Diskuze k článku:

Definuje mě bobr? Proč spousta Čechů stále nechápe trans* identitu

Váš komentář:

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Lady Jane | 30. 6. 2020 | 23:43

Článek jsem si přečetla 2x a úplně jsem nepochopila,co se čtenářům autorka snaží sdělit a proč ji rozesmutnilo to,že narazila na blbce. Moudrý člověk, tj. životem poučený, ví, že tupci se vyskytují všude, stejně jako lidé tolerantní a hodní a nebude se tím vzrušovat,to je fakt. Neustálé rozpatlávání gender problematiky je otravné a krom profesionálních a vystudovaných aktivistů a pár exhibicionistů nikoho nezajímá. Většinová veřejnost řeší pragmatičtější problémy běžného života a pseudoproblémy LGBTQ komunity,které jsou jí cpány dnešními pokrokáři,se jí zajídají. Každý normální člověk ví,že menstruovat může pouze žena a nebude z toho dělat společenské diskusní téma. Člověk, který má nějaké tvrdé a nekompromisní životní zkušenosti s lidmi,ví,že o kvalitě lidského charakteru nevypovídá to,co má v kalhotách a nebo jakým pohlavím se cítí být. Většina lidí,kteří řeší "krizi pohlavní identity" nebo ti, kteří preferují stejné pohlaví,nepotřebují sdílet tak intimní věci prostřednictvím médií nebo "pochodů hrdosti"s celým světem a dělat z těchto věcí přednost a kritérium, na základě kterého by k nim mělo být přistupováno. O romské otázce se rozepisovat nebudu,ani na základě vlastních zkušeností,jen si dovolím konstatovat,že autorka má vše poněkud zidealizované a vlastní, hlubší zkušenost postrádá. Nicméně komu chce pomáhat je její svobodná volba,na kterou má právo. Snad jednou také dojde "zmoudření" a srážka s realitou nebude moc bolet. O časopise Heroin jsem slyšela a byla jsem zvědavá,ale tahle naivní, sluníčková,ideologická ochutnávka o ničem mi stačila jednou pro vždy. Přesto přeji hodně štěstí

+164
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Jirka Procházka | 7. 7. 2020 | 14:17

Proč jste článek četla, když vás ta tematika nezajímá? A zajímají vás lidé obecně? Jejich zkušenosti? Zvlášť ti označované za „menšiny“? Článek je o tom, jak naše individuální zkušenost je omezená a je obohacující naslouchat jiným. Je zajímavé, že se pasujete do mluvčí většiny. Že svůj osobní postoj lhostejnosti a dehonestace druhých zaštiťujete většinovou veřejností a bagatelizováním problémů jiných. Jaké problémy, oproti pseudoproblémům LGBTQ lidí řešíte vy, že jste si našla čas na tak dlouhý komentář od posílání peněz neziskovkám, vařením jídla pro bezdomovce, darováním krve… nebo výběru nového laku na nehty? Je vtipné, že nakonec se pasujete dokonce i za mluvčí oněch menšin a rozboru toho, co většina z nich má potřebu dělat a co ne. Na vašem komentáři je cenné jen to, že výstižně ilustruje to, o čem daný článek pojednává.

-69
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Všech 16 komentářů v diskuzi

Well | 16. 10. 2020 | 12:59

1) K otázce v nadpisu Vašeho článku. Ano, definuje Vás Váš bobr. Neboť pro druh Homo sapiens vytvořil miliardy let dlouhý vývoj života na zemi jen dvě pohlaví - ženské a mužské. Kým se cítíte být je věc jiná, můžete se cítit třeba Napoleonem, ale faktem zůstává, že Vaši příslušnost k jednomu z pohlaví jednoznačně definuje Váš bobr. Pohlaví je věc fyzická, nikoli mentální.

2) Jen poznámka k Vašemu náhledu na cikány/romy. Znal jsem - a znám - několik lidí, kteří se narodili s tmavou kůží. Jest mi jedno, jakou mají kůži, ale zajímá mě, jací jsou lidé. Ano, jsou to lidé, což Vy poněkud zapomínáte. A tito lidé netouží být ničím jiným, než lidmi. A - v naprosté většině - mi řekli, že když už nemá být Jirka nebo Fero, tak že tedy jednoznačně cikán. Žádný rom. Ale pro mne je to Fero. Že má tmavou kůži? A co jako?

Nazývejme věci pravými jmény. Vždy. Všude. Jinak naše civilizace na politickou korektnost zajde.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

BV | 21. 9. 2020 | 17:55

Za prvé musím pochválit název. Otázka "definuje mě bobr" je vtipná, chytlavá a perfektně kombinuje studené slovo definovat s ještě stále poměrně milým označením pro něco, co lidé často pojmenovávají výrazně drsněji.
Obecně je škoda, že se více nestřetávají myšlenky, ale konkrétní blbci. A čím větší blbci, tím víc do sebe třísknou, tím větší nesmyslnost vykřešou. Bohužel, napětí se vytváří na obou stranách barikády. Nositelé progresivních myšlenek by také mohli udělat mnohem víc proto, aby většinová společnost lépe chápala, co chtějí říct. Ten rozhovor byl velmi dobrý, a kdo chtěl naslouchat, ten slyšel. Ale hodně nepochopení až znechucení k řešení trans a jiných otázek si nadrobí sami jejich nositelé, protože jsou zbytečně útoční. Mnohem víc bojují než vysvětlují. Někdy se cítím tak, že když s něčím nesouhlasím nebo hned neporozumím, jsem pro ně ten typický zaostalý hňup, atd. Není to černobílé...

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Evie | 7. 8. 2020 | 00:24

Obávám se, že tento článek i mě trochu zklamal. Jediné, co z něj vyplývá, je osobní názor autorky, že a) není hezké diskriminovat druhé a nepěkně o nich mluvit (byť nevědomky) a b) že ona se snaží podporovat opak. Což je chvályhodné, ale o tom, na co nás navnadil titulek, se nedovíme nic a ještě se do toho matlá problematika národnostně menšinová. Čekala jsem něco víc. Čekala jsem, že v článku bude něco z poznatků moderní sexuologie a psychologie, něco o tom, jak v historii Češi transsexualitu vnímali a jak s ní nakládali (což je mimochodem velmi zajímavé) a jak to ovlivňuje současné vnímání problematiky, něco o... ne, nebudu pokračovat, to bych ten článek prakticky za autorku napsala sama. Ne že bych zcela souhlasila s komentářem Lady Jane, ale v mnohém uhodila hřebíček na hlavičku. Ve srovnání s jinými články zde na Heroine je tento plytký, subjektivní a nesouvislý. Ono totiž to, co máme mezi nohama, nebo jinde na těle, nás minimálně z biologického a fyzického hlediska prostě částečně definuje, to je fakt. Ať už to je pohlaví, funkce či dysfunkce našich orgánů, výška, hmotnost nebo cokoliv, co ovlivňuje naše fyzické fungování na této zemi, se svým tělem žijeme dnes a denně a nemůžeme se od jeho fyzických charakteristik dost dobře oddělit. K tomuto faktu můžeme zaujmout stanovisko, nebo se jej můžeme pokusit změnit, což často jde, a to opět dotváří naši definici sebe sama. Kdyby totiž bylo opravdu jedno, co danému jedinci jak "narostlo", tak se tady o žádných genderech a identitách nemusíme bavit, problém by jednoduše neexistoval.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Robert | 29. 7. 2020 | 19:52

Povazuji tema za zcela okrajove.

Chapu, ze kdekdo ma trable se svoji identitou.

Nechapu, proc je zrovna ta sexualni identita necim dulezitejsi nez treba identita k narodu, identita veganska, identita spojena s poslouchanim metalu, identita spojena se vzhledem.

Ze to toho jedince trapi? Tomu verim. Ale to se trapi i zena, ze ma moc velky nos nebo mala prsa nebo priserny zadek. Tak jedna jde na operaci, druha prestane zrat, treti se s tim smiri.

Proc do tohoto okrajoveho tematu s ema zapojovat zbytek spolecnosti? Je tu mnoho dulezitejsich temat. Treba tema zen samozivitelek, na ktere feministky z vysoka se..u.

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr | 28. 7. 2020 | 08:41

ta dáma je řádně ujetá, asi ty ujetosti sbírá (no každý máme své koníčky). Ale doporučil bych jí, aby si udělala výlet do Přerova, prošla se tam večer po nádraží a pak směrem ke Kazetu - už by pak ani nemusela posílat peníze na účet Romea, protože by si to od ní "převzali" osobně :D

+15
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jouda | 2. 7. 2020 | 15:20

Tak si bobra ohol a bude tě definovat pipina, Jarčo.

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lady Jane | 30. 6. 2020 | 23:43

Článek jsem si přečetla 2x a úplně jsem nepochopila,co se čtenářům autorka snaží sdělit a proč ji rozesmutnilo to,že narazila na blbce. Moudrý člověk, tj. životem poučený, ví, že tupci se vyskytují všude, stejně jako lidé tolerantní a hodní a nebude se tím vzrušovat,to je fakt. Neustálé rozpatlávání gender problematiky je otravné a krom profesionálních a vystudovaných aktivistů a pár exhibicionistů nikoho nezajímá. Většinová veřejnost řeší pragmatičtější problémy běžného života a pseudoproblémy LGBTQ komunity,které jsou jí cpány dnešními pokrokáři,se jí zajídají. Každý normální člověk ví,že menstruovat může pouze žena a nebude z toho dělat společenské diskusní téma. Člověk, který má nějaké tvrdé a nekompromisní životní zkušenosti s lidmi,ví,že o kvalitě lidského charakteru nevypovídá to,co má v kalhotách a nebo jakým pohlavím se cítí být. Většina lidí,kteří řeší "krizi pohlavní identity" nebo ti, kteří preferují stejné pohlaví,nepotřebují sdílet tak intimní věci prostřednictvím médií nebo "pochodů hrdosti"s celým světem a dělat z těchto věcí přednost a kritérium, na základě kterého by k nim mělo být přistupováno. O romské otázce se rozepisovat nebudu,ani na základě vlastních zkušeností,jen si dovolím konstatovat,že autorka má vše poněkud zidealizované a vlastní, hlubší zkušenost postrádá. Nicméně komu chce pomáhat je její svobodná volba,na kterou má právo. Snad jednou také dojde "zmoudření" a srážka s realitou nebude moc bolet. O časopise Heroin jsem slyšela a byla jsem zvědavá,ale tahle naivní, sluníčková,ideologická ochutnávka o ničem mi stačila jednou pro vždy. Přesto přeji hodně štěstí

+164
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jirka Procházka | 7. 7. 2020 | 14:17 | reakce na Lady Jane - 30. 6. 2020 23:43

Proč jste článek četla, když vás ta tematika nezajímá? A zajímají vás lidé obecně? Jejich zkušenosti? Zvlášť ti označované za „menšiny“? Článek je o tom, jak naše individuální zkušenost je omezená a je obohacující naslouchat jiným. Je zajímavé, že se pasujete do mluvčí většiny. Že svůj osobní postoj lhostejnosti a dehonestace druhých zaštiťujete většinovou veřejností a bagatelizováním problémů jiných. Jaké problémy, oproti pseudoproblémům LGBTQ lidí řešíte vy, že jste si našla čas na tak dlouhý komentář od posílání peněz neziskovkám, vařením jídla pro bezdomovce, darováním krve… nebo výběru nového laku na nehty? Je vtipné, že nakonec se pasujete dokonce i za mluvčí oněch menšin a rozboru toho, co většina z nich má potřebu dělat a co ne. Na vašem komentáři je cenné jen to, že výstižně ilustruje to, o čem daný článek pojednává.

-69
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Roman Holub | 15. 10. 2020 | 21:39 | reakce na Jirka Procházka - 7. 7. 2020 14:17

Neumím mluvit ani psát tak květnatě jako vy, nicméně bez diskuze a velmi krátce...."nemáte pravdu"

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

tom | 22. 8. 2020 | 15:51 | reakce na Jirka Procházka - 7. 7. 2020 14:17

vole

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Umfa | 9. 8. 2020 | 18:35 | reakce na Jirka Procházka - 7. 7. 2020 14:17

Původně jsem žádný komentář přidávat nechtěl ale ta otázka "proč to čtu, když mě téma LGBT nezajímá" mě oslovila jako kdyby byla položena přímo mně :-) Opravdu mě nezajímají problémy LGBT aktivistů (nejsou v tom sami, motivace žádných aktivistů mě nezajímá), ale protože jsou součástí naší společnosti a článek vypadal, že nabídne vysvětlení, přečetl jsem si jej. Prostě bych měl vědět i něco o ostatních názorových bublinách. Vysvětlení se mi nedostalo, snad jsem pochopil správně, že jsou tak trochu "snowflakes" a tak trochu frustrovaní tím, že nejsou ničím zajímaví ani nijak důležití. Což klasický popis aktivisty všeho druhu, takže problém, použiju-li policejní mluvu, odkládám a zase nějakou dobu se jím nebudu zabývat :-)

Jen pro úplnost, znám několik homosexuálů, kteří jsou zajímaví a důležití (třeba tím, že vlastní či vedou prosperující firmu a dávají vydělat řadě lidí) a ti se v takovýchto aktivistických skupinách rozhodně nepohybují :-)

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Rozárka | 2. 7. 2020 | 12:57 | reakce na Lady Jane - 30. 6. 2020 23:43

Jsem normální člověk, nejsem profesionální aktivista a neživí mě neziskovka. Vystudovala jsem technický obor. Jsem hetero, šťastně zadaná, přesto mě téma gender a LGBT zajímá. Znám takových lidí více. Chyba v Matrixu? Těžko, spíše je chyba ve vašem uvažování, že když něco nezajímá vás, že to nezajímá všechny "normální lidi". Naštěstí vy neurčujete normu. A navíc pochybuji, že vás téma nezajímá. Naopak. Jinak byste neměl/la potřebu rozklikávat článek a psát dlouhý komentář, jednoduše byste zascrolloval/a bez povšimnutí dál. Vaše rozčílení je důkaz, že téma ve vás rezonuje. Proč ve vás vyvolává agresivní reakci, že se někdo identifikuje jinak? Proč vám vadí cizí svoboda? Proč se vás dotykají věci, které sa vás netýkají? Proč máte potřebu určovat ostatním, aby žili podle vašeho vidění světa?

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

HonzaV | 7. 7. 2020 | 12:48 | reakce na Rozárka - 2. 7. 2020 12:57

Proč se vás dotykají věci, které sa vás netýkají?

Aby se mě pokud možno nikdy netýkaly - resp. až do mé smrti, pak je mi to fuk.

Proč máte potřebu určovat ostatním, aby žili podle vašeho vidění světa?

Toto je přesně otázka do LGBT... aktivistických řad.

+15
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Klátič feministek | 2. 7. 2020 | 16:17 | reakce na Rozárka - 2. 7. 2020 12:57

Trápí tě pocit nedostatku pozornosti?
Souhlasím s Lady Jane.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Klátič Klátiče feministek | 2. 7. 2020 | 16:28 | reakce na Klátič feministek - 2. 7. 2020 16:17

Nedostatek pozornosti trápí jedině tebe. Proto tu trolíš.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Klátič feministek | 2. 7. 2020 | 21:10 | reakce na Klátič Klátiče feministek - 2. 7. 2020 16:28

Já mám pozornosti dost ty bílý rytíři. :D

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu