Heroine do schránkyPředplatit časopis
Předplatné časopisu

Diskuze k článku:

Gaslighting. Neviditelné domácí násilí zbaví oběť vůle se bránit

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Lenka | 16. 2. 2021 18:12

Žila jsem s gaslighterem spoustu let. Když jsem zas jednou zhroucená terapeutce vyprávěla, co mi provedl, ta dobrá žena vypadla z role, bouchla do stolu a řekla: "No tak to už by opravdu stačilo, nemyslíte?!" A nabídla mi, že mě od něj vlastním autem odstěhuje. Definitivně mě ale přesvědčilo k odchodu až to, když řekla, že pokud neodejdu teď, později už to nejspíš nedokážu. Ta představa mě natolik vyděsila, že jsem jednoho dne sbalila sebe, malého syna a odešla k rodičům. Manžel samozřejmě vyhrožoval, že zažádá o výhradní péči o dítě a soudu řekne, jak se léčím na psychiatrii. Má psychiatrička ho obratem nechala pozdravovat a vzkázala mu, že soudu velmi ráda detailně popíše, kdo a jak mě do toho stavu "uzlík nervů" dostal. A bylo vyřešeno.

+51
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Petr | 16. 2. 2021 15:09

No ale co když je ta ženská opravdu tlustá?

-31
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Diskuze k článku:

Brita | 21. 2. 2021 18:46

Naštěstí jsem jednoho krásného dne gashlightera tak naštvala, že se semnou rozešel. Krátce na to jsem nějakými dalšími životními karamboly skončila na psychoterapii, kde mi to došlo. Za dva roky soužití už jsem si nebyla jistá vůbec ničím. Jednou bylo špatně to, podruhé ono, kolikrát si to protiřečilo. Člověk nikdy nevěděl s jakou náladou přijde domů a jestli dneska nebude špatně to, co včera tvrdošíjně vyžadoval. Jediné co se neměnilo byl univerzální viník všeho v mojí osobě a nulová sebereflexe. Nejzákeřnější je, jak to postupuje nenápadně. Z nevinného škádlení je za pár měsíců drsná manipulace a nulové sebevědomí na straně oběti. Ta si chudák myslí, že za všechno může vlastní neschopností, že to s ní manipulátor myslí vlastně dobře a div že se neobětuje s takovým nemehlem vůbec být.
Ještě po letech, kdy už jsem dávno ve šťastném vztahu s normálním člověkem se občas zaseknu a chvilku přemýšlím, jestli nejsem málo schopná, línější. Jsou to takové ty chvíle, kdy si člověk dává oraz po 20km túře, zaleze na půl dne na gauč protože na něj něco leze nebo přizná, že to dneska v práci stálo za to.. a hlavou mu blejskne, jestli by se přeci jen neměl vybičovat ještě k nějaké aktivitě, jestli si nestěžuje moc případně zda má vůbec právo si stěžovat nebo jestli je dost KO na ten klid na gauči.
Jediná šance je od těhle lidí zdrhat jak nejrychleji to jde!

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lucie | 20. 2. 2021 14:31

Následky ze soužití s otcem si asi ponesete celý život - úzkosti a velký, opravdu velký strach - že něco uděláte jinak, než chce, že se bude zlobit, nadávat...dospělý by možná snesl tyhle věci líp, ale na malé dítě je to moc....nedokáže svoji duši bránit velkému, dospělému chlapovi....

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Vláďa | 18. 2. 2021 17:15

Žil jsem s takovou ženou 12 let. Rozvíjelo se to postupně, ale obrátky to nabralo nejvíc s příchodem dětí - jako bych najednou žil s někým jiným. Náznaky podrývání sebevědomí, které jsem přecházel byly ale už před tím. Největší dusno začalo, když jsem se začal asertivně bránit - jakoby cítila, že ztrácí letitou převahu a kontrolu, tak ještě víc přitvrzovala až po facky před dětmi - a tam už jsem řekl dost. Opakovaně jsem slýchával, v čem všem jsem nemožný, a jak bych měl být vděčný, že mi to říká, protože zbytek rodiny se mi to bojí říct, a jak jednou skončím sám, a já tomu věřil, a bál se. Uvěřil jsem i tomu, jak proti ní intrikuje švagrová, a málem si tím rozvrátil vztahy s vlastní rodinou.
Posílání k psychologovi, který měl na mě sjednat nápravu, bylo na denním pořádku. Až jsem jednou fakt poslechl, a šel, začaly se mi otevírat zase nové obzory a náhledy. Trvalo mi několik let najít znovu svou hodnotu a sebejistotu, a dnes jsem zase dva roky ve šťastném vztahu. Ex je pět let sama. O vyvážený kontakt s dětmi jsem nepřišel částečně i díky právnímu zastupování autorkou tohoto článku, která mi před soudem pomáhá proti lžím, které tam maminka dětí už tři roky kupí ve snaze docílit zúžení mého kontaktu s nimi.
Díky Vám, Lucie

