nové číslo Heroine právě v prodeji

Jak se dělá dobrá škola? Zjistíte už ve středu v České televizi

V Česku máme zhruba milion a půl žáků a studentů, kteří navštěvují některou z asi 4 200 základních a 1 300 středních škol. A jako je každé dítě jiné, stejně tak se mezi sebou liší i jejich školy. Česká televize a EDUin společně nabízejí divákům po deset středečních večerů příležitost na necelou půlhodinu nahlédnout do desítky škol, o kterých se soudí, že mohou být inspirací ostatním. Každý tak může vidět, že dobrá škola se neudělá sama, ale k jejímu vzniku a rozvoji je potřeba mít vizi, jejímuž naplnění věnuje hodně lidí značné úsilí.

Natáčení seriálu v pražské ZŠ Na Beránku.Foto: Kateřina Lánská

„Pro účely natáčení jsme vybrali deset škol. Nemůžeme ale říct, že jsou to ty nejlepší školy v Česku – už jen proto, že neexistují žádné žebříčky a jasně daná kritéria,” vysvětluje autor námětu a scenárista Tomáš Feřtek. „Zvolili jsme prostě školy, které fungují nějakým zajímavým způsobem a mají snahu se neustále zlepšovat a vyvíjet. Naší snahou také bylo, abychom nabídli co nejpestřejší výběr.”

Pravidla, spojené hodiny a mezigenerační učení

Seriál tedy nabídne náhled do života jedné soukromé a jedné církevní střední školy, do pražské montessori a brněnské waldorfské základní školy, do malotřídky na vesnici, školy ve vyloučené lokalitě i spíše výkonové školy v krajském městě. Může mít tak pestrá směsice vůbec něco společného?

Některé školy jdou cestou projektových dnů jednou za čas, jiné se takto učí denně. Někde učitelé začnou s tandemovou výukou například dějepisu a zeměpisu, a nakonec zjistí, že potřebují spojit hodiny do bloků, aby se mohli věnovat nějakým zajímavějším formám práce.

„Dají se v nich vysledovat takové tři základní prvky. Tím prvním jsou zvnitřněná pravidla. Když se škola rozhodne rezignovat na klasický styl výuky a fungování, je potřeba, aby se všichni uměli chovat i bez toho, že jim na záda dýchá učitel. Začnou se tedy zavádět třídnické hodiny, ranní kruhy a podobná opatření,” vysvětluje Tomáš Feřtek.

Dalším prvkem, který se dá vypozorovat v inovativních školách napříč Českem, je spojování předmětů a hodin. „Některé školy jdou cestou projektových dnů jednou za čas, jiné se takto učí denně. Někde učitelé začnou s tandemovou výukou například dějepisu a zeměpisu, a nakonec zjistí, že potřebují spojit hodiny do bloků, aby se mohli věnovat nějakým zajímavějším formám práce. Jinde pětačtyřicetiminutové hodiny vůbec nemají,” popisuje scenárista.

Jeden z dílů seriálu Jak se dělá dobrá škola je o škole v Trmicích. FOTO: Kateřina Lánská

Posledním společným prvkem je pak mezigenerační učení, kdy společně pracují žáci různého věku. V montessori nebo malotřídních školách je podstatnou součástí celého jejich konceptu, další školy mu dávají prostor alespoň v rámci projektů, expedic a dalších méně formálních aktivit.

Dobré školy najdete všude

Školy, kde je radost (se) učit, jsou k nalezení po celém Česku, tvrdí scenárista Tomáš Feřtek. Nemusí to být zrovna škola s nejhonosnější budovou a ipady v každé třídě. Musí mít ale ředitele, který má, jak se hezky říká, tah na branku – a jasně ví, kam chce svoji školu vést.

„Věřím, že nijak alternativních, ale přitom zajímavých škol s inovativními prvky máme určitě řádově stovky. Umějí přemýšlet o nadaných a nabízí jim něco navíc, aniž by vylučovaly ty slabší; dbají na dobré vztahy a klima ve třídách i napříč celou školou,” zamýšlí se Tomáš Feřtek. „Každému dítěti bych takovou školu přál.”

Seriál Jak se dělá dobrá škola poběží každou středu od 6. 9. ve 22:00 na programu ČT2, v repríze pak v pátek v 18:25 na ČT1. Následně budou všechny díly ke zhlédnutí i na iVysílání ČT. Výrobu finančně podpořila Nadace České spořitelny. Základní a střední školy v České republice procházejí zásadní proměnou. Reforma školství není něco, na co čekáme, ale co už probíhá, na mnoha školách deset i více let. Některé z nich se proměnily k nepoznání, na jiných to veřejnost ještě ani nezaznamenala. Desetidílná série půlhodinových dokumentů nazvaná Jak se dělá dobrá škola se snaží v této proměně rodiče zorientovat. Na příkladech deseti základních a středních škol ukazuje, jak různé mohou být cesty reformy a upozorňuje, že ani v budoucnosti nebude existovat jeden model „správné“ školy.

Na jednotlivé díly se můžete podívat každou středu ve 22 hodin na ČT2 nebo v repríze na ČT1 v pátek v 18:25. Všechny díly také najdete v iVysílání. Seriál připravila Česká televize ve spolupráci s EDUinem, jeho vznik podpořila Nadace České spořitelny.

Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected]

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s