konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

EDUinspirace: Poslechněte si seriál Českého rozhlasu, který křížem krážem probádal vzdělávání v době koronaviru

Výuka na dálku přinesla nové výzvy školám i rodičům, téma školství se dostalo do popředí zájmu. Český rozhlas Vltava proto odstartoval novou rubriku EDUinspirace, kterou vysílal až do znovuotevření škol každé úterý a čtvrtek v ranní Mozaice. Proč se distanční vzdělávání hodí pro každého? Jaké jsou možnosti, jak na dálku vzdělávat? A co s dětmi, které po uzavření škol ze vzdělávacího systému vypadly? Poslechněte si celý seriál plný užitečných rad pro učitele i rodiče.

Distanční vzdělávání je vhodné pro všechny.Foto: "Gymnastics" by courosa/CC BY-NC-SA 2.0

Prvních jedenáct dílů přineslo především tipy pro pedagogy, kteří se museli vypořádat s nastalou situací, kdy bylo potřeba běžnou výuku nahradit nebo doplnit virtuálním vzděláváním. O své zkušenosti s digitalizací výuky se podělila Smíchovská střední průmyslová škola, která už v pondělí 16. března zahájila provoz nového portálu Učíme.online a internetového Rádia Ámos.

Štěpán Kment, analytik informačního centra pro vzdělávání EDUin, nastínil, proč je distanční vzdělávání vhodné pro všechny a jaké jiné než online způsoby vzdělávání na dálku existují. Mozaice věnoval na toto téma hned dva rozhovory. Mezi dalšími hosty ranních rozhovorů se představili například odborník na digitalizaci vzdělávání Bořivoj Brdička, dlouhodobá propagátorka domácího vzdělávání Judita Kapicová nebo výzkumnice vzdělávacích technologií z Univerzity Karlovy Michaela Slussareff.

Indivinďulák pomáhá plánovat výuku. Foto: ZŠ Heuréka

Velkou výzvu představovalo sladění rodinného provozu s distanční výukou. Každá rodina má jiné podmínky k učení a jinak se na změnu adaptuje. Zajímavě se této výzvy zhostili například na základní škole Heuréka v Úvalech ve Středočeském kraji. Každý žák školy má svůj individuální vzdělávací plán. Učitelé vytvořili zábavné schéma, postavičku "indiviďuláka", a s její pomocí plánují učivo až na 14 dní dopředu na míru každé rodině - klíčovým je přitom trojúhelník spolupráce rodič – dítě – učitel. Dochází tak k stanovování velmi individualizovaných cílů a obsahu učení. Tento model ocenil i Národní pedagogický institut jako příklad dobré praxe.

Lektor a metodik Petr Albrecht, který je zapojen v projektech Pomáháme školám k úspěchuUčitel naživo, představil takzvané formativní hodnocení, které i ministerstvo školství doporučilo jako vhodnější pro časy, kdy se děti nevzdělávají ve školách, ale doma. Albrecht zdůraznil, že je potřeba si uvědomit, že to, co učitel odučí, není nutně totéž, co se děti naučí. Proto je důležité průběžně zjišťovat, jak děti učivu rozumí. Redaktorka Lucie Fialová mluvila o tom, proč se deset tisíc českých dětí během pandemie vůbec nevzdělává a jak se dá tato situace řešit.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s