Už 29.11.! 💌 Kupte si lístek na Svět podle Heroine 🎟️

Dceři se ze strachu z učitelky zhoršil atopický ekzém. Jak si stěžovat, aniž by pak měla ve škole peklo?

14. listopad 2025

Dcera má příští rok maturovat, ale zasedla si na ni učitelka. Když si na tuto vyučující v minulosti studující stěžovali, měli potom ve škole peklo. Jak dceři pomoci a přitom ji neohrozit? Čtenářstvo se ptá, odbornictvo odpovídá. Ve spolupráci s profesní organizací Učitelská platforma nabízíme možnost položit otázku týkající se školství a vzdělávání a získat na ni erudovanou odpověď od nejpovolanějších.

Foto: Gabriela Knížková/Midjourney

Dcera je na střední škole ve 3. ročníku. Nějakou dobu byla ve škole spokojená, nosila dobré známky. V prvním ročníku nastal problém s vyučující matematiky, kdy ve druhém pololetí ke třídě nastoupila po dlouhé nemoci a ve třídě se hodně zhoršily známky. Ve druhém ročníku dostali na matematiku učitele a matematika byla opět bez problémů. Dcera všemu rozuměla už ze školy, dostatečně procvičovali. Nyní ve třeťáku jim vrátili zmiňovanou učitelku a už to opět začalo. Látce a výkladu dcera nerozumí, učitelka je odkazuje na sledování videí na YouTube. Zatím všechny známky z matematiky za letošní rok má za 5.

Už na konci prváku jsem s třídní mluvila o problému, který tam je. Všichni to vědí, ale nic se neděje. Připojila se i jedna maminka a její dítě dodnes od matikářky slýchá, jestli bude zase na ni žalovat a stěžovat si. Je zajímavé, že u jiného učitele to šlo a s paní učitelkou to nejde. 

Když si půjdu stěžovat, tak tam dcera nevydrží. Ze stresu se jí od září strašně zhoršil atopický ekzém a bojíme se, že se takto nedostane k maturitě. Jak situaci řešit? Zkusíme najít doučování, a dál nevim. Myslím si, že i kdyby byla méně chápavá, tak třeba bude mít horší známky, ale ne stále pětky. Kdyby nebyla ve 3. ročníku tak snad ze školy odejdeme. Bohužel za třídní už asi nemá cenu chodit, protože se hned matikářka dozví, že jsme si stěžovali, a dcera bude mít peklo. Děkuji za odpověď.

To, co popisujete, je složitá situace. Jako rodiče se potřebujeme a musíme svých dětí v takových momentech zastat a pomoci jim je zvládnout – laskavě, empaticky, objektivně, ale rázně.

Bohužel se neobejdete bez toho, že o situaci Vaší dcery budete mluvit s dalšími lidmi ve škole, tedy učitelka se to určitě dozví. Je to ale správná věc, obzvlášť, když Vaši dceru čeká maturitní ročník. Učitel by neměl na žáky vyvíjet žádný psychický nátlak a měl by umět řešit situace, kdy se žákovi nedaří a současně se necítí v hodinách dobře. Pokud to nedělá, jsou ve škole další lidé, kterým řešení takových situací náleží. Doporučuji tedy:

1. Obrátit se na školního psychologa či výchovného poradce a situaci s ním probrat – ideálně i s dcerou, aby se mohla vyjádřit.

2. Pokud to nepřinese dostačující řešení, zajít za vedením školy a požádat je o spolupráci.

3. Zajistit dceři doučování, aby se v předmětu cítila kompetentní. Zároveň předejdete argumentaci učitelky, že Vaše dcera učivo neumí, a proto má potíže – byl by to z její strany argumentační faul, ale učitelka bude v nepříjemné situaci a podobná reakce se dá předpokládat.

4. Psychická podpora - atopický ekzém se často zhoršuje stresem. Doporučuji, aby dcera měla prostor o situaci kdykoliv mluvit - s vámi, psychologem, školními odborníky viz výše. Ujistěte ji, že situace má řešení a že ji podpoříte, jejím úkolem je pouze plnit si školní povinnosti.

5. Pokud Vám škola nijak nevyjde vstříc, můžete se obrátit na Českou školní inspekci. Nemusí to nutně znamenat, že půjdou do školy na kontrolu. Obvykle dělají to, že školu kontaktují, zeptají se, jaký je jejich postoj a snaží se zprostředkovat nějaké porozumění mezi rodinou a školou – takže se nebojte se na ně případně obrátit.


Při všech těchto krocích můžete upozornit pracovníky školy, že máte špatnou zkušenost s tím, že v případě stížností byli žáci terčem nevhodných poznámek učitelů, a že proto máte obavu, aby se to nedělo i Vaší dceři. Na to obvykle lidé reagují citlivěji a snaží se takové situaci předejít.

Vždycky rodičům v takových případech píšu, že mají mít důvěru v to, co jim říkají jejich děti, ale zároveň si informace ověřit a být otevření i tomu, že děti občas přehánějí, případně nečtou reakce učitelů úplně správně. Vůbec netvrdím, že je to případ Vaší dcery, ale ze zkušenosti vím, že dát prostor učiteli sdělit Vám svůj pohled na věc a nechat si jej vysvětlit, je vždycky ku prospěchu k řešení celé věci.

Držím palce, ať se celá situace brzy zlepší.

Klára Koubská
ředitelka ZŠ SMART, Roudnice nad Labem

Popup se zavře za 8s