Heroine do schránkyPředplatit časopis 
Předplatné časopisu

Odstěhovat v něm můžete i pračku, ovládá se jednoduše. Testovali jsme Tivoli Grand

AutorecenzeSpolupráce
Eva Srpová
| 19. 10. 2022 | 1 komentář | 844
Odstěhovat v něm můžete i pračku, ovládá se jednoduše. Testovali jsme Tivoli Grand
Zdroj: SsangYong Tivoli Grand

Prostor, jednoduchost, skvělá výbava a k tomu všemu navíc i bezkonkurenční cena. Že takové požadavky nejdou dohromady? Ale jdou, jen musíte vědět, kde hledat. Korejské Tivoli Grand je tajným tipem mezi rodinnými SUV.

Není to volba na první dobrou, první auto, které vás napadne, když máte vybírat rozumně prostorný rodinný vůz. I proto, že SsangYong pořád ještě není na českém trhu tak zavedená značka. Ale trocha hledání v méně známých vodách za to stojí. Tivoli Grand je zářným příkladem auta, které se v automobilové hantýrce označuje nálepkou „nejlepší poměr ceny a hodnoty“, protože tolik prostoru a bohaté výbavy za bezkonkurenční cenu vám dnes jen tak někde nenabídnou.

Člověk, který má rád „stará dobrá auta“, kde se vše dalo rychle najít na svém místě, kde důležité funkce mají své tlačítko či ovladač a není potřeba bádat v menu infotainmentu, zaplesá radostí.

Spadá do kategorie crossoverů až SUV. Sama automobilka ho popisuje spíš jako zvýšený kombík s velkým kufrem. V nabídce má kratšího sourozence Tivoli, kterého můžete mít i s pohonem všech kol. Varianta Grand je sice pouze předokolka, ale natáhla se o dalších pětadvacet centimetrů, které značně zvětší kufr (a připlácí se za ně 25 tisíc korun). Základní cena překvapí, zvlášť v dnešní době, kdy nová auta postupně o desítky tisíc zdražují. ­Tivoli Grand se dá pořídit už od 445 tisíc korun. Základní výbava přitom není vůbec chudá. Má tempomat, manuální klimatizaci, kožený volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, spoustu bezpečnostních asistentů a osmipalcový displej, který bez problémů zvládá propojení s mobilem skrze ­Apple ­CarPlay nebo Android Auto. Konkurenční vozy, mezi které patří například Škoda Karoq, ­Hyundai Tucson či ­Nissan Qashqai, pořídíte dráž.

Foto: SsangYong Tivoli Grand

Design přístrojové desky může působit trochu zastarale, zvlášť v porovnání s evropskou konkurencí. Zato se tu ale hned zorientujete.

Má to nějaká ale? Dá se diskutovat o vzhledu, který na někoho může působit trochu nezvykle až nesourodě, zejména zezadu. Interiér však není na pohled nijak laciný. Lesklých plastů je tu možná trochu víc, módní evropská SUV jsou uvnitř estetičtější, tady zkrátka musí estét přimhouřit oko. Tivoli Grand ale exceluje v něčem jiném – v naprosté uživatelské jednoduchosti. Člověk, který má rád „stará dobrá auta“, kde se vše dalo rychle najít na svém místě, kde důležité funkce mají své tlačítko či ovladač a není potřeba bádat v menu infotainmentu, zaplesá radostí. Displeje zobrazují to podstatné.

Vůz ale potěší toho, kdo chce auto maximálně prostorné. Je tu spousta odkládacích kapes a schránek a ve druhé řadě je hodně místa. Opěradla jsou ­navíc polohovatelná, takže například dětské sedačky se sem budou upínat docela snadno. A pak je tu ten kufr. Automobilka tvrdí, že se do něj vejde 720 litrů, tento údaj ale berte s rezervou, jde o objem až po střechu, zatímco ostatní výrobci uvádějí objem po roletku. Velký je ale naprosto dostatečně. Má sice vyšší nakládací hranu, plusem jsou ale kapsy po stranách, kam se dají zafixovat tašky s nákupem. Jen pozor na rozkutálení drobností, které pak zapadnou do prostoru kolem plnohodnotné rezervy ukryté pod podlahou. Potěší, že po sklopení zadních opěradel se vytvoří rovná ložná plocha, a tak s Tivoli Grand můžete odstěhovat třeba i pračku.

Foto: SsangYong Tivoli Grand

Dá se také měnit naladění auta, ale normální režim je pro Tivoli Grand nejvhodnější. Sportovat s ním nemá cenu.

Když už si zájemce na užší seznam vytipovaných aut Tivoli Grand skutečně napíše, s výběrem motoru to pak bude mít snadné. Nabízí se totiž jen jediný, přeplňovaná benzinová patnáctistovka, která je v základu s manuálem. Za příplatek necelých 33 tisíc korun, jako v případě našeho testovaného rudého kousku, pak s automatickou převodovkou. Výkonově je motor dostačující, ostatně s tímto autem by ani nikdo sportovat nechtěl. Brzdou provozu ale rozhodně nebudete ani na dálnici. Jen spotřeba by možná mohla být o chlup lepší, jezdili jsme za 8,1 litru na sto kilometrů. Automat se nám zdál občas trochu ospalý, když bylo potřeba rychleji podřadit, a na semaforech systém stop-start mohl reagovat živěji, ale i na to se dá snadno zvyknout. S ­Tivoli Grand se totiž dobře jezdí, nabízí slušný výhled a obstojně tlumí nerovnosti. Nemá tak sofistikovanou zadní nápravu, ale celkově vyhoví klidnému řidiči, který hlavně chce, aby mu auto dobře sloužilo.

Tivoli Grand se nakonec ukázal jako dobrý parťák na každý den. Nezklame ve městě, na běžných cestách do práce ani o víkendu na delších rodinných výletech.

Foto: SsangYong Tivoli Grand

Pod podlahou je i plnohodnotná rezerva, to má dnes čím dál méně aut. Pozor na rozkutálené drobnosti v kufru, mohou sem snadno zapadnout.

Vyrazili jsme s ním do středočeské Čáslavi a jejího okolí. Město, kterému se někdy přezdívá brána do Železných hor, sice není na seznamu nejvyhledávanějších turistických destinací, přitom nabídne spoustu krás. Už z dálky vyčnívá věž kostela svatého Petra a Pavla. Ta se krásně zrcadlí na hladině ­Podměstského rybníka, okolo nějž vede hezká výletní cesta podél hradeb, dlážděnými ulicemi až na náměstí s morovým sloupem a ke gotické válcové Otakarově věži. Mimochodem, v Čáslavi se našla údajná lebka Jana Žižky, jejíž repliku hrdě vystavují na místní radnici. Kaváren tu ještě není mnoho, ale pár hezkých se také najde. S dětmi se dá vyrazit do Muzea zemědělské techniky za starými traktory a mlátičkami nebo na nedaleký zámek Žleby obklopený rozsáhlým anglickým parkem a také oborou s bílými jeleny. Náš tajný tip pro milovníky industriálních památek je Berlova vápenka, která před nedávnem prošla citlivou rekonstrukcí a návštěvníkům nabídne také pohled zevnitř do komína.

A dalším tipem je i Tivoli Grand. Funkční, praktické a za dobrou cenu. Auto pro pragmatiky, kteří přesně vědí, co chtějí.

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Vondrák & Heisig.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • Šťastné a veselé v posteli!
    Lidi s feministickým pohledem na svět si prý užívají lepší sex než ostatní. Dokážou se totiž vykašlat na představy o tom, co je a není normální, a je pro ně zásadní vzájemný respekt. Heroine představuje první vydání věnované sexu. Buďte bez obav, že bychom chtěli někoho nebo něco soudit. Ať vás tenhle dárek příjemně naladí…
  • „Bylo to jako šlápnout na minu“
    Tak začíná článek Pavlíny, která krátce po 40. narozeninách dala průchod své touze po sexu, po cizích mužských tělech, po potěšení bez závazků. Potřebovala zjistit, kdo vlastně je. Text, u kterého se možná budete červenat, protože naráží na představy o tom, co se může a sluší.
  • Máte rádi áčko?
    Chtějí ženy anální sex, nebo se jen přizpůsobují mužské touze a představám z porna? Na to se v článku ptá Zuzana Kašparová, spoluautorka podcastu Vyhonit ďábla. Vyzpovídala několik žen, pro které je tato praktika důležitým zdrojem slasti, a připomíná, že penetrace není všechno.
  • Komu vadí svobodné ženy
    Na rozdíl od doby před pár lety už dnes v Česku jen málokdo veřejně hlásá, že když žena říká ne, myslí tím ve skutečnosti ano. Ten posun ovšem nenastal sám od sebe. Obrovskou zásluhu na něm má naše cover star, zakladatelka organizace Konsent a neúnavná čeřitelka stojatých sexistických vod Johanna Nejedlová.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 1 komentář

Vstoupit do diskuze