Diskuze k článku:

Zdravím z noční. #1 Krvácení

Váš komentář:

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

happz | 8. 2. 2019 | 20:15

K tomu pepři, "urban legend" jako z učebnice. A navíc jde má jít o *kajenský pepř*, aspoň podle šeptandy. Kdysi to někdo vykopnul, přesně ve stylu "když nemáte náplast, vražte tam papričku, páč štípe a to horko ránu vypálí", a už se to veze.

https://www.snopes.com/fact-check/cayenne-pepper-bleeding/

+21
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Adam | 11. 3. 2019 | 18:13

Prosím, NEPIŠTE!!!!
Máte velkou čtenost, tak prosím dávejte rady, které ta velká masa lidí má dostat. A to rady, které korespondují s guidelines. Vážně si lajsnete učit lidi dávat tlakový obvaz přes pár řádků na internetu?? V celém článku nemáte zmínku o rukavicích? Radíte lidem bludy. (a to to píšu ve vší úctě k záchranářině, kterou děláte... )

-157
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Všech 31 komentářů v diskuzi

Eva | 20. 4. 2019 | 14:00

moc moc Vám díky za informace podané zapamatovatelnou formou.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marko | 6. 4. 2019 | 13:59

Chci vědět jen jednu věc. Nemělo by se škrtit před ránou a ne za ránou ? Snad víte, jak to myslím. Za ránou přece nic nezaškrtím, když krev přitíká do rány žílou a až za ránou se škrtí.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Adam | 11. 3. 2019 | 18:13

Prosím, NEPIŠTE!!!!
Máte velkou čtenost, tak prosím dávejte rady, které ta velká masa lidí má dostat. A to rady, které korespondují s guidelines. Vážně si lajsnete učit lidi dávat tlakový obvaz přes pár řádků na internetu?? V celém článku nemáte zmínku o rukavicích? Radíte lidem bludy. (a to to píšu ve vší úctě k záchranářině, kterou děláte... )

-157
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Radka | 8. 5. 2019 | 09:23 | reakce na Adam - 11. 3. 2019 18:13

Dle meho nazoru je to naopak napsane skvele! Presne tak, aby to pochopil kazdy laik a nemusi to byt zadny vedator. Navic je to psane s nadhledem a vtipem, ma to hlavu a patu. A co proboha ma znamenat ta vytka o rukavicich ?? Jedna se o prvni pomoc laickou, tzn.ze se vyskytnete zrovna nekde, kde se stal uraz. Nevim, jestli vy nosite po kapsach rukavice, ale troufam si rict, ze vetsina naroda je nenosi. A v pripade, ze se nekde potkate s krvacejicim clovekem a odskocite si nejdrive koupit rukavice, pravdepodobne uz to nebude pomoc prvni, ale posledni ???+?

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Valky | 25. 4. 2019 | 17:38 | reakce na Adam - 11. 3. 2019 18:13

Vase poznamka o rukavicích je naprosto v poradku. Bohuzel zpusob jakym je napsana, je jiz trochu mimo. Nejsem zdravotnik, bohuzel kolem me vc. me se dejou ruzne veci. A tak vim jak reaguji lide kolem me ci jak reaguji v takovych situacich ja sama. A ty reakce nejsou idealni, lidi maji ve stresovych situacich temno. Lidi nejsou pripraveni na ten stres. A jedine co maji v hlave je, ze si chteji vzpomenout jak v te chvili resit dany problem. A pokud nemaji zrovna rukavice doma, v autolekarnicce pri sobe, ci v hospode ze ktere zrovna vyleteli, a nikdo jim je nenaserviruje primo pod nos, tak si na ne z velke vetsiny nevzpomenou, neb nejsou predmetem reseni daneho problemu. Takova je praxe.
Muj zazitek, a vlastne jakakoliv zkusenost je, ze pri jakemkoliv krvacejicim poraneni, lide chytnou prvni nejcistci kus hadru (coz treba muze byt posmrkany latkovy kapesnik, hadr od oleje a smiru, opouzivana kuchynska uterka, a videla jsem i menstruacni vlozku - nastesti stale hygienicky zabalenou,...) a prdnou to primo na ranu. Pak se teprve shani po dalsich vecech.
Ano teorie s rukavicemi je spravna a mela by byt v podvedomi lidi a tak na ni byt i upozorneno. Avsak funguje pouze v idealnich pripadech a navlecene rukavice krvacejici ranu nezastavi. Coz je taky pravda. Mimochodem, ac se vsude pise, ze vetsina urazu se stava prave doma, tak zrovna doma jsou lide spatne vybaveni. Lekarnicku nazyvaji krabici s paralenem, ibuprofenem, naplasti, sirupem na kasel a teplomerem. Rukavice ktere maji jsou ty co s nima cistej hajzlik, rejou v hline nebo ty zimni. Cili vas apel bych pretransformovala, ze by melo byt nabadano k tomu, aby si lide vybavili domaci urazove lekarnicky a kabelkove KPZetky, ve kterych by ty rukavice byly a tak se zvysilo jejich pouzivani pri laickem reseni urazu. Neb to koresponduje se schvalenymi postupy.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

jackiecartney | 20. 4. 2019 | 12:27 | reakce na Adam - 11. 3. 2019 18:13

Chci vidět kdo má u sebe vždy například venku běžně v kabelce nebo batohu pár sterilních chirurgických rukavic. Já osobně takové lidi neznám. Absolvovala jsem čtrnáctidenní kurz první pomoci pořádaný Českým červeným křížem a i tam nám říkali, že u poranění kde hrozí prodlení jako je například tepené krvácení je rozhodující čas ane sterilita, protože ošetrujete zranění jen do příjezdu záchranky a nejste u toho na pustém ostrově uprostřed středověku. Pokud se do rány infekce už nějak dostane je to dnes velmi dobře léčitelé například antibiotiky narozdíl od toho středověku, kdy byste na to pravděpodobně zemřel a je to pořád lepší než nechat člověka vykrvácet než si najdete a nasadíte rukavice. Zkuste si vzít hodinky a změřte si jak dlouho to trvá a nepište tu kraviny. Rukavice jsou fajn, ale sami o sobě vám život vám nezachrání.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel | 21. 5. 2019 | 15:03 | reakce na jackiecartney - 20. 4. 2019 12:27

Tak já se hlásím. V batůžku, co s sebou tahám na výlety a na kolo (včetně cest na kole do práce) mám malou lékárničku a v ní (mimo jiné) dvoje jednorázové rukavice. Zabírají minimum místa.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Adam | 25. 4. 2019 | 16:20 | reakce na jackiecartney - 20. 4. 2019 12:27

Ahoj Jackie, rád bych vám vysvětlil důvod rukavic, které rozhodně nemusí být sterilní - protože jak píšete, dneska se infekce, které se dostanou do rány dají vyléčit antibiotiky narozdíl od středověku. Rukavice nemáte kvůli zachraňovanému, ale kvůli sobě! Víte jak poznáte člověka se žloutenkou, nebo AIDSem? Nemusíte lovit odpověď - NIJAK! Jaká je pravděpodobnost, že se nakazíte těmito (a dalšími) nemocemi, pokud sáhnete do krve takto nemocného člověka? Ne úplně velká, ale rozhodně stojí za to, se předtím bránit.
Souhlasím s vámi, že moc lidí okolo vás asi nenosí v kabelce či batohu pár rukavic (čert vem, že nejsou sterilní - fakt ), ale stojí pakatel a stojí minimum úsilí si je zabalit a vzít sebou.
Na hodinkách si čas nandavání rukavic měřím na každém druhém kurzu PP, netrvá to déle než 20 vteřin. To je slušné skóre. Rozhodně je to takový čas, kdy vám člověk nevykrvácí.
PS: jak se jmenuje ten 14 denní kurz od ČČK?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Káča | 5. 4. 2019 | 08:09 | reakce na Adam - 11. 3. 2019 18:13

Prosím vás, to jsou tady pro běžného občana a ten rozhodně nenosí po kapsách rukavice!! A myslím,že každý by radši malý zánět než v pár minutách vykrvácet.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Káča | 5. 4. 2019 | 08:11 | reakce na Káča - 5. 4. 2019 08:09

Jo a jestli se nechcete nakazit něčím vy,tak to ma asi krvácející smůlu.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

dRobert | 4. 4. 2019 | 21:31 | reakce na Adam - 11. 3. 2019 18:13

Pro Ty palce dolů - rukavice potřebujete pro tlak v ráně, který byl v článku opomenut.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Vendy | 22. 3. 2019 | 11:19 | reakce na Adam - 11. 3. 2019 18:13

Upřímně si myslím, že i těchto "pár řádků" lidské rady oproti odborným článkům, do kterých se za chvíli zamotáte, může někomu pomoct neztuhnout a pomoct při záchraně. A k těm rukavicím.. Neviděla sem ještě záchranáře bez rukavic, takže to je rutina, o které se asi psát nemusí. Ale představa, že se mi zraní dítě,někdo blízký, ale vlastně i cizí a já budu jako první hledat rukavice, mě docela zaráží.

Vítku, jen tak dál! Vaše články/názory pobaví, ponaučí a vedou k zamyšlení, že volat záchranku je v některých případech zbytečná blbost :)

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Adam | 25. 3. 2019 | 18:01 | reakce na Vendy - 22. 3. 2019 11:19

Vendy, souhlasím, že jsou odborné články, do kterých se lze zamotat. Myslím, že odborník by měl být schopný napsat odborný článek pro laickou veřejnost, ve kterém budou popsány postupy, opírající se o všeobecně doporučované postupy (to jsou ty guidelines). Podle mě je důležité psát jednotně, aby si chudák zamotaný zachránce nemusel vybírat mezi různými radami a vybírat, které jsou lepší.
Co se týká rukavic - první, koho při první pomoci řeším, jsem já jako zachránce. Rukavice si nasadíte za 10- 15 vteřin, během kterých vám člověk nevykrvácí a vy se můžete pustit bezpečně do zachraňování. Mrtvý zachránce - špatný zachránce. Když zastavíte auto a jdete zachraňovat někoho u autonehody, také zmáčknete blikačky, vezmete vestu, trojúhelník a až pak jdete bezpečně k autu.
Rukavice nemusíte hledat, dejte si je do pytlíčku do kapsy, kabelky, bundy... :)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Erik | 2. 4. 2019 | 12:11 | reakce na Adam - 25. 3. 2019 18:01

Sorry kamo ale ty si dobrý blbec , keď sa niekto rozseká niekde na bicykli v lese alebo neviem kde , tak si rukavice vycucnem z prsta ? Alebo kde ich vezmem , myslím že v tej chvíli je asi pošleš a vec ktorú by som riešil nejaké rukavice ..

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

dRobert | 4. 4. 2019 | 21:30 | reakce na Erik - 2. 4. 2019 12:11

Právě, když najdeš rukavice, tak můžeš zatlačit přímo v ráně, což je většinou dostatečně účinný, trvá nesrovnatelně kratší dobu než tlakový obvaz a je to mnohem jednodušší než funkční škrtidlo. Jsem doktor záchranky, sorry kámo.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martina | 4. 3. 2019 | 10:46

Skvělé, díky, těším se na další

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Alena | 28. 2. 2019 | 16:30

V ramci toho jen rici, zapomente na autolekarnicku a veci jako uzke skrtidlo, drive resuscitacni maska atd. Ja si nemuzu pomoci. Autolekarnicka je naproste zlo.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kaja | 23. 2. 2019 | 00:20

Pepř ještě dobrý, jeden můj nejmenovaný známý si rozsekl čelo a v rámci rady z knihy o alternativní medicíně si ránu zasypal kurkumou a teprve časem došel na chíru na šití a doteď říká že by mu to kurkuma vyhojila líp jak získaných 11 stehů.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hans | 28. 3. 2019 | 16:09 | reakce na Kaja - 23. 2. 2019 00:20

Věřím, že po zasypání kurkumou se to muselo hojit úplně báječně! Proč tedy "na stehy" chodil?...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Dominik HORN | 13. 2. 2019 | 15:06

Pobavil’s mě, Vítku! ??
Rád dodávám, že za 17 let jsem viděl spoustu ran i amputací, ale zaškrcovadlo jsme nemuseli použít nikdy. Vždy jsme si vystačili s fáčema (hotovým obvazem č. 2)!
Blogu zdar! Těším se na další článek!

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Dulca | 12. 2. 2019 | 22:08

Já se řehtala jako kůň. Máme totiž taky historku s pepřem. Kdysi dávno, bude tomu bratru 20 let jsem se na návštěvě trochu řízla. "Dej na to pepř", zněla rada a já lehce ovíněná tuhle blbost zkusila. Dokonale to zafungovalo a od té doby to používám. Pepř totiž udělá na rance škraloup, ten zaschne a už to neteče. Výtečná rada pro hospodyňky, které nemají čas ani chuť hledat náplast...pepř je totiž v kuchyni po ruce rychleji.
A pak se manžel vysekal na bruslích a ostrouhal si klouby na prstech o asfalt...teklo to jako prase a druhý den měl jít na tenisový turnaj...ale rána pořád tekla a s obvazanou rukou se nedá plnohodnotně hrát (což jistě všichni chápete). Tak jsem navrhla variantu pepř, protože mi přece skvěle funguje už tolik let.
Jednou jedinkrát jsem si myslela, že mě manzel pošle do pr...a neměl k tomu daleko. To jak vyváděl se nedá popsat a mně až poté došlo, že rozsah toho zranění, znamená při kontaktu s pepřem totální šok tkáně/nervů. Nutno dodat, že to skutečně přestalo téct :-D Chtěla jsem to hned jít sprchovat, odmítl to, se slovy, že teď už je to jedno. Turnaj odehrál, trochu to při té námaze samozřejmě teklo, ale neskutečně rychle se vše zahojilo. Manžel dodnes tvrdí, že díky tomu pepři a teď si nedělám legraci, vážně to říká. Každopádně to prosím nikdo nezkoušejte...maximálně na strhnutý stroupek na noze po holení.

Blogu zdar. Vážím si vaší práce a je mi jasné, že to s námi nemáte lehké.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jaroslav Pekara | 12. 2. 2019 | 20:16

Svůj širák odhazuji v dáli a smekám milý mistře.....zde vyznat se chci a uklonit...na službě pak stisknu ruku jako známku punku....ty umíš psát, náš drahý bratře!

+16
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Žaneta | 12. 2. 2019 | 08:56

Jen prosim - DEHYDRATOVANÁ!!! Dehydrovaná je možná tak dětská krupička. Děkuji mnohokrát.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Anna Urbanová | 12. 2. 2019 | 13:24 | reakce na Žaneta - 12. 2. 2019 08:56

Dobrý den, v úvahu připadají obě varianty toho slova, přičemž zejména u osob se dává přednost variantě "dehydrovaná". https://www.rozhlas.cz/cesky/jakspravne/_zprava/dehydrovany-nebo-dehydratovany--1348800

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Tomáš | 12. 2. 2019 | 00:23

Dneska už může psát poučné stati opravdu kdokoli..ale faktické chyby v tom nejsou, a kdyby to zachránilo jediný život, pak to má smysl??

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zitka | 10. 2. 2019 | 19:11

Mám podobné zážitky....Skvěle napsáno. Moc se těším na další vaše články??

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tereza Helceletová | 9. 2. 2019 | 21:35

Jen tak dále, rada si tě vždycky přečtu:)

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Doktorcvach | 9. 2. 2019 | 16:10

Fandím vám, ale z vlastní 25 leté zkušenosti z práce na všeobecné chirurgické ambulanci si myslím, že trochu sysifovska práce. Nenávidím větu: My jdeme pro jistotu.... Nevím proč na ambulanci a ne do kostela...

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lucie | 9. 2. 2019 | 11:22

Super, fandím Vám

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lenka | 9. 2. 2019 | 08:17

Skvělý článek, pobavil a zároveň osvěžil a připomněl, co dělat v případě krvácení! Těším se na další ??

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

happz | 8. 2. 2019 | 20:15

K tomu pepři, "urban legend" jako z učebnice. A navíc jde má jít o *kajenský pepř*, aspoň podle šeptandy. Kdysi to někdo vykopnul, přesně ve stylu "když nemáte náplast, vražte tam papričku, páč štípe a to horko ránu vypálí", a už se to veze.

https://www.snopes.com/fact-check/cayenne-pepper-bleeding/

+21
Reagovat | Citovat | Nahlásit