E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Příběhy matek, seniorek i bosorek na Finále Plzeň. Český film objevuje ženská témata

V současné české kinematografii neplatí, že svět vyprávějí jen postarší muži. Přehlídka Finále Plzeň zaměřená na nové tuzemské filmy začíná už tento pátek. Vybrali jsme z programu snímky, na které se v redakci těšíme kvůli slibnému tématu nebo jménu tvůrců a tvůrkyň.

Foto: Film Terezy Nvotové Světlonoc bude na Finále Plzeň uveden mimo soutěž. Forum Film

O vítězích soutěžních sekcí budou samozřejmě rozhodovat poroty, my jsme z hraných a dokumentárních filmů, které se ucházejí o cenu Zlatý ledňáček, vybrali své favority.

Hranice lásky: Sex, vztahy a experiment

Hana Vagnerová ve filmu Hranice lásky hraje a je také spoluautorkou scénáře.Foto: Aerofilms

Sexualita a různé podoby intimních vztahů jsou pro Heroine časté téma. Proto nás zaujalo vztahové drama, které natočil režisér Tomasz Wiński podle scénáře, na kterém spolupracovala i představitelka jedné z hlavních rolí Hana Vagnerová. „Film je zajímavou sondou do netradičních vztahů dnešních lidí, kde jsou polyamorní a polygamní vztahy stále častějším únikem ze zajetých kolejí tradičních vztahů,“ přibližuje programový ředitel festivalu Peter Badač. Snímek, který už na festivalu v Karlových Varech získal cenu FIPRESCI, bude v Plzni uveden v hlavní soutěži celovečerních hraných filmů. V kinech se pak film Hranice lásky bude promítat od 3. 11.

Buko: Stárnoucí žena a nová životní výzva

Anna Cónová v hlavní roli ve filmu BukoFoto: Dorian Films

V nové komedii se režisérka a scenáristka Alice Nellis vrací k tématu rodinných vztahů, které prozkoumávala zejména ve svých raných filmech Ene bene nebo Výlet. Tématem filmu Buko je slovy jedné z postav „starý cirkusový kůň a bláznivá matka“. „Vypráví příběh Jarmily, která po smrti svého muže musí najít nový smysl života. Buď se vyrovná s jeho ztrátou a bude v klidu čekat na svůj vlastní konec, nebo se rozhodne pro změnu. Tu jí do života přinese kůň Buko, kterého jí odkázal její zesnulý muž,“ popisuje Peter Badač. Po uvedení v Plzni vstoupí Buko do kin už 29. 9.

107 matek: Mateřství ve vězení

Mateřská láska za zdmi věznice ve filmu 107 matek.Foto: Artcam Films

Mateřství s sebou nese všelijaké výzvy. A slovenský režisér Petr Kerekes se zaměřil na portrét mateřství v nehostinných podmínkách ukrajinské věznice. Postavil jej na základě skutečných příběhů odsouzených žen a pohybuje se v něm na pomezí dokumentárního a hraného filmu. „Film mapuje příběh Lesji, která je odsouzená na sedm let do vězení, kam nastupuje jako těhotná. Její dítě se ve vězení narodí a Lesja se s ním může vidět jen jednou za čas v oddělené části věznice. Pokud pro něj nedokáže sehnat domov do jeho třetích narozenin, stát ho umístí do ústavní péče,“ přibližuje zápletku filmu programový ředitel festivalu. O filmu si přečtěte také v rozhovoru s režisérem

Oběť: Hledání pravdy v rozdělené společnosti

Ve filmu Oběť bojuje matka za spravedlnost pro svého syna. Foto: Bontonfilm

Další matka v hlavní roli. Tentokrát ukrajinská žena, která syna vychovává sama. Když je čtrnáctiletý Igor napaden a zbit, vezme hledání spravedlnosti do vlastních rukou a narazí na past rozpolcené společnosti. Programový ředitel Peter Badač vidí film jako „silný příběh ženy, která si v jistém momentě musí přiznat, že udělala chybu, nedůvěřovala svému úsudku a za všechno musí nést zodpovědnost.“

Mimo hlavní soutěž se promítají dva výrazné snímky mladých „československých“ tvůrců, kteří se chopili podobného tématu – tajemna a nadpřirozena v našich životech, ale šli na to každý z úplně jiné strany. 

A pak přišla láska: Matka, dcera a ezo byznys

Eliška Soukupová a Sára Venclovská ve filmu A pak přišla láska. Foto: Aerofilms

Šimon Holý, který vloni bodoval filmem Zrcadla ve tmě, sleduje příběh matky, která v doprovodu své dospělé dcery hledá štěstí a odpovědi na palčivé otázky u kartářky. Zjistí tak ale něco o svém problematickém vztahu ke svému okolí, k dceři i k sobě samotné. „Film velmi věrně zachycuje vztah matky a dcery, které jsou v různých fázích života, ale přitom jsou si jejich životy v něčem podobné a obě se vlastně snaží o to samé – najít lásku svého života a prožít šťastný život,“ uvažuje šéf festivalového programu Peter Badač. Herečky v hlavních rolích – Pavla Tomicová, Sara Venclovská, Tereza Hofová a Eliška Soukupová – pod vedením režiséra Holého improvizovaly, a tak jsou zároveň autorkami scénáře. 

Světlonoc: Svobodný život se ženám neodpouští

Natália Germáni jako Šarlota ve filmu Světlonoc popudí obyvatele horské vesnice.Foto: Forum Film

Výrazná filmařka Tereza Nvotová se silných námětů nebojí. Její Špína z roku 2017 se zaměřila na znásilnění, Světlonoc sleduje příběh Šarloty, která se po letech vrací do rodné vesnice, což je pro režisérku, která je zároveň spoluautorkou scénáře, příležitost prozkoumat témata předsudků, temných tajemství a také hranice toho, co je u žen považováno za normální, alternativní nebo nepřípustné. „Vesničané v ní vidí osobu, která jim do života přinesla prokletí, začnou se dít nevysvětlitelné věci. Vesnice ze všeho začne vinit Šarlotu, která je musí přesvědčit, že za jejich prokletí nemůže její příchod, ale jejich způsob života,“ říká Peter Badač.

35. ročník filmové přehlídky Finále Plzeň statuje 23. 9. a potrvá do 28. 9. Přináší kurátorský výběr toho, co by divákům nemělo z aktuální české kinematografie uniknout.

Heroine je mediálním partnerem 35. ročníku festivalu Finále Plzeň.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s