Na sociálních sítích radí jiným ženám, jak vychovávat dítě nebo co jíst během těhotenství. Jenže jim už neříkají, že je svými příspěvky chtějí ve skutečnosti zlákat k následování krajně pravicových myšlenek. Socioložka Eviane Leidig napsala knihu o influencerkách z krajní pravice a jejich promyšlených strategiích, jak ke svojí ideologii zlákat jiné ženy skrze sociální sítě. Leidig přijede přednášet na v rámci Inspiračního fóra na jihlavský Mezinárodní festival dokumentárních filmů, který začíná 24. října.
Když je řeč o tom, že se někdo radikalizoval na internetu, většina lidí si nejspíš představí mladšího muže sedícího za počítačem, izolovaného od světa. Vaše kniha Women of the Far Right je ale o radikálně pravicových ženách, navíc influencerkách. Jak jste na ně přišla?
Máte pravdu. Já ale krajně pravicová hnutí sledovala několik let a věděla jsem, že ženy v nich mají svoji roli, jen se jim nevěnuje příliš pozornosti. A právě proto jsem začala tyto ženy zkoumat a psát o nich knihu. Velmi rychle jsem zjistila, že v krajně pravicových hnutích hrají zcela klíčovou roli – především normalizují a legitimizují extrémní ideologii pro širší publikum, kterou na sociálních sítích podsouvají pod zástěrkou lifestylového obsahu.
Jaké strategie tyto ženy používají pro přilákání nových diváků?
Velká část obsahu, který na sociálních sítích vytvářejí, se týká seberozvoje. Dále jde o genderově zaměřená témata, jako je zdraví a duševní pohoda, blogování o jídle, mateřství nebo těhotenství. Samá jsou apolitická témata. Jenže právě do příspěvků o životním stylu tyto ženy často vkládají svou politickou ideologii, aby tak oslovily širší publikum.
Jak si to tedy mám představit? Sama mám malé dítě. Otevřu Instagram, uvidím na něm nějakou ženu, jak mluví o mateřství, zároveň se mi ale snaží sdělit nějaké skryté poselství?
Během pěti až osmi let, co se tomuto tématu věnuji, se ten obsah docela proměnil. Když jsem knihu začala psát, soustředila jsem se na ženy, které už byly docela známé krajně pravicové aktivistky. Od svých kolegů se lišily tím, že se zaměřovaly nejen na politické komentáře, ale také zveřejňovaly fotografie svého každodenního života, tedy jak vaří, zahradničí nebo si hrají s dětmi. Od pandemie covidu však začalo přibývat obsahu o životním stylu, kde už není žádné politické poselství. Právě to ale může sledující vtáhnout do „králičí nory“ a postupně je dovést k extrémním postojům.
Co dalšího se v rozhovoru dočtete:
Máte konkrétní příklad?
Řekněme, že se zajímáte o mateřství. Začne vám být doporučován obsah zaměřený na početí, antikoncepci nebo stravu během těhotenství. Jenže takto se vám začne zobrazovat i dezinformační obsah, například o účincích antikoncepce. Během covidu se zase šířily dezinformace o vakcínách, třeba že po nich ženy potratily. Nebo se zajímáte o stravu během těhotenství a najednou vás algoritmus zavede k účtům, které tvrdí, že byste měla jíst jen potraviny, které údajně zvyšují vaši genetickou nadřazenost. Takže zcela nevinné téma, jako je těhotenská výživa, se může velmi rychle stát cestou k hodně temným a nebezpečným myšlenkám.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.