Mají svůj vlastní slovník i hodnoty, nad kterými starší ročníky kroutí hlavou. Přezdívá se jim děti mileniálů nebo digitální domorodci, ale mluví se o nich i jako o generaci sněhových vloček. Jsou to děti a teenageři, kteří budou tvořit naši budoucnost. Jaká je generace alfa a co to pro nás znamená? Ve svém článku se jí věnuje Barbora Vajsejtlová.
Jsou to nejspíš vaše děti, jejich kamarádi nebo děti vašich známých. Generace alfa je v současné době dominantní demografickou skupinou, která tvoří 24,4 % světové populace. Patří do ní děti a dospívající, kteří se narodili po roce 2010 – tedy v době, kdy vznikl Instagram, začal se prodávat iPad a Facebook dosáhl mety půl miliardy registrovaných uživatelů. První z nich budou dospělí za tři roky a budou mít zásadní vliv na naši budoucnost.
Zatímco generace Z je „zmapována“ dokonale, fenoménům generace alfa se dosud věnovalo minimum odborných prací. Nicméně letos vydala Asociace neformálního vzdělávání (ANEV) publikaci, ve které shrnuje výsledky rozsáhlého česko-slovenského kvalitativního výzkumu zaměřeného na porozumění právě této početné skupině mladých lidí, který realizovala v partnerství s organizací YouthWatch.
Co dalšího se v textu dočtete:
„Zjišťovali jsme, čím generace alfa žije, v čem se liší a v jakých ohledech se podobá generaci Z. Zmapovali jsme celkem šest oblastí života – wellbeing, volný čas, vztahy, vzdělávání, rozhodování a rodičovství. Hloubkové rozhovory nám poskytli odborníci z oblasti psychologie, psychologického poradenství, specialisté na práci s mládeží a specifickými skupinami mládeže. Fokusních skupin se zúčastnili rodiče, učitelé, žáci generace alfa a studenti generace Z,“ říká projektová koordinátorka Asociace neformálního vzdělávání, Barbora Kiss. Jaké jsou tedy vlastně děti a teenageři, kteří patří ke generaci alfa?
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.