Ženské vyvrcholení a jídelní stůl. Filmová scéna strhla pozornost, herečka v ní vidí problém současnosti

Film
Florence Pugh
Olivia Wilde
Orgasmus
Ženy ve filmu
Gabriela Knížková
| 13. 9. 2022 | 4 komentáře | 13 557
Ženské vyvrcholení a jídelní stůl. Filmová scéna strhla pozornost, herečka v ní vidí problém současnosti
Britská herečka Florence Pugh. Zdroj: Shutterstock

Intimní scény ve filmech se příliš soustředí na muže. Změnit to chce Olivia Wilde, která začátkem září uvedla v Benátkách svůj snímek s názvem Don’t Worry Darling. Představitelka hlavní role, britská herečka Florence Pugh, se ale ohradila vůči pozornosti, kterou k sexuálním scénám strhává i sama režisérka.

Jsou padesátá léta minulého století. Hospodyně Alice (Florence Pugh) žije s manželem Jackem (Harry Styles) ve zdánlivě perfektním městečku Victory v Kalifornii, které pro svou společnost vybudoval Jackův šéf Frank (Chris Pine). Alice ani další manželky žijící ve Victory ale nemají ponětí, co všeobjímající firma uprostřed vyprahlé pouště, v níž město leží, vlastně dělá. Když Alice začne klást nepříjemné otázky týkající se záhadného „projektu Victory“, na němž se Jack podílí, žitá utopie páru se postupně změní v noční můru.

Tak lze stručně shrnout obsah filmu herečky a režisérky Olivie Wilde Don’t Worry Darling, který si svou premiéru odbyl na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách a pod názvem To nic, drahá se v druhé polovině září dostane i do českých kin. Psychologickému thrilleru inspirovanému klasickým hororem Stepfordské paničky (1975), Počátkem (2010) Christophera Nolana a Truman Show (1998) s Jimem Carreym se do jeho uvedení dařilo udržet skutečnou zápletku stejně nečitelnou jako samotnému Victory Projectu.

Otevřenost, nebo redukce na sex?

Rozruch však snímek dokázal vzbudit už trailerem. Média a internet zaujala především scéna, při níž se Alici od manžela dostává orálního sexu na jídelním stole. Podobně jako další průvodní aspekty filmu (například údajné plivnutí Stylese do Pineova klína na premiéře) se výjev neobešel bez kontroverzí. Režisérka totiž podle svých slov musela na popud studia velkou část „provokativních“ záběrů z traileru vystřihnout. Sexuální scény mezi protagonisty přitom označila za nedílnou součást filmu. „Je to o bezprostřednosti jejich vztahu, vzájemné obrovské vášni,“ řekla magazínu Variety. „Ženské postavy zažívají rozkoš hlavně v queer filmech, v těch mainstreamových je vidět málokdy. Proč jsme mnohem otevřenější ženskému orgasmu, když se nejedná o heterosexuální dvojici?“

V kontrastu s Wilde se naopak vyjádřila herečka Florence Pugh. Dala totiž jasně najevo, že se o erotické stránce snímku dál bavit nechce. „Není možné náš film redukovat na sex nebo na podívanou, jak nejslavnější muž světa někoho uspokojuje jazykem. Proto to neděláme. Kvůli tomu v showbyznysu nejsem,“ podotkla v rozhovoru pro Harper’s Bazaar. „Samozřejmě že jakmile najmete největší popovou hvězdu současnosti, objeví se konverzace na tohle téma. Já o tom ale mluvit nebudu, protože náš film a lidé, kteří ho natočili, mají na víc.“

LGBT film je napřed

Překvapivý nesoulad mezi optikou Wilde a Pugh poukazuje na rozpor ve vnímání ženské sexuality (nejen) ve filmu. Například patrně nejznámější filmová sekvence zaměřená na ženský orgasmus v podání Meg Ryan v romantické komedii Když Harry potkal Sally (1989) vlastně orgasmem vůbec není. Wilde poukazem na průkopnickou roli LGBT filmů v zobrazení ženské slasti naráží na skutečný fenomén.

Fotogalerie: Podívejte se na snímky z filmu To nic, drahá režisérky Olivie Wilde: 

Warner Bros
Další fotky v galerii (10)

Řada z nich totiž zahrnuje realistické sexuální scény, v nichž jsou prožitky žen v popředí. Do historie se zapsal například film Pouštní srdce režisérky Donny Deitch, který v roce 1985 představoval jednu z prvních citlivých reprezentací nejen lesbického vztahu jako takového, ale také jeho fyzické stránky. S pozitivními ohlasy kritiků se setkal francouzský snímek Život Adèle z roku 2013, bez příkras ukazující všechny stránky vztahu dvou dospívajících dívek, nebo drama Carol v hlavní roli s Cate Blanchett z roku 2015. Snaha přenést trend do heterosexuálních vztahů na plátně je pak logickým a správným vyústěním.

Komentář Pugh ale nutí k zamyšlení nad tím, zda humbuk kolem ženského orgasmu nepřesouvá přílišné množství pozornosti od důležitějších věcí, než je pro herce a herečky už tak fyzicky a psychicky náročný filmový sex. Jak velkou část zmiňované vystřižené sexuální scény ostatně musíme v traileru vidět, abychom pochopili důležitost intimity ve vztahu dvou manželů? A kolik se toho z pozice herečky dá říct o krátkém simulovaném aktu, kterému se především bulvární média věnují o poznání více než dalším motivům příběhu? Už na základě zasazení do poválečné Ameriky totiž nelze očekávat, že pointou bude oslava vyrovnaného partnerství dvou lidí. Zásadní výzvou pro filmaře, marketéry i samotné diváky tak možná bude především schopnost odhadnout hranici mezi detabuizací ženské sexuality a zbytečnou sexualizací.

Trailer k filmu Don't Worry Darling:

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • Martina Benešová jede bomby
    Jaderná chemička Martina Benešová slaví obří úspěch – lék na rakovinu prostaty, na jehož vývoji se podílela, byl už schválen v USA. „Když chcete dělat vědu na vysoké úrovni, musíte být nejen šéf, ale i krysa v oficíně, entertainer, politik, ekonom a psycholog,“ říká vědkyně, která se letos vdávala v Las Vegas v šatech po Cate Blanchett a nejlíp se dokáže odreagovat při rychlé jízdě autem.
  • Děravé vědecké potrubí
    Čím dál postupujeme po vědecké dráze, tím méně žen potkáváme: říká se tomu „děravé potrubí“. Se sedmi českými vědkyněmi jsme se na ty díry podívali pěkně zblízka. Kudy nám odbornice z akademické sféry mizí? A stačí díry zalepit, nebo by bylo lepší celé potrubí rovnou přestavět?
  • Milujeme fotoromány
    Zavzpomínaly jsme na časy, kdy jsme v novém Bravíčku vždycky listovaly na stránky s fotorománem, a nechaly jsme se tímhle formátem inspirovat. Tentokrát ale nejde o žádnou lovestory, nýbrž o satirické obrazy z vysokoškolského života z pera Dua Docentky. Získá Lída postdoktorský grant, nebo se její naděje zadupe docent Kuneš a profesor Hrubeš?
  • Proč nosí Filip Titlbach perly
    Novinář Filip Titlbach letos vydal knihu rozhovorů s queer lidmi o tom, čemu musí čelit. V Heroine se ho v důvěrném rozhovoru na jeho vlastní zkušenosti ptá Jana Ciglerová: „Lidé nám často říkají – žijte si, jak chcete, ale ne nám na očích. Proč si myslíš, že se skoro neoutují sportovci? Protože spolu chodí do sprch a heterosexuální muži s tím mívají problém. Myslí si, že je gayové znásilní.“

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 4 komentáře

Vstoupit do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

opica | 13. 9. 2022 21:29

Neviem, prečo by sa film iný ako pornografický mal vôbec zameriavať na nejaké vyvrcholenie, či už mužské alebo ženské. Trebárs ten Život Adele by, keby sa z toho vystrihla väčšina ostatných scén (ktoré mi prakticky nič nedali, okrem pocitu, že Adele tam v kuse tečie z nosa, lebo trpí nádchovou (nádcha = rýma) chudobou a tí študenti tam protestovali za sociálne istoty, vložky a vreckovky zdarma), bolo vcelku slušné softporno... ale ako normálny film mi to prišlo mizerné.

+3
Reagovat

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

B | 13. 9. 2022 15:30

Ten film jsem neviděla a ani se na něj dívat nebudu, protože je skoro na 100 %, že je to jen další kontroverzema nahypovaná, nudná sračka.
Doporučuju tedy ke zhlédnutí místním primitivním opičkám a opičím soudruhům programátorům, co programujou jak ponocný, protože vystudovali jen díky komoušům a nepotismu a jejich značně omezená mentální kapacita jim nic moc vytvářet ani neumožňuje, ať se snažej sebevíc...

-7
Reagovat