+17
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Judita | 17. 2. 2021 22:31

I když je to již 2 roky, co jsem od jednoho takového odešla, z popisovaných praktik mě stejně dost zamrazilo... Bohužel s tímto člověkem budu nucena komunikovat do konce svého života, jelikož máme spolu dítě. Dávám si odvahu každý den, ale nejdůležitější je, že v tomto vztahu nebude dítě žít, a nepřebere špatný vzor.

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavlína | 17. 2. 2021 16:00

Přesně jako můj bratr. Bohužel jsme vyrostli s otcem gaslighterem, takže už měl příklad v dětství a po vzoru matky se vždy podřídil. Bohužel, vaše děti to vždy odnesou. Z mého synovce se stal sexuální predátor a moje neteř je psychicky labilní. Matka je v dětství týrala fyzicky a psychicky a také byli přítomní týrání jejich otce matkou. Pryč co nejdříve a pokud narazíte na normální sociální pracovníky a psychology, tak je velice pravděpodobné, že děti dostanete i do výhradní péče. Bratrovi se to podařilo, přesto se opět vrátil zpět ke své tyrance.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ema W. | 17. 2. 2021 14:23

Můj otec, voják s povolání a také zdatný a inteligentní manipulátor mě celý život testoval kolik toho vydržím a snesu. Asi jako když vojáka zoceluje tak to používal i na mě. Moc mu to nefungovalo, bojovali jsme celý život. Já pak skončila ve vztahu s ještě horším, nebo stejným manipulátorem. Už jsem pryč i z tohoto vztahu, ale trvalo to 14 let. Nikdy mě neuhodil, ale uhodil našeho psa (prý kvůli mě) a to mě probudilo. No hlavně, že jsem vše ještě včas pochopila. Bože, ještě nikdy v životě jsem neměla větší chuť do života. Jakmile se ve vztahu necítíte sebejistě, radši zdrhejte. Sebevědomí je pro spokojenost důležité. Radši být sama než se bát promluvit.

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Eva | 17. 2. 2021 0:22

Slaboši a příživníci lžou a manipulují bez rozdílu pohlaví. Záleží jen na každé či každém, jak dlouho bude schopen a ochoten psychické týrání snášet. "Láska" je krásná věc, má nekonečné formy podob, ale také je mnohosečná zbraň. Holky, kluci všeho věku, vemte rozum do hrsti a nenechte se trápit.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zdena | 16. 2. 2021 21:17

Tak tohle mi dělal vlastní otec ! Manipulace a tvrdý psychický nátlak , aby mě donutil dělat přesně to , co chtěl on , co si umanul - jakou musím dělat školu , práci , koho si musím vzít . Trvalo to léta a poznamenalo mě na celý zbytek života . Když člověk nemůže žít podle sebe , naslouchat své duši a svému srdci , dělat to , co sám cítí jako správné , ale musí se léta podřizovat tvrdému diktátu a manipulaci , vede to nutně k rozvoji deprese . A bránit jsem se neměla jak - byla jsem na rodičích jako jejich dítě existenčně zcela závislá a neměla ke komu jinému jít , neměla žádné své finance . Tohle je hrozná prasečina a já bych to nikdy nikomu nemohla dělat , natož vlastním dětem ! A co je navrch hrozné , že společnost očekává od těchto nešťastných potomků vděčnost a péči ve stáří o rodiče , kteří jim tak ubližovali ! Dokonce je to uzákoněné , já s tím nesouhlasím .

