Praha

⇒ SOŠE, COP, Hluboká nad Vltavou

⇒ Střední škola Strážnice

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s