Diskuze k článku:

Říkej mi cikánko, zní to tak bohémsky. Jenže i laskavý stereotyp zůstává stereotypem

Váš komentář:

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Umfa | 24. 8. 2020 | 10:27

Na tohle jsem slyšel pěkný aforismus: Až bude rasismus bude definitivně vymýcen, poznáme to podle toho, že řekneme cikánovi (v originálu Afroameričanovi) rasistický vtip a on se neurazí :-) Do té doby to beru tak, že všichni kdo se nad tím pohoršují, jsou tak trochu latentní rasisté :D

+48
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Jana | 25. 8. 2020 | 14:14

Super článek. K pochopení toho, co v něm zaznívá bude ale asi česká společnost potřebovat následujících 20 let a to se považuji za optimistku.

-13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Všech 39 komentářů v diskuzi

Michal | 22. 9. 2020 | 16:50

No, to se nám to tady rozvášnilo... Klíčové pojmy jako "klíště", "sociálka", "vyžírání" a "Chánov" se tu už objevily, tak to zkusím jinak - jako majorita bezesporu neseme svůj díl na chování minority, která se prostě jenom pokouší normálně přežít v nastavených pravidlech (majoritou pro majoritu) . Možnosti náprav těchto křivd zřejmě nejsou ani nijak náročné na státní rozpočet, minimálně v porovnání s náklady které musíme vynaložit na "hašení" důsledků. Bohužel, dokud budou u moci populisté, kterým stačí občas zamávat voličům před očima výše uvedenými klíčovými pojmy a velká část voličů to odmění nadšeným potleskem (konečně jsme našli toho nepřítele, který může za můj posraný život!), situace se nezmění ani v oblasti menšin.
Přesně před touto diskuzí byla příležitost kouknout do zajímavé knihy od Daniela Prokopa "Slepé skvrny" a zkusit zkonfrontovat svoje postoje s daty a statistikou, jestli třeba názory které tu zaznívají, nejsou trochu mimo...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jarda Kratky | 4. 9. 2020 | 11:53

Na tohle bych napsal jen to, ze muj kamarad na osloveni rome reagoval slovy
Ja su cigan ty p*co! Toz tak. rasismus tvori jen radisti, nikdo jinej se nad tim nepozastavuje a nehleda v tom nic.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Miroslav Klempar | 3. 9. 2020 | 09:12

O stavu české společnosti vypovídá i počet laiků pod nejvíce rasistickým komentářem. Děkuji autorce za objektivně napsaný článek a chci ji povzbudit ať si z debilů, kteří se předhánějí v tom kdo napíše rasističtější a debilnější komentář, nic nedělá.
Oni si hrají na tvrďáky a potom u soudu brečí jak malé holky a vysvětlují jak to "tak nemysleli". Stejně jak je rasizmus debilní tak stejně debilní jsou i rasisté.
Tak děkuji a přeji Čechům více tak rozumných občanů a méně debilů.
P. S. pro ty co mě budou posílat do práce, tak celý život pracuji 20 let jsem makal na šachte většinu času jako předák a jediné negativní zkušenosti mám s ne-Romy. Několik mě z nich mě okradlo a o rasistických invektivách ani nemluvím.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 29. 8. 2020 | 08:13

Dnešní doba je doopravdy zvláštní, jak se ohradíte vůči černému nebo jinak barevnému hned jste bílí rasista. Hysterie kolem rasismu a diskriminace je už povýšena nad zdraví rozum.Podívejte se někdo do statistik a porovnejte jak si bílá rasa stojí v počtech a pak hovořte o menšinách a majoritách. Jsou vši na obou stranách ale až se ti barevní budou chovat jak ti bílí , přestanou vyžírat sociální systém na který nepřispívají pak asi bude po rasismu a předsudkách.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hanka | 28. 8. 2020 | 22:03

Jsem opravdu jediná, která se na gymnáziu zhruba před deseti lety učila o romské kultuře, jazyku a historii? Jen pro upřesnění bych ráda dodala, že nejsem Romka, studenti gymnázia byli většinou zástupci majoritní společnosti a škola se ani nenacházela v lokalitě, v níž žila početná skupina Romů.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Umfa | 29. 8. 2020 | 11:26 | reakce na Hanka - 28. 8. 2020 22:03

Nevím jak teď, ale ve srovnání s předrevolučními školami které jsem absolvoval já asi jediná budete :-) My jsme se o tom neučili vůbec nic a ani nás to vlastně v nejmenším nezajímalo. Cikány (tehdy ještě žádní Romové nebyli) jsme od dětství vídali denně, protože hned vedle školy byla zvláštní škola, ale nijak jsme s nimi neinteragovali.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jan | 27. 8. 2020 | 09:07

Milá autorko, máš pravdu. Kdysi sice bylo úkolem herce představovat někoho, kým není, ale to je překonaný stereotyp! S tím se musí skončit! A vezmem to i pěkně retroaktivně, jak je v současnosti zvykem. Jak si mohla Milla Jovovich dovolit hrát Johanku z Arcu, když není Francouzka? Film do trezoru a Jovovich doživotně zakázat vstup do Francie a konzumaci baget. To ji naučí, mrchu! A co DiCaprio? Hrál Hoovera, což byl Američan, ale ačkoliv relativně mladý, hrál ho jako starce a měl falešné vrásky a umělou pleš! Tak odporné a ponižující pro nás, skutečně staré a přirozeně plešaté! Vůbec to nerespektuje naše pocity! DiCaprio se omluví a navěky vypadne z Holywoodu! A co teprve Robin Williams? V Jakubu lhářovi hrál Žida, není Žid a v životě nebyl v koncentráku! Ani nemohl, narodil se po válce! Neřád jeden! Exhumovat a dát sežrat prasatům! Tak... tak... tak by se dalo ještě dlouho pokračovat, ale ty autorko, bys asi stejně nic nepochopila.

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Rado | 27. 8. 2020 | 00:26

To množství příspěvků v diskuzi plných předsudků až rasismu ukazuje že autorka ťala do živého. Mě v životě nejvíc ublížili Češi. Kdybych aplikoval své zkušenosti a řeči jiných co zažili tak bych se musel odstěhovat z republiky. Jenže já neaplikuji kolektivní vinu. Tenhle způsob uvažování co předvádějí komentující vedl před léty až ke vzniku jistého tábora v Letech . Je děsivé že někteří lidé uvažují stále stejně...

-6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Umfa | 27. 8. 2020 | 12:04 | reakce na Rado - 27. 8. 2020 00:26

Kde pořád vidíte příspěvky plné předsudků? Předsudky a zkušenosti jsou dvě různé věci, jenom se občas zaměňují, hlavně v případech, kdy by si někdo přál mít lepší zkušenosti ale ony jaksi nejsou :-) Jinak ano, může to být dáno osobním postojem. Já například v sobě žádný pocit, že by mi někdo ublížil (nebo dokonce nejvíc) nenosím :D

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel | 26. 8. 2020 | 21:16

To je teda bulshit. Jaké vytlačování na okraj? Ty místa kde bydleli byli často normální paneláky. Vybydlená gheta z nich dělají oni. A jestli někdo někoho vytlačil tak právě oni starousedlíky kteří museli prchnout protože se s nimi nedá žít.
Jo počáteční podmínky nemají stejné, a to hlavně proto že je vychovávají jejich rómští rodiče, kteří jim nevštípí žádné základní hodnoty jako pozitivní vztah k práci a vzdělání (které je zdarma) a určitou základní slušnost. Čest vyjímkám, moc jich není protože vyrůstat mezi cikány to člověka semele. Že si většina dává pozor je fakt, ale pravděpodobnost průšvihu je tam prostě mnohem vyšší a to si člověk rozmyslí když má pronajímat třeba byt za který utratil veškeré peníze + si vzal hypo. Pisatelka by se chovala stejně, nevěřím že ne.

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kristýna | 26. 8. 2020 | 14:31

S většinou uvedených názorů souhlasím, jen si nejsem jistá tou částí ohledně kostýmu. V rámci kostýmních večírků, nebo karnevalů přece neustále potvrzujeme meze kulturních stereotypů. Pokud bychom zaujali toto stanovisko, například ke kostýmům typu havajská tanečnice, selka, námořník atd. které kostýmy by zůstaly, řekněme "korektní"? Opravdu to znamená, že v budoucnu budou korektní pouze masky zvířat, pohádkových bytostí apod.? Navíc i zvířata by se mohla "ozvat", protože je perzekuujeme tím, že je vyháníme z jejich přirozeného prostředí, domestikujeme atd.
P.S. A ano, zažila jsem večírek, kde byly i masky rabínů. O míře perzekuce těchto dvou etnik by se dalo dlouze debatovat.

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jaryn | 26. 8. 2020 | 00:37

Milá Janičko Patočková, lezlo po vás někdy klíště? Jistě, a co jste s ním udělala? Víme, a nebylo to trochu steretypní vůči tomu přítulnému tvorečku? Chtěl bych vás zachránit. Před vámi samotnou. Stereotypy jsou všude a neustále. Jsou nutné k tomu, abychom se ve světě dokázali orientovat, abychom byli schopni zajistit své bezpečí, abychom byli schopni efektivně dosahovat svých cílů. Užitečným stereotypům jsem se léta učil ve škole. Učím se jim i v zaměstnání. Za dávných časů bývaly vážené a říkalo se jim moudrost starších, draze zaplacená životní zkušenost atp. Dnes se uplatňují v mnoha oborech lidské činnosti počínaje obchodem, marketingem, politikou, módou, kulturou, personalistikou... je toho hodně. Je pro mě záhadou, kde odbornice na módní průmysl, který je sám o sobě továrnou na steretypy, které jsou často amorální a nadbytečné, bere tu zmatenou drzost k útoku na jiné steretypy, než na kterých se sama podílí, jako by šlo o něco toxického. I sepsáním tohoto článku posilujete nehezký stereotyp o autorech článků na toto téma a to si vaši zdatnější kolegové od vás nezaslouží. Opravdu chcete očerňovat stereotypy jen kvůli tomu, že je někdo někdy účelově zneužívá? A opravdu vás tolik činí šťastnou, že taková s prominutím bezvýznamná kravina, které se snažíte vtisknout jiný význam, než má, vyvolala davovou nátlakovou reakci vůči osobě, která se ničím neprovinila? Obdivuji vaši myšlenkovou krasojízdu, vážně..

+17
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 25. 8. 2020 | 21:37

Zažila jsem Roma, který řval na bílého muže: "Tys mi řekl, že sem Rom? Já jsem Cikán." A chtěl se porvat. Romské děti se nás pokusili okrást v šalině, a když si kamarádka přitáhla batoh k sobě se slovy "musím si dát pozor", dostala facku. V porodnici se jich aspoň deset nahrnulo do čekárny a ambulance a na drzo vlezli do porodního sálu. Vykřikovali něco o tom, že mají svá práva. Musela to řešit ochranka. A zážitků by se našlo víc a horších. Bývala jsem jejich zastánce, ale v kontaktu s realitou... Teď, když někde potkám bandu Romů, sklopím pohled a dělám, že tam nejsem... Je to bezpečnější.

+17
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 25. 8. 2020 | 14:14

Super článek. K pochopení toho, co v něm zaznívá bude ale asi česká společnost potřebovat následujících 20 let a to se považuji za optimistku.

-13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pája | 25. 8. 2020 | 21:17 | reakce na Jana - 25. 8. 2020 14:14

Super článek na vážné téma od módní specialistky? Tak jo. Ševče drž se svého kopyta.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

mirda | 25. 8. 2020 | 13:55

Tak vzniká rasismus: Já důchodce s polovičním příjmem než cikán na dávkách mám zahradu za cikánskou čtvrtí. Denně přicházejí 2-3 party děcek nebo matky s dětmi s koši a taškami pro mé dosud nezralé ovoce. Šak máte velký stromy, my potřebujéme jen na štrůdl... Nechápou, že po 10. návštěvě je vše odrbáno, zůstanou jen zlámané větve a pro mou rodinu nic. Proč mám celý rok pečovat o zahradu, když mi vše cikáni bez dovolení orvou (nemohu hlídat 24 hodin denně), nebo vyžebrají... Vypadám jak Pandrhola a hnusný rasista - nelítostný, bohatý, lakomý gadžo, který se odmítá slitovat a malým dětem nedopřeje pár švestek, kterých je plný strom. Co mi poradí vážená redakce, která třídí diskusní příspěvky, aby nedošlo ke snížení důstojnosti znevýhodněných menšin? Otravovat stále Policii? Krvelačný pes? Žiletkový plot? Vodní příkop s krokodýlem?

+30
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Markéta | 25. 8. 2020 | 13:27

Vzdělávání, vzdělávání. To je odpověď na to, jak začlenit menšiny. Protože vzdělaní lidé snáz získají práci. Vzdělané ženy přestávají být pouhým strojem na děti. Vzdělávejme sebe i Romy. Protože z toho budeme mít prospěch všichni.

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Umfa | 27. 8. 2020 | 12:14 | reakce na Markéta - 25. 8. 2020 13:27

Jak?

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Agnes | 25. 8. 2020 | 13:23

- Za koho je tedy ještě povoleno se převlékat? Můžu třeba čarodějnici, nebo to znevažuje středověké procesy s nimi a následné upalování? - Je každoroční pálení čarodějnic bráno jako pietní připomínková akce, nebo znevažování?
- A co převlékání za černošské zpěváky, kteří jsou skutečně z Afriky a otroctví nezažili? Protože ne každý černoch je Afroameričan.
- Přijde mi to jako s tou reklamou na auto, kde holčička jí banán. Kdo v tom vidí něco úchylného, měl by si sám srovnat myšlenky, protože jedení banánu opravdu nemá nic společného se sexem.

+23
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Miro | 25. 8. 2020 | 11:12

Slovo cigán nieje hanlivé. Je to pomenovanie etnika. Oni sami si tak hovoria.

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zděnek | 25. 8. 2020 | 10:18

Kdyby nebylo bílých nebyl by rasismus..a kdyby nebylo černých nebylo by o čem diskutovat..ale my by jsme si našly někoho jiného jak je zas naším zvykem..??

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jr | 25. 8. 2020 | 13:25 | reakce na Zděnek - 25. 8. 2020 10:18

Citace - Zděnek / 25. 8. 2020 10:18

Kdyby nebylo bílých nebyl by rasismus..a kdyby nebylo černých nebylo by o čem diskutovat..ale my by jsme si našly někoho jiného jak je zas naším zvykem..??


"Kdyby nebylo bílých, nebylo by rasismu.." To je naprostý nesmysl, např. Většina asijských národů arabu atd. je podstatně rasistictejsich, než bílí. Ale tahle sebemrskacsky mindrak je vnucovan jen bílým..

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Milan | 25. 8. 2020 | 10:06

Bordel jako u cikánů není žádný stereotyp - na přelomu 80 a 90.let jsme měl cikány za sousedy a co hůř společné WC na chodbě - bez dezinfekce to nešlo... a to byli jinak celkem v pohodě, jen tak jednou za 14dnů jsme celou noc nespali, protože do rána něco slavili a řvali. Vrchol ovšem byl, že nás jednou ukecali, abychom jim na chvíli pohlídali dvě malé děti kolem 3let, že si potřebují nakoupit - nacpali nám je je v sobotu ráno - bez jídla, bez plen, bez hraček (bylo mi 20 a žádné hračky jsme doma neměl a ani moc jídla) - z několika hodin bylo téměř 24hodin s dvěma cizími dětmi v garsonce 14m2- šli prostě na nějakou oslavu a děti si vyzvedli až v neděli nad ránem... sociálku jsme nezavolali jen proto, že jsme neměli telefon:) Že to není stereotyp se stačí podívat na tuny odpadků ve vyloučených lokalitách a to tam normálně jezdí popeláři - jenomže když někdo nechodí každý den do práce, tak je líný i sejít schody a hodit odpad do popelnice - šup s tím pod vlastní okna... a co osady na Slovensku - to je síla, nebo ne? Mimochodem slovo Bohém je urážka Českého národa - když přes nás cikáni ve středověku kočovali a na západě se jich vyjevení z jejich chování a vzhledu ptali "odkud pochází", tak řekli z Bohémie (na Indii si už po mnoha generacích kočování nikdo nepamatoval) - slovo bohém se tak začalo používat pro lidi žijící nezřízeným životem.... podle naší vlasti - lidé na západě tehdy věděli prd o poměrech v Čechách (Bohémii) a tedy si mysleli, že takhle tady vypadáme a žijeme všichni....

+19
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Masakr | 25. 8. 2020 | 07:28

A měla pravdu,třeba se mrkněte do Šluknova na sídliště.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Maru | 24. 8. 2020 | 23:41

Z článkem do jisté míry souhlasím a oceňuji, že se snaží jít do hloubky. Dá se to však vzít i z druhé strany. Kostým cikánky a nutno podotknout, že i Žida je součástí lidové kultury v Čechách i na Moravě opravdu více než sto let. Ano, oba vznikly zjednodušením a stereotypizací, ale stali se plnohodnout součastí bohatého hmotného i nehmotného dědictví lidové kultury u nás. Proto by se dalo polemizovat, zda jeho nošení dehonestuje danou skupinu nebo jeho nenošením okleštíme rozmanitost své vlastní kultury. Myslím, že v tomto případě nezbývá, než vlastní úsudek, vkus a posouzení situace, při které je použit.

