Celine Song uspěla s romantickým dramatem Minulé životy (2023), který v náznacích vyprávěl o nenaplněné lásce. V novém snímku Dokonalá shoda, který vstoupil do českých kin 14. srpna, zkoumá povahu milostných vztahů ve 21. století, kdy dohazovačství i seznamovací aplikace vedou k tomu, že navazování vztahů chápeme čím dál víc jako obchodní transakci. Kulturní publicistka Julie Šafová se zamýšlí nad sdělením filmu i důvody, proč se nepovedl.
Matchmakerka (Dakota Johnson) se rozhoduje mezi uhlazeným boháčem (Pedro Pascal), který ji chce jako přívěšek, a chuďasem se srdcem ze zlata (Chris Evans). A k tomu jí postupně dochází, že láska by se neměla měřit výší příjmu nebo indexem tělesné hmotnosti. Připadá vám taková zápletka sice sympatická, ale naivní a banální? Podle kritiky Julie Šafové pro web Heroine.cz je nový film oceňované režisérky Celine Song právě takový.
Na samotné ambici propojit romantickou komedii s prvky dramatu a satiry není nic špatného. Pozorování světa matchmakingu newyorské smetánky jsou navíc přesvědčivá. „Partnerství pro postavy snímku, v angličtině příznačně pojmenovaného The Materialists, představuje v první řadě směnný kontrakt. Song zdůrazněním transakční povahy moderních vztahů propojuje do značné míry neuchopitelný cit se striktně ekonomickým tržním prostředím," uvádí Šafová.
Potíž je v tom, že podle Julie Šafové jde o „romantickou komedii bez lásky a vtipu". K tomu se Song rozhodla nenavázat na Minulé životy co do málomluvnosti a subtilního vyprávění: „V letošní novince se naopak mluví neustále. A přestože se hovoří skutečně o všem, úmorné dialogy postrádají sebemenší náznak snahy nahlédnout jakémukoliv z nastíněných motivů pod povrch.“
Hvězdně obsazený film tak podle textu pro Heroine.cz nenaplnil vysoká očekávání, přestože je jistě cenný jako komentář k postupné komodifikaci milostných vztahů a způsobům, jakými se odcizujeme jeden druhému. Jak si v rolích vedou hlavní představitelé? V čem je film promarněnou šanci? A proč i tak stojí za to ho vidět? Více na webu Heroine.cz.