Asijská krása: Za skvělou pletí Korejek je tvrdá práce

55 405 | Kateřina Matulová | 8. 5. 2020 | 5 komentářů | Krása

Kosmetickým velmocem a zavedeným světovým značkám vyrostla v posledním desetiletí nečekaná konkurence. Korejská kosmetika, která se soustředí hlavně na zdraví pleti, podchytila nebo spoluzaložila trend, který vládne světu: z povrchu do hloubky, od maskování k péči.

Shutterstock

Ráno vstát a nalíčit se. To je rituál milionů žen a není to tak dávno, co měla dekorativní kosmetika zcela dominantní postavení na trhu. Korejská kosmetika se k západním zákaznicím dostala pozvolna a díky roztomilým, někdy až kýčovitým obalům zprvu cílila na teenagery. Trend se tam ale zdaleka nezastavil a nyní je korejská péče pevnou součástí kosmetického rituálu mnoha Evropanek a Američanek. Proč? Je nebývale efektivní.  

Celosvětový trh s kosmetikou je odhadován na 532 miliard dolarů. Korejský trh s kosmetickými produkty je zařazen mezi deset největších, v roce 2019 byl oceněn na více než 13 miliard dolarů. Korejci – a nejen ženy, ale i muži – jsou zvyklí o pleť pečovat od velmi raného věku. Na rozdíl od obecného přesvědčení, že mají geneticky skvělou pleť, je to ve skutečnosti obráceně; Korejci trpí na hrubší pleť se sklony k nedokonalostem. Obsese péčí tedy vychází především z prevence a nutnosti dodržovat pravidelnou a promyšlenou rutinu. Projevuje se to i při samotné výrobě. Posedlost účinností nutí výrobce investovat mnohem větší částky do výzkumu a inovací.

Kawaii!

V Japonsku, Koreji, Číně, ale i mnoha zemích jihovýchodní Asie frčí kawaii. Japonské slovo se překládá jako rozkošný nebo roztomilý. Do kultury kawaii patří třeba část manga komiksů, jeho dokonalou a na Západě známou představitelkou je i postavička Hello Kitty. Mnohé korejské kosmetické výrobky také této kultuře víc či míň podléhají. Nelekejte se tedy pestrobarevných krabiček – i když vám budou připadat dětinské, obsahují dospělé zboží. A klidně si objednejte pleťovou masku, která vás na dvacet minut, které budete mít jenom pro sebe, promění v pandu nebo tygříka. Je to vašich dvacet minut, a co je komu do nich.

Efektivita kosmetických produktů je klíč k úspěchu na západním trhu a tradiční značky se snaží udržet krok. V roce 2019 dosáhla výroba pečujících produktů 25 procent ze světové produkce kosmetiky. Dekorativní kosmetika, která byla celá desetiletí na prvních příčkách, nyní zaostává více než o pět procent. Kosmetické korporáty z Evropy a Ameriky si nemohou nechat ujít zisky, které doprovázejí růst trhu s pečujícími produkty – nejenže také samy inovují, ale dochází i k odkupování podílů v korejských firmách, například Estée Lauder koupila známou korejskou značku Dr. Jart+.

Možná se tak (ne)narodila

Péče Korejců o krásu ale zřejmě nemá smysl zkoušet plně převést do evropského kontextu. Kromě genetických dispozic je u nich svěží a bezchybný vzhled pleti kulturní podmínka a ženy se učí složité pečující rituály třeba už od věku šesti let. Korea je mimo jiné zemí, kde je normální vylepšovat svůj vzhled chirurgicky. Odhaduje se, že až pětina všech Jihokorejek ve věku 19 až 49 let podstoupila nějaký estetický zákrok. V počtu plastik na osobu jsou Jihokorejci čtvrtí na světě.

Korea se totiž dá popsat také jako země posedlá úspěchem. Tamější pracovní nasazení je někdy bez nadsázky smrtelné, školy náročné a stresující. A dokonalý vzhled je jak jedním z klíčů k úspěchu, tak i jeho potvrzením. Korejský rituál krásy ale přesto – nebo právě proto – funguje i jako lék proti stresu. V základu zahrnuje deset kroků, může jich být ale i víc (to pak to znamená, že se některý z nich opakuje v nějaké jiné obměně). Komplikovaná a časově náročná vícekroková péče prováděná většinou dvakrát denně může znamenat skutečně léčivý, meditační rituál návratu k sobě a zastavení se v hektickém dni. Pomoci tomu může i řada bylin, které se při výrobě používají a které mají aromaterapeutické účinky.

Čínské razítko

Bohatnoucí Čína miluje západní zboží. Kdo chce ukázat, že něco znamená, kupuje francouzská vína, italské jídlo a kabelky od Vuittona. Ať je to snobismus, nebo známka vytříbeného vkusu, Číňané vědí, co frčí. Když v roce 2015 dovoz korejské kosmetiky do Číny začal dotahovat dovoz francouzský, byl to jasný signál. Dnes už je Korea v importu kosmetiky do Číny jednička. Berte to jako potvrzení, že korejská kosmetika je velká věc.

Korejský rituál krásy

Rozsáhlý rituál zahrnuje až šestnáct úkonů, obvykle se ale popisuje deset. I to je docela dost, zvlášť když si uvědomíme, že se opakují denně. Není nutné ale ihned nakoupit deset produktů, spíše se zamyslet nad celkovým systémem péče, který Korejci zdokonalili až do oněch deseti kroků.

Cílem je totiž maximální hydratace, které je dosaženo vrstvením dobře vstřebatelných produktů. Můžou vám směle stačit dva či tři kroky – pak je ale dobré provádět je pravidelně. Svatá trojice zní čistit, hydratovat, chránit před sluncem.

  1.  Odlíčení make-upu a čištění pleti

Výchozím produktem odlíčení je přípravek na bázi oleje, který nejlépe rozpouští rezidua makeupu a nashromážděné nečistoty.

  1. Čistění pleti pěnou

Pěnovou bází pak pokožku dočistíme. Stáhne zbylé nečistoty a olej z předchozího kroku. Ráno nám zase pomůže s tím, co naše pokožka vyprodukovala během noci.

  1. Peeling

Používá se jednou až dvakrát týdně podle citlivosti pleti. Korejská kosmetika používá převážně klasické peelingy – gel s částečkami kávy nebo rýže, který pleť obrousí, ale nabízí i výběr šetrnějších kyselinových peelingů.

  1. Toner

S běžnými toniky nemá nic společného. Po čistění pleti je třeba citlivou pokožku uklidnit, srovnat pH a „otevřít ji“, aby dobře přijala další krok péče.

  1. Ampule / esence

U nás ne moc známá technika k udržení zdravé pleti. Ampule mívají hybridní účinek: jako toner a sérum, což napomáhá i rychlejší obnově pleťových buněk.

  1. Sérum

Emulze, která obsahuje vysoce koncentrované látky. Je speciálně upravena tak, aby se dobře vpila do pleti a působila v hlubších vrstvách kůže. Sérum je dobré vybírat cíleně pro typ pleti. Patří mezi nejúčinnější typy produktů.

  1. Pláténková maska

Díky pláténkovým maskám, používaným dvakrát až třikrát týdně, doplníte pleti živiny, které jí chybějí. Navíc si na dvacet minut sednete a odpočinete.

  1. Oční krém

Pokožka kolem očí je velmi tenká a jemná. Potřebuje tak ráno i večer speciální péči. Produkty určené na oční okolí mají mnohem menší molekuly – lépe se tak vstřebávají. Měl by být maximálně šetrný a neparfemovaný. 

  1. Hydratační krém na den i noc

Vše dokonale uzavřeme hydratačním krémem. Nejenže zamkne v pleti všechnu dosud použitou péči, ale také chrání naši pokožku před vnějšími vlivy, udržuje v pleti vlhkost a pleť zůstává napnutá. Díky tomu se méně tvoří vrásky, suchá místa, pupínky.

  1. UV flitr

Naprostou nutností, jak docílit zdravé pleti, je ochrana proti slunci. Korejky jdou tak daleko, že krémy s UV faktorem používají bez výjimky každý den, i když třeba vůbec nevyjdou z domu. Pořiďte si přípravek s faktorem alespoň 30. 

Které značky se prodávají v Česku?

Dr. Jart+

 

Dr. Jart+

V názvu značky péče o pleť, která vznikla v roce 2004, se odráží její filozofii – je to zkratka věty „doctor joins art”, “medicína se potkává s uměním“. Výsledkem této „fúze dermatologické vědy a designu“ jsou kombinace receptur bohatých na účinné látky s nepřehlédnutelným futuristickým obalem.

V roce 2019 koupil značku Dr. Jart+ včetně mateřské firmy koncern Estée Lauder. Mezi nejprodávanější výrobky Dr. Jart + patří hydratační krémy z produktových linií Ceramidin a Cicapair, „gumové“ obličejové masky a BB krémy.

Novinkou Dr. Jart+ je Vital Hydra Solution™ Biome Water Cream. Tento hydratační gelový krém s obsahem kyseliny hyaluronové osvěžuje a hydratuje pleť. V kombinaci se zpevňujícími minerály, které posilují schopnost pleti zadržovat hydrataci, stimuluje tvorbu kolagenu a podporuje zdravý kožní mikrobiom.

Prodává Sephora, 50 ml za 990 Kč

Tonymoly

 

Tonymoly

Značka Tonymoly se zrodila v roce 2006 v Soulu. Díky kombinaci kvalitních přísad s inovativní technologií je uznávaná po celém světě. Rozpoznatelná je i díky jedinečnému a nenapodobitelnému balení. Mezi nejoblíbenější produkty patří jejich celonoční maska: Panda’s Dream White Sleeping Pack.

Prodává Sephora, 50 g za 410 Kč

 

 

Cremorlab

 

Cremorlab

Produkty obsahují minerální vodu T.E.N™, která je bohatá na minerály (vápník, hořčík, draslík, vanad, selen, germanium). Laboratorní rozbory prokázaly, že obsažené látky v podobě koloidních nanočástic daleko lépe a rychleji pronikají do hlubších vrstev pokožky, a poskytují jí tak efektivnější péči.

Jedničkou mezi hydratačními krémy Cremorlab je O2 Couture Hydra Intense Cream, který dodává pleti extrémní dávku zvláčnění a intenzivní ochrany. Minerály jako sodík, draslík, měď a germanium pronikají spolu s termální vodou do pokožky a „uzamykají“ v ní vlhkost až na 24 hodin.

Prodává Fann, 50 ml za 1099 Kč

Whamisa

 

Whamisa

Wha-mi-sa, tedy čtvero květů krásy. Na výzkumu a vývoji této unikátní kosmetické péče spolupracovala skupina expertů ze čtyř oblastí: botaniků, chemiků, dermatologů a expertů na fermentační procesy. Whamisa využívá čtyři klíčové části rostlin: květ, kořen, plod i semeno. Ty tvoří základ všech přípravků.

Nejprodávanějším produktem je odličovací olej WHAMISA. Tento olej v bio kvalitě jemně, ale účinně odstraňuje make-up a do hloubky čistí póry. Používá se v první fázi čištění pleti. Hedvábné konzistence produktu bylo dosaženo použitím fermentovaných olejů ze semen vlašských ořechů, arganu a jojoby.

Prodává PureDistrict, 150 ml za 1105 Kč

Erborian

 

Heslem této korejské značky je „krásná pleť dnes, lepší pleť zítra”. Tedy okamžitá, viditelná zlepšení a dlouhodobé výsledky. Produkty jsou proto často kříženci dekorativní a pečující kosmetiky. Inspirují se rostlinami, bylinkami a ovocem, které používají korejští léčitelé po staletí.

Nejznámějšími produkty jsou BB a CC krémy jako například BB Crème Erborian, které nabízejí jak pečující složky, tak i krytí, které vám pomůže nejen k sjednocenému vzhledu pleti, ale i k její ochraně před vnějšími vlivy a sluncem.

Prodává Marionnaud, 45 ml za 949 Kč

Secret Key

 

Secret Key

Od roku 2006, kdy značka vstoupila prvně na trh, se probojovala mezi přední asijské kosmetické společnosti. Nyní vyrábí víc než pět řad kosmetiky a neustále vyvíjí nové produkty. Mezi její nejpopulárnější produkty patří hydrogelové oční náplasti, které zvlhčují, vyhlazují vrásky a odstraňují otoky. Náplasti Secret Key - Gold Racoony - Zlatý mýval vás zachrání stejně dobře ráno jako večer.

Prodává koreankosmetika.cz, 90 ks za 590 Kč

------------------------------------------------

Korejská kosmetika očima farmaceutky

PharmDr. Lucia Havlíková, Pure District

Jak je to s tou dokonalou pletí Korejek?

Korejci mají trochu jinou pleť než Evropani, obecně je hrubší a víc vydrží. Mohou si tedy dovolit poněkud drastičtější přípravky než my. Korejská kosmetika je sice velmi účinná, ale je třeba s ní zacházet uvážlivě. Na druhou stranu se asi nemůžete přiblížit tomu, jakým způsobem zachází s kosmetikou běžný Korejec; dbají o pleť natolik, že u sebe neustále nosí krémy nebo spreje a používají je mnohokrát denně. Nádhernou pleť nemají od přírody, ale pečlivou péčí si ji dokážou vytvořit.

Jak jste se dostala ke značce Whamisa?

Já sama preferuji přírodní kosmetiku před „chemickou“, ale musela jsem si přiznat, že je málo efektivní. Je to i tím, že i když v ní jsou kvalitní extrakty z ovoce nebo z bylin, jsou jejich molekuly tak velké, že po aplikaci nemají šanci proniknout do kůže. Jako kdybyste chtěla protlačit pomeranč klíčovou dírkou. Na Whamise mě zaujalo, že je sice přírodní, ale zároveň její výrobci přišli na to, jak ji zefektivnit.

Jakým způsobem?

V první řadě je to fermentace. Tenhle jednoduchý chemický proces způsobuje, že se velké molekuly chemicky „nastříhají“, tj. zmenší a tím pádem lépe proniknou do pokožky. Pak přišli na způsob, jak nahradit v kosmetice vodu, která je sice základní ingrediencí, ale zároveň je tzv. životvorná – mohou se v ní začít množit bakterie. Objevili, že stejně dobře nebo spíše lépe působí rostlinné a ovocné šťáva. Nejen že plně nahradí vodu, ale samy o sobě jsou infuzemi plnými účinných látek.

Vychází nová Heroine!

Heroine

Tento text vyšel v čísle 2/2020. A co najdete v tom novém, květnovém?

  • Rozhovor s Marií Šabackou. Polární ekoložka se specializuje na mikrobiologii ledovců a část roku tráví na odlehlých arktických stanicích. Jak se žije v izolaci a nehostinném prostředí?
  • O manželství. Ve dvou komplementárních pohledech se nad institucí manželství zamýšlí koučka Iveta Clarke a párový terapeut Petr Kačena. Obecná prohlášení o tom, že na vztahu je třeba pracovat, nefungují. Jak konkrétně manželství posilovat, aby přežilo?

  • Až na krev. Velký menstruační manuál Jany Patočkové přehledně popisuje všechny alternativní přístupy k procesu, kterým prochází polovina celé populace, ale který se stále zdá jako cosi, o čem je třeba mluvit šeptem.

  • Výchova od "ego" k "eko". Psycholožka Zuzana Krásová se zamýšlí nad tím, jak děti učíme lásce a péči o přírodu.

  • Šatník na míru neboli capsule wardrobe. Je možné dopracovat se k šatníku, který funguje? K takovému, aby padnul na míru právě vám, nenudil vás, a přitom aby vaše skříň nebyla plná oblečení, které nenosíte?

  • Kosmetika s čistým svědomím. Udržitelnost už není luxus, ale kritérium výběru. Abychom věděli, co kupujeme, naučme se nejdřív rozumět slovníku obklopujícímu ekologickou a etickou krásu.

...a mnohem víc. Předplaťte si Heroine ještě dnes!

Kateřina Matulová

Vystudovala ekonomické lyceum, vyzkoušela si několik povolání a v červnu 2016 zakotvila jako obchodnice v Partners Media. To jí ale dlouho nevydrželo a postupem... Další články.

Celkem 5 komentářů

Vstoupit do diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Nika | 9. 5. 2020 | 13:24

Ve vší úctě krásná pleť (tzn. hlavně hladká a napnutá) opravdu nestojí na jakékoliv péči, ale z 90 % na roli genetiky a loterii ve zdraví. Největší postrach pleti - akné a ekzémy - například nevyřešíte jakoukoliv "hygienou" a nípáním, to jsou zastaralé klišé názory, které mnoha lidem trpícím akné jen uškodily (lidi se na ně dívali jako na jakési umaštěné vyvrhele, co se nedokážou omejt). Jediné co zabere jsou speciální masti, léky a spol. Nikoliv asijská kosmetika... takže pokud nemá Asiatka akné, není to opravdu jejím makeupem.

+10
Reagovat

Naše další projekty

Peníze

Koho a jak zachraňovat? Vládní pomoc očima expertů

Má vláda ještě pomáhat české ekonomice? Jsou dosavadní podpůrná opatření dostatečná? A na koho konkrétně se při pomoci úplně zapomnělo?

Peníze

Podílové fondy sílí. Víra je fajn, ale problémy nezmizí

Finanční trhy rostou díky optimismu investorů, že pandemie je za námi a že se ekonomiky rychle rozhýbají. Podle ekonoma Martina Mašáta z...

Finmag

Představte si covid-99. Kdyby pandemie byla o 20 let dřív

Vlastně jsme měli štěstí, že lockdowny nepřišly o dekádu dvě dřív. S pořádným připojením to zvládáme líp, píše Timothy Devinney z Manchesterské...

Finmag

S kufrem v rajchu. Jak viděli Hitlerovo Německo návštěvníci zvenčí

„Všude se budete setkávat s pohodlím, laskavostí a dobrou stravou, jež jsou první a základní podmínkou příjemné dovolené,“ lákala turisty...