E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Půl roku placeného volna. Automobilka přišla s programem pro rodiny. „Doufám, že se další firmy přidají“

Matky, otcové, lidé sezdaní, svobodní, tvořící pár stejného pohlaví… Kdokoliv, kdo se stane rodičem, ať biologickým, či adoptivním, může čerpat půl roku placeného volna a věnovat se rodině. Tedy pracuje-li pro firmu, jako je Volvo. Švédská automobilka přišla s programem, který takové možnosti nabízí.

Foto: Volvo

Jak program Family Bond funguje?

Každý náš zaměstnanec, který se stane rodičem, má možnost využít až šest měsíců placeného volna, přičemž od nás dostává osmdesát procent platu. Tuto možnost mají matky i otcové a nezáleží na tom, jestli se jim narodilo vlastní dítě, nebo se právě stali adoptivními rodiči. Také nerozlišujeme, jestli žijí v manželství, nebo třeba v partnerství dvou lidí stejného pohlaví. Stejná pravidla platí pro všechny.

Těchto šest měsíců si mohou vybrat najednou, nebo je rozložit do několika částí po dobu tří let od chvíle, co se stali rodiči. To na jedné straně znamená maximální flexibilitu v rodičovské roli a zároveň může zaměstnanec průběžně zůstávat v kontaktu s firmou, takže jeho návrat do práce je bezproblémový.

Foto: Shutterstock

Jak dlouho být s dítětem doma? O délce rodičovské nerozhodují ženy samy, stát omezuje možnosti

Rodičovská dovolená

Tento program jste spustili ve všech zemích, kde Volvo působí?

Ano. Family Bond jsme původně vytvořili pro evropské prostředí, ale od loňského roku už funguje ve všech zemích světa, kde máme zastoupení.

To s sebou určitě nese značné ekonomické náklady, vyplatí se to?

Když se budeme dívat jen na čísla, tak se samozřejmě dopočítáme toho, že šest měsíců platíme zaměstnanci, který je doma, a to nás něco stojí. Ne všechny věci se ale dají poměřovat jen přes finance. Na druhé misce vah je náš zaměstnanec a jeho vztah k firmě, který se tím významně upevní.

Mít rodinu, starat se o ni, o její bezpečí, užívat si přítomnosti svých nejbližších a mít možnost s nimi trávit čas, to jsou věci, které naprostou většinu lidí dělají šťastnými a dávají jejich životu smysl. K těmto hodnotám se jako společnost velmi hrdě hlásíme. I proto aktivně podporujeme naše zaměstnance, aby využili tuto možnost a užívali si čas se svými dětmi. Vrací se nám to v podobě loajality zaměstnanců, kteří se po rodičovské pauze rádi vracejí a vydávají ze sebe to nejlepší. Každá firma nakonec stojí na kvalitách lidí, kteří ji tvoří. Takže jako odpověď na vaši otázku musím říct: Ano, vyplatí se nám to.

Říkáte, že zaměstnance a zaměstnankyně aktivně podporujete, aby program využili. Nejde tedy jen o to, nabídnout benefit, který by oni sami vyžadovali?

Ne, je v tom hlubší význam, řekl bych. Svět se vyvíjí směrem k větší diverzitě a rovnosti a přesně tou cestou chceme jít i my. Snad není neskromné říct, že bychom v tomto směru chtěli pomoci nastavit nové normy a pravidla ve společnosti. Také chceme ukázat, že rodinný a profesní život nemusí stát proti sobě. Není nutné se pro jedno vzdát toho druhého. Work-life balance je velmi důležité téma a pro spoustu lidí velké dilema. My chceme našim zaměstnancům umožnit, aby se nemuseli obávat o práci a výdělek kvůli tomu, že se stanou rodiči.

Foto: Volvo

Alican Emiroğlu (44)

Do švédské automobilky zamířil hned po absolutoriu Yildiz Teknik Üniversitesi v Istanbulu – nastoupil do jednoho z jejích tureckých dealerství. Postupně se vypracoval na národní úroveň, zastával funkce technické, obchodní i manažerské. Před příchodem do Prahy měl dva a půl roku na starost obchodní vývoj u importérů vozů Volvo v pětatřiceti zemích Evropy, Blízkého východu a Afriky. Od listopadu 2020 je šéfem Volvo Czech Republic. Alican Emiroğlu je ženatý, má jednoho syna a s rodinou nyní žije v Praze.

Vítají Family Bond program stejně matky i otcové?

Musím říct, že možnost trávit více času se svým dítětem, aniž by se museli bát o to, zda ho uživí, přivítali opravdu všichni. Samozřejmě stále existují určité předsudky o mužích, kteří se rozhodnou jít na rodičovskou dovolenou, my se ale proti tomu snažíme bojovat právě pomocí tohoto programu. Na úplném začátku muži na rozdíl od žen možná trochu váhali, jestli tento benefit využít, ale netrvalo to dlouho. Velmi rychle přišli na to, že je to pro ně skvělá možnost, jak si užít rodičovství.

Volvo je švédská společnost a skandinávské země jsou v tomto ohledu o mnoho dále než zbytek světa. Ale třeba čeští muži nejsou jiní než v ostatních regionech. Každá země je v určité fázi vývoje, každá společnost má trochu jiné zvyklosti. Nakonec ale vidíme, že když mužům dáte možnost trávit čas se svou rodinou a zároveň se nebát o práci, rádi ji využijí. Mohou být doma a pomáhat své partnerce v začátku, kdy většina péče obvykle leží na matce. Mohou také v průběhu tří let na nějakou dobu partnerku v péči o dítě vystřídat, aby zase ona mohla zůstat v kontaktu se svou prací. Myslím, že je to správný způsob podpory rovného rozdělení životních rolí. A nesporně se tím posiluje nejen vztah mezi otcem a dítětem, ale také partnerský vztah obou rodičů.

Ženy tedy využívají program méně?

Nemám k dispozici statistiky, kolik mužů v poměru k ženám program v rámci naší korporace využilo, a ani pro nás nejsou důležité. Opravdu neděláme žádné rozdíly mezi muži a ženami, biologickými rodiči nebo adoptivními, různopohlavními a stejnopohlavními páry. Vidíme prostě rodiče, kterému chceme umožnit, aby trávil čas se svojí rodinou.

Dá se říct, že ať už je v dané zemi sociální systém více, či méně štědrý, což samozřejmě má vliv na celkové pojetí rodičovské, i ženy vždy rády využijí náš Family Bond. U mužů je to jednoznačné.

Základním faktorem, který rodiče potřebují, je časová flexibilita i v práci. Foto: Volvo

A nějaká konkrétní čísla z Česka? Kolik zdejších zaměstnanců už program využilo?

Tady je statistika jednoduchá. Naše pobočka v Česku je poměrně malá. Od zavedení programu v roce 2021 jsme měli jednu novopečenou maminku a jednoho novopečeného tatínka. Oba program Family Bond využili, takže se dá říct, že máme stoprocentní účast. 

Jak jinak ještě mohou firmy podporovat své zaměstnance ve skloubení pracovního a rodinného života?

Pracovat a zároveň se starat o děti je vždy složité, zvláště v prvních letech věku dítěte, ale i později. Základním faktorem, který rodiče potřebují, je časová flexibilita. Kromě programu typu Family Bond zaměstnanci velmi ocení možnost pružné pracovní doby a možnost využívat home office. Každopádně bychom naším přístupem rádi inspirovali další zaměstnavatele, protože věříme, že podpora rodiny, jako jedné z nejvyšších lidských hodnot, přináší pozitivní změnu ve společnosti.

Ambicí společnosti Volvo Cars je vlastním příkladem posouvat hranice nejen v rámci jízdní bezpečnosti a stále aktuálnější udržitelnosti, ale měnit i obecné vnímání leckdy zkostnatělých společenských norem a zvyklostí. Firemní sociální program Family Bond umožňuje zaměstnancům čerpat až 6 měsíců placeného (80 % jejich základní mzdy) rodičovského pracovního volna, a to bez ohledu na jejich rodinný stav, pohlaví či sexuální orientaci, rodičům stejně jako pěstounům, naráz, nebo i „po částech“ v průběhu tří let. Program tak může být inspirací dalším firmám a společnostem, jak sladit potřeby rodiny s pracovním životem.

Článek je publikován ve spolupráci s naším partnerem - značkou Volvo. 

Jak čeští zaměstnanci Volva a jejich rodiny vnímají možnosti programu Family Bond

Aktuální číslo

  • O tom, jak rodí ženy, rozhodují muži
  • BDSM coming out
  • Malý, tlustý, plešatý? Body shaming se týká i mužů. Promluvili Čestmír Strakatý, Šimon Holý, René Levínský a Jordan Haj
  • Budoucnost je rostlinná
Popup se zavře za 8s