Učitel matematiky o maturitách: Cermat si dělá co chce. Společně s ministerstvem nechápou, jak amatérsky působí

12. květen 2025

Tak už je to tady zase. Cermat a jeho práce se probírá na prvních stránkách novin, na sociálních sítích i v televizi. Tentokrát nejsou na tapetě přijímačky, nýbrž maturita – a to zejména letošní test z matematiky. Studenti pláčou, sepisují petice, ministr Bek slibuje prošetření. A Roman Podlena, učitel matematiky na Gymnáziu Matyáše Lercha v Brně, má spoustu nezodpovězených otázek. Odpověď na ně marně hledá v komentáři pro web Heroine.cz.

Je to závod, který kombinuje dvě kvality, které se prostě kombinovat nemají, a to rychlost a vytrvalost. Bylo potřeba se nezasekávat u jednotlivých položek a jet ve vysokém tempu, ovšem po dvě a čtvrt hodiny. Kdo z nás se vydrží skutečně soustředit takovou dobu?Foto: ThisisEngineering / Unsplash

Hned na začátek ale musím asi jednu otázku zodpovědět já: přišel mi test z matematiky opravdu těžší než v jiné roky? Ano i ne.

V něčem mají pravdu ti, kteří říkají, že některé příklady by spočítali žáci devátého ročníku základní školy. Ano, takové příklady tam byly. Na druhou stranu tam byla řada příkladů, které vyžadovaly větší zamyšlení, opakované čtení zadání, neobvyklou úvahu, pár kroků navíc oproti běžnému výpočtu. To bych za běžných okolností nepovažoval za špatné a vlastně bych to i uvítal, kdyby ale těch příkladů nebylo nesmyslně mnoho – všech podúloh bylo dohromady 33 a studující na ně měli 135 minut. To vychází na zhruba čtyři minuty na jeden příklad. Jak říká moje žena Štěpánka Baierlová, taktéž dlouholetá matikářka a vítězka ceny Global Teacher Prize CZ pro rok 2020: „jsou to závody v počtech a nic jiného“.

Navíc je to závod, který kombinuje dvě kvality, které se prostě kombinovat nemají, a to rychlost a vytrvalost. Bylo potřeba se nezasekávat u jednotlivých položek a jet ve vysokém tempu, ovšem po dvě a čtvrt hodiny. Kdo z nás se vydrží skutečně soustředit takovou dobu? S našimi studujícími jsme pilovali těžké a dlouhé zkoušky, ale i ty trvaly „jen“ hodinu a půl a studenti stejně tvrdili, že se cítí jako vymačkané citróny. Za sebe si troufnu tvrdit, že přidat ještě dalších 45 minut navíc je v podstatě zcela zbytečné trápení. A mimochodem – u těch, kteří maturují z angličtiny, se nám celkem běžně stává, že na konci časového limitu ve třídě už nesedí nikdo, všichni mají dopsáno, zkontrolováno a odevzdáno. Letošní test z matematiky celkem značná část studujících ani nestihla dojet až do konce.

Dalším problémem byla struktura testu. Bývá dobrým zvykem, že první úloha je jednodušší, na rozehřátí, aby se studující dostali do tempa, uklidnili se a mohli předvést co nejlepší výkon. V letošním testu ale první úloha byla jedna z těch, nad kterými se muselo chvilku přemýšlet, a až druhá úloha byla klasická, jednoznačná, s vyjádřením neznámé, což musí každý maturant či maturantka v pohodě zvládnout. V další z úloh zase zcela nepochopitelně byla nejjednodušší až třetí, poslední podúloha. A takových nelogičností a nedotažených myšlenek byl podle mého názoru test plný.

Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.

Získejte neomezený přístup k Heroine za 129 Kč měsíčně.