E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Nedostatek školek, málo času, slabé kontakty. Co ženy nejvíc odrazuje od založení vlastního byznysu?

Nejbohatší podnikatelky světa podle žebříčku Forbes zakládají kosmetické a módní značky, rozjíždějí produkční společnosti nebo vyrábějí střešní krytiny. Na začátku každého byznysu musí být nápad, odvaha, ale také velká dávka podpory od okolí. Pavlína Louženská a Nicole Karráová z platformy #HolkyzMarketingu vysvětlují, že životní situace žen podnikatelek je často specifická a čelí ještě trochu jiným výzvám než muži. Pro podporu žen, které chtějí založit vlastní firmu, proto pořádají speciální akademii.

Proč je potřeba ženy podporovat v tom, aby se pustily do vlastního podnikání?

Pavlína Louženská: Startupy dnes zakládá v Česku 8,9 % žen. A v celé střední Evropě za nimi míří méně než 2 % celkového objemu investic. A to je velká škoda. I proto, že je dokázané, že startupy, které (spolu)založily ženy, mají lepší finanční výsledky. Mohli bychom tak ze zvýšení podílu žen benefitovat všichni. Měli bychom ženy podporovat v tom, aby naplnily svůj maximální potenciál. A pro mnoho z nich to znamená rozjet vlastní značku.

Diskriminace, o které mluvíme, není vidět na první pohled. Třeba nedostatek školek a jeslí je první věc, na kterou žena narazí, pokud řeší jako matka jakoukoliv práci.

V aktuální ekonomické situaci to navíc pro ně bude velká výhoda, nepřistupovat k šancím na pracovním trhu pasivně. Umět podnikat ženám dává volbu rozhodnout se – nejen pro koho pracovat, ale i kde nebo za jakých podmínek. Hodně žen, které Akademii pro budoucí zakladatelky studovaly, řešilo návrat z mateřské dovolené, změnu kariéry po čtyřicítce nebo stěhování do nového města či země.

Čelí u nás podle vašeho názoru ženy v byznyse nerovnému postavení nebo předsudkům?

Nicole Karráová: Samozřejmě, ale možná ne tak, jak si myslíme. Diskriminace, o které mluvíme, není vidět na první pohled. Třeba nedostatek školek a jeslí je první věc, na kterou žena narazí, pokud řeší jako matka jakoukoliv práci. Vybudovat vlastní firmu vyžaduje velké úsilí a vysokou časovou dotaci. Ve společnosti zatím není implementován dostatek pomocných nástrojů, které by v tomhle ženy postavily na místo vedle muže. Proto Akademie probíhá v sobotu a všechny akce jsou uzpůsobené tak, aby se daly studovat online. Účastnice si na lekce vodí děti, protože všechny chápeme, že to je součást jejich života.

Máte vlastní zkušenost s podnikáním?

Zároveň většina lidí, se kterými se žena jako zakladatelka setká, jsou muži. Pro některé ženy je těžké přijít do místnosti, kde se od vás očekává určitý způsob komunikace. Jedna zakladatelka, která má za sebou stovky schůzek s investory, nám řekla, že má doslova alter ego, které nechává komunikovat s muži, aby ji vůbec poslouchali.

My na tohle holky připravujeme. Ukazujeme jim, že investoři jsou taky jenom lidi. Připravujeme je na situace, které se jim můžou stát na schůzkách s právníky nebo dodavateli, takže jdou do světa připravené. Spousta sebevědomí pramení často z toho, že vím, o čem se mluví.

Kdy podle vašich zkušeností ženy nejčastěji mají chuť s podnikáním začít? V jaké jsou životní situaci? V jaké fázi kariéry?

Pavlína: Vidíme různé příběhy, které za podnikáním stojí: Jsou to ženy, které odmala věděly, že chtějí podnikat. Často je k tomu inspiroval i příklad z vlastní rodiny. Nebo ženy, které mají po letech kariéry chuť investovat čas a energii do něčeho vlastního. „Celý roky jsem dřela pro jiný, teď chci pracovat sama na sobě,“ říkají nám během rozhovorů. Jsou to také ženy, které díky nové životní situaci objevily díru na trhu; může to být třeba mateřská a nápad na lepší nosítko na dítě, ale i stěhování na Srí Lanku a nápad dovážet do Česka tradiční koberce. Anebo ženy, které mají horší pozici na pracovním trhu – jsou na rodičovské, mají třeba dítě s postižením. Nebo jsou ve věku, kdy jim pracovní nabídky nefandí. Těch situací je hodně a ony se rozhodnou s tím něco dělat a rozjet vlastní byznys.

#HolkyzMarketingu

Pavlína Louženská, Zakladatelka komunity #HolkyzMarketingu
Pavlína konzultuje produkt, marketing a byznys primárně pro technologické startupy a lifestyle značky. Za poslední rok pomáhala 300+ firmám v zemích po celé Evropě, nejen jako Lead Mentor Google for Startups pro Evropu a Afriku. Založila platformu #HolkyzMarketingu, která dnes má přes 29 000 členek a ročně proškolí přes 10 000 marketérů.

Nicole Karráová, Head of Operations v #HolkyzMarketingu

Nicole se věnuje kultuře, marketingu a feminismu. Konzultuje a vzdělává kulturní instituce, vedla social tým v České televizi a teď v #HolkyzMarketingu pomáhá vzdělávat holky a kluky. Dlouhodobě se věnuje feminismu jako @jsemfeministka na Instagramu a TikToku.

Mluví se o gender confidence gap, kdy si ženy častěji než muži nevěří, pochybují o svých schopnostech, zkušenostech, potenciálu. Jak vnímáte míru sebevědomí žen v marketingu a byznysu?

Pavlína: Stále ještě se potkáváme s tím, že ženy nevěří svému podnikatelskému nápadu natolik, aby do toho šly naplno. „Nevím, jestli je to dost dobrý,“ mručí a schovávají si ho v šuplíku. V Akademii validaci toho nápadu věnujeme hned několik týdnů: ženy, které nápad mají, si ověří, že opravdu dává na trhu smysl. Dáváme jim jistotu tím, že jim ukážeme, jak si ověřit zájem.

Co začínajícím podnikatelkám podle vás nejčastěji chybí?

Nicole: Studie uvádějí různé důvody – od financování, absence networku nebo podpory okolí. Ale my často mezi studentkami vidíme chybějící odbornou podporu. Manžel nebo kamarádka mohou fandit jakkoliv, ale pokud o projektu nezačnete mluvit s odborníky, nikam se neposune.

Jakou nejlepší byznysovou radu jste kdy dostaly?

Pavlína: Pokud něco chceš, řekni si o to. Netaj se tím, co potřebuješ. Právě naopak.

A jakou nejhorší?

Pavlína: Work hard, play hard. Nic nestojí za zničené zdraví.

Foto: Holkyzmarketingu

Soutěž s @holkyzmarketingu

Vyhrajte 1 místo do Akademie pro budoucí zakladatelky v hodnotě 19 900 Kč.

Jak?

• Napište nám do komentáře pod příspěvek na Instagramu, proč zrovna vy byste měli místo v Akademii získat.

Příspěvek sdílejte do svých Stories a nezapomeňte v něm označit profil @holkyzmarketingu a @casopisheroine

Akademie je pro všechny holky, co chtějí podnikat – a třeba nemají nápad nebo hledají cestu „jak". Pro všechny holky, které hledají bezpečné místo, kde si to můžou vyzkoušet nanečisto.

Podrobnější informace o Akademii pro budoucí zakladatelky najdete na www.holkyzmarketingu.cz nebo přes link v jejich biu.

Článek vznikl ve spolupráci s platformou Holky z marketingu.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s