Diskuze k článku:

Komentář Alžběty Samkové: Porodnictví v době koronavirové

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Agnes | 2. 4. 2020 14:54

A tohle je právě jedním z jader problému. Postoj žen střední a starší generace, které "to taky přežily" a "mají zdravé děti". Nejtěžší pro tuto generaci je opustit hluboce uloženou fikci, že se jim a jejich dětem nic nestalo. Stalo, ale nebylo to vidět - nekulhají, nekoktají, nejsou na vozíku - a tak vzniká dojem, že jsou zdravé a v pořádku. Poškození psychická, emoční, osobnostní a sociální vidět pravda nejsou, ale to neznamená, že neexistují. Jejich projevem je právě tento cynický postoj typu: "nevím, co by ty zpovykané dnešní matky chtěly, my to vydržely, ony musí taky". Taková absence solidarity a empatie je až patologická, zavání škodolibostí, pohrdáním - a satisfakcí, což je příznačné. Jako generace (tedy nikoli nutně individuálně) prošly tyto ženy porodním peklem a odešly z něj hluboce traumatizované. Trauma z porodního násilí je srovnatelné s traumatem ze znásilnění. Jenomže znásilnění je společností odmítáno, takže jeho oběť se nedostává do konfliktu s okolím, naopak, dostane se jí společenské podpory, není nucena k přetvařování a má právo na potrestání pachatele. To u porodního traumatu neexistuje: jeho oběti byly (a dodnes bohužel jsou) v jasném konfliktu s odbornou i laickou veřejností, která toto trauma bagatelizuje nebo popírá, ženy zesměšňuje a dehonestuje (viz doc. Pařízek). Rodičky v takovém prostředí samy začnou svá traumata bagatelizovat a popírat a vypěstují si slepotu k jejich důsledkům. V nejhorším dokonce začnou obviňovat sebe a adorovat systém a jeho nositele (lékaře), které postaví na spasitelský piedestal. Je to tak trochu varianta stockholmského syndromu. Od takto "zpracované" ženy nelze čekat pochopení, protože by jednak musela přehodnotit své naučené postoje (v nichž je řádný kus sebeobhajoby), jednak by musela připustit fakt, že i ona je oběť. Nikdo ale nechce být oběť, natož dobrovolně a po letech utvrzování se v podsunutých bludech typu "nic nám nechybělo", "péče byla perfektní" a "tatínek byl rád, že ho vyhodili". Nicméně: problém otců, vyhozených z porodních sálů, vznikl dnes a týká se dnešních rodiček, ne těch včerejších, loňských či třicet let starých. Dnešní matky mají právo se vůči němu vymezit. Jakékoli protiargumenty, že "my jsme tehdy to či ono", jdou zcela mimo terč. Vyzývat někoho, aby si nechal ublížit, protože já jsem si před třiceti lety taky nechala ublížit, je nepřijatelné.

+113
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Magdalena | 2. 4. 2020 12:41

O ničem. Rodičky nejsou žádné hrdinky, dokonce ani personál nemocnic nejsou žádní hrdinové. Jsou to lidé, kteří si tuto práci vybrali dobrovolně a teď jim prostě nic jiného nezbývá, než ji dělat. I když by třeba teď radši seděli na zadku někde v kanclu. Smůla,no.

-63
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Katka | 12. 4. 2020 22:14 | reakce na Magdalena - 8. 4. 2020 21:34

Prosim..? Ty jizvy po císaři vypadaly pred 30 lety dost jinak nez dnes..

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Detikudata | 9. 4. 2020 11:57 | reakce na Jane - 2. 4. 2020 16:25

Jo taky si.myslim když tam nebudete mít chlapa aby vás pohlídal tak na šestinedělí vás nechají vykrvacet a o dítěti ani nemluvím. Vy jste snad nesvepravna a nedokázala byste se ozvat kdyby se s vámi něco dělo?

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Detikudata | 9. 4. 2020 7:45 | reakce na Jouda - 3. 4. 2020 11:43

Naprostý souhlas s Joudou jen tak dal

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Detikudata | 9. 4. 2020 7:07 | reakce na Magdalena - 8. 4. 2020 21:34

Nehledejte v tom žádnou vědu jen jste těhotná snad jen se víc hybejte méně jezte a taky se vhodné oblekejte někdy si myslím že některým těhotným přeskočilo asi si myslí že čím větší břich tím menší tričko a trenky a šup na nákup do oc to je potom pohled pro bohy

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Magdalena | 8. 4. 2020 21:47 | reakce na Kateřina - 2. 4. 2020 12:51

Tak rodte doma a bude od začátku jen s vámi nevím co vám v tom brani

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Magdalena | 8. 4. 2020 21:43 | reakce na borůvka - 2. 4. 2020 12:29

