Alžběta P. Brůhová je architektka. S navrhováním domů nebo chat se ale nespokojí. Zajímá ji totiž, jak dané prostředí, ať už jde o interiér bytu nebo veřejný prostor, respektuje potřeby všech, kdo jej užívají. Jde jí přitom o to, aby se lidé cítili dobře všude tam, kde tráví svůj čas – protože i to architektura dokáže. Mojí Heroine je proto, že se svou prací snaží zlepšit život ostatním, a to včetně žen, které působí v jejím oboru.
Když se přemýšlí nad novým dětským hřištěm, mělo by být vyhovující nejen pro děti, ale i pro rodiče. Jakmile vzniká nová komunikace, je třeba myslet nejen na auta, ale také na chodce – včetně těch hendikepovaných nebo rodičů s kočárky – na kola, ale třeba i na venčící se psy. „Jde o to, aby byl veřejný prostor multifunkční, neodděloval potřeby jedné skupiny lidí od druhé a zároveň nenadřazoval potřeby jedněch, těch reálně mocnějších, nad jinými,“ představuje Alžběta P. Brůhová své myšlení o podobě společně užívaných prostranství, které je zároveň také základem toho, jak se feministický přístup propisuje do architektury.
Do své poslední realizace ve veřejném prostoru, revitalizace prostranství před ubytovnou v Brně, tyto myšlenky spolu se znojemským studiem ORA vtiskla do posledního puntíku – snaží se totiž propojovat lidi různého věku i z různých socioekonomických skupin. Přitom se ale věnuje i opačnému pólu architektury, tedy zařizování toho nejintimnějšího prostředí – domova. Klientky a klienti si u ní mohou objednat službu, kterou nazvala architerapie. Jak přesně taková sezení probíhají a k čemu slouží, prozrazuje ve velkém rozhovoru pro aktuální číslo Heroine.
„Veřejný prostor je v podstatě také domov, jen to není místo, kde se lidé vědomě rozhodnou žít společně, ale které jednoduše sdílíme všichni dohromady,“ přibližuje čtyřiatřicetiletá architektka inkluzivní způsob uvažování, který ani v současné době není v oboru samozřejmostí. Jeho principem je i to, že při vzniku návrhu dává prostor právě těm, pro něž je určen.
CARE již 79 let pomáhá lidem ohroženým hladem, chudobou, ozbrojenými konflikty a klimatickými změnami. Zaměřuje se především na ženy a dívky. Ohrožené komunity podporuje k samostatnosti a učí je, jak se přizpůsobovat měnícím se klimatickým podmínkám. V Česku CARE pomáhá digitalizovat mikro a malé podniky se zaměřením na ženy podnikatelky a vysídlené osoby z Ukrajiny skrz jejich platformu Pro podnikavé.
Princip participace je také součástí samotné realizace Alžbětiných návrhů. Sama klidně vezme do ruky pilu a jde se zapojit do práce. Spolu s obyvateli Košic takto spoluvytvářela podobu nového komunitního prostoru v podobě multifunkčního dřevěného domku na dvoře. Vedle diplomu z UMPRUM, kde nyní pokračuje v akademické dráze jakožto koordinátorka ateliéru A2 | Future Architects Platform, má totiž i výuční list na práci se dřevem. Zkušenosti sbírala i na několika dlouhodobých zahraničních pobytech – ať už studijních nebo na pracovních. Jaké zkušenosti si přivezla ze Spojených států či z Vídně a jak je nyní předává dále studentům, se můžete dočíst ve velkém rozhovoru v nové Heroine.
Alžběta má na sobě šaty Stine Goya Juliette, 11 990 Kč, Answear.cz.
Foto: Jana Plavec, make-up a styling: Natálie Host (Pure District), produkce: Linda Majerová
Ve výběru studijního oboru se rodačka z Českých Budějovic vydala cestou svého otce a své starší sestry Kláry Brůhové. Spolu s ní sdílí i snahy o zkvalitnění podmínek žen v oboru architektury. Zatímco její sestra jde cestou zviditelňování výrazných osobností z historie, Alžběta v rámci platformy Architektky propojuje ženy z oboru a upozorňuje na překážky, s nimiž se při své práci setkávají. Z facebookové skupiny čítající 1500 členek, kde si ženy vyměňují zkušenosti dodnes, se stal oficiální spolek. Co všechno je trápí a jak s tím Architektky nakládají, popisuje Moje Heroine v novém čísle časopisu Heroine.
Setkejte se s letošními držitelkami titulu Moje Heroine naživo. Seznamte se s odvážnými ženami, které otevírají důležitá témata.
Oslavujeme vzájemnou podporu i všednodenní hrdinství a zveme vás na třetí ročník konference Svět podle Heroine.
Už 4. listopadu ve Veletržním paláci v Praze.