Nedostatek školek, málo času, slabé kontakty. Co ženy nejvíc odrazuje od založení vlastního byznysu?

Byznys
HolkyzMarketingu
Marketing
Žena a podnikání
Ilona Kleníková
| 17. 6. 2022 | 9 komentářů | 3 610
Nedostatek školek, málo času, slabé kontakty. Co ženy nejvíc odrazuje od založení vlastního byznysu?
Zdroj: Shutterstock

Nejbohatší podnikatelky světa podle žebříčku Forbes zakládají kosmetické a módní značky, rozjíždějí produkční společnosti nebo vyrábějí střešní krytiny. Na začátku každého byznysu musí být nápad, odvaha, ale také velká dávka podpory od okolí. Pavlína Louženská a Nicole Karráová z platformy #HolkyzMarketingu vysvětlují, že životní situace žen podnikatelek je často specifická a čelí ještě trochu jiným výzvám než muži. Pro podporu žen, které chtějí založit vlastní firmu, proto pořádají speciální akademii.

Proč je potřeba ženy podporovat v tom, aby se pustily do vlastního podnikání?

Pavlína Louženská: Startupy dnes zakládá v Česku 8,9 % žen. A v celé střední Evropě za nimi míří méně než 2 % celkového objemu investic. A to je velká škoda. I proto, že je dokázané, že startupy, které (spolu)založily ženy, mají lepší finanční výsledky. Mohli bychom tak ze zvýšení podílu žen benefitovat všichni. Měli bychom ženy podporovat v tom, aby naplnily svůj maximální potenciál. A pro mnoho z nich to znamená rozjet vlastní značku.

Diskriminace, o které mluvíme, není vidět na první pohled. Třeba nedostatek školek a jeslí je první věc, na kterou žena narazí, pokud řeší jako matka jakoukoliv práci.

V aktuální ekonomické situaci to navíc pro ně bude velká výhoda, nepřistupovat k šancím na pracovním trhu pasivně. Umět podnikat ženám dává volbu rozhodnout se – nejen pro koho pracovat, ale i kde nebo za jakých podmínek. Hodně žen, které Akademii pro budoucí zakladatelky studovaly, řešilo návrat z mateřské dovolené, změnu kariéry po čtyřicítce nebo stěhování do nového města či země.

Čelí u nás podle vašeho názoru ženy v byznyse nerovnému postavení nebo předsudkům?

Nicole Kárraová: Samozřejmě, ale možná ne tak, jak si myslíme. Diskriminace, o které mluvíme, není vidět na první pohled. Třeba nedostatek školek a jeslí je první věc, na kterou žena narazí, pokud řeší jako matka jakoukoliv práci. Vybudovat vlastní firmu vyžaduje velké úsilí a vysokou časovou dotaci. Ve společnosti zatím není implementován dostatek pomocných nástrojů, které by v tomhle ženy postavily na místo vedle muže. Proto Akademie probíhá v sobotu a všechny akce jsou uzpůsobené tak, aby se daly studovat online. Účastnice si na lekce vodí děti, protože všechny chápeme, že to je součást jejich života.

Máte vlastní zkušenost s podnikáním?

Zároveň většina lidí, se kterými se žena jako zakladatelka setká, jsou muži. Pro některé ženy je těžké přijít do místnosti, kde se od vás očekává určitý způsob komunikace. Jedna zakladatelka, která má za sebou stovky schůzek s investory, nám řekla, že má doslova alter ego, které nechává komunikovat s muži, aby ji vůbec poslouchali.

My na tohle holky připravujeme. Ukazujeme jim, že investoři jsou taky jenom lidi. Připravujeme je na situace, které se jim můžou stát na schůzkách s právníky nebo dodavateli, takže jdou do světa připravené. Spousta sebevědomí pramení často z toho, že vím, o čem se mluví.

Kdy podle vašich zkušeností ženy nejčastěji mají chuť s podnikáním začít? V jaké jsou životní situaci? V jaké fázi kariéry?

Pavlína: Vidíme různé příběhy, které za podnikáním stojí: Jsou to ženy, které odmala věděly, že chtějí podnikat. Často je k tomu inspiroval i příklad z vlastní rodiny. Nebo ženy, které mají po letech kariéry chuť investovat čas a energii do něčeho vlastního. „Celý roky jsem dřela pro jiný, teď chci pracovat sama na sobě,“ říkají nám během rozhovorů. Jsou to také ženy, které díky nové životní situaci objevily díru na trhu; může to být třeba mateřská a nápad na lepší nosítko na dítě, ale i stěhování na Srí Lanku a nápad dovážet do Česka tradiční koberce. Anebo ženy, které mají horší pozici na pracovním trhu – jsou na rodičovské, mají třeba dítě s postižením. Nebo jsou ve věku, kdy jim pracovní nabídky nefandí. Těch situací je hodně a ony se rozhodnou s tím něco dělat a rozjet vlastní byznys.

#HolkyzMarketingu

Pavlína Louženská, Zakladatelka komunity #HolkyzMarketingu
Pavlína konzultuje produkt, marketing a byznys primárně pro technologické startupy a lifestyle značky. Za poslední rok pomáhala 300+ firmám v zemích po celé Evropě, nejen jako Lead Mentor Google for Startups pro Evropu a Afriku. Založila platformu #HolkyzMarketingu, která dnes má přes 29 000 členek a ročně proškolí přes 10 000 marketérů.

Nicole Karráová, Head of Operations v #HolkyzMarketingu

Nicole se věnuje kultuře, marketingu a feminismu. Konzultuje a vzdělává kulturní instituce, vedla social tým v České televizi a teď v #HolkyzMarketingu pomáhá vzdělávat holky a kluky. Dlouhodobě se věnuje feminismu jako @jsemfeministka na Instagramu a TikToku.

Mluví se o gender confidence gap, kdy si ženy častěji než muži nevěří, pochybují o svých schopnostech, zkušenostech, potenciálu. Jak vnímáte míru sebevědomí žen v marketingu a byznysu?

Pavlína: Stále ještě se potkáváme s tím, že ženy nevěří svému podnikatelskému nápadu natolik, aby do toho šly naplno. „Nevím, jestli je to dost dobrý,“ mručí a schovávají si ho v šuplíku. V Akademii validaci toho nápadu věnujeme hned několik týdnů: ženy, které nápad mají, si ověří, že opravdu dává na trhu smysl. Dáváme jim jistotu tím, že jim ukážeme, jak si ověřit zájem.

Co začínajícím podnikatelkám podle vás nejčastěji chybí?

Nicole: Studie uvádějí různé důvody – od financování, absence networku nebo podpory okolí. Ale my často mezi studentkami vidíme chybějící odbornou podporu. Manžel nebo kamarádka mohou fandit jakkoliv, ale pokud o projektu nezačnete mluvit s odborníky, nikam se neposune.

Jakou nejlepší byznysovou radu jste kdy dostaly?

Pavlína: Pokud něco chceš, řekni si o to. Netaj se tím, co potřebuješ. Právě naopak.

A jakou nejhorší?

Pavlína: Work hard, play hard. Nic nestojí za zničené zdraví.

Soutěž s @holkyzmarketingu

Foto: Holkyzmarketingu

Vyhrajte 1 místo do Akademie pro budoucí zakladatelky v hodnotě 19 900 Kč.

Jak?

• Napište nám do komentáře pod příspěvek na Instagramu, proč zrovna vy byste měli místo v Akademii získat.

Příspěvek sdílejte do svých Stories a nezapomeňte v něm označit profil @holkyzmarketingu a @casopisheroine

Akademie je pro všechny holky, co chtějí podnikat – a třeba nemají nápad nebo hledají cestu „jak". Pro všechny holky, které hledají bezpečné místo, kde si to můžou vyzkoušet nanečisto.

Podrobnější informace o Akademii pro budoucí zakladatelky najdete na www.holkyzmarketingu.cz nebo přes link v jejich biu.

Článek vznikl ve spolupráci s platformou Holky z marketingu.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • KLÁRA SVOBODOVÁ ALIAS PANÍ SPOCKOVÁ
    Předčasný porod, císařský řez, smrt dítěte, život s postižením. To všechno prožila Klára Svobodová – naše coverstar. Na svém blogu Spocklidem popisuje svůj život bez pozlátka. A tak jsme ji pro Heroine nafotili celou ve zlatě, zářící a svítící jako skutečnou hvězdu. Přesně tou totiž Klára podle nás je. Matka bojovnice, která se nevzdává. Z minusů dělá plusy a z hendikepů superschopnosti. Odkrývá tabu a ukazuje odvrácenou stranu mateřství. Inspiruje a dodává sílu. Mění svět kolem sebe. Je to Moje Heroine. Nahlédněte do jejího vesmíru.
  • CHTĚJÍ VIDĚT HVĚZDY A CÍTIT VÍTR
    Pít vodu ze studánky a bydlet ekologicky. Být svobodní. Naše příloha Sustainable tentokrát popisuje alternativní možnosti bydlení. Jaké to je žít v jurtě, domku na kolečkách anebo ve „slamáku“? Příběhy lidí, kteří se rozhodli žít jinak, blíž přírodě i sami sobě.
  • HLAS HEROINE
    Proč po nás gynekologové chtějí poplatky za registraci, i když je to nezákonné, a hlavně proč se je bojíme odmítnout? Proč by o ženském těle měli rozhodovat politici, když v případě mužských těl nikdo podobné nápady nemá? V naší názorové rubrice se dočtete i o tom, jak vychovávat děti v souladu s feministickými ideály a jak ochránit jejich (i naše) duševní zdraví v době, kdy covid vystřídala válka na Ukrajině. Ale nebojte, přinášíme i pozitivní zprávy!
  • VÁLEČNÁ REPORTÉRKA PETRA PROCHÁZKOVÁ
    Petra Procházková momentálně reportuje z války na Ukrajině. Mluvili jsme s ní ještě před odjezdem o tom, co zažívají ženy ve válkách, jaká je etika válečného zpravodajství i jak ve vyhrocených situacích zvládá své emoce. Dostalo se ale i na dilemata, která s sebou nese její vlastní mateřství. A jak se vlastně stalo, že psala diplomku o Čtyřlístku? Petra Procházková je Moje Heroine.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 9 komentářů

Vstoupit do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Pinochet | 17. 6. 2022 10:26

Citace - B / 17. 6. 2022 07:28

A co třeba nerovnoměrné rozložení již existujícího kapitálu, který v dnešním nastavení sám o sobě kumuluje další kapitál, aniž by se dotyční vůbec museli namáhat.


Tenhle bullshit jsem slyšel už hodněkrát. Zpravidla od lidí, kteří sice v životě nezainvestovali ani pětník, takže nemají absolutně představu, o čem žvaní. Začněte investovat, něco investicemi vydělejte a pak se můžeme pobavit, jak kapitál vytváří kapitál bez zcela námahy.

+4
Reagovat