Redakce Eduzínu získala odpovědi tří set učitelů a učitelek na otázku, zda by chtěli, aby bylo používání mobilů ve škole zakázáno. Mezi nejčastější důvody, proč mobily ve školách plošně zakázat, zaznívá že děti na mobilech tráví spoustu času mimo školu a proto škola může být prostorem, kde děti rozvíjejí další kompetence a od mobilů si odpočinou.
Někteří učitelé mají s plošným zákazem mobilů zkušenost a sledují pozitivní změny v tom, jak se mezi sebou žáci mnohem více baví a ubylo problémů s kyberšikanou nebo problémovým chováním. Tito učitelé zmiňují, že digitální kompetence lze rozvíjet na školních zařízeních.
Dalším důvodem pro zákaz mobilů je obava z kyberšikany a nevhodného využívání technologií, dále strach o nedostatečný rozvoj komunikačních dovedností dětí, které tráví volný čas ve škole na mobilech. Plošný zákaz preferují i někteří učitelé, kteří mají zkušenost s omezením mobilů ve školách, která ale nejsou ze stran dětí dodržována. Zaznívají obavy o pozornost a duševní zdraví. Učitelé vidí výhodu v zákazu mobilů v tom, že by děti během přestávek rozvíjely vztahy s vrstevníky, uspokojily své fyzické potřeby (svačina, WC, pohyb, “vyblbnutí se”) i to, že se připraví na další hodinu. Zaznívají i obavy z nerovností a nedostatku nudy u dětí.
Vybíráme názor deseti učitelů a učitelek, kteří se k zákazu mobilů ve školách staví kladně:
Jiří Sehnal, Základní škola Svitavy, T. G. Masaryka 27: Vytváříme ze školy prostor, kde si dítě může od mobilu odpočinout. Z důvodu netolismu, kyberšikany, ale i podpory mezilidských vztahů.
Pavel Bobek, ZŠ Solidarita: Mobily a aplikace jsou uzpůsobeny k tomu, aby odváděly nebo poutaly naši pozornost. Chci dětem umožnit alespoň chvíli si od mobilů odpočinout. Už jen přítomnost mobilu v kapse nebo na stole má negativní vliv na jejich soustředěnost. Pro těch pár věcí, k čemu jsou výukově užitečné (Kahoot apod.), existují jednoduché "analogové" alternativy, případně můžeme něco vyhledávat společně na mém počítači. Je strašidelné vidět druhostupňové děti, jak se spolu o přestávce nebaví, ale do jednoho jsou na mobilu, kde konzumují pochybný obsah (střílečky, TikTok). I děti, které by si chtěly povídat, raději - pod tlakem konformity - sáhnou po mobilu. Kromě toho po mobilech nezřídka probíhá toxická komunikace a šikana. Vždycky si vzpomenu ne jednu celkem slavnou britskou ředitelku, která říká, že pokud chcete udělat něco pro své dítě, nedávejte mu smartphone. Tlačítkový mobil sloužící čistě jen pro volání a sms je něco jiného.
Učitelka základní školy: Učím ve vyloučené lokalitě a spousta dětí ani mobil nemá. Je zde dle mého názoru větší příležitost pro šikanu z této strany.”
Darina Gurutidu, ZŠ Perlička: Učím první trojročí v Montessori škole a děti pracují s Montessori materiály. Mobily ve výuce nepotřebujeme. Děti potřebují posílit komunikaci s ostatními tak, aby vnímaly řeč těla, aby se i chvili nudily a rozproudily kreativitu, kterou mají v sobě.”
Učitelka základní školy: Naše škola vlastní tablety, které jsou připojeny na školní wifi. Máme nahrané programy, které využíváme ve fyzice, chemii i angličtině. Žáci pak spolu více mluví, socializují se. První školní rok, kdy byl přidán do školního řádu zákaz mobilů, to nebylo lehké. Žáci se snažili propašovat mobil do třídy. Učili jsme je, že mobil zůstává v uzamčené skříňce. Také byla řada kázeňských přestupků. Žáci nám říkali, že když budou moci mít mobil o přestávce, budou “hodní”. Samozřejmě by to pro nás bylo mnohem snazší, ale ruku na srdce, kdo šel studovat pedagogickou školu s tím, že vzdělávat děti a mladé lidi je snadné?”
Zuzana Kolmanová, ZŠ a SŠ waldorfská Praha 4 Opatov: Vzhledem k času, který žáci i tak během dne na mobilu stráví, je pro ně ozdravné aspoň ve škole mít mobil v tašce, vypnutý po dobu celého dne ve škole.
Ředitelka základní školy: Žáci bohužel mobilní telefony používají např. k natáčení spolužáků (a bohužel někdy i zaměstnanců školy) a dále to pak mezi sebou sdílí nebo sdílí na sociálních sítích. Nikdo nechce, aby někde "viselo" video s ním bez jeho souhlasu nebo vědomí (i vědomí obsahu videa).”
Učitelka základní školy: Žáci pomocí mobilů ovládali klimatizaci a vypínali prezentace. Často natáčeli vyučující nebo streamovali výuku bez vědomí učitele. Ve výuce si psali přes sociální sítě. O přestávkách se fotili na záchodech a sdíleli obsah bez souhlasu. Neustále jsme kvůli mobilům řešili nějaké přestupky. Mobily jsme zakázali. Děti to respektují a rodiče vítají. Ve škole máme dostatek tabletů i notebooků, mobily není potřeba používat.”
Petra Doleželová, Škola Mezi stromy: Sama nemám chytrý telefon, mé děti na druhém stupni také ne. Jako ředitelka jsem mobily zakázala plošně. Z mého pohledu mají děti na základní škole dostatek času s technologiemi doma. Nevidím důvod pro to, podporovat to ještě ve škole. Dává mi smysl, aby žáci ve škole pěstovali vztahy, povídali si, relaxovali, četli si, hráli pinec, piškvorky nebo se prostě obyčejně nudili či lelkovali.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.