I malé krůčky k udržitelnosti se počítají, věří Jitka Nováčková

SpolupráceUdržitelnost
Kateřina Jungvirtová
| 12. 12. 2021 | 927
I malé krůčky k udržitelnosti se počítají, věří Jitka Nováčková
Zdroj: Shutterstock

Jitka Nováčková je modelka, influencerka a youtuberka. Do škatulky typických celebrit ale nezapadá. Místo honosných modelů volí sako ušité z gauče a na sociálních sítích neukazuje pouze pozlátko modelkovského světa, ale otevírá důležitá témata, jako je udržitelnost.

Udržitelnost je velmi široký pojem. Co si pod ním představujete vy? 

V první řadě si nemyslím, že lze v dnešní době žít opravdu udržitelně, pokud neodejdete do lesů. Spíš bych použila slovo udržitelnější. Je to pro mě o každodenních malých krůčcích. Třeba když chci něco vyhodit, přemýšlím nad tím, kde ta věc skončí. Snažím se za výrobkem vidět jeho příběh. Málokdo si uvědomí, že balené maso v supermarketu bylo původně živé zvíře. Udržitelnost jsou drobnosti, které může udělat každý, jako jíst méně masa, nejezdit tolik autem a nepotřebné věci nevyhazovat, ale darovat.

Jitka Nováčková

Modelka, moderátorka, influencerka a youtuberka. V roce 2011 se stala Českou miss, na podzim 2019 vítězkou v kategorii Go Global na Czech Social Awards a začátkem roku 2021 maminkou dcery Leah Ellisy. Se svými fanoušky sdílí zákulisí své práce a osobního života. Na sociálních sítích často otevírá i závažná témata. 

Jste známá modelka, sledují vás statisíce lidí. Vidíte v tom příležitost něco skutečně ovlivnit?  

Kromě toho, že můžu jako influencerka lidem představit svoje názory, snažím se tohle téma otevírat i v rámci spoluprací. Firem, které mě osloví s nabídkou spolupráce, se ptám, jak k udržitelnosti přistupují. Protože i když spolupráci nakonec nenavážeme, můžu ze své pozice tu firmu ovlivnit. Možná se to nepovede přímo mně, ale až jim takových Nováčkových napíše deset, třeba se tím začnou zabývat víc. Mám skvělou zkušenost třeba s McDonaldʼs, kde jsme o věcech velmi otevřeně diskutovali. To mě moc potěšilo. 

Pro McDonaldʼs jste navrhla design znovupoužitelného hrnečku. Volbu finálního vzhledu jste odůvodnila slovy: „Protože chci jíst s Leou borůvky v létě.“ Co jste tím chtěla říct? 

Tohle heslo má být motivací ke změně, znamená spojení dětské radosti a přírody. Chci, aby moje dcera žila na čisté a zdravé planetě. A borůvky jsem přidala, aby to nebylo tak suché.

jednorázové kelímkyFoto: McDonald's

Jitka Nováčková: „Protože se chci s Leou každé léto umazat od borůvek“

Na Mezinárodní den kávy odstartovala kampaň za udržitelné pití kávy s Jitkou Nováčkovou. V kavárnách McCafé je tak nyní možné zakoupit termohrnek, o jehož design se influencerka postarala. Nováčková je známá prosazováním udržitelného životního stylu, a proto je ambasadorkou kampaně Naše protože, která se ptá Čechů a českých osobností, proč chrání naši planetu. McDonald’s se tématu šetrného přístupu k životnímu prostředí věnuje dlouhodobě, za své dodavatele i zákazníky třídí veškerý odpad, plastové obaly nahradila papírovými, které jsou vyrobeny z recyklovaného nebo certifikovaného papíru, plastové příbory vyměnila za ekologicky šetrnější dřevěnou variantu z udržitelně obhospodařovaných lesů. Za rok 2020 zaslala společnost celých 86 % z veškerého zákaznického odpadu k recyklaci či energetickému využití, všechen použitý olej z fritéz restaurací McDonald’s slouží jako surovina pro výrobu biodieselu.  

Nejsou fast foody opakem všeho udržitelného?  

Rozhodla jsem se, že budu podporovat kroky k udržitelnosti bez ohledu na velikost firmy. Pokud velká firma udělá jeden malý krok, může to mít větší dopad než velké kroky u malé firmy. V McDonaldʼs vyměnili plastové příbory za dřevěné, mají tam koše na třídění a teď už i vegetariánský burger, to je posun dopředu. Důležité je pro mě i to, že se nejedná o jednorázovou akci, ale aktuálně mají plán udržitelnosti do roku 2030 a budou touto cestou pokračovat. Velké firmy navíc mají moc udělat z udržitelnosti trend a z trendu standard a to bych si přála.  

Nemáte někdy pocit, že jsou firmy spíše tlačené společností, než že by kroky k udržitelnosti podnikaly z přesvědčení? 

Mně je vlastně jedno, proč to ty firmy dělají, jde mi hlavně o konečný výsledek. Právě tlak ze strany zákazníků je velmi důležitý. Vytváří totiž symbiózu, ve které zákazníci nutí firmu k udržitelnosti a ta má pak díky jejich nákupům větší zisk. Je to win-win. 

Češi a káva: jak jsme na tom?

Za loňský rok se vypilo 100 tisíc kilogramů kávy. Letos 80 tisíc,   ale rok ještě zdaleka neskončil. Data o kávě, která představuje společnost McDonald’s, dokazují, že v Česku má k tématu co říci. Jaká káva se nejčastěji pije, co máme rádi?  

Každá země, každá kavárna a v neposlední řadě každý člověk má rád jiný druh kávy. Teplou, studenou, silnou, s mlékem nebo bez, malou, velkou, s pěnou nebo se speciální příchutí – možností je nespočet. Dle výsledků prodeje za minulý rok společnosti McDonald’s, včetně kaváren McCafé, jsou však jasnými favority klasické cappuccino, které je v prodejích zastoupeno 27 %, a caffè latte, jež tvoří 26 % z celkových kávových prodejů. Dále následují klasické es­presso a espresso grande, nejžádanější pětici pak uzavírá ledová káva.  

Jaké další projekty a iniciativy týkající se udržitelnosti podporujete? 

Velké téma je pro mě plýtvání jídlem. Máme tady velmi přísná hygienická pravidla, kvůli kterým je velmi náročné a složité zbytkové jídlo například z restaurací předat sociálně slabším, seniorům, maminkám samoživitelkám nebo je odnést do azylových domů. Proto jsem podpořila projekt Zachraň jídlo, jehož cílem je změnit předpisy, které to zakazují. Kromě toho vydali vlastní kuchařku, kde jsou recepty ze zbytků. Teď si asi řeknete, že to je nechutné, ale osobně jsem podle ní vařila a byla to výborná jídla, třeba pesto z mrkvové natě bylo skvělé. V poslední době jsem se zapojila i do projektů na ochranu zvířat, konkrétně jsem podpořila iniciativu Volím pro zvířata a Běh pro útulky.  

Váš životní partner je Fin. Je přístup k udržitelnosti a ochraně životního prostředí ve Finsku jiný než u nás? Jsou Finové v něčem před námi? 

Teď to asi bude znít nafoukaně, ale jsou. Když se u nás řekne třeba klimatická změna, pořád dost lidí pochybuje, že se vůbec něco takového děje. Ve Finsku je to jasná věc a rovnou řeší, jak se s tím vypořádat. Konzumují mnohem méně masa a většina restaurací má u jídel veganské varianty, to v Čechách není ­obvyklé. 

Netajíte se tím, že vám nevadí nakupovat oblečení v second handech. Jak významnou část šatníku máte z druhé ruky?  

Přiznám se, že když jsem byla na gymplu, nakupovala jsem nové věci opravdu hodně. Ani teď se tomu nebráním, když vím, že je opravdu využiji, nejsou jen na jednu sezónu, ale na mnoho let. A dokážu za ně i hodně utratit. Oblečení ze sekáče tvoří tak polovinu mého šatníku. Spoustu věcí mám i po mamce, nedávno jsem dokonce vytáhla starý vaťák po dědovi. Teď se to nosí, a navíc má ten kousek oblečení příběh. 

Miliony šálků pro lepší den!

Že je káva pro náš národ nepostradatelná, dokazují i čísla. Za minulý rok se v McDonald’s v České republice prodalo na 7,5 milionu šálků kávy a ani letos tomu zřejmě nebude jinak. V letošním roce se doposud prodalo na 4 miliony šálků, což je v průměru 500 tisíc káv měsíčně. A to je pěkné číslo! Kdy si Češi kávu dopřávají nejčastěji? Tipujete správně, je to snídaně. Odstartovat den s pořádnou snídaní a k ní si v klidu vychutnat svůj oblíbený šálek kávy – to je realita až jedné čtvrtiny zákazníků, kteří preferují ráno kávu před ostatními nápoji.  

Když jsme u té módy, na vašem Instagramu jsem si všimla příspěvku z Fashion Weeku, kde máte outfit ze znovu využitelných materiálů. Bylo to takové zvláštní sáčko, vypadalo trochu jako potah z gauče… 

Ono vlastně bylo vyrobené ze starého gauče. Původně jsem na Fashion Week měla jít v jiném outfitu ze starých závěsů, ale nakonec jsem se rozhodla pro tohle sako.  

Změnilo nějak váš přístup k udržitelnosti mateřství? Jak mohou v tomto ohledu přispět konkrétně maminky? 

Poprosili jsme rodinné příslušníky, aby dceři nekupovali nové hračky a oblečení. Samozřejmě ne vždy mě babičky poslechnou. Nejlíp si stejně vyhraje s věcmi, které máme běžně doma. Pak bych určitě doporučila půjčovat si dětské oblečení, protože se vám zbytečně neválí doma, když z něj miminko vyroste. ­Takové půjčovny existují i v Praze. Osobně používám látkové pleny, tím se taky dá k udržitelnosti přispět.  

Občas se vyjadřujete také k ženským otázkám, například ke kojení… 

Konkrétně kojení je pro mě hodně důležité téma. Musela jsem přestat kojit a byla to pro mě emotivní a těžká situace. Chtěla bych, aby lidé pochopili, že maminky na veřejnosti nechtějí ukazovat prsa, že prostě jen potřebují nakrmit miminko. V budoucnu bych se ráda více zajímala o rovnocennost mezi muži a ženami. To je také jedno z aktuálních témat, která mě trápí.  

Článek vznikl ve spolupráci se společností McDoland's.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • LUCIE HRDÁ Tváří titulní strany je advokátka Lucie Hrdá. „Oběti připodobňují znásilnění k vraždě duše a mnoho z nich tvrdí, že by byly raději mrtvé, než aby žily s touto zkušeností dál. Pokud se na tyto zločiny stále pohlíží jako na ublížení na zdraví, je to podle mě naprosté nepochopení,“ říká v našem rozhovoru. Organizace Bez trestu, kterou spoluzakládala, zveřejňuje skutečné rozsudky, aby upozornila na to, za jaké činy odcházejí pachatelé od soudů jen s podmínečnými tresty. „O násilí nesmíme mlčet,“ říká Lucie a sama se neúnavně angažuje.
    Lucii Hrdou fotila naše spolupracovnice v Londýně Eliška Sky.
  • STOP NÁSILÍ NA ŽENÁCH! Nějakou formu domácího násilí zažilo 20–40 % žen. V době první covidové vlny narostlo domácí násilí až o 50 %. Každá třetí žena se stala terčem sexuálního obtěžování. Zkušenost se znásilněním má asi 5–10 % českých žen, přičemž naprostá většina z nich se nikdy neobrátí na policii. Co ještě potřebujeme slyšet, abychom jako společnost přestali zavírat oči před domácím a sexualizovaným násilím?
  • MŮJ ŽIVOT S MOHAMEDEM „Mohamed zná holky, jako jsem já (35+ single ženy s kariérou), jen z filmů. Já znám kluky jako Mohamed jen ze zpráv. Oba kolem těch stereotypů první týdny potichu našlapujeme. Nevíme, co čekat. On uzavírá svůj den modlitbou, já sklenkou vína.“ Michelle Losekoot svěřila Heroine svůj příběh o tom, jak nabídla hostitelskou péči jednomu z dětí, které na českém území skončily jako uprchlíci bez rodičů. Co při tom Michelle zjistila o sobě? A co o naší společnosti?
  • FAST FEMINIST FASHION Nakupují české feministky v řetězcích? Je udržitelná móda jen pro privilegované? A koho posiluje podceněné oblečení? Módní publicistka Veronika Ruppert se zamýšlí nad přesahy mezi feminismem a módou ohleduplnou k planetě i lidem. V příloze Sustainable přinášíme také rozhovor s klimatoložkou Táňou Míkovou a tipy na udržitelnější cestování z pera architekta Petera Bednára.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

V diskuzi nejsou žádné komentáře

Vstoupit do diskuze