Heroine do schránkyPředplatit časopis
Předplatné časopisu

Diskuze k článku:

Motivovat děti, ne je strašit. Učitel popisuje, proč má slovní hodnocení smysl

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

antifeminista | 19. 1. 2023 18:06

Citace - Jouda / 19. 1. 2023 09:08

Zruseni hodnotici skaly ma jeden hlavni dopad.
Deti prestanou mit srovani, jak na tom jsou relativne ke svemu okoli, jestli jsou lepsi, nebo horsi, jestli maji pridat.
Deti jsou prirozene soutezive.
Vsecko se rozmaze v blabolivem maglajsu slovni vaty, aktivni snazive decko dostane stejny nepochopitelny babol jako lempl, lemp bude utvrzen, ze vsecko dela dobre

Defacto je to stejny pripad, jako u nas za komancu zruseni trznich cen - vedlo to k totalnimu upadku a misalokace usili.

A znamky vubec nemusi reflektovat jenom spravnost vysledku, tridni naseho prvnaka dava za kompletne spravny vysledek 1*, za rozumne mnozstvi chyb 1, za hodne chyb 2, kdyz na to zak kasle ale porad aspon neco dela 3. A kdyz se na to zak uplne vykvakne, dostane


Naprostý souhlas. To je heslo všech feministů, komančů a jiných rudochů - "co můžeš, to urvi, co nemůžeš, to zk***vi".

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

antifeminista | 19. 1. 2023 6:16

"Kromě humoru jsem měl tuším samé jedničky. Znamenalo to, že jsem dokonalý učitel? Určitě ne. Znamenalo to, že dělám trapné vtipy? Nebo že jich je málo? Nebo moc? Kdo ví. Známky se pro mě neukázaly jako ideální zpětná vazbou k cestě za snahou být lepším třídním."

Je smutné, když ani učitel nechápe, jak interpretovat známky. Takoví jedinci by ale měli předem být vyloučeni z debat o budoucnosti školství.

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

antifeminista | 25. 1. 2023 7:27 | reakce na Vagina Quest - 23. 1. 2023 11:14

Citace - Vagina Quest / 23. 1. 2023 11:14

antifeminista dělej něco smysluplného, než psát blbosti na netu

Díky za ukázku, jak se to dělá, od posluhovače to fakt sedí.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Vagina Quest | 23. 1. 2023 11:14

antifeminista dělej něco smysluplného, než psát blbosti na netu

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

antifeminista | 21. 1. 2023 17:45 | reakce na umfa - 21. 1. 2023 14:30

Jenže ti rodiče, jejichž děti mívají nejčastěji problémy, které je potřeba řešit při osobní návštěvě, jsou dost často také těmi rodiči, kteří nejsou rozumní a slušní a na nejde je nějak snadno přimět k návštěvě, natož ke spolupráci. Domnívám se, že toto není případ tebe a tvé rodiny. A dost možná to není tak často problém žáků na soukromých školách, jako na těch veřejných, i když i na soukromých školách jsou občas rodiče typu "nevychovaný prevít".

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 21. 1. 2023 14:30 | reakce na antifeminista - 21. 1. 2023 12:53

Asi bude záležet i na dalších věcech, ale se všemi dětmi jsme to tak měli - komunikace s učiteli mailem, daly se ve slušnosti vyřešit i sporné věci. A když to výjimečné bylo složitější, tak nebyl problém se mailem domluvit na návštěvě :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 21. 1. 2023 13:33 | reakce na Jane - 21. 1. 2023 12:18

Argument je především to, že s množstvím žáků, které má učitel hodnotit, je více než dvojnásobný nárůst zátěže, spojený s tím, že kromě známek bude muset i psát hodnocení, velice zatěžující a povede k tomu, že učitelé sklouznou k šablonovitosti. To, co se píše v článku, že prý učitelé by měli používat nějaká společná kritéria atd, to lze provádět v ideálním světě, kde je jeden učitel na pět žáků. Představa, že takovéto "nápady" jsou životaschopné a funkční, jsou naprosto mimo realitu a povedou akorát k další degradaci školství.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 21. 1. 2023 12:53 | reakce na umfa - 21. 1. 2023 10:04

Čistě technicky vzato by to bylo lepší. Učitel by napsal krátkou zpětnou vazbu a k návštěvě školy by mailem pozval pouze ty rodiče, s nimiž by bylo třeba něco řešit. Prakticky by to ale tak jednoduché nebylo a pro učitele by to neznamenalo jen "pár vět hozených do mailu". Zvláště s těmi rodiči, kteří by nesouhlasili, a do mailu by si dovolili učiteli říct i to, co by mu do očí na půdě školy a před dalšími svědky neřekli.

A na to, aby si škola pořídila nějaký automailer, který by rozesílal maily s hodnocením, které by do něj učitel předtím hodil, z nějaké automatem obsluhované adresy, nemají školy peníze.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jane | 21. 1. 2023 12:18

antifeminista - jen jsem poukázala na to, že používá jako argument něco, co v článku není. Myslím, že se tam i píše o průběžném hodnocení a ne jen vysvědčení.
Umfa - četla jsem článek od Češky žijící v USA o tamním školství, které se hodně liší podle regionu. U nich mělo každé dítě soukromý profil, kam učitelé psali hodnocení, problémy a rodič měl povinnost na internetu tento profil kontrolovat. Oni ale žijí také více komunitně, rodiče se musí podílet na dobročinných akcích, takže se potkávají naživo jinak. Možná to není tak špatný přístup.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 21. 1. 2023 10:04 | reakce na Dana Nová - 20. 1. 2023 15:55

Citace - Dana Nová / 20. 1. 2023 15:55

Kdyby rodiče chodili na schůzky nebo vůbec komunikovali, nemusely by teď vznikat tlaky na popisování dalších tun papíru.


Kdyby se zrušily třídní schůzky, mohli by v ušetřeném čase učitelé těch pár vět hodit do mailu. Od doby co byl zaveden internet jsou schůzky zhola zbytečný relikt, stejně tam jen učitel obejde rodiče a z papíru tam přečte "vypadá to na trojku, měl by se víc učit".

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 20. 1. 2023 23:52

Všechno tohleto jsou jen ad hoc úpravy bez ucelené koncepce. Někomu se udělá myšlenka, že děti strašlivě trpí tím a oním a hned se tlačí na to, aby se zrušilo to a zavedlo ono. Například ten tlak na inkluzi, plošné zavádění neprověřených alternativních metod výuky, rušení známek, rušení víceletých výběrových škol, státní maturity, které vlastně nebudou státní, protože nebudou jednotné atd...

To není koncepční přístup, to je jen namátkový výběr terčů ke zničení systému, který sice není ani omylem dokonalý, ale přitom zdaleka ne tolik, abychom si mohli dovolit podporovat tyhle ničím podstatným nepodložené, dokonce ani logicky nezdůvodněné a nezdůvodnitelné, nesmysly.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

antifeminista | 20. 1. 2023 21:32

Citace - Jane / 20. 1. 2023 17:52

Dana Nová - já v článku četla první, druhá, třetí třída... Ne druhý stupeň.


To je úplně jedno, neboť "argumenty" pro podporu slovního hodnocení jsou nefunkční nelogické nesmysly a ideožvásty bez ohledu na to, od jakého do jakého ročníku má být slovní hodnocení nasazeno. Vizte mé obsáhlé vyjádření níže - příklad: pokud pedagog zjistí, že dítě potřebuje více číst nahlas, aby se ve čtení zlepšilo, pak je docela zbytečné tuto informaci vypisovat až na konci pololetí na jakýkoliv cár úředního papíru, s takovým dítětem je třeba pracovat už v průběhu výuky a na tom absolutně nic nezmění to, jestli má na vysvědčení čísla nebo písmenka...

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 20. 1. 2023 18:21

Ó Bože na nebesích. Proč se jen debaty na téma "známky nebo slova" vždycky točí výhradně kolem hodnocení na vysvědčení, jako kdyby neexistovalo nic jako průběžné hodnocení se svým naprosto nezastupitelným významem?

I když se slovním hodnocením z principu nesouhlasím, jsem ochotný akceptovat, že jde o legitimní názor, který si diskuzi zaslouží.

Ale ne tímto dementním způsobem, kdy si jedna strana bude pořád dokola hrát na to, že záleží pouze na obsahu vysvědčení. Lidé, deformující diskuzi tímto způsobem, a je jedno, jestli je to pan Pražák nebo třeba Tomáš Klus, by měli být z jakékoliv diskuze na téma budoucnosti českého školství automaticky a nadobro vyřazeni. Pro dobro našich dětí.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jane | 20. 1. 2023 17:52

Dana Nová - já v článku četla první, druhá, třetí třída... Ne druhý stupeň.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Dana Nová | 20. 1. 2023 15:58 | reakce na antifeminista - 19. 1. 2023 7:12

To je naprosto přesné shrnutí.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Dana Nová | 20. 1. 2023 15:55

Učitel na druhém stupni nebude psát 25 hodnocení, ale třeba 150. Zajímalo by mě, kdy by s tím musel začít, aby to vůbec stihl do vysvědčení, i kdyby si dělal průběžně poznámky. Tuhle práci mu nikdo nezaplatí.
Při 10 minutách na jedno hodnocení je to 25 hodin práce navíc každé čtvrtletí. Třídní to pak zřejmě dalším 30 dětem bude sumírovat dohromady ze všech předmětů. Během jednoho týdne, kdy se uzavírá klasifikace? 5 hodin denně navíc? Nebo 2,5, když si to rozloží na dva týdny? Ještě si někdo myslí, že taková hodnocení budou osobní?
Navíc zbytečně. Kdyby rodiče chodili na schůzky nebo vůbec komunikovali, nemusely by teď vznikat tlaky na popisování dalších tun papíru.
Dítě navíc dobře ví, že mu něco jde nebo nejde. Nedělala bych z nich hlupáky.
Ministerstvo vydalo vzorová hodnocení a z nich vyplývá, že aby byl zachován well-being žáků, nedostatky se musí zaobalit. Nesmíte napsat nic negativního. Takže vlastně mažeme med kolem úst. A to není dobré.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 20. 1. 2023 13:09

Dělat z dětí přecitlivělé chudinky je chyba - v tomhle světě vítězí silnější - silnější pes žere, slabý kus sice přežije, ale společnost ho musí dotovat... a společnost-rodiny a naše školy právě takové slabé kusy vychovávají

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

antifeminista | 19. 1. 2023 18:06

Citace - Jouda / 19. 1. 2023 09:08

Zruseni hodnotici skaly ma jeden hlavni dopad.
Deti prestanou mit srovani, jak na tom jsou relativne ke svemu okoli, jestli jsou lepsi, nebo horsi, jestli maji pridat.
Deti jsou prirozene soutezive.
Vsecko se rozmaze v blabolivem maglajsu slovni vaty, aktivni snazive decko dostane stejny nepochopitelny babol jako lempl, lemp bude utvrzen, ze vsecko dela dobre

Defacto je to stejny pripad, jako u nas za komancu zruseni trznich cen - vedlo to k totalnimu upadku a misalokace usili.

A znamky vubec nemusi reflektovat jenom spravnost vysledku, tridni naseho prvnaka dava za kompletne spravny vysledek 1*, za rozumne mnozstvi chyb 1, za hodne chyb 2, kdyz na to zak kasle ale porad aspon neco dela 3. A kdyz se na to zak uplne vykvakne, dostane


Naprostý souhlas. To je heslo všech feministů, komančů a jiných rudochů - "co můžeš, to urvi, co nemůžeš, to zk***vi".

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

antifeminista | 19. 1. 2023 17:55

Citace - umfa / 19. 1. 2023 09:59

Já za tím vidím spíš přání zabránit tomu, že se známkování zvrhne do naprostého formalismu. (Myslím tím například to, když žák který má přirozený cit pro písemný projev, má načteno, nedělá chyby v i/y, ale nenaučí se nazpaměť vyjmenovaná slova dostane pětku, přestože cíle (správně psát i/y) dosáhl. Jenže nemá odškrtnutou kolonku "vybraná slova po b" a to je ve známkovacím formalismu nepřípustné.) Ovšem tohle odstranit je hlubší problém než nahradit jeden systém zpětné vazby druhým.

O soutěživost bych se nebál. Mohou se dělat soutěže a na nich soutěžit, ale co sám vzpomínám, bylo mi úplně fuk, že jsem měl trojku z češtiny, protože jsem věděl, že ji mám za to, že si nevedu čtenářský deník, který jsem považoval za zhovadilost :-) A jedničkářkám (jedničkáře jsme neměli) jsem se smál, že jak ovce dostanou blbé zadání a mohou se přetrhnout aby ho splnily.


V to se známkování spíše zvrhne důsledkem navýšení administrativní zátěže učitelů ve spojení s hodnocením, kdy ke stávajícímu systému budou muset přidat naprosto zbytečně další, který sám o sobě představuje větší zátěž, než ten původní, tedy známkování.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

antifeminista | 19. 1. 2023 17:51

Citace - B / 19. 1. 2023 10:16

No, taky je další možnost-prostě nepracovat, nebo pracovat jen velmi málo a třeba v šedé sféře. Pak ti nikdo nic neodebere, stejně je to neudržitelné, což bys věděl, kdybys byl chytřejší.


A to je přesně ten důvod, proč dneska socky vykřikujou, že jim stát nechce dát důchod, přestože celý život "hákovali". Ale tahle spojitost sockám nedojde.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

antifeminista | 19. 1. 2023 17:48

Citace - B / 19. 1. 2023 09:57

Tak jestli vidíš zrovna v tomhle tragédii, tak ti budiž přáno... každopádně je pravda, že takové děti za pár šupů ve fabrice nadšeně hákovat na stáda důchodců fakt nebudou. :D


Ten skutečný problém je, že tihle nýmandi nebudou s nadšením dělat vůbec nic. Ani nějakou skvělou, jedinečnou a užitečnou práci, kterou by dělali svět skutečně lepším, o čemž ty jen sníš. Vlastně se z těchto nýmandů stanou tvoji kloni. :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

grizly | 19. 1. 2023 13:49

Protože dítě je tak hloupé, že neví, že se neučí, je málo aktivní v hodinách, neumí vzory sloves...Musí mu to říct paní učitelka. No možná kdyby byly zrušeny známky, tak by to fakt nevědělo :-) Protože by se nemělo s kým porovnat. Ale zavést slovní hodnocení vedle známek, stručné a třeba jen v těch případech, kde je to zapotřebí, proč ne? Problém taky vidím v tom, že je těžké být v hodnocení upřímný: Kuba je moc snaživý, ale chybí mu logické myšlení. A neupřimné hodnocení ztrácí smysl.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 19. 1. 2023 11:20

Citace - umfa / 19. 1. 2023 10:05

Nebudou hákovat na důchodce ale na sebe. Procenta na důchodce jim budou odebrána nezávisle na jejich vůli. A že hákujou za pár šupů, to je jejich problém, měly se lépe učit (přesněji řečeno, jejich rodiče je měli vést k tomu, aby se lépe učily).

v našem okolí ti co hákujou ve fabrice si vyhákujou platy téměř srovnatelné s platy doktorů v nemocnici, s platy inženýrů, bohatě převyšující platy běžných úředníků ve státní sféře...
Prostě obligátní nedostatek lidí způsobil změnu stávajících "pravidel". Znám zedníka, který hodinově vydělává víc, než slušný právník v okresním městě.
Ale tohle pořád nemění nic na tom, že vzdělání je základ, a že ochrana dětí před stresem není dobrá. Způsob hodnocení v tom roli nehraje, nicméně nějaké hodnocení důležité rozhodně je.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

B | 19. 1. 2023 10:18 | reakce na umfa - 19. 1. 2023 10:06

Citace - umfa / 19. 1. 2023 10:06

Kdyby bylo ve veřejném školství 2x méně dětí na učitele, tak bude veřejné školství 2x dražší a to by se socky pominuly, protože by to musely zaplatit ze svých daní. Proto je to tak jak to je,

Jo, já vím, žes své tupé nepo baby protlačil soukromejma, však včichni víme, že známky jsou vlastně fuk, když nemáš prachy a známosti...

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

B | 19. 1. 2023 10:16

Citace - umfa / 19. 1. 2023 10:05

Nebudou hákovat na důchodce ale na sebe. Procenta na důchodce jim budou odebrána nezávisle na jejich vůli. A že hákujou za pár šupů, to je jejich problém, měly se lépe učit (přesněji řečeno, jejich rodiče je měli vést k tomu, aby se lépe učily).

No, taky je další možnost-prostě nepracovat, nebo pracovat jen velmi málo a třeba v šedé sféře. Pak ti nikdo nic neodebere, stejně je to neudržitelné, což bys věděl, kdybys byl chytřejší.

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 19. 1. 2023 10:06 | reakce na B - 19. 1. 2023 10:02

Kdyby bylo ve veřejném školství 2x méně dětí na učitele, tak bude veřejné školství 2x dražší a to by se socky pominuly, protože by to musely zaplatit ze svých daní. Proto je to tak jak to je,

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 19. 1. 2023 10:05 | reakce na B - 19. 1. 2023 9:57

Nebudou hákovat na důchodce ale na sebe. Procenta na důchodce jim budou odebrána nezávisle na jejich vůli. A že hákujou za pár šupů, to je jejich problém, měly se lépe učit (přesněji řečeno, jejich rodiče je měli vést k tomu, aby se lépe učily).

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

B | 19. 1. 2023 10:02

Já na to teda nemám úplně názor, každopádně v našich podmínkách se třiceti dětmi ve třídě, kdy si kantor často pomalu ani nepamatuje jména, je to asi scifi.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 19. 1. 2023 9:59

Já za tím vidím spíš přání zabránit tomu, že se známkování zvrhne do naprostého formalismu. (Myslím tím například to, když žák který má přirozený cit pro písemný projev, má načteno, nedělá chyby v i/y, ale nenaučí se nazpaměť vyjmenovaná slova dostane pětku, přestože cíle (správně psát i/y) dosáhl. Jenže nemá odškrtnutou kolonku "vybraná slova po b" a to je ve známkovacím formalismu nepřípustné.) Ovšem tohle odstranit je hlubší problém než nahradit jeden systém zpětné vazby druhým.

O soutěživost bych se nebál. Mohou se dělat soutěže a na nich soutěžit, ale co sám vzpomínám, bylo mi úplně fuk, že jsem měl trojku z češtiny, protože jsem věděl, že ji mám za to, že si nevedu čtenářský deník, který jsem považoval za zhovadilost :-) A jedničkářkám (jedničkáře jsme neměli) jsem se smál, že jak ovce dostanou blbé zadání a mohou se přetrhnout aby ho splnily.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

B | 19. 1. 2023 9:57

Citace - Petr.b / 19. 1. 2023 09:17

Tragédií pro celou naší civilizaci je neustálé snižování nároků na naše děti, neustálá snaha aby se jim nedělo nic špatného...

Tak jestli vidíš zrovna v tomhle tragédii, tak ti budiž přáno... každopádně je pravda, že takové děti za pár šupů ve fabrice nadšeně hákovat na stáda důchodců fakt nebudou. :D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 19. 1. 2023 9:17

je to úplně jedno jestli se dávají známky nebo nějaké slovní hodnocení. Ve skutečnosti je důležité to co se ve škole člověk doopravdy učí a to, jaký je učitel. Špatný, nebo unavený, nebo přetížený učitel napíše hodnocení, které nebude mít žádný praktický význam. Ale děti musí zažívat určitou míru stresu, musí mít motivaci se učit - a ta se u naprosté většiny lidí dá vyvolat jedině strachem !ze špatné známky, nebo jiné formy hodnocení, to je jedno).
Tragédií pro celou naší civilizaci je neustálé snižování nároků na naše děti, neustálá snaha aby se jim nedělo nic špatného (což je sice přirozené, ale kontraproduktivní). Jenže život je tvrdý. Děti vychované v pohodě, pohodlí a blahobytu v realitě všedních dní dospělosti naráží. Myslím, že četnost psychických problémů dnešních mladých to potvrzuje. Dalším cestou do pekla je výuka nejrůznějších moderních pseudověd typu "občanské výchovy", namísto pořádné výuky praktické matematiky, fyziky, jazyků a práva. V Asii takovou pseudoohleduplností netrpí, a tak začínáme trpět jejich mentální i hospodářskou nadvládou.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jouda | 19. 1. 2023 9:12

Redakcni system mi pozral pulku prispevku, ten nize se muze smazat.
(Ano, uz leta znama chyba s uvozovkama)

Zruseni hodnotici skaly ma jeden hlavni dopad.
Deti prestanou mit srovani, jak na tom jsou relativne ke svemu okoli, jestli jsou lepsi, nebo horsi, jestli maji pridat.
Deti jsou prirozene soutezive.
Vsecko se rozmaze v blabolivem maglajsu slovni vaty, aktivni snazive decko dostane stejny nepochopitelny babol jako lempl, lemp bude utvrzen, ze vsecko dela dobre

Defacto je to stejny pripad, jako u nas za komancu zruseni trznich cen - vedlo to k totalnimu upadku a misalokace usili.

A znamky vubec nemusi reflektovat jenom spravnost vysledku, tridni naseho prvnaka dava za kompletne spravny vysledek 1*, za rozumne mnozstvi chyb 1, za hodne chyb 2, kdyz na to zak kasle ale porad aspon neco dela 3. A kdyz se na to zak uplne vykvakne, dostane 'malou 5', ktera se smaze, kdyz ukol dodatecne donese. Coz vzdycky donese.
Takze zadne stresovani decek, jasna hodnotici kriteria, vsichni vi, na cem jsou.

Nemeritelny maglajs a kaleni vody, raj vsech darebaku a netahel.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Zobrazit další