nové číslo Heroine právě v prodeji

HOBIT: Hodina biologie pro život, trénink pro mladé záchranáře. Jak rozpoznat infarkt a mrtvici

21. listopad 2018

Během jedné vyučovací hodiny předat dětem a dospívajícím informace, díky nimž dokážou někoho zachránit. Myslíte, že je to nemožné? Lékaři z brněnské Fakultní nemocnice u svaté Anny už pátým rokem nabízejí program HOBIT – Hodina biologie pro život. Tvrdí, že děti, které jím prošly, dokážou bezpečně rozpoznat příznaky mozkové mrtvice a srdečního infarktu.

Cévní mozková příhoda postihuje každého šestého obyvatele ČR. Čeští lékaři jsou přitom v léčbě těchto stavů na světové špičce. Aby však byla šance člověku s mrtvicí pomoct, musí se mu dost pomoci co nejdříve – do 4,5 hodiny. Bohužel se ale často stává, že pacienti přijdou na pohotovost pozdě. Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně ve spolupráci s odborníky na vzdělávání vyvinula e-learningový projekt HOBIT, který o rizicích kardiovaskulárních a mozkových onemocnění vzdělává děti na druhém stupni a na víceletých gymnáziích.

Program sází na výuku s použitím simulačních videí. „Edukace probíhá online na počítačích, žáci postupně vyplňují jednotlivé části testu a učitel dohlíží na průběh. Je to tedy velmi jednoduché, pro učitele nenáročné a pro žáky navíc HOBIT představuje příjemné zpestření běžné školní výuky,“ uvádí manažerka programu Hana Pokorná.

Vzdělávací hodina má pevně dané schéma, které je nutné dodržet, aby bylo možné měřit efektivitu celého programu. Jeho součástí jsou i půlminutová videa, ve kterých herci reálně zobrazují příznaky onemocnění. Právě tato tzv. simulační videa učí děti, jak reagovat na situace z běžného života. Celá hodina se pak opakuje s odstupem několika měsíců, aby bylo možné si ověřit, kolik znalostí si děti z projektu odnesly. Mezitím mohou učitelé s dětmi vyplňovat doplňkové materiály, jako jsou pracovní listy.

Programem prošlo již více než 80 škol a 7000 dětí z celé České republiky. HOBIT je pro školy zdarma. Chystají se školení i pro seniory a kromě platformy pro žáky je zdarma k dispozici také platforma pro širokou veřejnost.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s