Diskuze k článku:

Mzdy v Česku se mírně srovnaly. Proč to není důvod k radosti? Bude hůř

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Nyrfa | 28. 4. 2022 10:15

Dívky se u nás stále vychovávají především jako matky a hospodyně a často slýchají, jak technika není pro ně a že to nedají + je k tomu oproti klukům ani nikdo nevede. Znám spoustu z nich, co by to zvládly, ale bojí se, že by neuspěly a mužské okolí by jim to dalo sežrat.
A pak je tu druhý problém, já jsem vystudovala IT na VOŠ a do it firmy mě nepozvali na pohovor v 99,9%. Když jsem se hlásila mimo IT, báli se, že zdrhnu, až se mi nějaká IT pozice naskytne. To samé, všude miliarda kurzů na IT, rekvalifikace a podobně, ale i kdybyste jich měl 20 za sebou, na pozici vás nevezmou. Když je takový hlad po IT, proč jsou tito lidé prehlíženi? Když jsou má pochybách tak namísto aby mi dali test a viděli, co umím mě rovnou pošlou k šípku? Pak se nemůžou divit, že nemají lidi.
Nebo je za tím to, že jsem žena a budu mít určitě okolo 30 děti a oni ztratí zauceneho zaměstnance, se kterým pak budou muset po 3-8 letech začít zase odznova?

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

umfa | 28. 4. 2022 11:40

Ano, to s těmi dětmi je častý důvod, hlavně u malých firem. Asi bude lepší hledat práci ve velké firmě, kde mají takových IT specialistů hodně a jeden který odejde na rodičovskou dovolenou jim nezruinuje IT oddělení, případně to zkusit jako freelancer.

Na ty certifikace pozor, když ke mně přijde někdo a ohání se balíkem certifikací, tak přinejmenším zbystřím :-) Ono je to tak, že většina v praxi použitelných programátorů nějakými kurzy pohrdá, protože co potřebují, o si nastudují nebo se doptají na fórech a po kurzech a certifikacích běhají jen ti ostatní, co jim to moc nejde a mají dojem, že si takhle pomůžou. Neplatí to stoprocentně, ale je to spíš mínus než výhoda.

-7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

umfa | 5. 5. 2022 10:31 | reakce na Ilona - 4. 5. 2022 14:42

Záleží na tom jak si to kdo zařídí. Až to se mnou sekne, z mé ženy bude bohatá vdova :D

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Křížek | 5. 5. 2022 6:54 | reakce na Ilona - 4. 5. 2022 14:42

Pay gap z někoho dělá vdovy? Tak to z toho ženy ve srovnání s muži ještě vyváznou docela v pohodě, ne? :-D
Miluju rýpat do lidí, kteří píšou bez citu pro jazyk. :-D

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Ilona | 4. 5. 2022 14:42 | reakce na František novotný - 3. 5. 2022 8:42

Ano, je to tak. Pay gap dělá z žen chudé vdovy.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

František novotný | 3. 5. 2022 8:42

Nabízím k ucelenějšímu pohledu na různé gender pay gapy ještě jinou sadu dat z ročenky MPSV za rok 2020: Muži jsou příjemci starobního důchodu průměrně cca 19 let, ženy průměrně 28 let, tj. o devět let více. Důchod průměrného muže činil 17 199 Kč, důchod průměrné ženy činil 14 853 Kč. Z uvedených dat vyplývá, že průměrná žena vyčerpala z důchodového pojištění částku o 1 069 236 Kč vyšší než průměrný muž. Pokud by neexistoval gender pay gap, vyčerpala by průměrná žena z důchodového pojištění částku o 1 857 372 Kč vyšší než průměrný muž. Toto jsou data stejně tvrdá jako jiná. Pouze se o nich moc nemluví. Ostatně neschopnost komplexního pohledu na věc je typická nemoc současné doby.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

MS | 29. 4. 2022 14:51

Faktická: platová tabulka č. 1 (úředníci a profese neuvedené v jiných tabulkách) se v tarifech naposledy zvyšovala k 1.1.2020.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

František Novotný | 29. 4. 2022 13:46

Číslo, které uvádí autorka jako gender pay gap je prostým porovnáním průměrné hodinové mzdy žen a mužů. Nezohledňuje rozdíly v zvolených povoláních, vzdělání a pracovních zkušenostech, odpracovaných hodinách, přínosu pro firmu atd., tj. přesně ty ukazatele, které jsou zásadní pro tvorbu mzdy. Gender pay gap neměří míru diskriminace ani neukazuje žádnou nespravedlnost v oceňování. Míru diskriminace, tj. nevysvětlitelných rozdílů mezi pohlavími, měří jiný ukazatel, tzv. očištěný gender pay gap, zohledňující výše uvedené legitimní faktory pro tvorbu rozdílné výše mzdy pro jednotlivá pohlaví. O něj by se měli politici zajímat, to je ten důležitý údaj, tím by se měly poměřovat státy mezi sebou. V článku ale o něm ani o jeho velikosti není ani slovo. Znovu opakuji, velikost tzv. neočištěného genderu pay gapu neposkytuje jakýkoli relevantní údaj o míře civilizovanosti dané země, dosažení rovnosti příležitostí a míře diskriminace na trhu práce. Porovnávání zemí na základě tohoto ukazatele mi přijde iracionální a kontraproduktivní. Je třeba přestat honit se za co nejnižším neočištěným gender pay gapem, a začít věnovat pozornost odstraňování bariér a diskriminace na trhu práce. To je ten skutečný problém.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomek | 28. 4. 2022 19:24

Nesmysl, treba v Lidlu na kase berou vsichni stejne.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 28. 4. 2022 14:23 | reakce na umfa - 28. 4. 2022 11:40

Asi dělám něco špatně, že jsem schytal tolik mínusů. Může mi někdo z mínusovačů napovědět co? Třeba mě to trkne a já se polepším :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 28. 4. 2022 11:40 | reakce na Nyrfa - 28. 4. 2022 10:15

Ano, to s těmi dětmi je častý důvod, hlavně u malých firem. Asi bude lepší hledat práci ve velké firmě, kde mají takových IT specialistů hodně a jeden který odejde na rodičovskou dovolenou jim nezruinuje IT oddělení, případně to zkusit jako freelancer.

Na ty certifikace pozor, když ke mně přijde někdo a ohání se balíkem certifikací, tak přinejmenším zbystřím :-) Ono je to tak, že většina v praxi použitelných programátorů nějakými kurzy pohrdá, protože co potřebují, o si nastudují nebo se doptají na fórech a po kurzech a certifikacích běhají jen ti ostatní, co jim to moc nejde a mají dojem, že si takhle pomůžou. Neplatí to stoprocentně, ale je to spíš mínus než výhoda.

-7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Nyrfa | 28. 4. 2022 10:15

Dívky se u nás stále vychovávají především jako matky a hospodyně a často slýchají, jak technika není pro ně a že to nedají + je k tomu oproti klukům ani nikdo nevede. Znám spoustu z nich, co by to zvládly, ale bojí se, že by neuspěly a mužské okolí by jim to dalo sežrat.
A pak je tu druhý problém, já jsem vystudovala IT na VOŠ a do it firmy mě nepozvali na pohovor v 99,9%. Když jsem se hlásila mimo IT, báli se, že zdrhnu, až se mi nějaká IT pozice naskytne. To samé, všude miliarda kurzů na IT, rekvalifikace a podobně, ale i kdybyste jich měl 20 za sebou, na pozici vás nevezmou. Když je takový hlad po IT, proč jsou tito lidé prehlíženi? Když jsou má pochybách tak namísto aby mi dali test a viděli, co umím mě rovnou pošlou k šípku? Pak se nemůžou divit, že nemají lidi.
Nebo je za tím to, že jsem žena a budu mít určitě okolo 30 děti a oni ztratí zauceneho zaměstnance, se kterým pak budou muset po 3-8 letech začít zase odznova?

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 28. 4. 2022 10:07

Citace - umfa / 28. 4. 2022 03:15

''Všude čtu, že jsou naopak skvělé (v IT)''

To možná jsou, ale je jich tam strašně málo. Nezajímá je to. Důkaz: pod články o IT přímo zde na Heroine nebývají žádné komentáře. Nikdo to nečte, nikdo k tomu nemá co říct. A průměr, tedy vážený průměr, zahrnuje i počet jevů.

Tohle je typické, z oboru o němž něco vím: poměrně často lze číst článek o mladé dívce, která se stala pilotkou, článek popisuje, jak je výjimečná, jak pronikla do světa mužů a téměř vždy je kladen důraz na to, že je lepší než mužští kolegové. No jo, jenže mezi tisíci pilotů je pár holek, který jsou jistě lepší, než mužský průměr a to jen proto, že ty holky jsou opravdu výjimečné, že je to hodně baví, protože valná většina holek o řízení letadla nejeví vůbec žádný zájem. O platových rozdílech v oboru jsem nezaregistroval ani jediný článek, soudím, že pilotka má stejný plat, jako pilot.
Jinak stále zatím trvá situace, kdy zaměstnání sežene každý. A obecně platí stále poučka "voják se stará, voják má". Jinými slovy - v každém zaměstnání při přijímacím pohovoru padne otázka "kolik si představujete za svou práci peněz?". A výše platu je vždy výsledkem vyjednávání.
Takže je to pořád dokola. Zajímavé je, že v podobných článcích se vždy operuje zaměstnáními typu "TOP manager, HR manager" a pod. Ale kolik lidí vykonává tyto "profese"? Má-li TOP managerka výrazně nižší plat, než stejně dobrý TOP manager, je něco podivného. Prosím o kontakt na alespoň dvě výrazně levnější TOP managerky, měl bych pro ně zajímavou nabídku (pokud tedy budou opravdu dobré a přitom výrazně levnější než jejich mužští kolegové - to je pak radost pro každou firmu, takovou ženu zaměstnat!).

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

beta samec | 28. 4. 2022 9:04 | reakce na Pavel Křížek - 28. 4. 2022 6:55

Vy toho naděláte. Hlava i se svým obsahem přeci není vůbec podstatná. Podstatné je, že jsou to ženy.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Křížek | 28. 4. 2022 6:55

Promiňte, ale musím se zeptat. Proč na tom úvodním kresleném obrázku všechny ženy vypadají, jako kdyby trpěly mikrocefalií?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 28. 4. 2022 3:15

''Všude čtu, že jsou naopak skvělé (v IT)''

To možná jsou, ale je jich tam strašně málo. Nezajímá je to. Důkaz: pod články o IT přímo zde na Heroine nebývají žádné komentáře. Nikdo to nečte, nikdo k tomu nemá co říct. A průměr, tedy vážený průměr, zahrnuje i počet jevů.

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

K zamysleni | 28. 4. 2022 1:40

Zamyslel se nekdo nekdy nad tim, co by se stalo, kdyby zminovany paygap zmizel?
Nebo dokonce, kdyby najednou zacaly zeny vydelavat vic nez muzi?
Na co by si clanky tohoto typu stezovaly misto paygapu? ??
Chteji zeny opravdu byt ten clen domacnosti, kdo domu nosi cely produktivni zivot chleba?

Jinak, paygap je za me blbost. Pochazim z neceske rodiny, ktera se sem pristehovala. Nasi tu nic nemeli, detstvi jsem mel chude a nejlepsi zpusob, jak jsem se mohl dostat k penezum, bylo pres vzdelani.
Tim, ze jsem si vybral perspektivni obor (IT) tak jsem tedka vicemene za vodou. A ze bych videl, ze se holky hrnou do IT, tak to rict nemuzu, ackoliv ten obor je jim dost otevreny.
(Ani v severskych zemich nechodi vice zen do STEM btw)

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit