E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Strašidelný dům postavený z utrpení žen. Červotoč je důmyslnou parabolou společenského neporozumění

Domy mají paměť. Ten z románu Layly Martínez ožívá pamětí neusmířenou a nepohřbenými křivdami. Červotoč se stal před třemi lety ve Španělsku literální senzací, když v hororových kulisách otevřel téma patriarchální i třídní nenávisti a kolektivních historických traumat.

Paranormalita, která je zde běžnou součástí nejintimnější sféry, v kombinaci s realistickou perspektivou současného Španělska spíš připomíná ikonické texty magického realismu.Foto: Priscilla Du Preez – Unsplash

Děkuji své babičce (…), že mě nechala vyprávět příběh svého domu a své rodiny. Že mě seznámila s životy svatých a naučila mě jim naslouchat. Že mi vyprávěla o nebožtících, kteří se zjevují v koutě ložnice.“ Tímto poděkováním v závěru knihy pointuje mladá španělská spisovatelka Layla Martínez svůj pozoruhodný útlý román Červotoč, který nedávno v češtině vydalo nakladatelství ­Paseka. 

Příběh (který by na první pohled nikdo nepodezíral z autobiografičnosti) o babičce a vnučce, uvězněných ve strašidelném domě ve vsi, kde „není nic než napůl rozpadlý domy a napůl rozpadlí lidi“, vychází česky s líbivým labelem „feministický hororový román“, jak se skví velkým písmem na obálce, a podobně o něm referuje i řada recenzí nejen v Česku. Je ovšem otázka, zda takto návodné označení kniha potřebuje.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!