✨Ještě jste ji nečetli? Aktuální Heroine mizí rychle - a tohle číslo vážně nechcete propásnout. Objednejte si ho teď.✨

Nemá smysl koukat na to, co má jiný vyučující. Přetvářku děti hned prohlédnou, říká oceněný učitel

Se svými studujícími nacvičuje hudebně-dramatická představení, do kterých dokáže zapojit i ty, kteří tvrdí, že na hudbu nemají vůbec buňky. Zároveň s nimi dokáže vyjet na několikadenní pobyt mimo civilizaci a spát ve stanu – a pak se vrátí do Prahy, kde učí budoucí vyučující. Vít Novotný z Gymnázia Přírodní škola letos postoupil do finále ceny pro inspirativní učitele Global Teacher Prize Czech Republic.

Odmalička miloval hudbu a rád organizoval akce a byl ve středu dění. Z toho mu vyšlo, že by se mohl stát učitelem. Vít Novotný dnes skutečně vyučuje hudební výchovu na Gymnáziu Přírodní škola v Praze, kde také pracuje jako zástupce ředitele, a k tomu připravuje budoucí vyučující na Pedagogické fakultě UK. „Polský pedagog Janusz Korczak říkal, že člověk by si měl být vědom svých silných stránek, a na nich stavět svou učitelskou práci. Nemá smysl se koukat na to, co má můj kolega, a já ne. Důležité je být sám sebou a na nic si nehrát, protože děti to poznají a nezbaští nám to,“ tvrdí.

Do svých hodin se snaží zapojovat a vtahovat i studující, kteří (často jen podle svého vlastního mínění) nemají k hudbě vůbec žádné vlohy. „Důležité je, aby se nenechali odradit. Dávám jim prostor pro svobodnou tvorbu nebo je zapojuju do aktivit, ve kterých můžou vyniknout. V šesté třídě studenti například pracují na divadelně-hudebním projektu, kdy zkouší rozsáhlý divadelní kus. Účastní se úplně všichni, každý má svou úlohu. Táhnou ale za jeden provaz, směřují ke společnému cíli a společně prožívají tíhu tvůrčího procesu i dosahují úspěchu,“ popisuje.

Jeho výhodou je, že učí právě na Přírodní škole – alternativně zaměřeném gymnáziu. Kde se děti často učí v blocích propojených předmětů a vyjíždějí na několikadenní pobyty mimo školu a často i „mimo civilizaci“. „Jako Evropani žijeme v pohodlí, máme se dobře a je pro nás pak těžší překonávat překážky. Pomáháme studentům, aby se jich nebáli nebo se jim nevyhýbali,“ popisuje. Jeho studující si navíc mohou do jisté míry svoje vzdělávání řídit sami: „Studenti dostanou seznam úkolů, které musí splnit, do značné míry je ale na nich, kdy a jak toho dosáhnou. Učí se tak organizaci a nesou spoluzodpovědnost za proces učení.“

Protože sám je nadšeným vyučujícím, těší ho vidět, že i mezi mladými lidmi jsou dnes zájemci a zájemkyně o učitelskou profesi. Sám jich na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty UK každoročně vídá několik desítek: „Navzdory systému a všemu, co se děje a co není vždycky nejrůžovější, se nebojím, že by byl náš obor v ohrožení. Lidi, co si tuto práci vybrali, si ji vybrali srdcem a chtějí ji dělat, protože jim dává smysl navzdory vší tíze. A takoví stále jsou.“ Celý rozhovor Marie Vejvodové s Vítem Novotným o hudbě a učení si můžete přečíst na webu Heroine.cz. 

Popup se zavře za 8s