Diskuze k článku:

Jak si děti hrají. Aby dětská hra rozvíjela, je třeba přestat u ní neustále asistovat

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

eleanor | 21. 2. 2022 0:09

"Rozdíly ve struktuře a funkci mozku u obou pohlaví jsou vědecky prokázané, odborně mluvíme o sexuálním dimorfismu lidského mozku. Chlapecká hra vyžaduje hodně prostoru, materiálu, zvuků, pohybu, akce, síly, zápasení. Dívčí je klidnější, je zaměřena na interakci, spolupráci, tvoření, úroveň aktivity a hluku se podřizuje účelu hry, který je často jasně daný. Pokud jde o výběr hraček, dívky preferují ty, které mají sociální potenciál, proto je lákají panenky, plyšáci, domečky, nakupování apod. Kluci častěji volí technické hračky, stavebnice, dopravní prostředky."
Nevím, jestli je fér to takhle spojovat. Může to mít celkem jiné souvislosti.
Mnoho holčiček je zticha jenom proto, že je okolí hned zpacifikuje právě proto, že jsou to budoucí ženy, kluky nechají, ať si pohyb a prostor užijí.
Právě že by i holčičky chtěly dělat něco do prostoru ale jejich aktivity jsou více korigovány. Pak si vybírají tišší hry z ohledu na ostatní, aby tedy nepůsobily špatným dojmem.
Holčičky si klidně můžou vyhrát i vláček a uvažovat ve hře jaká dráha je nejlepší, aby všechny odvezla kam chtějí. Takže vidíte, že je dosti velké faux pas pohlížet na hračky způsobem vláček - technika - rámus - kluk. Anebo panenka - pečování - ticho - děvčátko.
Co tak panenky - boj o přestíž - zločin - vězení? :)))
Není to prvoplánově vidět ve věcech sounáležitost k pohlaví ale co ve věcech vidí konkrétní dítě nebo vůbec nějaká osoba.
Na pohlavní dimorfismus mozku a s tím spojen způsob uvažování nevěřím, zdůvodnění rozdílnosti pořád tkví v potlačování snah, aktivit, projevů zvenčí v historii a pořád dál i v dnešní době. Dívky by chtěly býti něčím skutečným, nadále jsou však odsouvány odmala na vedlejší kolej, do remízy. Není to předurčení nýbrž vnější soustavná manipulace, která někomu vyhovuje, že bude mít víc prostoru pro sebe, když bude část populace znehybněna a zavřená do kurníků, uzamčena ve své pro ni ideologicky vytvořené roli. Mozek pak se může utvářet v souladu s podněty, kterými na něj působíme. I mozek kluků by vykazoval jiné znaky, kdyby se klukům vnucovala pasivita a submisivnost, strach chodit ven po setmění a celkové představování sebe sama jako permanentní oběti predátorů, kteří nejsou omezování ničím a nikým a můžou na ně vyjuknout odkudkoli, kde se naleznou, protože nebyli dost poslušni nebo přímo provokovali

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

umfa | 1. 6. 2021 7:33

Kdepak, to je špatně. U dítěte musíte sedět a když si vezme genderově vyhraněnou hračku, třeba panenku, řekneme mu "nemělo by sis hrát s tímto, to není vhodné" (pro oslovení dítěte se zásadně používá neutrum) a podáme mu korektní, neutrální hračku, ideálně v neutrálně šedé barvě (RAL 7035)

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

eleanor | 21. 2. 2022 0:09

"Rozdíly ve struktuře a funkci mozku u obou pohlaví jsou vědecky prokázané, odborně mluvíme o sexuálním dimorfismu lidského mozku. Chlapecká hra vyžaduje hodně prostoru, materiálu, zvuků, pohybu, akce, síly, zápasení. Dívčí je klidnější, je zaměřena na interakci, spolupráci, tvoření, úroveň aktivity a hluku se podřizuje účelu hry, který je často jasně daný. Pokud jde o výběr hraček, dívky preferují ty, které mají sociální potenciál, proto je lákají panenky, plyšáci, domečky, nakupování apod. Kluci častěji volí technické hračky, stavebnice, dopravní prostředky."
Nevím, jestli je fér to takhle spojovat. Může to mít celkem jiné souvislosti.
Mnoho holčiček je zticha jenom proto, že je okolí hned zpacifikuje právě proto, že jsou to budoucí ženy, kluky nechají, ať si pohyb a prostor užijí.
Právě že by i holčičky chtěly dělat něco do prostoru ale jejich aktivity jsou více korigovány. Pak si vybírají tišší hry z ohledu na ostatní, aby tedy nepůsobily špatným dojmem.
Holčičky si klidně můžou vyhrát i vláček a uvažovat ve hře jaká dráha je nejlepší, aby všechny odvezla kam chtějí. Takže vidíte, že je dosti velké faux pas pohlížet na hračky způsobem vláček - technika - rámus - kluk. Anebo panenka - pečování - ticho - děvčátko.
Co tak panenky - boj o přestíž - zločin - vězení? :)))
Není to prvoplánově vidět ve věcech sounáležitost k pohlaví ale co ve věcech vidí konkrétní dítě nebo vůbec nějaká osoba.
Na pohlavní dimorfismus mozku a s tím spojen způsob uvažování nevěřím, zdůvodnění rozdílnosti pořád tkví v potlačování snah, aktivit, projevů zvenčí v historii a pořád dál i v dnešní době. Dívky by chtěly býti něčím skutečným, nadále jsou však odsouvány odmala na vedlejší kolej, do remízy. Není to předurčení nýbrž vnější soustavná manipulace, která někomu vyhovuje, že bude mít víc prostoru pro sebe, když bude část populace znehybněna a zavřená do kurníků, uzamčena ve své pro ni ideologicky vytvořené roli. Mozek pak se může utvářet v souladu s podněty, kterými na něj působíme. I mozek kluků by vykazoval jiné znaky, kdyby se klukům vnucovala pasivita a submisivnost, strach chodit ven po setmění a celkové představování sebe sama jako permanentní oběti predátorů, kteří nejsou omezování ničím a nikým a můžou na ně vyjuknout odkudkoli, kde se naleznou, protože nebyli dost poslušni nebo přímo provokovali