+19
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavlína | 17. 2. 2021 15:19 | reakce na Zdena - 16. 2. 2021 21:17

Bohužel, rodičů se zříct nelze, také jsem to již konzultovala s právníkem, ovšem naopak to do nějaké míry jde. Myslím, že i zde by měl zákon naznat nějakou změnu. Lze ale požadovanou vyživovací povinnost napadnout, že to je proti dobrým mravům. Já osobně jdu změnit příjmení a adresu, aby mě nemohli ani nijak vyhledat. Bohužel, otcové manipulátoři jsou častým problémem. Nelze ani popsat ten nádherný pocit, když jsem se po 40 letech od rodičů úplně odřízla a můj život je tak nádherný, že už jen občas přemýšlím, jaký by byl, kdybych to udělala již o 20 let dříve.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Kateřina | 16. 2. 2021 20:05

Znám. Bohužel od vlastní matky. Vypadla jsem od nich hned v 18, ale psychiku nemám v pořádku doteď.
Tlustá špinavá líná stará panna, kdo by o něco takového stál :-(
Všem, kdo něco takového kdy potkají přeji, ať se dokáží po psychické stránce zotavit.

+18
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kaligula | 16. 2. 2021 19:06

Myslíte, že je možné, aby gashlighter mohla být i žena ve vztahu? Už taky nevím kudy kam. dělám obědy, večeře, jedu s dětmi bruslit, stavím se nakoupit, koupím kytky, udělám kafe, posloužím, podám, donesu... A jen se zmíním že bych nerad tamto nebo ono, tak je oheň na střeše a mám táhnout ke všem čertům a už se nevracet.. Dávam si už přírodní antidepresiva abych zbytečně nevytekl s nervama, ale už ani ty moc nepomáhájí. Utíkat nechci jelikož tam nechci nechat děti napospas fůrii, aby si nevylívala zlost pak na nich, a do péče je nedostanu protože sám nemám nic a začít znova sám není jen tak..

+17
Reagovat | Citovat | Nahlásit

coto | 17. 2. 2021 20:47 | reakce na Kaligula - 16. 2. 2021 19:06

Samozřejmě. Třeba taková Amber Heard.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 16. 2. 2021 21:38 | reakce na Kaligula - 16. 2. 2021 19:06

Přikláním se k Lole, pokud cítíte, že to sám nezvládnete, vyhledejte odborníka.
Děti tohle vnímají velmi citlivě a má to na ně negativní dopad. Navíc je tu riziko, že si tento vzorec chování odnesou i do svých budoucích vztahů.
U mě to došlo tak daleko, že mě partner před dětmi urážel, ponižoval a mluvil vulgárně. Ze vztahu jsem odešla a tím dětem ukázala, že jednání jejich otce nebylo v pořádku, že nikdo nemá právo z druhého dělat hadr na podlahu.

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavlína | 17. 2. 2021 15:25 | reakce na Eva - 16. 2. 2021 21:38

Přesně jako můj bratr. Bohužel jsme vyrostli s otcem gaslighterem, takže už měl příklad v dětství a po vzoru matky se vždy podřídil. Bohužel, vaše děti to vždy odnesou. Z mého synovce se stal sexuální predátor a moje neteř je psychicky labilní. Matka je v dětství týrala fyzicky a psychicky a také byli přítomní týrání jejich otce matkou. Pryč co nejdříve a pokud narazíte na normální sociální pracovníky a psychology, tak je velice pravděpodobné, že děti dostanete i do výhradní péče. Bratrovi se to podařilo, přesto se opět vrátil zpět ke své tyrance.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdena | 16. 2. 2021 21:28 | reakce na Kaligula - 16. 2. 2021 19:06

Určitě manipulátor může být kdokoliv - tedy i žena . Já s vámi cítím . Ten , kdo je psychicky silnější , má tendenci ve vztahu prosazovat svoje a partnera utiskovat . A když je ta převaha psychické síly značná , může se soužití pro druhého stát peklem . Silný manipulátor zkouší stále zajít dál a dál . Vaše situace je těžká , co bych vám mohla poradit - požádat o pomoc intervenční centrum , donutit tu partnerku k návštěvě psychologa , hledat pomoc ! Nemůžete to tak nechat .

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lola | 16. 2. 2021 20:54 | reakce na Kaligula - 16. 2. 2021 19:06

Prosím, vyhledejte odbornou pomoc. Právě kvůli dětem. Věřte, že to vnímají a odnáší si do života pokřivený obraz fungování vztahů a rodiny. Neřešení je ta nejhorší varianta. Buď přijmou za své, že mohou s ostatními jednat s despektem a ostatní musí činit, jak oni pískají nebo přesně naopak, odkoukají vzor, že chtějí-li rodinu a vztah, musí trpět. Obě varianty naruší zdravé sebevědomí, které se v dospělosti "přenastavuje" velmi složitě, pokud vůbec.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

beta samec | 16. 2. 2021 20:45 | reakce na Kaligula - 16. 2. 2021 19:06

Jistě že ano. Dokonce velká většina psychicky narušených lidí které znám jsou ženy.

Přestaň vyvařovat, dětem stačí tlačenka s cibulí a chlebem a tobě taky, ona ať si uvaří co chce. Na kytky se vykašli, to je zbytečný výdaj, místo toho si radši kup něco k pití. A až tě bude vyhazovat ke všem čertům, měj pro ni už předem sbalený kufr a jen jí ho podej se slovy "však si jdi sama, já tu zůstanu". Ostřejší verze pracuje s tím, že jí jen vyházíš věci ze skříně na zem a na ně pohodíš prázdný kufr, přece jí ještě nebudeš balit.

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 16. 2. 2021 21:37 | reakce na beta samec - 16. 2. 2021 20:45

no to je taky moznost, ale ja sem u ex vsadil spis na ghandiovsky nenasilny odpor - nasel sem si konicka, a to tvurci psani. A misto toho abych zas jako vzdy skakal jak ona piska, sem si zapl pocitac a psal. A ona nejakou dobu jecela , ze sem na hovno, vic na hovno nez driv, ze ted uz sem uplne k nicemu, kdyz hodiny travim psanim nesmyslu atd….no a ja to ignoroval, uplne ponoreny do sveta, ktery sem prave vytvarel...no vydrzela asi rok a pak prisla s tim, ze jestli se nezmenim, tak rozchod...ja rek ok, ale delas chybu , rozmysli si to. Nerozmyslela a tak sme od sebe a ja mam novou partnerku a nikdo na me uz nerve. Blby je, ze s ex mame dceru a ted ji vidam jednou za 14 dni, ale nejak to zvladame...

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lola | 16. 2. 2021 20:58 | reakce na beta samec - 16. 2. 2021 20:45

Tak tohle je i na beta samce moc. Tohle je rada jak od zakomplexované omegy.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

beta samec | 17. 2. 2021 10:15 | reakce na Lola - 16. 2. 2021 20:58

Vím, že na betu jsem si dovolil moc, ale ve skutečnosti není jiná možnost než člověka s poruchou osobnosti opustit. Léčit se to nedá a samo se to nespraví už vůbec.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 16. 2. 2021 19:41 | reakce na Kaligula - 16. 2. 2021 19:06

muze, proc by nemohla

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lenka | 16. 2. 2021 18:12

Žila jsem s gaslighterem spoustu let. Když jsem zas jednou zhroucená terapeutce vyprávěla, co mi provedl, ta dobrá žena vypadla z role, bouchla do stolu a řekla: "No tak to už by opravdu stačilo, nemyslíte?!" A nabídla mi, že mě od něj vlastním autem odstěhuje. Definitivně mě ale přesvědčilo k odchodu až to, když řekla, že pokud neodejdu teď, později už to nejspíš nedokážu. Ta představa mě natolik vyděsila, že jsem jednoho dne sbalila sebe, malého syna a odešla k rodičům. Manžel samozřejmě vyhrožoval, že zažádá o výhradní péči o dítě a soudu řekne, jak se léčím na psychiatrii. Má psychiatrička ho obratem nechala pozdravovat a vzkázala mu, že soudu velmi ráda detailně popíše, kdo a jak mě do toho stavu "uzlík nervů" dostal. A bylo vyřešeno.

+51
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lubomír | 20. 2. 2021 20:28 | reakce na Lenka - 16. 2. 2021 18:12

happyend. ne vždy to tak funguje

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Ema | 17. 2. 2021 17:20 | reakce na Lenka - 16. 2. 2021 18:12

Dobrý den, mohli bychom si prosím napsat? Ja sbiram silu odejít.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Judita | 17. 2. 2021 22:35 | reakce na Ema - 17. 2. 2021 17:20

Dobrý den, pokud máte zájem o radu, napište mi.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lenka | 16. 2. 2021 18:06

Žila jsem s gaslighterem spoustu let. Když jsem zas jednou zhroucená terapeutce vyprávěla, co mi provedl, ta dobrá žena vypadla z role, bouchla do stolu a řekla: "No tak to už by opravdu stačilo, nemyslíte?!" A nabídla mi, že mě od něj vlastním autem odstěhuje. Definitivně mě ale přesvědčilo k odchodu až to, když řekla, že pokud neodejdu teď, později už to nejspíš nedokážu. Ta představa mě natolik vyděsila, že jsem jednoho dne sbalila sebe, malého syna a odešla k rodičům. Manžel samozřejmě vyhrožoval, že zažádá o výhradní péči o dítě a soudu řekne, jak se léčím na psychiatrii. Má psychiatrička ho obratem nechala pozdravovat a vzkázala mu, že soudu velmi ráda detailně popíše, kdo a jak mě do toho stavu "uzlík nervů" dostal. A bylo vyřešeno.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Eva | 16. 2. 2021 17:43

Téměř vše, co je v článku popsáno jsem prožila v realitě. Trvalo mi skoro dvacet let, než jsem pochopila že partner je zdatný manipulátor.
Nikdy jsem nebyla dost dobrá. V ničem. Pak překročil pomyslnou hranici a mě docvaklo, že jeho chování není v pořádku.
Aktivně jsem vyhledala pomoc a začala situaci řešit. Nakonec jsem odešla. Tohle rozhodnutí bylo těžké, nicméně se mi neskutečně ulevilo.
Existuje spousta organizací, které ženám v těchto situacích pomůžou a poradí. Nebojte se přiznat si pravdu a požádat o pomoc. Není to slabost, naopak, je to ukázka vaší síly.
Pokud prožíváte situace popsané v článku, nenechte si to líbit, zastaňte se samy sebe.
Hodně štěstí.

+15
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ema | 17. 2. 2021 17:27 | reakce na Eva - 16. 2. 2021 17:43

Dobrý den, prosim jake organizace? Nebo nemate tip na nějakého terapeuta ci psychologa?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 19. 2. 2021 6:36 | reakce na Ema - 17. 2. 2021 17:27

Dobrý den Emo.
Nevím odkud jste, na internetu najdete kontakty na organizace pomáhající obětem domácího násilí a telefonní čísla na krizové linky.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

ER | 16. 2. 2021 20:17 | reakce na Eva - 16. 2. 2021 17:43

Tohle se fakt nedeje jenom zenam...

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 16. 2. 2021 21:15 | reakce na ER - 16. 2. 2021 20:17

Souhlasím.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Marketa | 16. 2. 2021 15:46

Dekuji za clanek. Mam to za sebou, zvladla jsem to identifikovat velmi rychle, po roce jsem se dovtipila o co jde a do dvou let jsem z toho byla venku. I po terapii, tisicich prectenych strankach o tematu jsem schopna o sobe ve slabe chvilce znovu pochybovat, jestli jsem i ja neco neudelala, co to vsechno zpusobilo a jestli mu jen nekrivdim. Naprosty psychicky mindfuck.

A hlavne pro vsechno, co si tim prochazi, rozchodem to teprve zacina, ta pomsta, ktera jde vetsinou pres deti, stoji za to. Jedina taktika, co zabira je byt naprosto bez emoci a reakci (grey rock method).

+17
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Monika | 20. 2. 2021 18:14 | reakce na Marketa - 16. 2. 2021 15:46

Pravděpodobně se také nalézám ve vztahu s gaslighterem, ale nedokážu odejít právě z toho důvodu, že mám dost podobný mindfuck, tzn. říkám si, že já jsem něco udělala špatně a že mu jen křivdím, že ho k tomu podněcuje moje chování.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Judita | 17. 2. 2021 22:39 | reakce na Marketa - 16. 2. 2021 15:46

Ano, přesně, rozchodem to teprve začíná, ale z mé zkušenosti, jak se říká, co tě nezabije, to tě posílí. I když je to občas pekelný mazec.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr | 16. 2. 2021 15:09

No ale co když je ta ženská opravdu tlustá?

-31
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Taco | 17. 2. 2021 2:55 | reakce na Petr - 16. 2. 2021 15:09

Tak nic ne?

Když té ženě jednou řekneš, že se ti líbí štíhlé, tak zbytek je už na ní. Buď tě má ráda, a bude se ti snažit vyhovět, nebo je to nad její síly, nebo tě ráda nemá, pak máš smůlu. Ale k něčemu ji, dokonce nenápadně, vmanévrovávat, to je hnus ne?

