Kosmetickým velmocem a zavedeným světovým značkám vyrostla v posledním desetiletí nečekaná konkurence. Korejská kosmetika, která se soustředí hlavně na zdraví pleti, podchytila nebo spoluzaložila trend, který vládne světu: z povrchu do hloubky, od maskování k péči.
Ráno vstát a nalíčit se. To je rituál milionů žen a není to tak dávno, co měla dekorativní kosmetika zcela dominantní postavení na trhu. Korejská kosmetika se k západním zákaznicím dostala pozvolna a díky roztomilým, někdy až kýčovitým obalům zprvu cílila na teenagery. Trend se tam ale zdaleka nezastavil a nyní je korejská péče pevnou součástí kosmetického rituálu mnoha Evropanek a Američanek. Proč? Je nebývale efektivní.
Celosvětový trh s kosmetikou je odhadován na 532 miliard dolarů. Korejský trh s kosmetickými produkty je zařazen mezi deset největších, v roce 2019 byl oceněn na více než 13 miliard dolarů. Korejci – a nejen ženy, ale i muži – jsou zvyklí o pleť pečovat od velmi raného věku. Na rozdíl od obecného přesvědčení, že mají geneticky skvělou pleť, je to ve skutečnosti obráceně; Korejci trpí na hrubší pleť se sklony k nedokonalostem. Obsese péčí tedy vychází především z prevence a nutnosti dodržovat pravidelnou a promyšlenou rutinu. Projevuje se to i při samotné výrobě. Posedlost účinností nutí výrobce investovat mnohem větší částky do výzkumu a inovací.
V Japonsku, Koreji, Číně, ale i mnoha zemích jihovýchodní Asie frčí kawaii. Japonské slovo se překládá jako rozkošný nebo roztomilý. Do kultury kawaii patří třeba část manga komiksů, jeho dokonalou a na Západě známou představitelkou je i postavička Hello Kitty. Mnohé korejské kosmetické výrobky také této kultuře víc či míň podléhají. Nelekejte se tedy pestrobarevných krabiček – i když vám budou připadat dětinské, obsahují dospělé zboží. A klidně si objednejte pleťovou masku, která vás na dvacet minut, které budete mít jenom pro sebe, promění v pandu nebo tygříka. Je to vašich dvacet minut, a co je komu do nich.
Efektivita kosmetických produktů je klíč k úspěchu na západním trhu a tradiční značky se snaží udržet krok. V roce 2019 dosáhla výroba pečujících produktů 25 procent ze světové produkce kosmetiky. Dekorativní kosmetika, která byla celá desetiletí na prvních příčkách, nyní zaostává více než o pět procent. Kosmetické korporáty z Evropy a Ameriky si nemohou nechat ujít zisky, které doprovázejí růst trhu s pečujícími produkty – nejenže také samy inovují, ale dochází i k odkupování podílů v korejských firmách, například Estée Lauder koupila známou korejskou značku Dr. Jart+.
Péče Korejců o krásu ale zřejmě nemá smysl zkoušet plně převést do evropského kontextu. Kromě genetických dispozic je u nich svěží a bezchybný vzhled pleti kulturní podmínka a ženy se učí složité pečující rituály třeba už od věku šesti let. Korea je mimo jiné zemí, kde je normální vylepšovat svůj vzhled chirurgicky. Odhaduje se, že až pětina všech Jihokorejek ve věku 19 až 49 let podstoupila nějaký estetický zákrok. V počtu plastik na osobu jsou Jihokorejci čtvrtí na světě.
Korea se totiž dá popsat také jako země posedlá úspěchem. Tamější pracovní nasazení je někdy bez nadsázky smrtelné, školy náročné a stresující. A dokonalý vzhled je jak jedním z klíčů k úspěchu, tak i jeho potvrzením. Korejský rituál krásy ale přesto – nebo právě proto – funguje i jako lék proti stresu. V základu zahrnuje deset kroků, může jich být ale i víc (to pak to znamená, že se některý z nich opakuje v nějaké jiné obměně). Komplikovaná a časově náročná vícekroková péče prováděná většinou dvakrát denně může znamenat skutečně léčivý, meditační rituál návratu k sobě a zastavení se v hektickém dni. Pomoci tomu může i řada bylin, které se při výrobě používají a které mají aromaterapeutické účinky.
Bohatnoucí Čína miluje západní zboží. Kdo chce ukázat, že něco znamená, kupuje francouzská vína, italské jídlo a kabelky od Vuittona. Ať je to snobismus, nebo známka vytříbeného vkusu, Číňané vědí, co frčí. Když v roce 2015 dovoz korejské kosmetiky do Číny začal dotahovat dovoz francouzský, byl to jasný signál. Dnes už je Korea v importu kosmetiky do Číny jednička. Berte to jako potvrzení, že korejská kosmetika je velká věc.
Rozsáhlý rituál zahrnuje až šestnáct úkonů, obvykle se ale popisuje deset. I to je docela dost, zvlášť když si uvědomíme, že se opakují denně. Není nutné ale ihned nakoupit deset produktů, spíše se zamyslet nad celkovým systémem péče, který Korejci zdokonalili až do oněch deseti kroků.
Cílem je totiž maximální hydratace, které je dosaženo vrstvením dobře vstřebatelných produktů. Můžou vám směle stačit dva či tři kroky – pak je ale dobré provádět je pravidelně. Svatá trojice zní čistit, hydratovat, chránit před sluncem.
Výchozím produktem odlíčení je přípravek na bázi oleje, který nejlépe rozpouští rezidua makeupu a nashromážděné nečistoty.
Pěnovou bází pak pokožku dočistíme. Stáhne zbylé nečistoty a olej z předchozího kroku. Ráno nám zase pomůže s tím, co naše pokožka vyprodukovala během noci.
Používá se jednou až dvakrát týdně podle citlivosti pleti. Korejská kosmetika používá převážně klasické peelingy – gel s částečkami kávy nebo rýže, který pleť obrousí, ale nabízí i výběr šetrnějších kyselinových peelingů.
S běžnými toniky nemá nic společného. Po čistění pleti je třeba citlivou pokožku uklidnit, srovnat pH a „otevřít ji“, aby dobře přijala další krok péče.
U nás ne moc známá technika k udržení zdravé pleti. Ampule mívají hybridní účinek: jako toner a sérum, což napomáhá i rychlejší obnově pleťových buněk.
Emulze, která obsahuje vysoce koncentrované látky. Je speciálně upravena tak, aby se dobře vpila do pleti a působila v hlubších vrstvách kůže. Sérum je dobré vybírat cíleně pro typ pleti. Patří mezi nejúčinnější typy produktů.
Díky pláténkovým maskám, používaným dvakrát až třikrát týdně, doplníte pleti živiny, které jí chybějí. Navíc si na dvacet minut sednete a odpočinete.
Pokožka kolem očí je velmi tenká a jemná. Potřebuje tak ráno i večer speciální péči. Produkty určené na oční okolí mají mnohem menší molekuly – lépe se tak vstřebávají. Měl by být maximálně šetrný a neparfemovaný.
Vše dokonale uzavřeme hydratačním krémem. Nejenže zamkne v pleti všechnu dosud použitou péči, ale také chrání naši pokožku před vnějšími vlivy, udržuje v pleti vlhkost a pleť zůstává napnutá. Díky tomu se méně tvoří vrásky, suchá místa, pupínky.
Naprostou nutností, jak docílit zdravé pleti, je ochrana proti slunci. Korejky jdou tak daleko, že krémy s UV faktorem používají bez výjimky každý den, i když třeba vůbec nevyjdou z domu. Pořiďte si přípravek s faktorem alespoň 30.
V názvu značky péče o pleť, která vznikla v roce 2004, se odráží její filozofii – je to zkratka věty „doctor joins art”, “medicína se potkává s uměním“. Výsledkem této „fúze dermatologické vědy a designu“ jsou kombinace receptur bohatých na účinné látky s nepřehlédnutelným futuristickým obalem.
V roce 2019 koupil značku Dr. Jart+ včetně mateřské firmy koncern Estée Lauder. Mezi nejprodávanější výrobky Dr. Jart + patří hydratační krémy z produktových linií Ceramidin a Cicapair, „gumové“ obličejové masky a BB krémy.
Novinkou Dr. Jart+ je Vital Hydra Solution™ Biome Water Cream. Tento hydratační gelový krém s obsahem kyseliny hyaluronové osvěžuje a hydratuje pleť. V kombinaci se zpevňujícími minerály, které posilují schopnost pleti zadržovat hydrataci, stimuluje tvorbu kolagenu a podporuje zdravý kožní mikrobiom.
Prodává Sephora, 50 ml za 990 Kč
Značka Tonymoly se zrodila v roce 2006 v Soulu. Díky kombinaci kvalitních přísad s inovativní technologií je uznávaná po celém světě. Rozpoznatelná je i díky jedinečnému a nenapodobitelnému balení. Mezi nejoblíbenější produkty patří jejich celonoční maska: Panda’s Dream White Sleeping Pack.
Prodává Sephora, 50 g za 410 Kč
Produkty obsahují minerální vodu T.E.N™, která je bohatá na minerály (vápník, hořčík, draslík, vanad, selen, germanium). Laboratorní rozbory prokázaly, že obsažené látky v podobě koloidních nanočástic daleko lépe a rychleji pronikají do hlubších vrstev pokožky, a poskytují jí tak efektivnější péči.
Jedničkou mezi hydratačními krémy Cremorlab je O2 Couture Hydra Intense Cream, který dodává pleti extrémní dávku zvláčnění a intenzivní ochrany. Minerály jako sodík, draslík, měď a germanium pronikají spolu s termální vodou do pokožky a „uzamykají“ v ní vlhkost až na 24 hodin.
Prodává Fann, 50 ml za 1099 Kč
Wha-mi-sa, tedy čtvero květů krásy. Na výzkumu a vývoji této unikátní kosmetické péče spolupracovala skupina expertů ze čtyř oblastí: botaniků, chemiků, dermatologů a expertů na fermentační procesy. Whamisa využívá čtyři klíčové části rostlin: květ, kořen, plod i semeno. Ty tvoří základ všech přípravků.
Nejprodávanějším produktem je odličovací olej WHAMISA. Tento olej v bio kvalitě jemně, ale účinně odstraňuje make-up a do hloubky čistí póry. Používá se v první fázi čištění pleti. Hedvábné konzistence produktu bylo dosaženo použitím fermentovaných olejů ze semen vlašských ořechů, arganu a jojoby.
Prodává PureDistrict, 150 ml za 1105 Kč
Heslem této korejské značky je „krásná pleť dnes, lepší pleť zítra”. Tedy okamžitá, viditelná zlepšení a dlouhodobé výsledky. Produkty jsou proto často kříženci dekorativní a pečující kosmetiky. Inspirují se rostlinami, bylinkami a ovocem, které používají korejští léčitelé po staletí.
Nejznámějšími produkty jsou BB a CC krémy jako například BB Crème Erborian, které nabízejí jak pečující složky, tak i krytí, které vám pomůže nejen k sjednocenému vzhledu pleti, ale i k její ochraně před vnějšími vlivy a sluncem.
Prodává Marionnaud, 45 ml za 949 Kč
Od roku 2006, kdy značka vstoupila prvně na trh, se probojovala mezi přední asijské kosmetické společnosti. Nyní vyrábí víc než pět řad kosmetiky a neustále vyvíjí nové produkty. Mezi její nejpopulárnější produkty patří hydrogelové oční náplasti, které zvlhčují, vyhlazují vrásky a odstraňují otoky. Náplasti Secret Key - Gold Racoony - Zlatý mýval vás zachrání stejně dobře ráno jako večer.
Prodává koreankosmetika.cz, 90 ks za 590 Kč
PharmDr. Lucia Havlíková, Pure District
Jak je to s tou dokonalou pletí Korejek?
Korejci mají trochu jinou pleť než Evropani, obecně je hrubší a víc vydrží. Mohou si tedy dovolit poněkud drastičtější přípravky než my. Korejská kosmetika je sice velmi účinná, ale je třeba s ní zacházet uvážlivě. Na druhou stranu se asi nemůžete přiblížit tomu, jakým způsobem zachází s kosmetikou běžný Korejec; dbají o pleť natolik, že u sebe neustále nosí krémy nebo spreje a používají je mnohokrát denně. Nádhernou pleť nemají od přírody, ale pečlivou péčí si ji dokážou vytvořit.
Jak jste se dostala ke značce Whamisa?
Já sama preferuji přírodní kosmetiku před „chemickou“, ale musela jsem si přiznat, že je málo efektivní. Je to i tím, že i když v ní jsou kvalitní extrakty z ovoce nebo z bylin, jsou jejich molekuly tak velké, že po aplikaci nemají šanci proniknout do kůže. Jako kdybyste chtěla protlačit pomeranč klíčovou dírkou. Na Whamise mě zaujalo, že je sice přírodní, ale zároveň její výrobci přišli na to, jak ji zefektivnit.
Jakým způsobem?
V první řadě je to fermentace. Tenhle jednoduchý chemický proces způsobuje, že se velké molekuly chemicky „nastříhají“, tj. zmenší a tím pádem lépe proniknou do pokožky. Pak přišli na způsob, jak nahradit v kosmetice vodu, která je sice základní ingrediencí, ale zároveň je tzv. životvorná – mohou se v ní začít množit bakterie. Objevili, že stejně dobře nebo spíše lépe působí rostlinné a ovocné šťáva. Nejen že plně nahradí vodu, ale samy o sobě jsou infuzemi plnými účinných látek.
Tento text vyšel v čísle 2/2020. A co najdete v tom novém, květnovém?
...a mnohem víc. Předplaťte si Heroine ještě dnes!