nové číslo Heroine právě v prodeji

Na první pohled překvapivou volbou je v programu lidskoprávního festivalu časosběrný snímek Apolonia, Apolonia o francouzské umělkyni Apolonii Sokol. Při bližším prozkoumání však nabízí jedinečný a cenný vhled nejen do života jedné umělkyně, ale především do leckdy toxických struktur výtvarného umění. Charismatickou bohémku sledujeme prostřednictvím režisérky Ley Glob ve dvou fázích života – během studia a při snaze o prosazení se v uměleckém světě poté, co školu opouští. A před očima se nám rozevírá život jedné ženy, která feminismus žije, místo aby se jej snažila natlačit do předem definovaných frází.

Jeden svět letos pro diváky a divačky připravil tematický celek Síla žen, zaměřený jak na metody odporu, které ženy po celém světě zaujímají proti opresi, tak na systémové a strukturální nerovnosti, kterým v každodenním životě čelí. Jednou z těch největších a nejznámějších je skleněný strop, tedy platová nerovnost mezi muži a ženami na podobných pozicích. Ve stejnojmenném dokumentu režisérky Mari Soppely najdeme řadu příkladů tohoto fenoménu z různých profesí. Skrze výpovědi odborníků, odbornic a žen samotných Soppela téma přístupně komunikuje nejen těm z nás, které nerovnosti zažily na vlastní kůži, ale také publiku, pro které byl tak zvaný glass ceiling dosud abstraktním a neuchopitelným konceptem.

Frustrace mateřství

Ve filmu s názvem Život jako každý jiný dává režisérka Faustine Cros dohromady rodinné archivy, které natočil její otec (sám režisér) během každodenního soužití s její matkou. Režisérka zároveň natáčí s oběma rodiči v současnosti, a skládá tak komplexní mozaiku křehkého duševního zdraví matky, která byla před porodem úspěšná maskérka. Potlačovaná frustrace, sebeobviňování a strach, že bude špatným rodičem, ji sžíral dlouhá léta. Snímek nahlíží nejen na složitost vazby mezi matkou a dcerou a otázky mateřství jako takové, ale také na způsob, jakým patriarchální společnost témata související s mateřstvím soustavně ignoruje.

Fotogalerie: Vztah s vlastním matkou i kyberšikana žen. Podívejte se na snímky z festivalové nabídky:

Čtvrtým tipem je osobitý a tvůrčí debut režisérky Marusje Syroječkovské Jak zachránit mrtvého přítele. Autorka se v něm snaží uchovat vzpomínku na svého zesnulého přítele Kimiho skrze audiovizuální médium. S Kimim měla kdysi romantický vztah plný drog, alkoholu a divokých párty. I po rozchodu s ním udržovala přátelský vztah: byla tak svědkyní Kimiho pádu na dno drogové závislosti. V Rusku přitom záchranná síť v podobě systému, který se o člověka postará, neexistuje. Dokument tak představuje labutí píseň za odchodem člověka, jehož stopu ze svého života Syroječkovskaja nikdy nevymaže.

Posledním naším výběrem je film o shamingu žen v internetovém prostředí. Jakým způsobem na kyberšikanu reagují vysoko postavené političky, umělkyně či influencerky? A do jaké míry je „svobodu projevu“ na internetu potřeba regulovat právě z těchto důvodů? Snímek Mizogynie v digitálním věku syrově ilustruje, kam až může taková situace dojít. Zároveň ale ukazuje, jakým způsobem se proti kyberšikaně lze bránit.

Festival Jeden svět probíhá od 22. března do 2. dubna ve 28 městech po celé České republice. Na konci dubna se navíc dostane i za hranice, projekce se totiž budou promítat také v Bruselu.

Heroine.cz je mediálním partnerem festivalu Jeden svět. Text vznikl za přispění Tomáše Poštulky, vedoucího programu festivalu. 

Popup se zavře za 8s