Diskuze k článku:

Nechte ženy rodit bezpečně... a jak chtějí

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Eva | 23. 1. 2020 10:11

Jsem těhotná, téma porodu je pro mě velmi aktuální, ale občas si ani pod poduškou těhotenských hormonů nemohu pomoci, abych si nemyslela "Abychom se z těch svých práv a absolutního respektu nepotentovaly." Žena, která zvládne takový výkon, jako je porodit, zvládne přežít i protivnou sestru, aniž by měla trvalé následky na psychice.

Článek je nicméně hezky napsaný a ano, úprava legislativy je dobrá cesta. Křičet na všechny strany, že mám právo na porod doma a pak žalovat záchrannou službu, že nepřijela za 2,5 minuty, není cesta, to je hloupost. Ráda bych k tomu jen podotkla, že zatímco ve vyspělé Anglii ženy nastupují do práce po 9 měsících (včetně času vybraného před porodem) a někde je to dokonce už i po šestinedělí, my máme v rámci rámce vymazlený systém péče na několik let. On kdo nechce, to dobré nevidí a jen si stěžuje.

+97
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Milča | 23. 1. 2020 21:24

Pokud se žena rozhodne rodit doma a pak se musí volat záchranná služba, dala bych jí výjezd, ošetření a pobyt v nemocnici zaplatit. Dnešní pomatené biomatky si nic jiného nezaslouží.

-56
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

Judita | 22. 8. 2020 13:47 | reakce na Milča - 23. 1. 2020 21:24

Nezlobte se na me, ale co je na porodu doma pomateneho? Proc je takovy problem respektovat prani budouci matky, ktera se rozhodne porodit doma, za pritomnosti sve porodni asistentky, ktera ji provazela po celou dobu tehotenstvi? Navic domov je prirozene prostredi, zena se tak lepe uvolni (i kdyz kazdy to mame jinak nastavene, coz respektuji, nekdo se citi lepe za pritomnosti lekaru). Mrzi me, ze se vetsina lidi diva na mamy, ktere doma rodily (nebo chteji), jako na nekoho absolutne nezodpovedneho. Kazda mama si preje, aby se jeji miminko narodilo v poradku a bez komplikaci a chce mu doprat to nejlepsi. A pro nektere z nas je to prave porod doma. Kdyz se neco stane v nemocnici, nikdo to nerozmazava, proste se to stalo, no. Ale jakmile je problem pri domacim porodu, jsou nenavistnych zprav plne noviny. Zvlastni a trochu jednostranne, nemyslite? Kazda zena by , podle meho nazoru, mela mit pravo si vybrat, jak privede na svet sve dite. Ja neodsuzuji, pokud si vybere nemocnici, tak proc vsichni okamzite soudi nas, co chcou rodit doma?

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lucie | 19. 6. 2020 9:25 | reakce na Dana - 29. 4. 2020 9:19

Já mám pocit, ze každý, kdo tomu trochu rozumí, ví, ze je nesmysl dávat Velkou Británii za vzor zdravotnictví... to, ze je ta země na západě, ještě neznamená, ze má zdravotnictví lepší. Jde spíše o to, ze i to naše české zdravotnictví se muže zlepšit, komparativně k zemím, kde to opravdu lepší je

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Dana | 29. 4. 2020 9:19

Tak vyspělé zdravotnictví - OK. Mám teď zcela čerstvou zkušenost z porodu (a celého těhotenství) z Velké Británie (Londýn). Pojištění placeno plus nějaké nadstandardy. Péče o těhotnou je záporným směrem nesrovnatelná s péčí v ČR, kdy pomalu 2 hodiny po pozitivním gravitestu žena dostane těhotenský průkaz, pokud se necítí, nikdo ji do práce nenutí a pokud, nedejbože, má nějakou diagnózu (v našem případě rakovina vaječníků, má jeden), tak se v práci neukáže. Mateřská 4 roky, rodičovská 9 týdnů (nejsem si jistá). Můžete si sice vybrat, jak chcete rodit, ale samostatný pokoj máte pouze v případě, že rodíte do vody (gumová vana). JInak je velká místnost rozdělena zástěnami a v té k´óji jste i s tatínkem (max 2x2 tipuju). Personál je milý a vstřícný, ale prostě ty podmínky, které tady máme jsou opravdu ve srovnání s těmi vašimi "vyspělými" zdravotnictvími všelijaké. Mám z toho často dojem, že jsou lidé prostě rozežraní. Nejsem zdravotník, ale tohle vzdychání a stěžování si na náš zdravotní systém, mě už vadí. A na závěr: podívejte se na statistiku počtu císařských řezů u nás a ve "vyspělém" zdravotnictví. V GB se upřednostňují kleště (až 30% porodů). To by místní maminky, vyjednávající si císaře předem asi těžko rozdýchávaly.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petra | 25. 4. 2020 15:43

S článkem souhlasím!
Já jsem při těhotenství radila se http://www.ginnova.cz/tehotenstvi/ a byli stejného názoru jako v článku..

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Blanka | 18. 2. 2020 21:39 | reakce na Eva - 23. 1. 2020 10:11

Milá Evo, nemáte pravdu. Díky hormonální bouři, kterou žena v době porodu a po něm prochází, je velmi citlivá. Kvůli tomu může i jedna protivná sestra s její psychickou zacloumat opravdu dost.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Apollonia Ostrezy | 7. 2. 2020 10:02

Domácí porod bez komentáře, ovšem návštěvy asistentky doma? A na co? Já ji nepotřebuji ani nechci žádné rady. Stehy mi vytáhla blbě a stejně jsem musela do ambulance

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hana | 30. 1. 2020 14:42 | reakce na Jaroslav Vinický - 26. 1. 2020 0:51

Jestli je otec tím, kdo rodí, má plné právo si rozhodnout, kde to bude. Pokud rodí matka, je to na ní.

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 28. 1. 2020 10:37 | reakce na Eva - 23. 1. 2020 10:11

"Žena, která zvládne takový výkon, jako je porodit, zvládne přežít i protivnou sestru, aniž by měla trvalé následky na psychice. " Jakože fakt? Jak jste na to přišla? Myslíte, že mají všichni úplně stejnou psychickou odolnost, nebo co? To je úplný blábol, co píšete.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martina | 27. 1. 2020 11:17

Pracuji jako sestra v gynekologické ambulanci a musím říct , že paní Samková to vystihla úplně přesně a musím s ní ve všem souhlasit.

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Markéta | 27. 1. 2020 9:08

Ať si každej rodí kde chce (pokud si pak do obýváku nebude volat RZ a polemizovat s nima o tom, co mají dělat).
Ale pokud si někdo přeje po porodu kontinuální péči PA po celé šestinedělí, měl by si to hradit z vlastní kapsy (a stát by to měl PA povolit jako normální podnikání na svou osobu....jako když se rozhodnete zaplatit si například vlastního fyzioterapeuta protože sedíte pořád v kanclu a bolí vás záda). Ale ze zdravotního pojištění se zkrátka nedá hradit všechno, co si vymyslíte. Ikdyž samozřejmě PA by byly rády, protože z toho mála lidí, co si můžou dovolit si vlastní PA zaplatit, by se najednou stalo přes 100 000 zákazníků (počet porodů v ČR za rok).
Jenže to už jsme u otázky standardů zdravotní péče, noční můry každého politika.
Je blbý, že "dulu" můžete dělat na živnost, nemáte žádnou odpovědnost a ani nemusíte mít žádné znalosti ale když to samé bude dělat zdravotní sestra/PA, tak ji hrozí pokuta....to nedává moc smysl. Aspoň mně ne.
Toť můj názor...poněkud pragmatický, bez hraní na city.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lucie | 26. 1. 2020 20:04

Copak porod (to pisu s nadsazkou, nebyl komplikovany, a nikdo mi v nemocnici neprichystal nic neprijemneho, jinal bych asi mluvila jinak) ale zkusenou a EMPATICKOU osobu, která by se zjevila parkrat na scéně behem SESTINEDELI a obycejne me POCHVALILA, tu bych byla vyvazila zlatem.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jaroslav Vinický | 26. 1. 2020 0:51

Zajímavý článek... A co právo otce? Co když nesouhlasí s matkou? A nepřeje si domácí porod? ?? Mě je to celkem fuk, ale tak trochu nesouhlasím s nezákonnými praktikami. Jo, ať to zákonem povolí. Včetně zapracování plné trestně-právní zodpovědnosti při problémech.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 25. 1. 2020 12:18 | reakce na Jana - 24. 1. 2020 19:37

Chlap co byl při porodu svých 3 dětí a neriskoval by jejich zdraví kvůli malichernostem to má v hlavě srovnané víc jak kdejaká madam, které se příčí lehnout na kozu,na které před ní spočinula osoba pod její úroveň.A ještě aby ji někdo říkal co má dělat, když ona sama to ví nejlíp.

-10
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Marketa | 25. 1. 2020 8:59

Souhlasím a věřím na brzkou změnu k lepšímu v legislativě ??

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

ia | 24. 1. 2020 22:53 | reakce na Jouda - 24. 1. 2020 11:28

OMG... jake "chvilkove nepohodli rodicky"? Vam opravdu nedochazi, ze kdyz se zena citi nepohodlne, napriklad v nucene poloze na zadech, ktera o 30% zmensi porodni cesty abebo ve stresu z vyhorelych sester, lekaru, kteri ji maji ten den treba uz patou a jen mechanicky vykonavaji bez empatie nejake ukony a pritom mysli taky na to, jak "podojit" pojistovnu tu o nastrih, tu o stehy, tu pripichneme oxytocin.. ze to neovlivni to miminko????? To jako vazne? Az si nastudujete okrajove neco o vylucovani hormonu v tele zeny u porodu, pak se k tomu vyjadrujte, ano? Jinak laskave ponechte zenam jejich volbu mista a zpusobu, jak privedou na svet svoje dite, ktere zadna nehodla nijak ohrozit, na ukor sveho "pohodli", to mi verte, zadnou takovou neznam!

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Al | 24. 1. 2020 22:08 | reakce na Jouda - 24. 1. 2020 11:35

Nejde o asistentku u porodu, ale o asistentku během celého těhotenství, během porodu i v poporodní péči = kontinuální péče PA. Tu vám z veřejného zdravotního pojištění žádná pojišťovna nezaplatí. Čili služba jen pro ty, kdo na to mají. Přestože jsou asistentky pro tuto práci vzdělávány, kvalifikované a chtějí ji dělat. Doktor v ambulanci má málokdy dostatek času a prostoru na všechny dotazy, a v mnoha/většině případů by byla péče PA lepší pro matku, pro dítě, a levnější pro stát. Celý problém není zúžen jen na domácí porody, resp. vlastní PA u porodu.
Pokud se vám v porodnici sejde třeba osm porodů, a službu mají zrovna jen dvě nebo tři (v menších městech) PA, doktor je přítomen často jen jeden a druhý na příslužbě, do toho je nutný akutní císař, zkuste uvěřit tomu, že přítomnost vlastní PA je (by byla), která zná rodičku prakticky od početí, ví o jejím zdravotním stavu úplně všechno, v takové chvíli nenahraditelným přínosem.

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Al | 24. 1. 2020 21:48 | reakce na Eva - 23. 1. 2020 10:11

Hm. Po mizerné péči na rizikovém oddělení porodnice jsem předčasně porodila a následně přišla o jedno z dvojčat (znalecké posudky a právní názor mám), plus chyby v průběhu císařského řezu. Takže s bezpečnou péčí v porodnici to taky nebude úplně ve všech případech stoprocentně žhavé. Co ale bylo nejhorší, bylo arogantní chování, šikana, ponižování, zastrašování, lži a podobně. Z toho jsem si odnesla posttraumatický stresový syndrom, dávala jsem se dohromady přes rok. Takže ano, i smrt dítěte se dá přežít, i bez léků, antidepresiv. Z neúcty, nerespektu jsem si odnesla doživotní trauma, se kterým se sice dá normálně žít, ale nikdy nezmizí, a stačí vstoupit do prostor jakékoli porodnice, a jsem zase dole. Silácké řeči, zobecňování bych vynechala, a namísto nich zkusila právě ten respekt a uvědomnění, že jsme každý jiný, každý máme jiné zkušenosti a jinou cestu. Kéž by to bylo jen o protivné sestře. (Vymazlený systém státní poporodní péče je mimo mísu a tento příspěvek, a nejen proto, že mám na něj také poněkud jiný názor. Málokdo si může dovolit být doma čtyři roky za šest tisíc měsíčně, a na druhou stranu jsou i tací, kteří jinou možnost nemají, a přesto se vracejí do práce co nejdříve, čili ten "luxusní" příspěvek ani zdaleka nevyčerpají.) Nic není jen černobílé. A zpět k tématu - uvítala bych poporodní péči porodní asistentky u mě doma, hrazenou z veřejného pojištění. Nevím, proč bych kvůli tomu měla jezdit k lékaři, samozřejmě pokud nenastaly komplikace a není pro to závažný důvod.
Nevím o případu, při kterém žena rodila doma, a pak křičela, že záchranka nepřijela dostatečně rychle. Takový výkřik do tmy je irelevantní, zavádějící a zbytečný. Naopak považuji za neprofesionální od záchranářů dehonestujícím způsobem se vyjadřovat veřejně do médií o jakémkoli případu, nevyjímaje ani domácí porody (které často plánovanými domácími porody ani nejsou). Byť mám velké pochopení pro jakékoli jejich pocity, náročnou práci, frustraci a podobně, a jejich práce si nesmírně vážím.
Psát a mluvit můžeme každý jen o vlastních zkušenostech, a z tohoto pohledu je pro mě nejpodstatnější pohled osob nejvíce zaniteresovaných, tedy porodních asistentek, které jsou vyškolené, v mnoha případech velmi zkušené, vzdělávané pro vedení fyziologických porodů kdekoli, pro předporodní i poporodní péči. A které přesto nemohou své služby nabízet a poskytovat, protože jsou buď omezovány ve výkonu své činnosti, nebo jejich práce není hrazena z veřejného pojištění, což je absurdní také proto, že je ve většině případů levnější. Další, kdo k tomu má co říct, jsou ženy připravující se na porod, a které tedy vytvářejí nemalou poptávku, a které jsou omezovány ve svých právech.

+22
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Alena | 24. 1. 2020 19:51 | reakce na Eva - 23. 1. 2020 10:11

Zmiňujete Anglii. Žila jsem tam a porodila tři děti. Porodila jsem je DOMA s naprostou podporou systému. A ano, pracovala jsem týden do porodu a pak necelý rok po porodu - ale oproti ČR jsem tam neřešila problém s částečným úvazkem či diskriminaci kvůli mateřství. A ženy často nepracují dlouhé roky - protože dost peněz vydělá manžel. Porod má být krásný moment a rozhodně by mi nestálo zato si ho pokazit např. tou nevrlou sestrou.

+14
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 24. 1. 2020 19:37 | reakce na Jouda - 24. 1. 2020 11:28

Nechápu, jak se k tomu muže vyjadřovat chlap, který v životě nerodil a rodit nebude.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 24. 1. 2020 19:36 | reakce na Jana - 24. 1. 2020 6:27

Každé mrtvé miminko je moc, ale to se děje i v porodnicích, na to existují studie. Pro nizkorizikovou rodicku je riziko rodit doma stejně nízké jako v porodnici, i to je dokazané. A představte si, ze i ty, co rodí doma, dávají má první místo zdraví miminka, jen mají proste víc odborných informací, než co se někdy (a většinou mylně) zmedializuje.
Myslím, ze by každý měl mít právo volby a být respektován. Nechápu, proč toho diskutující nejsou schopni.

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 24. 1. 2020 19:30 | reakce na Jouda - 24. 1. 2020 11:25

Jsem taky VŠ vzdělaná, nadprůměrně vydělávající, vysoce postavená ve firmě, a představte si, rodila jsem doma.

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Alžběta Samková | 24. 1. 2020 16:46 | reakce na Jouda - 24. 1. 2020 11:14

Dobrý den pane Joudo. Tvrdíte, že lžu. Každý tvrdíme své. Vy na základě svých 3 zkušeností, já na základě mnohaleté porodnické praxe. Naše zkušenosti tvoří naše názory. Není třeba souhlasit a názorem jiného, ale taky není třeba lhát o tom, že někdo lže.
Frmol, kdy přirozený porod rodičky plynule přešel v řez, jsem zažila a určitě ne jednou. A pracovala jsem v něm, nebyla jsem tedy pouhým pozorovatelem a vidíte, přesto tvrdím to co tvrdím.
Píšete o zájmových skupinách, které mají zištné důvody k tomu, aby demontovali naše porodnictví.. Já píšu o PA a ženách, které si přejí kontinuální péči a ano, tak jako v jiných státech i zde žijí ženy, které nechtějí rodit v porodnici. A i tyto ženy platí stejné pojištění např. VZP, jako většina nás ostatních a mají také stejné právo na odbornou pomoc, jako všichni ostatní. Nicméně v této zemi mají tyto ženy právo na odbornou pomoc trochu menší než ty ostatní. Asi to bude díky lidem, jako vy, kteří vědí lépe, než tyto ženy, co je pro ně dobré a správné.
A ještě k vašemu názoru ohledně touhy PA po penězích VZP... Tak určitě, ono se stačí podívat na naše zdravotnictví celkově a je vidět, že se na něm opravdu dá vydělávat... Hlavně na platbě od pojišťovny.
Přeji pěkný zbytek dne

+38
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 24. 1. 2020 13:30 | reakce na Jouda - 24. 1. 2020 13:24

Krvácení jasnou krví (natož ve větším množství) je jednoznačný důvod k přesunu. (I pro laika). A hlavně se takový stav vždy ukáže na ozvách (k dítěti ten kyslík jde omezeně). Takže už jen tzv. suspektní ozvy jsou opět důvodem transferu. (Suspektní hodnocení CTG ozev je terminus technikus k nalezení v doporučených postupech). Takže PA už by kvaltovala rodičku do nemocnice, protože by se jí nezdáli ozvy a pak by se ukázalo krvácení klinicky (nebo na ultravuku)

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 24. 1. 2020 13:26 | reakce na Jouda - 24. 1. 2020 13:24

Vzhledem k vasemu vyse uvedenu odstavci, cituji: "A vnímám to riziko mnohem nižší doma s mými vybranými odborníky než anonymními pracovníky nemocnice. RIZIKO pro dítě myslím.""

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 24. 1. 2020 13:24 | reakce na Eva - 24. 1. 2020 13:05

Jo, to je mozne.

A prosim jeste o kvalifikovany nazor, jak by toto rozpoznala PA s minimalnim diagnostickym zazemim pri porodu v kuchyni zizkovskeho pavlacaku, kde neni ani ten blbej monitor tepu plodu.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Eva | 24. 1. 2020 13:05 | reakce na Jouda - 24. 1. 2020 11:25

Pokládat můžete :) Je to přeci Váš názor.
Thomayerku já zrovna nemusím, nerozpoznali jeden kritický porodnický stav (odlučování lůžka, navzdory krvácení a patologickým ozvám) a dítě šlo na týden do Podolí na hypotermii s nejistými vysledky, jak na tom bude neurologicky. Ačkoliv sekční sál mají par kroků. Mé sousedky případ. V Podolí neonatologové odvedli naprosto profesionální péči, dítko je neurologicky v pohodě.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lenka | 24. 1. 2020 12:07 | reakce na Hi - 23. 1. 2020 22:38

UK = United Kingdom / Velka Britanie :)

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 24. 1. 2020 11:47 | reakce na Monika - 23. 1. 2020 10:48

Porodni asistentku nemusite shanet, je to zamestnaec prislusne porodnice a provadi porod. Lekar je jenom v zaloze.

Domluvte si ve vasi porodnici at vam vysletli proces porodu, v Thomayerce na to maji pravidelne seminare pro rodicky. Zrovna v te thomayerce jsou porodni asistentky mlade a inteligentni zeny, porod nasich 3 synu vedly prikladne.

-12
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 24. 1. 2020 11:35 | reakce na Kateřina Hušková - 23. 1. 2020 16:54

A on vam asistentku nekdo zakazal?

Vlastni asistentka je naprosty standard v ceskych porodnicich, namatkou Thomayerova nemocnice a Neratovice a nepredpokladam, ze jinde je to jinak.

U vsech trech porodu jsem byl se zenou ja, klidne tam kohla byt jeji asistentka, jednu jsem tam zahlidl, zrovna rodicce pomahala pred porodem do sprchy.

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 24. 1. 2020 11:28 | reakce na Jana - 24. 1. 2020 6:27

Plne souhlasim.

Nedokazu si predstavit, jak desive blba muzi byt rodicka, ktera vedome riskuje zivot vlastniho ditete kvuli jakemusi (casto domelemu) chvilkovemu nepohodli.

Sam jsem videl ten frmol v Thomayerove nemocnici, kde jsem tou dobou byl se zenou pri cekani na porod naseho dryheho syna, kdyz se spontanni porod plynule zmenil v cisare.
Pri domacim porodu doma v zizkovskem pavlacaku na linoleu by to dite bylo mrtve, prosty fakt.

-9
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Zobrazit další