Je to nepostradatelná práce, přesto je neviditelná a nedoceněná. O čem že je řeč? O práci v domácnosti přece! O práci, kterou většinou vykonávají z větší části ženy, a to jak ve světě, tak v Česku. Kvůli tomu mají méně volného času, méně peněz, méně životních příležitostí. Co s tím? Takové myšlenky stály u zrodu webového portálu Férová domácnost Martiny Dvořákové. Co všechno se do domácích prací počítá a co udělat jako první krok, aby se situace stala spravedlivější?
Za férovou domácnost bychom mohli označit takovou, kde si její členové spravedlivě dělí domácí práce a péči o její členy. Jak to ale přesně vypadá? Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Otázka by spíš měla znít, jak vypadá férová domácnost ve vašem konkrétním případě, ve vaší životní situaci.
Ženy a živnost
Máte doma malé děti, nebo už dávno vylétly z hnízda? Pracujete ve
směnném provozu, nebo jezdíte často na služební cesty? Staráte se o
stárnoucí rodiče?
Všichni si umíme představit, že v těchto rozdílných životních situacích bude skladba domácích prací i jejich dělba jiná. Životní situace se mění, jedno však zůstává: ve většině českých domácností v každé životní etapě ženy přejímají zodpovědnost za velkou část péče a práce v domácnosti a přizpůsobují svůj osobní a pracovní život potřebám domácnosti a jejích členů.
Práce v domácnosti se odehrává v několika rovinách nebo řekněme vrstvách. Na povrchu je ta nejvíc viditelná: fyzická, manuální práce. Vaření, úklid, praní, nákupy, přebalování, uspávání, doprovod k lékaři atd.
Další vrstvu tvoří tzv. mentální zátěž, neviditelná kognitivní činnost, která drží všechno a všechny v chodu. Plánování, rozhodování, připomínání, předcházení problémům, monitoring nejen toho, co je potřeba udělat nebo jak vše proběhlo, ale také toho, jak se kdo v rodině má, projevuje, cítí.
Nejhlouběji bychom našli vrstvu emoční práce. Je to práce s vlastními pocity. Skrývání únavy nebo předstírání, že nás rutina péče o malé děti neubíjí. Tuto zátěž si nemůžeme s nikým rozdělit, nikdo za nás nemůže zahrát nadšení ve chvíli, kdy jsme vyčerpaní. Ale spravedlivá dělba rolí v předchozích dvou vrstvách může významně přispět k tomu, abychom se méně často ocitali v situacích, kdy musíme skrývat svoje vyčerpání a negativní emoce.
Rachel Drapper je zakladatelkou aplikace Fairshare. Pro svůj projekt – aplikaci, která by měla partnerům pomoci si spravedlivě dělit domácí práce včetně mentální zátěže – vyzpovídala stovky párů a identifikovala čtyři strategie, jak si mezi sebou partneři dělí práce v domácnosti:
První, nejčastější dělba rolí stojí na tom, že jeden je manažer a druhý pomocný asistent. Manažer/ka deleguje úkoly a určuje standard kvality. Je to dělba velmi časově efektivní, která umožňuje udržovat stejnou kvalitu práce, nevyžaduje příliš mnoho diskuze. Velká nevýhoda je, že mentální zátěž leží výhradně na straně manažera a druhá strana obvykle nerozvine potřebné dovednosti, aby mohla v případě potřeby plně převzít péči o domácnost.
Druhá nejčastěji zmiňovaná strategie spočívá v tom, že si domácí práce pár rozdělí podle preferencí. Někdo nakupuje jídlo, někdo vaří. Někdo luxuje, někdo pere. Problém může nastat v případě, že jeden z partnerů na delší čas odjede nebo se pár rozejde. Také asi není reálné myslet si, že si veškeré práce v domácnosti s nadšením rozdělíme. Velká část z nich bude spadat do kolonky „nikoho to nebaví“, nebo dokonce „nutné zlo“. Co pak s nimi?
Pár se rozhodne na rozdělení rolí a například v týdenním intervalu si je prohazuje. Je to dobrý způsob dělby pro ty, kteří cílí na rozložení fifty fifty. Také je velká výhoda, že si oba účastníci osvojí dovednosti potřebné k péči o celou domácnost a její členy. Nevýhoda je, že vyžaduje velkou míru plánování a koordinace a můžeme se potýkat s rozdílnou kvalitou odvedené práce.
Partneři dělají práce spolu, ve stejnou dobu. Stírá to problémy s odlišnými standardy kvality a s dohadováním, jestli si dělíme práci spravedlivě. Také si díky této strategii všichni zúčastnění osvojí všechny potřebné dovednosti. Je to však uspořádání velmi náročné na časovou kapacitu a koordinaci a v rodinách s malými dětmi není ve velké míře uskutečnitelné.
Pravděpodobně vaše dělba rolí sestává z kombinace všech čtyř strategií. Některé práce si dělíte podle preferencí, u jiných se střídáte nebo je sdílíte a často se možná cítíte v roli manažerky nebo manažera, který musí pořád všem říkat, co mají dělat. Vaše nespokojenost s dělbou rolí bude tím větší, čím častěji se ocitáte právě v roli toho, který deleguje, připomíná a hlídá kvalitu provedení.
Spokojenost s dělbou rolí ovlivňují tři základní faktory:
Na platformě Férová domácnost najdete nástroj, jak se podívat na faktické rozdělení dělby práce u vás doma a jak udělat první kroky ke změně. Můžete si tam stáhnout audit domácnosti, což je seznam běžných činností spojených s chodem domácnosti a péčí o její členy, a zaškrtnout u každé položky, kdo se jí u vás doma věnuje a v jaké míře. Audit může sloužit jako nástroj pro zhmotnění neviditelné práce, pro uvědomění si rozložení sil a může také nastartovat důležitou konverzaci o tom, jak se kdo u vás doma cítí. Jak na to, je popsáno v závěru auditu.
Pokud právě v páru prožíváte (nebo jeden z vás prožívá a druhému to není jedno) nespokojenost s dělbou rolí, není potřeba, abyste ze dne na den změnili rozložení sil u každé položky, kterou v auditu najdete. Zaměřte se na dělbu v rutinních a časově nejnáročnějších činnostech, jako je vaření, úklid a praní. Výzkumy ukazují, že mají velký vliv na celkové hodnocení spokojenosti nejen s dělbou rolí, ale také ve vztahu. Je totiž dokázáno, že spravedlivá dělba rolí a kvalita vztahu a sexu spolu úzce souvisejí.