Mluvíte mi z duše je to tak jsou to hlupacky

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Magdalena | 8. 4. 2020 21:42 | reakce na Pavla - 6. 4. 2020 23:41

A vy jste ultra hloupá madam

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Magdalena | 8. 4. 2020 21:40 | reakce na Kateřina - 2. 4. 2020 15:33

Ale Milá paní co takhle aby jste rodila doma? Nemusíte psát tři strankovy pp můžete mít u porodu jak mámu tak manžela pokud to Teda není přítel a pak nebudete v stresovaná z nepříjemného personálu por sálu a vše určitě v pohodě zvládnete tak neotravujte na porodním sále

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Magdalena | 8. 4. 2020 21:34 | reakce na Andrea - 2. 4. 2020 17:48

Proč ji jako zohavil břicho? Že měla jizvu po císaři? To je zohaveni? Když vaše máma nedokázala porodit KP tak holt ten císař musel být tak o co vám jde? A mít otce u porodu aby vám podával pití a zvedal vás z postele?? No to se mi snad zdá

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Xx | 8. 4. 2020 21:28 | reakce na Miloslav Ondráček - 3. 4. 2020 8:34

Jo asi by to bylo fajn

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Xx | 8. 4. 2020 21:03 | reakce na Petra - 2. 4. 2020 18:39

Petro máte ve všem pravdu jste rozumná žena máte to v hlavě srovnany je holt těžká doba s tím se musíme smirit

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Xx | 8. 4. 2020 20:59 | reakce na ČESTMÍR - 3. 4. 2020 10:59

Souhlasím

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Xx | 7. 4. 2020 11:27 | reakce na borůvka - 2. 4. 2020 12:29

Hlavně aby ten otec který se dere k porodu a boji se když v této době mu není přístup umožněn že nenaváže s miminkem ten patřičný cit a kontakt aby hlavně ještě za rok byl s rodinou a nerozvedl se dřív otcové k porodům nechodili miloval své děti i ony jeho a rozvodovost byla nízká.A dnes? Oni se už vlastně ani neberou tak prostě chlap zbali kufry a pryč ať u porodu stříhal pupečník a navazoval kontakty jak chtel

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Xx | 7. 4. 2020 11:18 | reakce na Jahoda - 2. 4. 2020 13:02

Nikdo se ve vás určitě nehrabal
ale kdyžtak vyšetřoval a určitě vám nechtěl poškodit hráz.Ale milá damo musíte být během porodu vyšetřována aby lékaři věděli jak porod postupuje a podle toho určit medikaci. A nebo vy jste gynekoložka ???

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Xx | 7. 4. 2020 8:46 | reakce na Eva - 2. 4. 2020 15:59

Milá Evo děkuji za vaše pravdivá slova a přeji ať porodíte v pohodě a krásné zdravé miminko

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Xx | 7. 4. 2020 8:35

Velmi souhlasím s borůvkou ve všem ve všem ve všem má pravdu

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Xx | 7. 4. 2020 8:28 | reakce na Magdalena - 2. 4. 2020 12:41

Máte svatou pravdu tenhle žádné hrdinky nejsou jsou to jen nechutné vyzrane Jana s nadváhou které se dožadují něčeho čemu vůbec nerozumí tecka

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavla | 6. 4. 2020 23:41 | reakce na Magdalena - 2. 4. 2020 12:41

Magdaleno, to je velmi hloupý komentář.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lucka | 4. 4. 2020 21:30 | reakce na borůvka - 2. 4. 2020 19:24

Víte, já jsem si žádného „vyřvávání“ nevšimla, a to tedy ani v komentovaném článku. Svým komentářem jasně dokládáte, že potřeba naplnění emocionálních potřeb je naprosto legitimní. Nevím tedy, proč vystupujete tak negativně vůči současným rodičkám (a evidentně nejen těm, které rodí v nouzovém stavu a se situací se těžko srovnávají)..? Myslím, že potřebují spíš podpořit, a o to se článek dle mého názoru také snažil. Buďte k sobě možná laskavější a třeba uvidíte, že se i svět kolem vás bude měnit k lepšímu.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Hana | 4. 4. 2020 18:33 | reakce na borůvka - 3. 4. 2020 7:59

Vyrostla jsem v rodině pedagogů a lékařů, mezi mými přáteli jsou rovněž i pedagogové. Odbíháte od podstaty problému. Navíc evidentně nemáte relevantní informace o současné situaci. Jsem zdravotník, vím, o čem mluvím.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lenka | 4. 4. 2020 12:36 | reakce na Agnes - 2. 4. 2020 14:54

Moc hezky jste to vystihla! A myslim, ze ta absence empatie a solidarity je prave o tom, ze ony to musely vydrzet, ze jim se techto veci prave nedostalo.... :(

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Sliva | 4. 4. 2020 8:00 | reakce na Hana - 2. 4. 2020 23:43

To by me vazne zajimalo, z ceho tak usuzujete? To ze mam na vec jiny nazor a nehroutim se z to, ze vse nebylo, jak podle prirucky, prece neznamena trauma?

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Evka | 3. 4. 2020 18:10

Já myslím, že pravda je někde mezi. Ano, ženy rodily několik set let bez chlapa a otec u porodu je opravdu záležitost posledních let. Mamka rodila mladšího bráchu na přelomu milénia a nikoho by nenapadlo, že by otec měl být u porodu. Na druhou stranu, pokud to chtějí obě strany je to věc krásná. Píšu to z pozice maminky prvorodičky, která porodila letos na začátku února. Manžela jsem u samotného porodu neměla, ale když malý na světě, tak jsme spolu s miminkem mohli strávit dvě hodiny na porodním boxu (to bylo asi jediná věc, kterou bych u porodu bez partnera oželela). U porodu otcové být mohli, ale 2/3 maminek stejné rodilo bez chlapa. Šestinedělí bylo uzavřené kvůli chřipkové epidemii, takže tam manžela po porodu nepustili a tři dny jsme tam všechny třčely zavřené. Maminky druhorodičky plakaly po starších dětech, ale nezaznamenala jsem jediný případ podobné hysterie. Facebook v době chřipek byl ovšem jiná liga. Stovky sdílených statusů, že si nemocnice dovolily v době epidemie chřipky vyhlásit zákaz návštěv. Z věty začínající "WHO doporučuje " už mám osypky.... V době koronavirové je to podobné 10% diskutujících jsou maminky, které skutečně budou rodit mají strach nebo chtějí partnera u porodu a dalším 90% (z nichž 50% nerodí a 20% jsou chlapi) spíše než samotný porod demonstrují to, že mají svá práva. I kdyby dítě mělo umřít hroznou smrtí, tak jim je nikdo upírat nebude, protože WHO

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zuzka | 3. 4. 2020 13:07 | reakce na Zuzana - 2. 4. 2020 23:31

Teda.... nemůžu se nezeptat, proč si tedy pořizujete třetí dítě? :-O

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 3. 4. 2020 11:43 | reakce na Hana - 3. 4. 2020 0:43

Heh, muj prispevek sedl jak hrnec na prdel. co?

Jojo, v prorodnicich se to hemzi bestiema v bilych plastich, jeden Mengele vedle druhyho.
Sestry nezajima nic jineho, nez jak rodicce ublizit.
Nastesti tu mame PA, ktere rodickam ten koncentrak pomuzou prezit, ale ne vsechny rodicky si PA za sve penize porizuji .

Ale jakmile se PA zacnou hradit z verejnych prostredku vsem, vse spatne zmizi a duha se rozklene nad krajinou.

Rozumim.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

ČESTMÍR | 3. 4. 2020 10:59

Naprosto zbytečná diskuze v této době!

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Markéta Soukupová | 3. 4. 2020 9:58

Moc děkuji za článek. Mne osobně se moc líbí, že jste se, jak v článku píšete, dostala svým přístupem do středu. Že plně nevyhovujete ani systému nemocnic, ani plně nespadate jen do kategorie zastánců domácích porodů. Prostě mi přijde, že to máte v hlave srovnany a mělo to přijde recht!

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Miloslav Ondráček | 3. 4. 2020 8:34

Četl jsem, že mají zakázat přítomnost u porodu i matkám..........Babiš to zařídí........

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

borůvka | 3. 4. 2020 7:59 | reakce na Hana - 2. 4. 2020 23:49

Vážená Hano, mým velkým tématem není strach, ale životní zkušenosti. Nastala tu krizová situace, která nemá obdoby od 2. světové války, živelné katastrofy jako povodně v minulých letech nebo výbuchy chemiček jsou s dnešní pandemií nesrovnatelné. A právě nyní se ukazuje, jaké množství sobců nechce slevit ze svého standardu, uskromnit se, ať už se to týká čehokoliv. Tento životní postoj se projevuje i na výchově dětí k sebestřednosti, prosazování svého za každou cenu, to má odraz ve vývoji celé společnosti. Pracuji ve školství, věřte, že mám možnost srovnání a letité zkušenosti. Zkonfrontujte své názory s nějakými pedagogy s delší praxí, jistě Vás to obohatí...

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

AP | 3. 4. 2020 6:24 | reakce na AP - 3. 4. 2020 6:23

* vyžíváte

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Zobrazit další