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hračky | 4. 11. 2021 12:34 | reakce na Žanda - 17. 10. 2021 19:26

Hele a kde kupuješ stavebnice? Máš tip na fajn stránku, kde mají hezký výběr?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Žanda | 17. 10. 2021 19:26

U nás jsou hodně oblíbené puzzle a stavebnice. Ty jsou v permanenci denně. Právě rozvíjejí motoriku a zručnost. Jsem ráda, že moje děti tyto hryčky mají rády.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zdenka | 28. 6. 2021 14:22

Souhlasím, děti mají poznávat a někdy je přehnaná starostlivost na škodu, ale dost záleží, jak je dítě samo opatrné. To naše je teda pěknej raubíř a proto na něj musím neustále dohlížet. Nedávno jsem si už nevěděla rady jak ho zabavit a manžel se rozhodl koupit domácí prolézačku: https://www.antonieemma.cz/stavebnice-faber/ Takže máme teď konečně trochu klídek, protože si tam Vojta furt hraje a kolikrát ho musím k večeři volat třeba 5x než příjde.. Tak snad mu to vydrží a prolézačka ho neomrzí.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

lajika | 10. 6. 2021 12:57

"V jedenadvacátém století už doufejme nikdo nevěří tomu, že hra slouží dítěti k přípravě na dospělý život..." Ne? A představte si, paní autorko, že já věřím, že hra slouží dítěti k přípravě na dospělý život. Rozvíjí řadu dovedností, které bude dítě v dospělém životě potřebovat od jemné motoriky či fantazie přes schopnost řešit problémy až po schopnost spolupracovat s ostatními dětmi, případně řešit vzniklé konflikty. Ano - já vím, jak jste to myslela, ale napsaný je to strašně pitomě, nezlobte se.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 3. 6. 2021 13:53

Článek je zajímavý a autorka má velikou pravdu, že děti musí objevovat svět taky samostatně. A nejvíc se naučí děti od sebe navzájem. Je to trochu v rozporu s moderním trendem, kdy se rodiče dětem venují "na plný úvazek" = prakticky nepřetržitě - znám takových dost.
Ještě bych tento prostor využil k vyjádření mého soukromého názoru, na moderní hračky: jsou nádherné, nabízejí plno možností, ale většina z nich ubíjí dětskou kreativitu. Typickým případem je LEGO. Nabízí sice "obecné kostičky", ale tím, že se prodávají prakticky makety nejrůznějších zařízení, či situací právě tu kreativitu ubíjejí.
Ovšem smutnou pravdou je, že naprostá většina dětí upřednostní právě barevné a "hotové" hračky před např. dřevěnými kostkami. Holt tohle máme, jako lidi zakódované - jít cestou nejmenšího odporu.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jouda | 1. 6. 2021 8:55

Diteti poridte hlavne sourozence v rozumnem casovem odstupu, tak 1-2 roky, aby oba meli podobne zajmy a hraji si spolu. Pokud jsou tri, este lepe.
Skolka je nedostatecna, deti jsou ve skolce jenom kratkou dobu a tam ani nemuzou odzkouset veci, jako pretahnout brachu po hlave latí.

Dale je dulezite stimulujici prostredi, nejlepe dum se zahradou, kde si muzou hrat bez dozoru rodicu, palit lupou mravence a strkat klackem do vosiho hnizda, pomoci zahradni hadice promenit zahon brambor v bahnitou past.
Byt zavreny v cinzaku je pro decko peklo, obcasne cesty do parku to ani zdaleka nevyvazi, uz proto, ze jsou pod neustalym dohledem a neni tam hadice ani bramboriste vhodne pro premenu v bazinu.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 1. 6. 2021 7:33

Kdepak, to je špatně. U dítěte musíte sedět a když si vezme genderově vyhraněnou hračku, třeba panenku, řekneme mu "nemělo by sis hrát s tímto, to není vhodné" (pro oslovení dítěte se zásadně používá neutrum) a podáme mu korektní, neutrální hračku, ideálně v neutrálně šedé barvě (RAL 7035)

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit