Diskuze k článku:

Na Žižkově jako v Norrebro? Pět lekcí z dánské čtvrti, kde by chtěl žít každý

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

umfa | 7. 6. 2022 15:42

V Kodani jsem byl vícekrát, jedno z nejhezčích měst jaká znám. Jedna z věcí které jsem si odtamtud odnesl je odpověď na titulní otázku: Ne, Žižkov takový nebude nikdy. Myslím ten pravý Žižkov, definovaný Husitskou ulicí a jejím okolím. Důvod je překvapivě prostý: Husitská vede do kopce. Lidé po ní nekorzují, nanejvýš tak usilovně pochodují, neprojíždějí se na kolech, nanejvýš drtí převýšení na horském kole a nevozí kočárky s dětmi, nanejvýš je tlačí k nejbližší autobusové zastávce. Obchody se tam sotva ohřejí a zase mizí, ale městská část pořád trvá na fantasmagorické myšlence, že z toho silou mocí vybuduje nákupní třídu, takovou druhou Pařížskou. Jediný důsledek je ale, že je tam málo parkovacích míst, což se odráží na nízkém zájmu o okolní kanceláře (spousta domů je tam předělána na kancelářské budovy, byť i občas neoficiálně), tím pádem nízkých nájmech a tudíž mizerně udržovaných domech. Jediný společenský život tam probíhá v prachu Kostnického náměstí, kde matky z vyloučených etnik venčí své vyloučené děti. Daří se Jarovu (formálně součásti Žižkova), ale to je vilová čtvrť, ta také nikdy nebude jako Norrebro. Možná ještě Nákladové nádraží skýtá naději, ale to je knockoutované zlomyslným prohlášením tamějších plechových barabizen za kulturní památku. Takže bohužel, jestli chceme milou čtvrť, na Žižkov můžeme rovnou zapomenout :-)

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

umfa | 8. 6. 2022 15:22

S Vršovicemi souhlas, jen ta auta si rodina nedopřává, rodina je potřebuje. "Dopřát" si můžu Mercedes tam kde by mi stačila Škodovka, ale samotné auto je nezbytnost, v tom smyslu jako si v Praze nedopřávám splachovací záchod, ale považuji ho za nezbytnost (i když vím, že by to šlo i bez něj).

Jestli to bude trvat, to nevím. Žádný trend poklesu počtu aut už není, dlouho jich v Praze přibývalo, teď je to plus mínus v saturaci a myslím, že to tak i zůstane.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

umfa | 8. 6. 2022 15:26

K té gentrifikaci - je to poměrně logické. V této čtvrti je většina bytů ve správě města a město je přiděluje potřebným rodinám. Jaký div, že se jako potřební identifikují přátelé a kamarádi vyšších městských úředníků, kteří mají toto na starosti :-)

(to jsem si teď přečetl na facebooku a nechal googlem přeložit)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 8. 6. 2022 15:22 | reakce na Nora - 8. 6. 2022 14:40

S Vršovicemi souhlas, jen ta auta si rodina nedopřává, rodina je potřebuje. "Dopřát" si můžu Mercedes tam kde by mi stačila Škodovka, ale samotné auto je nezbytnost, v tom smyslu jako si v Praze nedopřávám splachovací záchod, ale považuji ho za nezbytnost (i když vím, že by to šlo i bez něj).

Jestli to bude trvat, to nevím. Žádný trend poklesu počtu aut už není, dlouho jich v Praze přibývalo, teď je to plus mínus v saturaci a myslím, že to tak i zůstane.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 8. 6. 2022 15:03 | reakce na Nora - 8. 6. 2022 14:40

Nora: me auta stvou v historickem centru Prahy. Chapu ze za komancu to takovy problem nebyl. bylo min aut i turistu. Ale dnes se propletate davy uzkymi ulickami mezi Staromakem a Karlovym mostem a jeste na vas vyjede zpoza rohu auto (moderni, siroke auto).......

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Nora | 8. 6. 2022 14:40

Asi jsem nepochopila ten odsudek gentrifikace hned v úvodu článku. Vždyť to co je popisováno dál jako kodaňský ideál, je právě výsledek mj. gentrifikace neboli nahrazení lumpenproletariátu vyšší střední třídou. Bydlím v pražských Vršovicích a ty za poslední roky vyloženě rozkvetly do krásy, právě díky uzavření šílených nonstopů a heren a celkové změně atmosféry z místa oblíbeného feťáky a nepřizpůsobivými na místo oblíbené slušnými středostavovskými rodinami. Blbé je to tady akorát s auty, ale to je běh na dlouhou trať. Než lidi pochopí, že si do čtvrti úzkých ulic a starých činžáků bez garáží nemůže jedna rodina pořídit tři bouráky, jako někde na americkém suburbu, bude to chvíli trvat.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 7. 6. 2022 18:22 | reakce na umfa - 7. 6. 2022 16:44

Ne, to by mě samozřejmě ani ve snu nenapadlo. :-D Vždyť všichni víme, jak skvěle fungovala třeba žižkovská Klinika, pro kterou si také někdo vzal nemovitosti, o kterých věřil, že je využije lépe, než jejich majitel, že jo. :-D :-D

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

opica | 7. 6. 2022 18:18

Kde je mesto totálne rovná placka, tam jazdiť na bicykli možno nie je až také utrpenie. Ale to nie je zjavne prípad Prahy ani Bratislavy...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 7. 6. 2022 16:49 | reakce na Pinochet - 7. 6. 2022 15:56

Připomíná mi to Scheinherra: ''My vám z té Prahy uděláme Hanoj, jen se těšte'' :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 7. 6. 2022 16:44 | reakce na Pavel Křížek - 7. 6. 2022 15:56

Snad nenarážíte na vysoké pokuty za neobydlené byty, silně regulované nájemné a povinnost developerů předat 20 % postavených bytů do správy města? Ale to byste byl velmi, velmi zpátečnický, kdybyste tato progresivní opatření odsuzoval :D :D :D

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 7. 6. 2022 16:35

:)

https://www.youtube.com/watch?v=kp4mmPtP8Ts

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pinochet | 7. 6. 2022 15:56

"Společně s plánem shora přišla odpověď zdola: cykloekonomika kvete, na každém rohu najdete specializované obchody, lidé si pro své potřeby upravili kola tak, aby toho víc uvezla (takže tu běžně potkáte cyklotříkolky s jedním kolem vzadu a dvěma menšími vepředu, mezi kterými je umístěn koš velký dost pro dvě děti nebo nedělní nákup)."

Z nouze ctnost. Lidstvo věnuje přes 100 let vývoji automobilu a progresivisté mají výborné řešení - místo zlepšení obslužnosti osobní motorovou dopravou tuto natolik znepříjemní, že ve výsledku naženou lidi zpátky na velocipédy. A když pak lidé z nutnosti začnou bastlit, aby vůbec dovezli nákup nebo haranti do školy, ještě to vydávají za úspěch.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 7. 6. 2022 15:56

No já nevím. Poté co se z Kodaně a z Dánska obecně stalo experimentální zoo nejrudějších komunistů světa, před kterými by smekli možná i v Číně, bych tam nechtěl žít ani v této čtvrti, ani nikde jinde. A tím svinstvem, co tam rudé knížky dělaj, celé Dánsko brzo přivedou ke krachu. Dánsko je mrtvé.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 7. 6. 2022 15:42

V Kodani jsem byl vícekrát, jedno z nejhezčích měst jaká znám. Jedna z věcí které jsem si odtamtud odnesl je odpověď na titulní otázku: Ne, Žižkov takový nebude nikdy. Myslím ten pravý Žižkov, definovaný Husitskou ulicí a jejím okolím. Důvod je překvapivě prostý: Husitská vede do kopce. Lidé po ní nekorzují, nanejvýš tak usilovně pochodují, neprojíždějí se na kolech, nanejvýš drtí převýšení na horském kole a nevozí kočárky s dětmi, nanejvýš je tlačí k nejbližší autobusové zastávce. Obchody se tam sotva ohřejí a zase mizí, ale městská část pořád trvá na fantasmagorické myšlence, že z toho silou mocí vybuduje nákupní třídu, takovou druhou Pařížskou. Jediný důsledek je ale, že je tam málo parkovacích míst, což se odráží na nízkém zájmu o okolní kanceláře (spousta domů je tam předělána na kancelářské budovy, byť i občas neoficiálně), tím pádem nízkých nájmech a tudíž mizerně udržovaných domech. Jediný společenský život tam probíhá v prachu Kostnického náměstí, kde matky z vyloučených etnik venčí své vyloučené děti. Daří se Jarovu (formálně součásti Žižkova), ale to je vilová čtvrť, ta také nikdy nebude jako Norrebro. Možná ještě Nákladové nádraží skýtá naději, ale to je knockoutované zlomyslným prohlášením tamějších plechových barabizen za kulturní památku. Takže bohužel, jestli chceme milou čtvrť, na Žižkov můžeme rovnou zapomenout :-)

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit