Heroine do schránkyPředplatit časopis 
Předplatné časopisu

Diskuze k článku:

Jsem holka s aspergerem. Nejradši mám ticho a nesnáším upnuté oblečení. Jak jsem se naučila žít na spektru

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Linda Cecavová | 13. 6. 2022 10:47

Milá Petro,
nemáte pravdu. Pracuji s lidmi na spektru už víc než 20 let. Introverze a Aspergrův syndrom není v žádném případě jedno a to samé. Nepochopení lidí s autismem může vést k jejich obrovským úzkostem, depresím a bohužel i k sebevraždám. Riziko sebevraždy u člověka s autismem je desetkrát vyšší, než u člověka neurotypického. Prosím uvědomte si, že Váš komentář může být pro spousty lidí na spektru obrovsky zraňující. Chápu, že komentář vychází z neznalosti, ale je poměrně krutý.

+45
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Petra | 13. 6. 2022 6:42

Mě ten popis nepřipadá nic zvláštního. Obyčejná holka introvertka. Ale je tak nějak v módě dělat z každý blbiny zvláštnost, vydělit se z množiny ostatních ( kteří mají taky nějakou zvláštnost, která není na první pohled, pokec patrná) a říkat jim

-88
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Petr | 31. 10. 2022 21:02

Co je v tomhle světě normální, na to se těžko hledá odpověď.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jarka | 24. 8. 2022 12:48

Ano, přesně takhle se od dětství cítím. Jsem již ve věku, kdy si můžu užívat volnosti,
věnovat se vnoučatům. Ale celý život byl těžký, ovšem zvládla jsem jej.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

S | 25. 6. 2022 23:13

Před mnoha lety jsem se kamaráda autisty ptala jaké má vlastně obtíže. Cosi mi odpověděl a já na to reagovala, že mám stejný potíže, že to má asi každý druhý introvert. Roky běžely a já se přes partnerskou poradnu a problémy v práci dostala až do Nautisu a ejhle, po třicítce zjištění, že jsem autistka taky. Roky běží dál, zapojila jsem se do života mezi další Aspergery, našla si mezi nimi skvělé kamarády, pořádáme srazy a normálně sociálně žijeme, s omezeními i odlišnostmi. Po srazu nebo koncertě se musíme déle oklepat, lidi nás stále odmítají ale zároveň se přitahujeme my samy navzájem. Už jsem potkala tolik partnerských dvojic, kde jsou nakonec autisti oba, že to prostě nemůže být náhoda. Osobně si myslím, že po světě chodí autistů mnohem víc než by kdo tušil, ale velká část z nich to nikdy nezjistí. Protože ten chlap co nemá partnerku, vystudoval matfyz a hraje šachy je prostě jen jakýsi podivín... A ta věčně zasněná tichá holčička bez kamarádek je jen stydlivý introvert... O autistech koluje mraky předsudků. Že nemáme empatii a nestojíme o vztahy jsou jedny z těch největších. Pokud nestojíme o vztahy, jaktože udržujeme kamarádství na dálku a pořádáme srazy kde se nás sejde 20 a jednou i 50? Svět je pestrý a autisti do něj prostě patří. Třeba ten podivín vedle vás je autista taky... Nebo ten váš kolega, který umí 5 jazyků ale zapomíná si vyměnit špinavou košili za čistou... Každý jsme nějaký. Snažme se rozmanitost a jinakkost neodsuzovat.

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marie | 20. 6. 2022 21:01

V 78 leech name si precetla neco, co mi presne sedi. Diky.. vytvorila jsem si dokonalou masku DÁMA. I manzel, syn, snacha jsou prekvapeni, kdyz masku odlozim. V mem veku mne uz predstirani nebavi. Jen vnuci mne prokoukli, vlastne ten, ktery ma problemy se svym urychlenim, je to ADHD?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ditta | 20. 6. 2022 20:31

Myslím, že byste si rozuměli s mým synem, jako matka jsem také ráda, že v tom není sám.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Karin Jurcova | 18. 6. 2022 11:54

Dobrý den i já nesnáším zábavy hlasitou hudbu změny vůbec neumím akceptovat když mám jít mezi lidi tak se začnu cítit unavená a hlavně někdy nejsem schopná nic udělat třeba uklidit a trvá to i několik týdnů kdysi mi na psychiatrii řekli že mám neurozu

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petra | 16. 6. 2022 18:29

Hezká je kniha Věda zla - ta vysvětluje vědecky tu hlavní podstatu - asperger má nulovou empatii. To není normální, to je psychopatické, ale jedině Asperger není pro okolí s tímto nebezpečný, na rozdíl od všech ostatních, kteří to mají (psychopaté).
Asperger nemá vůbec (funkční) geny, které zajišťují, že rozpoznáte řeč těla - mimiku, gestiku, co tím lidé říkají - to se dá velice jednoduše vyzkoušet s testovacími fotkami obličejů, které mají vyjadřovat různé emoce - smutek, vztek, radost apod. - asperger to nepozná, ostatní ihned. Ti normální prostě používají jiné schopnosti mozku, jiné fungování mozku, které asperger prostě nemá, ten mozek mu tímhle způsobem nefachá.
A naopak - normální lidi nemají takové vnímání podnětů jako autista, opět jiné fungování mozku - viděla jsem na to hezkou nafilmovanou ukázku, kde jde matka s malým aspergerem obchodním centrem a to vnímání aspergera bylo úplně odlišné od normálního - hrozně vnímá detaily, čeho si normální nevšimnou, to on vnímá naopak zesíleně, je jakoby zpomalený, zastavuje se ve vnímání na těch detailech všeho druhu - vizuálních, zvukových atd., proto je vnějšími podněty rychleji a více unavený, vyčerpaný, normální lidé jich tolik nevnímají.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jarda | 16. 6. 2022 1:25

Jsem kluk a teda ztotožňuji se s článkem :) Jsem rád, že v tom nejsem sám a rád bych potkal podobné lidi. Ti "normální" nás stejně nikdy nepochopí. Pokud by byl zájem, můžu sem hodit mail :)

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lucky90 | 14. 6. 2022 11:41

Pro Jane: jako velmi pravděpodobný introvertní hsp bych řekla, že těžiště u hsp je ten senzorický overload a hlubší zatížení promýšlením informací, prožíváním emocí a tak nějak veškerého. Autisticky na mě v článku působí popsané plánování s omezenou flexibilitou (jedna věc se pokazí - zhroutí se člověku celý den), větším zaměření na konkrétní zájem, které dotyčného úplně pohltí a ten zájem nebývá mainstreamový. Dále bývá problém adekvátně dešifrovat pocity svého okolí a případně komunikovat svoje. To samozřejmě může nastat i u hsp, ale tam bývá problém, že člověk toho čte až příliš mnoho, u autistů spíš opačně. Zároveň ale může dojít k diagnostické záměně mezi aspergerem a hsp, zřejmě hlavně u žen. Pokud vládnete angličtinou, rychlým hledáním (aspergers vs highly sensitive) na mě vyběhly tyto dva články: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-highly-sensitive-child/202112/no-being-autistic-is-not-the-same-being-highly-sensitive, https://medium.com/the-shadow/opinion-highly-sensitive-person-hsp-and-high-functioning-autism-are-the-same-in-some-cases-842821a4eb73

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jane | 14. 6. 2022 10:15

Co konkrétně odlišuje v tomto článku introvertního aspergera od introvertního hsp? Uměl by mi to někdo vysvětlit?

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Trinn | 14. 6. 2022 8:32

Slečna ale přece nic takového nedělá, nehlásá, že se z ní všichni musí po*to. Nechápu, kde berete, že razí "po nás potopa". Nechce, aby se jí svět přizpůsobil, ale vysvětluje, proč občas potřebuje být sama a proč ji některé věci šíleně vyčerpávají a dělat je nechce. A upřímně, nevím, proč by někomu mělo škodit a vadit, že přijde na společenskou akci a po půl hodině sezná, že je unavená a že jde pryč (pokud nechce, aby párty skončila s ní nebo ji všichni doprovodili).
Je potřeba vědět, co fakt potřebuju, abych mohla fungovat. Je mnohem lepší na hraně vyčerpání zalézt, olízat si rány a pak vylézt a být zase v pohodě, než se přemáhat a být permantntně vycukanej a protivnej. Vašeho synka neznám, ale pozor, ať ho nedoženete do toho, že bude ignorovat sám sebe a bude hledět jen na okolí, protože "chce být hodnej a chápavej kluk".

+15
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Trinn | 14. 6. 2022 8:24

Petro, nemáte pravdu, tohle není jen popis introvertky. Introverta především tolik nevyčerpávají smyslové podněty z okolí, nechytá úzkost z toho, že si k němu přisedne někdo hlučný nebo vyluzující něco nepříjemného. Introverta obvykle zajímají úplně normální věci, jen potřebuje víc času na dobití baterek. Slečna, co o sobě píše, je introvertní asperger (je to asi obvyklá kombinace), ale jen introverze to není.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 14. 6. 2022 8:10

Milada: jak "zapadnout" me nenapada, ale jak se "zalibit" snad ano :) rozhodne nechci zlehcovat vas problem, ale dalo by se rict, ze vase dcera ma paradoxne ve sve "jinakosti" trochu vyhodu :) vite ono uz to neni jako pred 30 lety, kdy sem byl v podobnem veku ja. Pisete ze cte hromady knih (jako v jejim veku ja), ma rada komixy (jako ja) a dokonce jeden vytvari atd... takze by se dalo rict ze vase dcera je takovy "nerd", "geek" zkratka "sprt". A to je kupodivu v dnesni dobe v mode :) komixy, ktere byly drive zabavou prave jen pro "divne sprty", sou dneska podstatnou casti mainstreamove zabavy. Polovina filmu v kinech je podle komixu. Knihkupectvi sou jich plna...Divni "mimoni" a "knihomolove" sou hrdiny popularnich serialu (teorie velkeho tresku, stranger things...) vase dcera tak ma paradoxne vyhodu, ze byt nerd je dneska zkratka v mode, to za nas nebylo :) nepisete, kolik a jake ma dcera kamarady, ale urcite nebude v kolektivu jedina, kdo ma rad takovouhle kulturu atd...radil bych at si najde kamarady mezi detmi s podobnymi zajmy, muzou treba spolu zacit hrat "Draci doupe" nebo neco takoveho, muze pak kamaradum ukazat svouji komixovou tvorbu, sdilet s nimi knihy co ctou atd.. a myslim ze ma dost slusnou sanci stat se mezi vetsinou svych spoluzaku oblibena, nebo alespon "zapadnout" paradoxne svou jinakosti...:)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lukáš | 13. 6. 2022 21:59

"Tak schválně – kdo se někdy cítíte podobně jako já?"

Prosím, u takových článků víc přemýšlet nad možnými dopady. Občas se cítíme na draka, ale neznamená to, že máme klinické deprese. Občas zalžeme, ale neznamená to, že máme antisociální péóčko. Občas můžeme do něčeho kopnout vzteky, ale neznámo to, že je to agování. Na konci článku by spíš měla být základní poučka v psychopatologii: Pokud se vaše odchylka projevuje jako výrazně dysfunkční v rámci širšího okruhu osobních a sociálních situací, tak máte prostě pr***r.
A hlavně nezapomínejte, že to pozná okolí. Když někam nezapadáte, tak vám to okolí dá najevo. Není to jen o tom, že se VY cítíte zvláštně.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavla | 13. 6. 2022 20:06

Ahoj, zdravím, zájmy jsem měla podobné, knihy, pak hraní her, neměla jsem počítač, dokud jsem si neviděla. A kolo jo, to miluji i ted, jsem asperger a dcera taky, obě na spektru.
Přesně jsem se ve Vás viděla, díky za článek.
PS: žiji na venku normálně v nitru, pořád řeším své dilemata, a plánování je super, ale doháním úkoly ze zpožděním

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Anna | 13. 6. 2022 19:30 | reakce na Anna - 13. 6. 2022 19:29

Jsem tu reagovala na nekoho, kdo psal ze slecna je introvert a nic vic a neukazalo se to. Tak pardon :)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Anna | 13. 6. 2022 19:29

Naprosto s vami nesouhlasim. Aji slecna pise, ze trpi samotou a rada se druzi. Ja se povazuji do jiste miry za extroverta a spolecenskeho cloveka. Jen se to musi davkovat. Malo lidi a po kazdem spolecenskem aktu dobit baterky samotou. Kdyz mi nekdo zmeni plany, treba misto tohohle dne jiny den, ci jine misto, tak me to uplne paralizuje a radsi schuzku zrusim. A moc dobre si uvedomuji, ze je to iracionalni a snazim se s tim vnitrne bojovat. Obcas ten boj vyhraju, obcas ne, ale byt mym pritelem je opravdu tezky. Jak to resim je transparentnost. Proste narovnu reknu, jak se citim. Nekdo to vezme, nekdo ne.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martina | 13. 6. 2022 15:11

Jsem také na spektru. Aspergerův syndrom zatím jen neoficiálně stanovený, na oficiální diagnózu čekám. Celý život se snažím zapadnout a celý život mi to nejde. Ne, tohle není jen o tom, jestli je někdo introvert, nebo ne. To je hlavně o jiném fungování mozku a vysoké přecitlivělosti na různé podněty. Kvůli jinakosti jste zpravidla často šikanováni,ve škole a později ani v práci nemusíte zapadnout do kolektivu. To je můj případ. Neposuzujte něco, o čem nic nevíte!

+18
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Katka Víšková | 13. 6. 2022 14:27

Rozhodně bych s ní zašla za odborníkem. Poradil by Vám, jak vše lépe zvládat. Vyléčit se to nedá, ale určitě by jste se posunuli.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Milada | 13. 6. 2022 14:21

Chce, je to její přání, je to velmi tíživé.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 13. 6. 2022 14:08

Milada: a chce vůbec dcera "zapadnout" a "zalíbit se" ?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Milada | 13. 6. 2022 13:57

Ještě doplním, pro ty, kteří nechápou, že opravdu je možné mít potíže i když vynakládá dítě obrovské úsilí, že to není nevychované dítě, nebo dítě s malou vůlí. Mám děti tři, nejsem pedocentrická, ale když byla miminko a přišly jsme někam, kde bylo hodně podnětů, třeba do OC, zastavil se jí dech, měla apnoe, několikrát v prvním roce života, sanitka, oživování... Je to reakce mozku-systému, kterou člověk neřídí. Prošly jsme tehdy neurologií s výstupem zcela zdravé dítě, jen abnormálně vnímavá na podněty, neúměrně věku. Takže s tím od miminka pracuji a je to opravdu pro toho člověka nálož. Myslím pro to dítě, později dospělého.

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Alena | 13. 6. 2022 13:47 | reakce na Petra - 13. 6. 2022 6:42

Nic zvláštního na tom není. Prostě introvert.nic víc ..

-22
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Milada | 13. 6. 2022 13:22

Myslím, že mám takovou dceru, je jí 11 a už sama ví, že je jiná, že aby zapadla musí se chovat podobně, jako ostatní vrstevnice. Stejně to ale nakonec neklapne. Každou návštěvu po cca hodině sehraje nemoc, nastupující teplotou. Po cca půlhodině návštěvy se ptá každých 5-10 minut kdy půjdeme domů, ačkoli se těšila. Asi se tak cítí. Jakmile jedeme domů, je jak rybička a šťastně se zavírá do svého pokojíčku. Džíny na ni nedostanou ani kdyby byly vyšité jejím komiksem, který má zpracovaný na téměř 500 stranách. Studuje anatomii, čte všechny knihy, některé dvakrát. Pokud dostane nějaké peníze, utratí je za knihy. Přejít ulici na Václavském náměstí bylo jako kdyby jí někdo chtěl ulovit v džungli. Pokud se rozhodne pro nové oblečení, musí být fialové. Naprosto nemá odhad, co k sobě ladí, tímhle to asi vyřešila. Je chytrá, je milující mě, rozumím jí, ale občas na ní křičím: mMůžeš reagovat normálně!!!??? Ačkoli i bez psychologa vím, že je jiná, ale mluvíme spolu a občas prostě musí své emoce kočírovat. Její lék je samota, stačí hodina a můžeme zase pokračovat, jakoby nic. Je mi jí ale líto, v období puberty a potřeby se zalíbit, je to peklo, i když má doma mámu, která to všechno pochopila...

+18
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Anička | 13. 6. 2022 13:21

Introvert se nebojí společnosti, jen ho nebaví. Pokud ale nedokážete zvládnout projevy okolního světa a je vám z toho fyzicky špatně, je to něco jiného. Chci, aby se konečně mluvilo o victim blamingu, gaslightingu, visholdingu. Psychologická negramotnost je příznačná pro bývalé socialistické země, ale i v Rusku se psychologie rozvíjí rychleji než tady. Váš komentář je ukázkový. Vaše obvinění je jen projekce vás, takže je to o vás, ne o té holce s aspergerem.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

breburda | 13. 6. 2022 13:00 | reakce na Katka Víšková - 13. 6. 2022 12:20

Díky za tento post. To pak člověk vidí, jak moc dává smysl ty příběhy sdílet a bojovat s tím "teď se na všechno vymýšlí škatulky a diagnózy".

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Katka Víšková | 13. 6. 2022 12:20

Náš syn dostal tuhle diagnozu a ohromně nám pomohlo mít nadhled, pochopení a hlavně se snažíme předejít problémovým situacím.
Tahle porucha je většinou dědičná. A v tu chvíli začnete hledat. A já jako máma se ve čtyřiceti můžu konečně uvolnit, protože najednou začínám chápat, proč mi vadí, když se někdo dotýká mých vlasů, proč mi vadí jakýkoliv zvuk před usnutím, proč si všechny křivdy palčivě vybavuji, jako by se staly hned? atd. Objevuji sama sebe a začínám věci chápat, hlavně přijímat sebe. Ač vám to může přijít jako blbost, je to osvobozující.
Syn to prostě zdědil po mně. Ale rozdíl je v tom, že my jako rodiče už víme. Nebude od nás poslouchat, že je tvrdohlavý spratek, což jsem slýchávala já. Protože víme a já ho dovedu pochopit nejvíc. A o tom to je - vědět a s láskou provázet.

+25
Reagovat | Citovat | Nahlásit

AM | 13. 6. 2022 12:12

Některé opravdu ošklivé, "chytré" a hodnotící komentáře číst je fakt děs. Ačkoliv se snažím věřit, že je to "jen" neznalost lidí, že kdyby se o téma zajímali a ne nemyslím 50let a více staré předsudky a filmy typu RainMan, ale nové zahraniční studie např., tak by tohle nikdy nevypustili a věřím, že nikdo úmyslně nechce zraňovat, ačkoliv se to právě tímto děje a takovéto poznámky pak úplně člověka s PAS zadupou do země a jen posílí to že, svět není bezpečné místo.
A k článku : Pěkně popsána obzvláště senzitivita, spec. zájmy, ale chybí mi tam kompletní celá autistická triáda, což pak může vést k nedorozumění a to pak přisuzuji i těm nechápajícím komentujícím, že si přečtou jeden článek, který není úplný a na základě toho hodnotí, že člověk určitě nemůže být na spektru, ale ve skutečnosti (a nejen lidé s PAS) jsou kompletní, složité, celistvé bytosti, každý jiný. Ale opravdu ta neinformovanost veřejnosti je alarmující a je mi z toho velmi smutno.

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit

PP | 13. 6. 2022 12:08

Jako v pár bodech se poznávám. Je těžké rozlišit, kdy je člověk jen introvert, nebo má kolísavé nálady a kdy už je to nastavení mozku. Nejhorší je, když za vámi pořád někdo chodí a mele "vystup z komfortní zóny" a bla bla. Ale pro vás je to naprosto destruktivní. Seberete maximum vůle a soustředění a "děláte to co ostatní" a pak jste 2 dny vyřízení. Občas potřebujete utéct prostě někam, ale nejde to...protože normální život vám vám to nedovolí. Naplánujete si třeba efektivní sobotu, ale pak narazíte na problém, který vás zajím a prostě ho musíte vyřešit. Jedete celý den na ten jeden jogurt a kafe z rána...protože musíte..a najednou je 23:00. Otázka je, jestli z nás "magory" nedělá i tahle doba - tlak na výkon, záplava informací, podnětů...na to není mozek stavěný.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pinochet | 13. 6. 2022 11:46 | reakce na Andrej - 13. 6. 2022 11:36

Citace - Andrej / 13. 6. 2022 11:36

Tak jestli vy jste to, co se považuje za "normální", tak chápu ony "asociály", že preferují jakékoliv jiné trávení volného času, než aby plýtvali energií při socializaci s takovými případy :D


Za normálního se nepovažuju, taky jsem asociál. Ale jsem s tim v pohodě a nemusim to zahalovat do newspeaku, abych si připadal zajímavej.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Zobrazit další