Na 27. listopadu vyhlásily odbory stávku pracovníků ve školství. Pokud se skutečně bude stávkovat, nepůjde jen o stávku učitelů, ale také ostatních pedagogických i nepedagogických pracovníků, jako jsou družinářky, asistenti pedagoga, sociální pedagogové nebo kuchařky v jídelně.
Za co a proč se ale má stávkovat? Když to shrnu: chystané změny ohrozí kvalitu vzdělávání. Jak třeba?
Se stávkami ve školství mívají učitelé obvykle oproti lidem jiných profesí jeden problém navíc: děti. Ano, většina z nás chodí do práce s cílem postarat se o děti – jeden den volna navíc ale rodiny určitě zvládnou. Opravdu si nebereme děti jako rukojmí, spíš mám někdy pocit, že si právě kvůli našemu vnitřnímu morálnímu závazku vůči dětem bere stát jako rukojmí nás, lidi z českých škol.
Je nepochybné, že školství čekají velké změny. To, že se učitelé dokážou semknout a dát najevo, že chtějí být součástí rozhodovacího procesu, je myslím dobrým signálem nejen pro politiky, ale i pro veřejnost. K petičnímu Otevřenému dopisu Učitelské platformy připojilo svůj podpis za první týden přes devět tisíc lidí a podpořily nás i některé další organizace. My lidé ze školství víme, že nyní bojujeme za kvalitní vzdělávání pro naše děti. Proto věřím, že se ke stávce připojí mnoho pracovníků ve školství napříč profesemi. A hlavně: že dosáhneme dialogu s ministerstvem o tom, že kvalitní vzdělávání potřebuje podporu, finance a stabilní systém.
Jana Servusová vystudovala češtinu a češtinu pro neslyšící na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Učila češtinu slyšící i neslyšící děti. Momentálně je ředitelkou ZŠ Bystřice a členkou výkonného výboru Učitelské platformy.
Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected].
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.