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomek | 24. 8. 2020 | 22:16

A kdo kdy videl cigany romanticky kocovat? Od detstvi je jen vidim poflakovat, krast a delat bordel..

+22
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Okno | 24. 8. 2020 | 22:05

Autorce bych doporučil odstěhování do nějaké romské lokality, poté jí přejdou tyhle nesmysly. Prostě to je skupina, která se nedokázala přizpůsobit a podle toho s ní většinová populace zachází, není se čemu divit... pořád chodit někomu naproti, aby se ale všechno míjelo účinkem nebude nikoho bavit donekonečna

+20
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Antonín | 24. 8. 2020 | 21:09

Ahoj jsem dělník a mou zkušeností je to že normální lidi si na nic nehrajou a je jedno jakou maj barvu. Výraz róm spojenej s cikánama vypad z pusi inteligentce co se ctěla zviditelnit mladý se toho chytli. Když se zeptáte těch nezatížených tak vám za Roma vynadaj a pošlou vás tam kde slunce nesvítí , protože sou hrdý na to že sou cikáni a tak by to mělo bejt u nás všech.
Rasismus tu probírat nehodlám pouze to že každý má nějaký geny a předky je blbost se za to stydět a hrát si na něco jinýho.

+14
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Milan | 25. 8. 2020 | 10:57 | reakce na Antonín - 24. 8. 2020 21:09

Každý má nějaké geny - to je pravda. Z vědeckého hlediska jsme ale všichni výsledkem evoluce a evoluce není nic jiného než šlechtění - respektive vědomé šlechtění není nic jiného než urychlení přirozené evoluce. Jak jsme dokázali vyšlechtit tisíce ras psů??? No vybírali jsme psy s určitými charakteristickými rysy a ty připouštěli a zbavovali se těch štěňat, která tyto rysy neměla... Podobně funguje v dlouhodobém měřítku evoluce, pokud do ní lidé nepřirozeně nezasahují. Tím se dostávám k jedné zásadní otázce - jak to, že všechny rasy a etnika pocházející z jihu jsou na tom ekonomicky a mnohdy i sociálně mnohem hůř, než lidé pocházející ze severu (jen shodou okolností běloši)??? Nechci prezentovat stupidní nacistické žvásty o podřadnosti či nadřazenosti ras - genetický problém tu ale evidentně je, neboť jinak by třeba musel existovat statisticky alespoň jeden bezpečný a prosperující Africký stát - nebo ne? Problém je v tom, že když začali budoucí běloši před mnoha a mnoha tisíci či desetitisíci lety osídlovat méně klimaticky vhodná prostředí na severu, nutně začalo docházet ke genetické selekci - přežití zimy vyžadovalo celoroční dřinu a velmi dobré plánování a shromažďování zásob včetně jejich konzervace, aby rodina přežila - ti co dokázali lépe plánovat a lépe se na zimu připravili přežili a poslali své geny dál, ti co nikoli umřeli a jejich genetická linie nepokračovala.... Tím nutně došlo k zásadní genetické selekci kdy ti lépe schopnější plánovat přežívali. Schopnost dlouhodobého plánování je naprosto zásadní ať už děláte cokoli - ať už chcete letět na Měsíc, nebo později mít děti - i jejich počet je u většiny bělochů plánovaný, stejně jako hypotéka a pod. Jistě že i mezi bělochy jsou stále tací, co jim to moc nejde - problém je, že etnika jako cikáni nebo černoši nikdy nebyla vystavena evolučnímu tlaku dlouhodobě plánovat a tato vlastnost je u nich spíš nahodilá!!!!!! U nás je tato vlastnost ale selektivně vyšlechtěná klimatickými podmínkami, se kterými se oni v historii nesetkali. Ještě před 100lety když měl kmen hlad, zašli lovci k nějakému napajedlu, tam si sedli a počkali, až se zvířata přijdou napít - nakonec přijít musela, chtě nechtě, nalovili jídlo, ženy něco posbírali (celoročně něco jedlého roste) a byl na týden klid a když začalo jídlo docházet, sebrali se a šli zase na lov - nemyslím to nijak ošklivě, nicméně statisíce let nepotřebovali plánovat víc než pár dnů dopředu!!!!!!!!!!!!!!! A v tom je dle mého ten zakopaný pes - vyvíjeli se v jiném prostředí, které na ně nekladlo nároky na nějaké sofistikované plánování kdy zasít, kdy sklidit, kolik si nechat na jaro na osetí, kolik dřeva je potřeba na zimu na topení, jak potraviny na téměř celý rok konzervovat - prostě nic - utrhnout a sníst, ulovit a sníst... Nevědomá genetická selekce vlivem klimatu dle mého dala bělochům (ale i jiným rasám, které žijí v prostředí s proměnlivým klimatem jako třeba asiatům) neskutečnou evoluční výhodu, proti etnikům, pocházejícím z geografických oblastí, kde je klima poměrně stálé - čím blíž rovníku, tím stálejší - teplo je pořád a pořád roste něco co se dá sníst - u nás v zimě jsou na stromech leda šišky.... Problém je, že tito lidé migrují na sever za lepším, ale geneticky evolučně mají jako celek podstatně horší schopnost dlouhodobě plánovat a to z nich činní automaticky potenciálně sociálně slabé - třeba když si někdo pořídí šest dětí, tak dožije v chudobě a i jeho děti budou na 99% opět žít v bídě - tak to prostě je a tak je to na severu se vším - máme krátkodobé plány, střednědobé, dlouhodobé - pořád plánujeme aniž bychom si to vůbec uvědomovali - považujeme to za normální, ale úplně normální (běžné) to není - je to něco, co jsme získali genetickou selekcí za desítky a desítky tisíc let. Tato genetická selekce, kterou prošlo naše Evropské etnikum v začátcích osídlování nehostinného severu, je ale už nenapodobitelná - romská rodina neumře přes zimu hlady jen proto, že si pořídila moc hladových krků a celý rok nic nedělala - dostane sociální dávky:) Proto se cikáni jako celek nikam až na výjimky neposouvají a černoši v Africe taktéž. Dokonce i rozhodnutí NEkrást je výsledkem dlouhodobého plánování (sofistikované podvody vzdělaných se nepočítají) - už ze střednědobého výhledu je krádež naprostá pitomost, neboť obyčejnou prací si člověk vydělá mnohonásobek a bez rizika mnohaletého vězení.... Vždy se bavím jak nějaký imbecil získá 20tis při loupežném přepadení a pak dostane 8let - přepočtěte si to na měsíční výdělek:):) Schopnost plánovat ale nemusí člověk nutně zdědit - dá se částečně i v dětství naučit!!!!! Jenže od koho se to mají cikánské děti či černošské děti v Africe naučit???? od rodičů těžko a ani u nás se tím školy nezabývají - budou vyučovat romskou kulturu, abychom je lépe chápali, budou prohlubovat soucit, abychom se nezdráhali je živit... Hlavně ne připustit, že jsou geneticky trošku jiní a to je znevýhodňuje - tím ztrácíme generaci za generací a problém nejen že nemizí - stále se zvětšuje a to celosvětově....

+15
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jan | 27. 8. 2020 | 09:15 | reakce na Milan - 25. 8. 2020 10:57

Perfektní analýza, plně souhlasím. Jenže v akademickém světě vás za to neoliberálové a neomarxisti ukamenujou.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavlína | 25. 8. 2020 | 21:10 | reakce na Milan - 25. 8. 2020 10:57

Sice dlouhý, ale dost dobrý.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martina Šafaříková | 24. 8. 2020 | 20:11

Problem rasismu se nevyresi hyperkorektnosti. Ty lidi si to porad budou myslet, akorat budou nuceni si vic davat pozor na pusu. To je obtezujici, svazujici a verim, ze se tim vic utvrdi ve svych nazorovych pozicich. Jako priklad predsudku je clanek ilustrativni, tak nejak pochybuju, ze kdy pani z videa byla u nejakych Romu doma, aby se mohla objektivne vyjadrit k bordelu.
Priklad s karnevalem a kulturni apropriaci nechapu. To jako ze jen rom muze jit na karneval za cikana? A za brisni tanecnici muze jit jen arabka? Opravdu to nekoho z toho etnika urazi, nebo si to jen myslite?
Romske dejiny...neco na gymplu bylo, navsteva Muzea romske kultury byla uzasna a rozplakala me. Ale me je celkem jedno, co maji jako narod za sebou, je treba vyresit budoucnost, soucasne problémy a ty jsou skutecne. Jestli znalost pricin problemu je pomuze vyresit, ok.
Funkce predsudku...byla jsem optimistka a apriori se mi hnusily rasisticke komentare. Pak me jednou bezduvodne jako dite napadli na ulici za bílého dne. Takze asi tak, mozek vyplivnul predsudek, ze si mam dat na Romy pozor, takze v zajmu zvyseni sve bezpecnosti se jim ridim. Tak jsme totiz evolucne nastaveni, zobecnit situace a snizit vypocetni náročnost kazdodennich situaci. Takze teoreticky nejsem vůbec rasista, ale v praxi zivota prostě vidim, ze se mi vyplati se setkani vyhnout, protoze je statisticky vetsi sance, ze budu muset poslouchat vulgarismy, prosit o uvolneni cesty, nebo treba i napadena...bydlim v Brne Husovicich.

+37
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr | 24. 8. 2020 | 19:43

To je tak tendenčně napsaný článek, až to bolí ! Ombudsman nedávno přiznal, že cikánskou otázku se nedaří řešit nikde a nijak ! Pokud najdete někdy odvahu napsat pravdu o smýšlení cikánů a jejich nenávisti vůči těm, kteří je živí, zastavte se v Kladně a zeptejte se !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jenda | 24. 8. 2020 | 19:43

Jako pěkný článek, fakt hezky napsaný, ale.... Mince má dvě strany... To vy se tu snažíte romantizovat Romy... Tohle zkuste říct lidem co pracují na socialce... Kde nemůžou pro matku samozivitelku která přijde o práci, nic udělat a pak přijde Romka natáhne ruku a dostane tisíce... Jste mimo realitu, růžové brýle, chytré řeči, ale totálně mimo... A tohle se nevyřeší jen učení dějin Romů a přejmenováním, některých výrazů apod. Nevím přesně jak to řekl Shakespeare, ale bylo to něco ve smyslu - pokud růži pojmenujes jinak, bude vonět stále stejně... ??

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr | 24. 8. 2020 | 19:47 | reakce na Jenda - 24. 8. 2020 19:43

"Co růží zvou, i zváno jinak, vonělo by stejně" :) Jinak je ale zřejmé, že soudruh, který napsal tento článek, je zcela mimo realitu !

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lucie | 24. 8. 2020 | 19:32

Docela mě děsí, že někteří lidé vidí rasismus úplně ve všem. Asi by se měly zakázat veškeré maškarní plesy a podobné akce, někdo by přece mohl přijít převlečený za princeznu, i když nemá královské předky. A co budou dělat tanečnice břišních tanců? Odteď musí tancovat jen v teplácích, většina přece nemá arabské předky, tak by neměla nosit ani kostým. Kritizovat začernění tváře v ČR mi připadá už naprosto zcestné.
Jinak jsou v článku i dobré myšlenky. Škoda, že se autorka nedržela spíš myšlenky, že bychom lidi neměli soudit jen na základě jejich etnika.

+19
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Cylon | 24. 8. 2020 | 15:41

Vaše tvář má známý hlas vychází spíše z japonské tradice cosplay, tedy snaze co nejvíce vypadat jako konkrétní postava, ne z tradice tzv. minstrel show, kde se zesměšňovali černoši jako lidé.

Češi nebyli od smrti Přemysla Otakara II. na Moravském poli plně suverénní národ a sami byli obětí snah o poněmčení.

+14
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Umfa | 24. 8. 2020 | 10:27

Na tohle jsem slyšel pěkný aforismus: Až bude rasismus bude definitivně vymýcen, poznáme to podle toho, že řekneme cikánovi (v originálu Afroameričanovi) rasistický vtip a on se neurazí :-) Do té doby to beru tak, že všichni kdo se nad tím pohoršují, jsou tak trochu latentní rasisté :D

+48
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Bob | 27. 8. 2020 | 20:09 | reakce na Umfa - 24. 8. 2020 10:27

Souhlasím. Jen dodám - rasistou se člověk nerodí. Rasistou se stává pod vlivem podnětů a zkušeností ve svém okolí. 20 let jsem bydlel v cigánské lokalitě (bydleli jsme tam ještě před nimi).
Chce se mnou jít někdo do otevřené diskuse o "romantičnosti" tohoto etnika? Třeba autorka článku? :)

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu