Centrum architektury a městského plánování – CAMP se už od svého vzniku snaží vtáhnout širokou veřejnost do diskuze o budoucí podobě města. A koho jiného se budoucnost týká víc než dětí? Představit malým i starším dětem architekturu, urbanismus a městské plánování interaktivní hravou formou je hlavním cílem EDU programů CAMPu.
Málokoho by asi napadlo, že „levitující kostky“ architekta Karla Pragera, ve kterých sídlí Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), a také CAMP, jsou veřejnosti otevřený prostor, kde si kromě dávky zajímavých informací o budoucí podobě města můžete dát třeba kávu a užít si klid v rušném centru Prahy. Zavítat sem může kdokoli. Multimediální výstavy, debaty s odborníky i tvůrčí dílny tady probíhají na denní bázi. A to zdaleka není všechno. Pravidelně se odsud vyráží na CAMP Tours, tematické procházky Prahou s možností navštívit veřejnosti běžně nepřístupné budovy, zařízení nebo staveniště.
Působí jako koordinátorka vzdělávacího programu v Centru architektury a městského plánování v Praze. Přes 25 let se věnuje vzdělávání, participaci a komunikaci. V Nadaci Proměny (dnes KKFF) zakládala program Zahrada hrou, který získal ocenění Eduína za inovace ve vzdělávání a mezinárodní cenu Right to Play Award. Podílela se na významných projektech obnovy veřejného prostoru v Litomyšli, Sušici, Praze a dalších městech. Je spoluautorkou Memoranda o začlenění architektury do vzdělávání.
„Když se podíváte do projektové dokumentace, bývá pro nezasvěcené nesrozumitelná,“ říká vedoucí vzdělávacích programů CAMPu Jolana Říhová. „Naší snahou je komplikovaná témata transformovat do běžného jazyka a zároveň to dělat zábavnou formou. A speciálně dětem chceme ukázat, že mají možnost ovlivnit veřejný prostor. Svým způsobem je chceme vrátit do fyzického světa z toho virtuálního. Chceme, aby děti využívaly všechny smysly a naplno rozvíjely svoji kreativitu.“ Vzdělávací programy zaměřené na děti jsou vždy interaktivní a dávají dětem možnost vyzkoušet spoustu věcí na vlastní kůži.
Pro děti od dvou do šesti let v doprovodu rodičů jsou určeny Archihrátky. Děti na několika stanovištích plní úkoly, které rozvíjejí motoriku a seznamují se s tvary, prvky a principy zajímavých staveb. Větší děti mají zase v oblibě Archidílnu, která se pravidelně otvírá o víkendu. „Máme pro děti připravené aktivity, většinou tematicky propojené s hlavní výstavou, ale zároveň mohou samy tvořit a navrhovat všemi možnými způsoby. Mohou kreslit, lepit, budovat z kartonu nebo LEGO kostiček.“
Mimo workshopy pořádané na určité téma mohou děti se zájmem o architekturu a urbanismus pravidelně po celý školní rok navštěvovat kroužek Město ve tvých rukou. Za asistence zkušených lektorů tvoří, vymýšlejí a plánují město podle svých představ a přání. Ani o prázdninách se CAMP nezavírá. „Pořádáme příměstské tábory zaměřené vždy na určité místo v Praze. Chodíme s dětmi do terénu, pozorujeme, fotíme, vymýšlíme řešení, navrhujeme, plánujeme a tvoříme. Letos v létě probíhají dokonce tři turnusy rozdělené podle věku dětí.
Dopolední hodiny v CAMPu patří školním skupinám. „Mohou přijít děti z mateřských škol, prvního i druhého stupně základní školy a velkou radost nám dělají i středoškoláci.“ Program bývá spojen s aktuální výstavou, nebo se věnuje rozvoji a fungování města a veřejného prostoru.
Je přizpůsobený věku dětí a spojený s tvůrčí dílnou. Školám jsou k dispozici pracovní listy i on-line nástroje, které mohou využívat při výuce.
„Bezbariérovost je pro nás velké téma. Naše aktivity zpřístupňujeme také pro děti a dospělé s různými zdravotními omezeními. Besedy a přednášky jsou tlumočeny do znakového jazyka, texty jsou k dispozici v Braillově písmu. Programy pro školy chceme poskytovat i pro žáky se speciálními potřebami. Rozšiřovat tyto služby je pro nás velkou výzvou do budoucna.“
Napsáno pro… je speciální formát komerční obsahové spolupráce, který redakce připravuje společně s obchodními partnery.