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Sabina | 16. 2. 2021 23:17 | reakce na Petr - 16. 2. 2021 15:09

Aj keby bola tlsta, netreba jej to vyhadzovat na oci....kazdu chvilu, ked ma manipulator tuzbu odviest pozornost od temy rozhovoru.....nehladiac na to, ze si to manipukator casto berie ako zamienku preco s nou bemat sex...hoci ani on nevyzera ako pred 20 rokmi.....a ini muzi s tlstymi zenami problem nemaju....

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 17. 2. 2021 15:31 | reakce na Sabina - 16. 2. 2021 23:17

nemohu mluvit za vsechny muze, ale me se oble krivky velmi libi :)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 16. 2. 2021 14:34

dulezity clanek, diky za nej (jinak i gaslightingu se venuje YT kanal Liveabusefree, hlavne serie videi o youtuberovi jmenem James Saroka, ukazkovy priklad gaslightingu)

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Blanka | 16. 2. 2021 14:12

Z takového toxického manželství jsem odešla po 15 letech, je to dva roky. Nejhorší je uvědomit si, že všechno co děláte, říkáte, plánujete, vymyslíte "je špatně" je jen manipulace partnera.
Bohužel manipulátor nepřestane ano po rozvodu.
Jeho snahy pokraćují, alespoň přes děti. Nejprve jsou "slušní" manipulátoři, používají i humor, časem pochopíte, že jde o zesměšňování, narážky,
nenápadné ponižování s cílem po Vás šlapat až nejste "nikdo". Když oznámíte konec vztahu -rozvod, přitvrdí, příjdou hlasité nadávky, urážky, stalking, výhrůžky, k násilí fyzickému je velmi blízko. Manipulátor velmi těžko nese ztrátu oběti. Sbalte mu kufry, nebo je sbalte sobě a věřte život bez něj je nový začátek. Takový partner je parazit, jen se s vámi veze, vysává energii a najde si novou obeť, uvidíte.

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit

MS | 16. 2. 2021 12:34

Pěkně napsáno a zajimavý fenomén. Zajímala by mě studie těch manipulujících osob, co je za tou touhou někoho ovládat, kde v jejich životě to má svůj prapůvod.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Muchomůrka | 16. 2. 2021 11:56

Taky jsem si myslela, že to se mi přece stát nemůže, že to oběť přece musí poznat. A ono ejhle...
To si tak nastoupíte do první práce po škole, kdy je semínko pochybností o vašich schopnostech veliké asi jako kokos. Prostě víte, že nemáte praxi, škola byla pouze teorie. Víte, že se toho musíte ještě spoustu naučit, tak šéfovi prostě věříte. K začátku se jeví všechno OK, jste rádi, že vás jako absolventa vůbec vzali, důvěru vzbudil i pěkný nástupní plat. Jenže uplyne rok a vy vidíte, že pořád nemůžete dělat nic sám, protože vše, co odevzdáte je špatně. Plat je stejný, protože víc za ty chyby chtít přece nemůžete. No a uplyne další rok a další a vy víte, že odejít nemůžete, protože pořád nic neumíte (vše co odevzdáte je špatně, nikdy neslyšíte nic dobrého na svoji práci), takže by vás jinde nevzali, ještě holku kolem 30, o vetší peníze si říct také nemůžete, protože za co... Ani vám nedojde, že vám šéf nikdy neukáže hotový výsledek vašich realizovaných návrhů. Protože až se k nim jednou dostanete, zjistíte, sakra to není vůbec marné! Že tady asi něco nehraje...

+16
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Bubla | 16. 2. 2021 10:25

Až na toho Trumpa dobrý.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Sabina | 16. 2. 2021 23:20 | reakce na Bubla - 16. 2. 2021 10:25

No tak si pizrite film Nesposobily, kde vyznamni americki psychiatri a psychologovia hovoria, ze Trump pouziva galighting..klame, podvadza, je psychopat a narcis. A potom komentujte.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Anna | 16. 2. 2021 11:25 | reakce na Bubla - 16. 2. 2021 10:25

Nejde ani tak o politický názor, jako spíš prokázanou paralelu mezi jeho politickým chováním a tím, jak se gaslighting projevuje v mezilidských vztazích. https://eu.sctimes.com/story/opinion/2021/01/15/donald-trump-and-gaslighting/4167553001/ Co jiného je neustálé zpochybňování čehokoliv nálepkou "fake news" nebo lhaní o počtu lidí na inauguraci tváří v tvář realitě doložené fotografiemi?

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 16. 2. 2021 10:48 | reakce na Bubla - 16. 2. 2021 10:25

To byla praktická ukázka manipulace (implantace názoru).

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu