Diskuze k článku:

Terapeut Pavel Rataj: „Nežijeme ve vztazích tak, aby mohly dlouhodobě obstát.“ (1. část)

Váš komentář:

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Vlasta B | 25. 6. 2019 | 14:25

Pravdivé. Každý jsem jiný, svůj a sobecký. Umění žít spokojeně s druhým je tím největším, které mi chybí.

+22
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Jirka | 25. 6. 2019 | 15:20

Bože muj, to je ale snůška keců a plků...právě proto je dnešní doba tak divná, že se ke všemu vyjadřují divné typy jako pan Rataj a vydávají se za znalce....

-20
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Všech 18 komentářů v diskuzi

katka | 26. 6. 2019 | 12:58

Svoboda znamená dělat si co chceš, koukněme se do islámských zemí. Kde není svoboda, nedovolí si ani podvádět. Natož se tak často rozvádět.... Ve školkách a školách by se měli učit morální hodnoty. Aby příští generace byla jiná. Dívky si mají vážit sebe a svého těla, že jen vyvolený má právo si ji zasloužit. Nikoliv jak je to dnes, každý si užívá a teprve později přemýšlí kterou tedy chce. Je to hnusná lidská hloupost se takhle chovat, budujeme v sobě pouze povrchnost k druhému člověku. Chováme se k lidem nemorálně a myslíme si, že život jaký žijeme je správný. Jen morální hodnoty jsou správné, to ostatní je, jen lidská nedůstojnost a hloupost.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Láďa | 26. 6. 2019 | 12:36

Pokud použiji jako klíč kabalu a východní nauky, každý nastupuje do vlaku života jindy a jinak, což vede k tomu individualismu. To bylo i dříve, ale společnost je dnes jinak založená. Souhlasím, že jen odolné ego může obstát. Naše ego tak trochu potřebuje vědět jak to dopadne, to by se pak možná rozhodovalo možná jinak. Tyto jistoty však mizí. Těžké.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hanka | 26. 6. 2019 | 09:38

Podle mě je podstatné vůbec mít někoho, kdo má zájem o vztahovou spolupráci (není moc individualistický nebo manipulativní). Vztah se dá budovat jen v případě, že oba chtějí, jde jim o skutečné partnerství a jsou ochotni na sobě pracovat, tedy investovat do vztahu.
Když si umíme přiznat svoje slabiny a přijmout je, pak lépe přijímáme a máme pochopení pro nedokonalosti partnera, nebereme je fatálně a nemáme tendenci ho pak vinit z nezdarů ve vztahu. A samozřejmě na svých slabinách pracovat a jít tak příkladem partnerovi.
Skutečná intimita vztahu není o společných sexuálních zážitcích a o odhalení těla. Je o naprostém odhalení emocí (prožitků), prostě být autentičtí a naprosto otevření. Pokud najdete odvahu se svěřit s odhalit zranitelnost vlastní duše, správný partner to nezneužije, ale bude si toho vážit. Je to nejvyšší projev důvěry. Pak je šance, že se otevře stejně vám.

Budovat vztah s někým, kdo nehledá rovné partnerství, neumí si přiznat slabiny, emočně se vysvléknout a druhého kritizuje a svádí na něj vinu, nebo dokonce záměrně ublíží, NEMÁ SMYSL. V takovém vztahu chybí sdílení, radost, prostě láska.

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kateřina | 26. 6. 2019 | 07:41

Umíme se vcelku dobře pohybovat v davu, v partě, ve větším kolektivu, kde se dá utéct. Ale vystačit si sám se sebou nebo jen s jedním dalším člověkem, je o dost obtížnější, tam se to totiž musí nějak vyřešit, tam utéci nelze. Školky, školy učí žít v davu, žít v rodině naučí jen rodina. Jenže jak často je rodina spolu a když už může být, tak opravdu spolu je? Konfliktům se člověk nevyhne, ale každý překonaný posouvá vztah dál a stojí za to jím projít, protože když se ustojí, získá člověk sebedůvěru, že i každý další zvládne. Když uteče, jedině ztratí, nikam se neposune. Jenže dnes platí, hlavně si moc neušpinit ručičky a mít koláče bez práce.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ivo | 26. 6. 2019 | 07:12

Každých cca 7 let prožíváme krizi. Je to skutečná příležitost náš vztah dále posouvat. Má to ale nevýhodu prohlubující se vzájemné závislosti. Oba si to uvědomujeme a občas si to i říkáme. Občas se sice zamiluji do někoho cizího, ale pokud chcete spolu vydržet, musíte i tu zamilovanost vydržet a nechat ji odeznít - ideálně platonicky. Myslím, že se s manželkou milujeme a prožíváme to dobré i zlé a chceme, aby nám to vydrželo, ikdyž už asi zase za 6 let příjde krize a zanedlouho budeme spolu 36 let :-) a opět si užíváme tu pohodovější část periody.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ivo | 26. 6. 2019 | 07:55 | reakce na Ivo - 26. 6. 2019 07:12

Ještě dovětek: bylo by zajímavé, jestli Erik popisuje o čem ta která krize bývá.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jan | 25. 6. 2019 | 16:29

"Cnost"?

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jirka | 25. 6. 2019 | 15:20

Bože muj, to je ale snůška keců a plků...právě proto je dnešní doba tak divná, že se ke všemu vyjadřují divné typy jako pan Rataj a vydávají se za znalce....

-20
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michaela | 29. 6. 2019 | 12:07 | reakce na Jirka - 25. 6. 2019 15:20

Dnešní doba se může zdát divná, protože máme možnost si takto veřejně více zpřístupňovat vlastní vnitřní realitu...a tudíž, když čtu něco k čemu jsem sama do té doby nedospěla, nemám aparát to hned vstřebat...je to o té otevřenosti a ochotě se učit ??

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

eva | 24. 7. 2019 | 11:44 | reakce na Michaela - 29. 6. 2019 12:07

Souhlasím... Mě to vůbec nepřijde jako snůška keců, mě to naopak přijde jako mnohem hlubší popsání dějů, které se odehrávají v člověku, když se dostane do krize ve vztahu... a místo toho, aby si uvědomil, že spousta jeho emocí vznikla rozjitřením jeho minulých prožitků a nezahojenych bolestí a partner nebo jeho chování jen naťuknul tato bolavá místa a je potřeba si to uvědomit a začít s tím pracovat... Místo toho, abychom toho druhého obvinili, že "problém je on"... A souhlasím, že dokud si člověk takovou situaci neprožije, může si o tom přečíst spousty napsaného a neví, o čem je řeč, doba je divná a těžko se to chápe.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr | 26. 6. 2019 | 17:12 | reakce na Jirka - 25. 6. 2019 15:20

Je mi vas lito..
Y

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

jarda | 25. 6. 2019 | 17:56 | reakce na Jirka - 25. 6. 2019 15:20

na flipchartu, vygoogluje soft skills...

je mi na blití

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

David | 25. 6. 2019 | 14:46

Za mne dobrá úvaha. Jen mi tam nějak nesedí to zaměňování ega a osobnosti. Resp. není to to samé.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Vlasta B | 25. 6. 2019 | 14:25

Pravdivé. Každý jsem jiný, svůj a sobecký. Umění žít spokojeně s druhým je tím největším, které mi chybí.

+22
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tesla | 25. 6. 2019 | 15:10 | reakce na Vlasta B - 25. 6. 2019 14:25

Ono je umění žít i nespokojeně s druhým...

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Katka | 25. 6. 2019 | 12:21

Hm. Takže co vlastně?
Spousta slov...

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana H. | 27. 6. 2019 | 14:09 | reakce na Katka - 25. 6. 2019 12:21

Taky mi přijde, že je to hodně obecné. Nedozvěděla jsem se nic nového nebo nápomocného.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jaromir | 25. 6. 2019 | 14:47 | reakce na Katka - 25. 6. 2019 12:21

Katko ještě jednou přečíst

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu