Diskuze k článku:

Jak jsme oslavily svátek neviditelné práce

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

AV | 7. 5. 2021 14:53

Ten článěk má v mnoha věcech pravdu, ale osobně se neubráním pocitu, že mnoho žen si (nejspíš i pod tlakem očekávání společnosti a okolí) toho na sebe prostě bere zbytečně moc. Jestli chce můj partner jíst tři teplá jídla denně, tak měl chodit s kuchařkou. Jestli ho štve, že není čistá podlaha, nic mu nebrání ji vytřít. Není čisté oblečení? No tak měl vyprat... Já nejsem ani uklízečka, ani kuchařka.
Doporučuji každé ženě se na některé činnosti prostě vykašlat a ne brečet nad tím, že je "musím" dělat. Ano, partner se pak diví, že čisté a vyžehlené utěrky se v šuplíku magicky neobjevují samy od sebe a že najednou není ani jeden čistý příbor. Ale krom toho divení se možná taky chytne za nos.

+14
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Michal Macek | 10. 5. 2021 14:36

Ahoj, ma jednu dceru v pubertalnim veku, ale je to romska rodina no, takze se stara jeste o starou maminku a bratrance + caste navstevy pribuzenstva no...ale uznavam ze tenhle priklad byl ode me trochu nefer - ona je skutecna Superzena (se vsi uctou ke Gal Gatod - nevidel sem ze by Wonder Woman dokazala za pul hodinky vykouzil vyborne kotletky na divkoko...)

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

Karolína Poláková | 17. 5. 2021 20:56

Stát je přežitek, kterého se zuby nehty drží ti, kteří z něho, tedy z nás, žijí. Byrokratické monstrum házející klacky pod nohy. Nezajímající se o funkční společenství, ale jen o mocenské hry.
Ať žije decentralizace a smysluplná společnost.
Díky za článek.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marunka | 13. 5. 2021 15:09 | reakce na Michal Macek - 7. 5. 2021 11:59

To je asi poprvé, kdy vidím někoho tak otevřeně vychvalovat člověka za pohrdání jinými lidmi, kteří nespadají do jeho představy o světě. Nechápejte mě šptně, žít jako prase podle mě není umění hodné následování. Ale tahle nutkavá potřeba buransky vychovávat lidi kolem sebe se mi jeví jako patologická. Upozornit někoho na nedostatek je možné i slušně. A nikdy nemáte všechny informace - to, že člověk přehlídne nějakou šmouhu, může mít dobrý důvod... Ale pro někoho jsou věci prostě důležitější než lidi.
Chvalte burany, volte burany.. a pak se nedivte.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 12. 5. 2021 21:34 | reakce na pvx - 7. 5. 2021 17:59

Tohle platí jen pokud je žena plně v domácnosti a nechodí do práce. Pokud ji manžel platí i zdravotní a důchodové, souhlasím, že v tomto případě opravdu nemůžeme považovat práci v domácnosti za neplacenou. Ale takových žen je minimum. Drtivá většina žen chodí na plný úvazek do práce (a tak vlastně i muž má k dispozici polovinu platu své ženy). Navíc k tomu uklidí, vypere, navaří, stará se o děti atd. a myslím si, že žádná žena nečeká, že by ji za to muž nebo kdokoliv měl platit. Takže ano, je to neplacená práce, ty hodiny se vám nepočítají do důchodu, dovolené, nemocenské, nic takového. Zároveň se ta práce nedá považovat za hobby (čest výjimkám), jako když dobrovolně chodím na španělštinu nebo na pilates.
Na druhou stranu musím napsat, že čím mladší generace, tím se muži víc zapojují. Nemám na to žádný výzkum, ale stačí mi srovnání mé generace a generace mých prarodičů, rodičů a dětí a je to velký rozdíl. A tak jsem optimistka, staré "přirozené" zvyky odnese čas a moje vnoučata už budou mít neplacenou práci v domácnosti spravedlivěji rozdělenou a více outsourcovanou.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Roy | 10. 5. 2021 15:09 | reakce na Petr.b - 7. 5. 2021 14:11

Jop.. hlavně v paneláku dá to udržování zahrady dost zabrat.. asi jako každodenní vaření, praní, učení se s dětmi... naprosto srovnatelné

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 10. 5. 2021 14:36 | reakce na Jana - 7. 5. 2021 19:05

Ahoj, ma jednu dceru v pubertalnim veku, ale je to romska rodina no, takze se stara jeste o starou maminku a bratrance + caste navstevy pribuzenstva no...ale uznavam ze tenhle priklad byl ode me trochu nefer - ona je skutecna Superzena (se vsi uctou ke Gal Gatod - nevidel sem ze by Wonder Woman dokazala za pul hodinky vykouzil vyborne kotletky na divkoko...)

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Enlightened centrist | 8. 5. 2021 10:45

Mít děti je naprosto dobrovolné. Rozdělení domácích prací je rovněž na jedincích. A kritika kapitalismu dost zavání socialismem.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Maja | 8. 5. 2021 9:35 | reakce na umfa - 7. 5. 2021 15:07

No, znám pár chlapů, kterým to bylo jedno, dokud žili sami, ale jakmile si našli partnerku, tak to záhadně jedno být přestalo, protože na co jiného by ji měli, když ne na to, aby jim posluhovala? Ale jinak naprostý souhlas, volba partnera je jen na mě a nic mi nebrání ho poslat do oběhu, pokud se takto chová, a stát není zaopatřovací ústav, ten má hlavně za moje peníze vytvářet kvalitní podmínky a pak nechat na lidech, jak s nimi naloží.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 7. 5. 2021 19:05 | reakce na Michal Macek - 7. 5. 2021 10:49

Má doma děti? Kolik jich je? Kolik jim je? Má je 24/7 doma a ještě u toho musí pracovat na plný úvazek? Musí se s nimi učit? Snaží se jim věnovat? Pak se můžeme bavit o tom, co všechno se dá narvat do jednoho pracovního dne a jestli zbyde místo pro spánek.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Katarína P. | 7. 5. 2021 18:12 | reakce na Michal Macek - 7. 5. 2021 13:21

No jo, ještě z práce na soukromé klinice si pamatuju, jak bylo těžké přesvědčit některé lékaře, že k pacientům se je potřeba chovat slušně. Z mé zkušenosti to ale byli ti horší, elita se poznala i podle respektu vůči lidem. Ale možná je paní výjimka.
Jinak já na nějaké rozdělení rolí dost kašlu. Když spolu lidi žijí, mají taky oba makat. Ať je to matka s dcerou, dva kamarádi nebo žena s mužem. To mi nevymluví ani žádná MUDr. a taky bych ji poslala někam, kdyby se o to pokusila. :D
Když už se ale bavíme o tradičním rozdělení...co je dnes prosím ta mužská část? Do práce chodí obvykle oba, řídí oba, v městském bytě je oprav a "těžké práce" naprosté minimum, do války se pánové taky moc nepodívají...

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

pvx | 7. 5. 2021 17:59

A opět tam je ta oblíbená lež, že práce v domácnosti je prý neplacená. Platí ji manžel, který vydělává peníze, za nichž žije celá rodina, včetně ženy v domácnosti. Kdyby došlo k rozvodu, pak má manželka právo na polovinu společného majetku, bez ohledu na to, že byl zaplacen z manželových peněz.
Takže ano, i žena v domácnosti je placená. Polovinou manželova platu.

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Rob | 7. 5. 2021 17:51 | reakce na AV - 7. 5. 2021 14:53

Základní mýtus je, že si toho ženy na sebe berou kvůli partnerovi. Pravda je, že to dělají kvůli sobě. Většině partnerů to je jedno, spousta mužů ani nepozná, zdali se okna myla měsíčně nebo jednou za půl roku.

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 7. 5. 2021 15:48 | reakce na umfa - 7. 5. 2021 15:15

Ano, přesně tak to cítím taky. Dneska je, ale nějaká podivná móda nadávat na to, že stát pro mě něco nezařídí. Já osobně bych měl vůči "státu" jeden zásadní požadavek: ať mě nechá na pokoji a soustředí se na svoje funkce (pošta, školy, silnice, bezpečnost). Víc po něm nechci.
Když kdysi byly uhelné prázdniny (souhlasím, bylo to trochu něco jiného - kratší), tak taky nikdo neřešil co děti. Prostě jsme přišli vždycky v pondělí do promrzlý školy pro šílený množství úkolů - nebyl internet, vše jsme se museli naučit sami z učebnic. A nikdo nedělal drama z toho, že rodiče musí do práce, a děti dělají úkoly samy. Děti nad 8 let toho byly schopny, někdo lépe, jiný hůře. Ale naprostá většina bez asistence rodičů.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

D. | 7. 5. 2021 15:24

Naše ratolest se při domácí výuce “zhoršila” ve škole. Narozdíl od ostatních rodičů jsme my téměř po celou dobu pandemie normálně v práci. Všechny úkoly, co děti dostávají, jsou pochopitelně “čistě pro ně”. My jsem ale prakticky jediní ve třídě, kdo dítěti doopravdy nestíhá moc pomáhat. Krásně se v téhle situaci zhmotnilo nevyřčené očekávání matky-osobní asistentky, co vždy dohlédne na včasné odevzdání úkolů, doplní pastelky a s žákem procvičí učivo. V momentě kdy tohle nikdo pro žáka nedělá, tak se žák “zhorší”.
Všechny úkoly jsou ale čistě pro žáky.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 7. 5. 2021 15:15

Když slyším takovéhle stesky, vždycky si říkám, co všechno by ten stát měl ještě dělat? Stát nežije naše životy a nebude za nás za nikoho zařizovat, kdo, jak a jestli uklidí doma nebo bude dělat s dětmi úkoly :-) Nebo co konkrétně by měl stát zařídit? Řekněte mi to někdo. Ale žádné "něco aby bylo lépe". Státní aparát tvoří úplně stejní lidé jako jsme my (a kam sahají mé vynucené kontakty se státními úředníky, tak bych dokonce řekl, že jde o ty hloupější z nás) a nic nového za nás nevymyslí, to musíme stejně my sami :-)

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 7. 5. 2021 15:07 | reakce na AV - 7. 5. 2021 14:53

Za nos se nechytne, nechá to tak :-) Spoustě chlapů je totiž úplně fuk, že mají místo utěrky kus špinavého hadru a že si příbor musí před jídlem otřít o kalhoty aby se dal vůbec použít.

A jestli mají holky pocit, že s takovým prasetem nemohou žít, i pak je řešení jednoduché, až triviální: ať s ním nežijí.

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

AV | 7. 5. 2021 14:53

Ten článěk má v mnoha věcech pravdu, ale osobně se neubráním pocitu, že mnoho žen si (nejspíš i pod tlakem očekávání společnosti a okolí) toho na sebe prostě bere zbytečně moc. Jestli chce můj partner jíst tři teplá jídla denně, tak měl chodit s kuchařkou. Jestli ho štve, že není čistá podlaha, nic mu nebrání ji vytřít. Není čisté oblečení? No tak měl vyprat... Já nejsem ani uklízečka, ani kuchařka.
Doporučuji každé ženě se na některé činnosti prostě vykašlat a ne brečet nad tím, že je "musím" dělat. Ano, partner se pak diví, že čisté a vyžehlené utěrky se v šuplíku magicky neobjevují samy od sebe a že najednou není ani jeden čistý příbor. Ale krom toho divení se možná taky chytne za nos.

+14
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 7. 5. 2021 14:11 | reakce na Michal Macek - 7. 5. 2021 13:21

Takových žen znám více, které by nedovolili, aby jejich manželé doma uklízeli, prali, žehlili. Je to věc jejich cti. Jejich názor je, že to je ženská práce. Na druhou stranu tyto ženy nemají ambice udržovat barák, opravovat různé věci, rýpat zahradu, berou to tak, že to je zase starost manžela.
Takže to "tradiční rozdělení" ještě v mnoha domácnostech funguje, ke všeobecné spokojenosti. Podle mě, je to věc každého, jak to doma má. A nikomu dalšímu do toho nic není.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 7. 5. 2021 13:21 | reakce na Katarína P. - 7. 5. 2021 12:43

no pani je Mudr...a i kdyz je Mudr, tak nema problem poslat pacienta do.....kam slunce nesviti. Proto si na ni casto stezuji u primare. On totiz kdyz prijde k ni nejaky "privilegovany" clovek (rozumej politik , podnikatel nebo treba celebrita) a privede ji treba dite na vysetreni a ona mu najde spinu za usima, nema problem to tomu cloveku rict dost nevybirave (v tomhle je proste taky naprosto skvela :) no to da rozum, takovy clovek si jde stezovat, protoze si to k nemu nikdo jiny nedovoli :)) ona je ale natolik dobra doktorka, ze ji to vzdy projde (hlavne je skvela diagnosticka, ja ji prezdivam "zensky doktor House" :)

no ona by se asi nezlobila za pomoc s uklidem, ale jak sem psal, ona to bere jako otazku zenske cti a proste jako samozrejmost. co sem vypozoroval tak to vypada ze mezi romy nikso moc tohle "tradicni rozdeleni roli" nezpochybnuje...pro ni je to proste jak fyzikalni zakony - rano vyjde slunce, voda je mokra a zena ma "naklizino navarino" - hotovo dvacet.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Katarína P. | 7. 5. 2021 12:43 | reakce na Michal Macek - 7. 5. 2021 11:59

Tak snad se ta paní při svém akademickém vzdělání takhle nevyjadřuje. :) Jinak s paní bychom se na čistotě a vaření shodly, jen mi nejde do hlavy, proč by na tom měl dělat jen jeden člen domácnosti, pokud tedy není ten druhý fyzicky postižený, mentálně zaostalý nebo nedělá v uránových dolech. Ale to je už asi věc prostředí, že kterého člověk pochází. U nás se na naprosto spravedlivé rozdělení práce kladl důraz a zneužívat druhé se prostě nedovolovalo.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 7. 5. 2021 11:59 | reakce na Katarína P. - 7. 5. 2021 11:53

no musim se priznat, ze na me mela dobry vliv, jeji pohrdani "spinavyma" lidma me primnelo mnohem vic dbat na cistotu, nez driv. Ja samozrejme taky uklizim a varim, nenechavam vse na partnerce (coz je jina zena, nez ta o ktere jsem psal). chtel jsem jen rict to, ze kdybyste se pokusila tehle dame navrhnout, ze jako nemusi mit uplne dokonale uklizeno...a ze vlastne manzel si muze uvarit sam...no myslim ze byste si neco vyslechla a s dobrou byste se u ni moc nepotazala no... (hodne jemne receno, proste by vas sprdla, ze ste spinava gadzovka a at ji jdete z oci - v tom lepsim pripade....) :)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Katarína P. | 7. 5. 2021 11:53 | reakce na Michal Macek - 7. 5. 2021 10:49

Ale to je paráda, že je to pro vás přitažlivé. Jistě si i vy sám udržujete doma dokonale naklizeno a navařeno. Pořádný chlap se sebou není spokojený, dokud se u něj nedá jíst z podlahy a to i kdyby to znamenalo, že jen chodí do práce a pak gruntuje byt.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 7. 5. 2021 10:49

znam jednu uzasnou zenu (jen pro zajmavost - je to akademicky vzdelana romka) a tato bajecna zena ma doma cistotu tak sterilni, ze bych tam bez vahani mohl jisty z podlahy. Je to taky jedna z nejlepsich kucharek co znam, a za chvilku je schopna vykouzlit tak chutnou krmi, ze je to jak bozska mana. A tato dama bere tohle vse jako samozrejmost. Proste predstava ze by nebylo dokonale "naklizeno a navareno" (a podtrhuji to dokonale), je pro ni naprosto cizi...neprirozena...jednou mi to vysvetlovala, ze to je proste otazka cti (romske) zeny...a ze ona by nikdy nemohla byt "spinava", jak tomu rika...proste jako ja nejdu do prace z flekem od jugurtu na kosili, tak za stejne samozrejme ona povazuje mit "naklizeno a navareno" (a to az tak ze treba rucniky ma srovanen v kominku dle velikosti...)

vim ze trochu trolim, ale je to vsechno uplna pravda, nic si nevymyslim, a co tim chci rict? no ze jsou i zeny, ktere to maji trochu "jinak" - treba takhle :) a musim priznat, ze pro me jako muze je to velmi pritazlive :)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 7. 5. 2021 10:20

Je to teď těžká doba, je jasné, že je náročná pro všechny. Ale co to znamená, že "stát ani neocenil těžkou práci žen v době epidemie"? Kdo by jí měl ocenit? Jak si to představujete? Že vystoupí v televizi superministr a pochválí matky věnující se dětem na distanční výuce v rámci televizních zpráv? A co znamená, že "stát to neřeší"? Pomineme současné státní zmatky _ to je trochu jiné téma. Ale asi by bylo třeba si uvědomit, poslední rok je CELÝ svět v rozvratu a chaosu. Proč by měl problémy rodin řešit stát. Od toho má právě rodiny (kdysi se říkalo, že to je základ státu - ale určitě to je základní ekonomická jednotka). Jestliže má moje dítě problém - je to náš domácí problém. "Stát" má plno svých starostí. Mám za to, že máme problém, jako lidstvo, a je tedy potřeba - řekněme to trochu pateticky: "přiložit společně ruce k poražení pandemie ". Každý dle svých možností, což je mimo jiné třeba i to, že jsem doma s malými dětmi (svými - nikoli státními).

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit