V otázce pomoci druhým lidem jsou pro děti největšími vzory rodiče, učitelé nebo vedoucí volnočasových aktivit. Forma dětské pomoci a také její motivace se přitom odvíjí od věku. I to vyplynulo z kvalitativního výzkumu realizovaného společností IPSOS pro projekt Dětský čin roku. Ten každoročně oceňuje rozmanité skutky žáků a studentů ze základních a středních škol, jež pomáhají svým blízkým, kamarádům, přírodě nebo světu kolem sebe.
S příchodem nového školního roku odstartoval 21. ročník projektu Dětský čin roku, který vyznamenává nezištné činy dětí a dospívajících v kategoriích: Záchrana lidského života, Pomoc ostatním, Pomoc starším lidem, Kolektivní pomoc, Pomoc přírodě, Dobrý nápad, Pomoc na netu či nově Pomoc pro duši. Nechybí ani Speciální ocenění pro mimořádné činy. „Je důležité učit děti pomáhat už odmalička. Nejen proto mladou generaci povzbuzujeme, aby sdílely své příběhy pomoci, vzájemnosti, odvahy a lidskosti i přesto, že často vznikají v nelehkých chvílích. Chceme, aby z dnešní mládeže vyrostla společnost postavená na správných hodnotách. A nejde jen o největší činy, počítá se každá nezištná pomoc,“ konstatuje Jan Krejčíř, předseda správní rady Nadačního fondu Dětský čin roku a ředitel marketingu značky Whirlpool CZ a SK, která za vznikem projektu stojí.
V minulých letech si jednu z cen odnesl například Tomáš, který v sedmi letech zachránil svou maminku prodělávající epileptický záchvat. Nejenže zvládl zavolat záchranku a podle telefonických pokynů poskytnout první pomoc, ale uvázal také psy na zahradě, aby záchranáři mohli bezpečně projít.
V kategorii Pomoc starším lidem zas zvítězila Veronika, tehdy žákyně 4. třídy, která se svými spolužáky a vychovatelkou ze školní družiny pravidelně navštěvovala babičky a dědečky v domově pro seniory. Každé Vánoce společně se seniory vyráběli adventní věnce, pekli vánoční cukroví a zpívali vánoční koledy. S učitelkami ve sboru a tanečním kroužku nacvičili pro seniory vystoupení a pozvali je na návštěvu do školy.
Před spuštěním současného ročníku si zakladatelé projektu nechali zpracovat výzkum, který se zaměřil na čtyři hlavní oblasti: jaké psychologické a sociální faktory motivují děti různých věkových skupin k altruistickému chování; co jim naopak brání; do jakého typu pomoci se nejčastěji zapojují; kdo pro ně představuje vzory a inspiraci k prosociálnímu chování. Řízené diskuze probíhaly s dětmi různých věkových skupin.
Z výsledků vyplynulo, že nejmladší děti (6–9 let) nejčastěji pomáhají doma nebo kolektivně například v přírodě. Motivují je rodiče, od nichž očekávají pochvalu či odměnu. Vlastní iniciativa zatím chybí. Pomoc doma považují za nejsnazší, na rozdíl třeba od záchrany života. Přesto i takové případy existují. Mívají strach z kontaktu s cizími lidmi či z pohledu na bolest a krev.
Nadační fond Dětský čin roku a stejnojmenný projekt, který zastřešuje, vznikly s jednoduchým cílem – ukázat, že hrdinou či hrdinkou může být každý z nás. Stačí odvaha, všímavost a chuť nebýt lhostejný. V Česku projekt poprvé představila v roce 2004 tehdejší společnost Whirlpool Česká republika, která je od té doby generálním partnerem.
Whirlpool je jednou z nejznámějších značek v oblasti vestavných i volně stojících domácích spotřebičů. Vyrábí energeticky úsporné spotřebiče, které díky inovativní technologii 6. SMYSL přinášejí komfort a inteligentní péči o domácnost.
Pro děti staršího školního věku (10–12 let) bývá hlavním motivátorem rodina a škola. Děti už si uvědomují, co je správné, vnímají určité společenské normy a dokážou být empatičtí. Na rozdíl od mladších je ale často blokuje strach z neúspěchu, například že nebudou vědět, jak pomoci nebo že budou terčem posměšků. Ve skupině často zaznělo, že svou vlastní pomoc považují za příliš malou a nevýznamnou.
Teenageři (13–16) už mají vyvinutou empatii a chápou společenské normy. Pomoc druhým je pro ně hlavně o tom, jak vnímají sami sebe. Dle diskuzí se dospívající zapojují do široké škály altruistických aktivit, dávají dary a nezapomínají ani na psychickou podporu. Nejvíce je při pomáhání druhým blokuje tak zvaný efekt přihlížejícího – pokud je u krizové situace více lidí, očekávají, že pomůže někdo jiný. Obávají se rovněž o vlastní bezpečí, nebo že nepomohou správně. Nejméně akcentují environmentální témata.
Projekt Dětský čin roku probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Magistrátu hlavního města Prahy. Oproti předchozím ročníkům se letos mění jeho časový harmonogram – kopíruje začátek a „konec“ školy. „Od 1. září do 20. dubna mohou soutěžící přispívat svými příběhy skrze náš web. Z nich pak odborná komise v každé kategorii vybere pět nejodvážnějších a nejinspirativnějších. O celkových vítězích rozhodne hlasování široké veřejnosti, přičemž vyhlášení se uskuteční v červnu 2026 na slavnostním ceremoniálu v Praze,“ uzavírá Krejčíř.

