E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Italské speciality ze Škvorce

27. září 2021

Věhlasné italské sýry jako mozzarella, ricotta či scamorza se v Česku dají koupit na mnoha místech a v mnoha podobách. Často ale nemají s jihoevropskou tradicí mnoho společného. Mezi výjimky patří produkty mlékárny Latteria di Antonio česko-italského manželského páru Ivety a Antonia Manieri.

Foto: Shutterstock

Antonio je Ital a vyrábí mozzarellu a další delikatesy podle tradičních receptur svých předků. Ona má na starosti především administrativu rodinného podniku, který dodává poctivé italské speciality i do těch nejvyhlášenějších restaurací. Když mě Iveta Manieri vítá ve dveřích „Obchodu di Antonio“ ve středočeské obci Škvorec, okamžitě mi dochází, že ji znám. Zhruba před patnácti lety, když ještě neměla italské příjmení, jsem k ní v Říčanech u Prahy chodila na step aerobik. A byl to vždycky silný zážitek! Iveta jako by neznala únavu a neměla slitování. Z první hodiny s ní jsem se domů plazila a lekce s jinými lektorkami mi od toho momentu připadaly tak nějak pro sraby… Ještě než mi nabídne úžasnou a jak jinak než italskou kávu, je mi jasné, že se stejnou energií jako do cvičení se vrhla i do rodinného podniku.  

Prodejna, ve které právě stojíme, nabízí čerstvé a uzené sýry vlastní a z velké části i ruční výroby. Vše bez chemických konzervantů. Rovněž delikatesy z těchto sýrů, jako třeba roládu z mozzarelly, ­prosciutta a rukoly (musím nezaujatě říct, že je úžasná). Antonio vyrábí také čerstvé máslo nebo jogurty. V nabídce krámku jsou pak i uzeniny dovezené z Itálie, těstoviny a mnoho nakládaných dobrot italské značky La Cerignola di una volta – olivy, sušená rajčata, grilované cibulky, papričky plněné tuňákem.  

Na podomácku vyrobený sýr tehdy padlo 300 litrů mléka a hosté byli jeho chutí nadšeni. Tehdy se manželé rozhodli překopat své životy a pustit se do nového podnikání.

Tento krámek ale zajišťuje jen zlomek odbytu rodinného podniku. Čerstvé výrobky odtud cestují například do skladů online supermarketů či na adresy gastronomických zařízení zaměřených na italské speciality.   

Na počátku byl večírek 

Mlékárnu Latteria di Antonio zakládali manželé Manieri před necelými šesti lety. Myšlenka na společné podnikání se zrodila po oslavě narození jejich syna Viktora. Iveta, která je vystudovaná módní návrhářka, se dosud živila ilustrováním knih a grafikou (je ostatně i autorkou firemního loga Latterie). „Antonio předtím pracoval ve stavebnictví, ale vystudoval kdysi právě mlékárenství. A jako kluk o prázdninách pomáhal svému strýci v jeho mlékárně v italské Basilicatě. Když jsme slavili Viktorovo narození, chtěl přátele pohostit poctivou italskou mozzarellou, která se, jak vždycky říkal, nedá vůbec srovnat s tím, co je v Česku běžně k dostání,“ vypráví Iveta. Na podomácku vyrobený sýr tehdy padlo 300 litrů mléka a hosté byli jeho chutí nadšeni. Tehdy se manželé rozhodli překopat své životy a pustit se do nového podnikání. 

Foto: Iveta Manieri

Trhy i luxusní restaurace 

Rodinný podnik začínal skromně. Manželé si pronajali prostor v jedné mlékárně ve Středočeském kraji a své výrobky prodávali v malinkaté prodejně v Říčanech u Prahy, kde v té době bydleli. Později přikoupili pojízdnou prodejnu a začali vyrážet na trhy a festivaly. Poctivá práce se vyplácela a postupně přibývali klienti z řad větších odběratelů. Dnes jsou mezi nimi vyhlášené italské restaurace jako Pepenero, GamberoRosso nebo pekařství La Focacceria. Výrobky Latterie di Antonio už delší dobu odebírá také online supermarket Košík.cz a nedávno je zařadil pod svou privátní značku Authentic, která zastřešuje kvalitní potraviny typické pro světovou i lokální gastronomii. Dalším významným odběratelem je online tržiště Scuk.cz. 

Foto: Shutterstock

Úvěr pro podnikavé ženy

Loni v říjnu začala Moneta Money Bank poskytovat speciální úvěr Expres Business EaSI určený ženám-podnikatelkám. „Ty tak mohou využít pro rozvoj svého podnikání financování s úrokem od 3,9 % zajištěné bezplatnou zárukou Evropského investičního fondu ve výši až 90 %,“ popisuje Petra Mikulíková, produktová manažerka komerčního bankovnictví, která má celý „ženský“ úvěr EaSI na starosti. 

Úvěr mohou podnikatelky splácet po dobu 10 let, přičemž první splátku jistiny lze při sjednání úvěru odložit až o 6 měsíců. Slouží k financování investičních a provozních potřeb a může být poskytnut ženám podnikajícím jako fyzické osoby nebo firmám, v nichž vlastnický podíl žen přesahuje 50 %. Dosud jeho prostřednictvím dosáhla zhruba stovka podnikatelek na úvěry v celkovém objemu 50 milionů korun. 

„Covidový rok nám vaz nezlomil. Je pravda, že některé restaurace situaci neustály a zavřely, jiné se ale naopak přizpůsobily, prodávaly přes okénka a mnohdy ve větších objemech. Pizza je pro tuto formu prodeje ideální a mozzarella je jak známo její základní ingrediencí. A online supermarkety také začaly odebírat více,“ popisuje Iveta. V době, která je pro mnohé jiné podnikatele krizovou, tedy Latteria di Antonio roste. Přibývají velcí klienti a velké zakázky.

Foto: Latteria di Antonio

Před pár měsíci se firma i rodina přestěhovaly z Říčan právě do Škvorce. Zde mají dostatečně velké výrobní prostory, kam se vejde i nový obří stroj na výrobu mozzarelly. Na jeho nákup získala Iveta podnikatelský úvěr Expres ­Business EaSI od Moneta Money Bank, který je určen výhradně firmám vlastněným alespoň z padesáti procent ženami a oproti běžným podnikatelským úvěrům nabízí některé výhodnější podmínky. Zařadila se tak mezi zhruba stovku podnikatelek, které už tuto možnost financování využily. „Popravdě se jakýmkoliv půjčkám snažíme vyhýbat a růst firmy od začátku financovat z toho, co předtím vyděláme. Na druhou stranu bychom bez nového výrobníku mozzarelly už nebyli schopni pokrýt rostoucí poptávku. Ustrnuli bychom na místě,“ konstatuje Iveta.  

Hlavně se nezbláznit  

Kvalita je dřina. Antonio je u sýrů od rána do večera a čas podívat se do své rodné Itálie neměl už několik let. Je tváří celého podniku, ani Iveta ale rozhodně neleniví. To ona komunikuje se všemi úřady a inspekcemi, řeší logistiku zakázek, veškerou administrativu. A vedle své práce pro rodinnou firmu stále přijímá i zakázky na ilustraci knih, zejména dětských. Dodnes také předcvičuje ve fitcentrech a jedno dopoledne v týdnu si odskočí do dermatologické kliniky, kde tetuje klienty.

Jak to všechno může stíhat, netuším, o to víc, že kolem nás během rozhovoru skotačí tři caparti. Jsou zrovna prázdniny a školka ani škola nefungují. „Náročné to je, často třeba s dětmi společně rozvážíme zboží. Typicky trávíme den na terase, děti se koupou v bazénu a já u toho koukám do počítače,“ popisuje Iveta. Ale jedním dechem dodává, že je v zápřahu spokojená: „Kdybych měla být na klasické rodičovské a věnovat se výhradně péči o potomky, zbláznila bych se!“  

Namísto odpočinku tak právě vymýšlí podobu nového e-shopu s italskými specialitami, který chtějí manželé Manieri spustit během několika měsíců.

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Moneta Money Bank.

Popup se zavře za 8s