Diskuze k článku:

Ve sporu o hru Kingdom Come prohrává paranoidní vývojář i arogantní akademici

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Ken | 12. 5. 2020 15:05

Ono odehrat hodinku, a pak kritizovat muze jen slepice jako ta baba, ja odehral pres 100 hodin a za me ta hra je suprova a nedockave cekam na pokracovani (pokud vubec bude). Za me je ta hra skvost a slunickarum, feministkam a slepicim vzkazuji at jdou tam kde slunce nesviti :).

+304
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Martin Vajsar | 12. 5. 2020 16:05

píšete blbosti, hrál jsem to celé až do konce, je to ideologická slátanina, snaha poukazovat na zlé Němce je asi nejmarkantnější, Němci byli v té době, a nejen v té, ale až do konce druhé světové války, nedílnou součástí zemí koruny české, nebyli to žádní cizinci, do poloviny 19.století neexistovaly ani žádné národnosti, ale jenom zemská příslušnost, němčina byla normální jazykem českých zemí, nejvíce používaná, smrdí to propagandou minulých prolhaných století, kam vávra, jirásek nebo vondruška patří

-306
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

Meldon | 5. 7. 2021 5:49

Musím souhlasit nebo si myslím, že souhlasím. Respektive rád bych akcentoval, že Vávra se může mýlit nebo mít pravdu v čem chce a jeho "odpovědnost" náleží jen vůči svému týmu a v občanském uvědomění, že ho poslouchá tolik lidí. Ale doktorka doktorka Hübnerová je odbornice, pedagožka a akademička, která selhává v naplnění těchto svých rolí, náplně předmětu a dává tak široký prostor Vávrovi, aby se mýlil (nebo měl pravdu) daleko přesvědčivěji než ona. Nicméně trošku něčeho podobného (byť má článek jiný formát i cíl) se dopouštíš i ty mávnutím rukou nad Jiráskem i Vondruškou, jako "známými firmami" o nichž se nemá cenu bavit nebo argumentancí autoritou ("už i rektor"). Jistě Gibbon je taky z 18. století a překonaný, ale skutečně nad ním jen tak mávneme rukou nebo řekneme v čem se mýlil a kde je překonaný?
Musím souhlasit, že některé linky příběhové i dobové (ženy a víra) jsou dosti zploštělé přitom, když Vávru člověk slyší mluvit o Mafii a tamnější "romantické" lince nebo jak kritizuje její remastrovanou verzi, tak je to člověk, který per huba umí tuhle linií promyslet o trochu víc, než jen " bonus k charismatu za soulož".

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Hlas pravdy | 28. 10. 2020 10:52 | reakce na KM - 13. 5. 2020 7:20

Ja se těším až obtloustlí programátoři jako ty vylezou z díry od počítače a vyděsí se protože ve světě tam venku opravdu potkají ženskou.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Milenial | 28. 10. 2020 2:43 | reakce na currisek - 13. 5. 2020 10:24

Ten fousatej tlustoprd je tvůj idol? Tak to jsi fakt ubozak!

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Hlas pravdy | 27. 10. 2020 23:51 | reakce na Adam. - 13. 5. 2020 13:12

Stvořil pracnou a technicky obdivuhodnou ale přeci jen sračky. Se středověkem to má společného nic, vlhké fantazie programátora o povolných středověkých ženách.

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Majk9 | 27. 10. 2020 20:55 | reakce na Protonic - 13. 5. 2020 11:42

jakou polívčičku? Na MUNI o tom byl celý cyklus přednášek v roce 2018. Vávra o tom věděl už dřív.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Majk9 | 27. 10. 2020 20:53

Vávra lže a dá se to snadno dohledat. O využití hry během přednášek věděl. Přednášky proběhly na podzim 2018. Není mi vůbec jasné o, co mu v roe 2020 jde.
Ale debatu rozvířil solidní.
https://www.svethardware.cz/masarykova-univerzita-vyuzije-kingdom-come-k-vyuce/46265

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ofelie | 26. 10. 2020 18:16 | reakce na Dan Vávra - 13. 5. 2020 4:16

Dalsi dil pribehu na tema "tlusty asocialni nerd se pustil do kritiky spolecnosti a kultury", nestesti a neporozumeni zaruceno.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Ukulele | 26. 10. 2020 18:13 | reakce na Marcel - 13. 5. 2020 8:15

Ne, jsi trapny nadrzeny nerd co porad jen hraje "gamesy" a skutecnych zen se boji

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Akademik | 26. 10. 2020 18:05 | reakce na ZbyRih - 13. 5. 2020 23:43

Vavra je primitiv ktery cte prihloupleho Vondrusku a na jeho hrach je to videt, lazebnice s bujnymi vystrihy a tak podobne. Vavra je trapak a jeho hry se hodi jen pro nevzdelane uhrovite nerdy.

-7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Inteligentni clovek | 26. 10. 2020 18:01 | reakce na Ken - 12. 5. 2020 15:05

Nerdovsky primitive, zalez si k pocitaci a s zenami se nadale nebav tak jako si se s nimi nebavil doposud.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Josef Zuzanak | 25. 5. 2020 7:19 | reakce na Martin Vajsar - 12. 5. 2020 16:05

Pane Vajsare máte obrovské nedostatky ve znalostech historických souvislosti jako celku. Jen doufám, že vaše práce nikterak nesouvisí se vzděláváním a historie je pouze vašim koníčkem. Doplňte si prosím znalosti.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Svarog 7 | 17. 5. 2020 21:28 | reakce na Alc - 14. 5. 2020 3:40

Podepisuji do poslední tečky.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Svarog 7 | 17. 5. 2020 21:22 | reakce na David František Wagner - 13. 5. 2020 10:45

Jo a ten spisovatel ze Polska, dle paní dr Sakovský, podle Tebe Szapkowský se jmenuje Andrzej Sapkowski. Chápu, že každý nemusí nutně znát mateřštinu tohoto skvělého spisovatele, ale poslouchat a číst takové zkomoleniny to je fakt už moc.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Svarog 7 | 17. 5. 2020 21:15 | reakce na David František Wagner - 13. 5. 2020 10:45

Mladý muži, kdy se paní dr phil připravila poctivě na přednášku, pak by zjistila, že DLC bude. Ale protože na celou přípravu hodil jeden velký bobek, tak vařila z vody a zkoušela z lejna udělat bič na Vávru a on holt nezapráskal. Dan se k záznamu dostal se zpožděním a ve videu o tom je zmínka. Ono proklikat se videem a proletět letem světem část hry ještě neznamená, že člověk zachytí všechno. Dan poctivě rozebral a hlavně v klidu své výhrady řekl, ale když paní doktor "hry nehraji". Ono by ani nevadilo že "hry nehraji", ale ona ani "nekoukají" Jinak nechápúu tu drzost vyzývat Dana k nějaké moderované diskuzi, to jako kurv@ proč? On je do brusele člověk, bez kterého by KC:D nevzniklo, on se svými lidmi si vydupal finance na celý projekt! Dal dohromady tým lidí, který odvedl perfektní práci, která baví nějaký ten milion spokojených hráčů, Warhorse tým udělal pro propagaci naší země strašně moc. A taky, a to hlavinky některých soudruhů neodpouští, taky na tom vydělal. Dacan jeden, za to by se měl omluvit! Stejně za to může Jirásko, beztak, jak zjistil investigativní tým Divadla Járy Cimrmana, psal svá díla prokazatelně kradeným inkoustem! A jestli má hra natištěnou jeho počeť, tak tohle ti zlatíčko, tohle může být u pr@ele.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Raven | 17. 5. 2020 1:53 | reakce na Jindra - 13. 5. 2020 17:09

Převážně ano, ale minimálně v jedné věci je těžké uvěřit, že to nebyl záměr. Konkrétně ta část s textem o Václavovi a Zikmundovi. Tam, přestože text obsahuje dva protichůdné pohledy na problém, paní doktorka jeden z nich ignoruje a na základě druhého kritizuje autory. Načež v pozdější části přednášky sama prokáže, že i tu druhou část četla a nejspíš ignorovala v zájmu demonstrace svého názoru o předpojatosti autorů.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Barbora | 15. 5. 2020 15:06 | reakce na Věra - 12. 5. 2020 16:21

Kdepak zmatky. Tihle jsou strašně chytří a ve svých škatulkách mají jasno. Buď jste feministka, nebo hrajete, jinak to nejde! Dobro x zlo, nic jiného neexistuje, tak nelžete, že jste feministka a hrajete.:D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Barbora | 15. 5. 2020 15:02 | reakce na Ken - 12. 5. 2020 15:05

Můžete nahrát třeba milion hodin, ale asi jste nepochopil, co se vůbec kritizuje. Holt komu není dáno...

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jindra | 15. 5. 2020 14:23 | reakce na Lukáš Z. - 15. 5. 2020 11:29

Tak matematická logika je vědecká, ale filozofická logika (nebo taková ta laická logika) vědecká vůbec nemusí být. Logickým uvažováním bez použití vědeckých metod docházelo k omylům a chybám na straně pozorovatele typu Země je placka, Země je střed sluneční soustavy atd.
Dost možná stále žijeme v omylech, které jsou sice produktem vědeckého bádání a logiky, nicméně jejich podstata může být zcela mimo rámec logiky, a fyzika zná některé takové kocepty, kde platí opačné výroky najednou, kde platí paradoxní situace. A takové počátky logiky v starověkém Řecku... oj, jak ty byly nevědecké.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lukáš Z. | 15. 5. 2020 12:11 | reakce na Tyjo... - 12. 5. 2020 18:11

Inteligentní a rozumně napsaný text by se nezabýval tím, jak se dobrá soudružka historička neobtěžovala dostatečně nastudovat brakové dílo a kterak ji zlý spoluator toho díla bohužel (v některých bodech) úspěšně oponuje.
Taky bych v něm nečekal masivní překrucování argumentů jedné strany, to se tady ale děje. Ať už jde o Terezin zadek, důvod k štosování načtených knih nebo to autorem článku záměrně nepochopené kádrování.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lukáš Z. | 15. 5. 2020 11:29 | reakce na Jindra - 13. 5. 2020 18:44

To je naprostý nesmysl, který plyne z nepochopení toho, co "logika" je. Vědecká metoda je na logice založena a to platí (a vždy platilo) i pro pokročilou fyziku.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Alc | 15. 5. 2020 1:44 | reakce na Karlos - 14. 5. 2020 15:30

Tož děkuji Vám a všem dalším za povzbudivá slova. Snad ještě minulost nejsem. Dokonce se chci konečně dostat k psaní a scénáristice, takže třeba bude jednou ku kritice i nějaké mé dílko :) A navíc jsem jen o pár měsíců starší než Dan Vávra a ten se určitě do důchodu ještě nežene :) Aristoteles ve spise o dramatu napsal, že "dílo zračí svého tvůrce". V případě paní Hübnerové i pana Vávry to platí jakbysmet. Vývojářská scéna v naší malé zemi je plná šikovných talentů. Ale vůči ambicím a potenciálu dotáhnout AAA produkt do konce to je zoufale málo. Kdysi jsem dělal rozhovor s herní (časopiseckou) legendou Andrejem Anastasovem. V rámci debaty jsme se dostali na téma herních novinářů. Andrej tehdy velmi výstižně popsal stav novinářské scény slovy (která lovím z paměti): "chtěl bych, aby mě brali jako odborníka. Najímali si mě a platili za výkon. Prostě přijdu, napíšu článek, dostanu odměnu. Když budu dobrý, budou si mě předcházet. To teď nejde a tak už nepíši." Poukazoval na malou šíři trhu. To platilo i pro vlastní tvorbu her. Šikovných lidiček byly mraky, ale těch, co na sobě pracovali, nevzdávali se, rozvíjeli se - těch bylo málo. Dan Vávra si určitě vzpomene na Denise Černého z Phoenix Artu. S ním jsem kdysi vedl debatu na téma: co by měl umět seriózní zájemce o práci ve hrách. A ta odpověď před mnoha a mnoha lety byla šíleně košatá. Dnes je už jiná doba, ale stále platí, že člověk musí mít talent, výdrž, charakter a páteř, srdce (co s bezcitou?) a to, co pány dělá pány a dámy dámami :) Vlastní identitu. Stručně shrnuto - být profesionálem. A cokoliv člověk dělá, má to být upřímné, s nasazením, zaujetím. Já tento přístup u Dana Vávry detekuji na hony daleko, ale u té paní profesorky nikoliv. Prostě bych lezl kanály, kdybych si šel pro výplatu za výkon jejího gardu. Dan V. správně ve své jámě říká, že ta paní fauluje od začátku až dokonce. A je tendenční. Znovu jsem si pustil její přednášku a nechal ji shlédnout a okomentovat mojí ženu i synem, co mastí hry a chce se věnovat herní vývojařině. Oba dva měli spoustu postřehů, Zajímavých. A proto jsem rád, že ta přednáška nakonec byla (to, že potrefila D. V. a jeho tým je samozřejmě mizérie). Protože někdy je pokleslost tak evidentní, že je až ilustrující. A v tomto případě ukazuje to, co Andrej Anastasov tehdy nevyřkl, ale myslel: "já jsem tak dobrý, že se nebojím jít do ringu a utkat se s ostatními o to, kdo dostane tu nejlepší gamesu na recenzování... a za adekvátní obolus." Ano, jít do ringu se vztyčenou hlavou je to, co u Dana Vávry vyzdvihuji. A podle okopávat kotníky dotyčnou historičkou odsuzuji. Manželka detekovala desítky argumentačních faulů i vědecky zcela vadných přístupů, kterých se paní Hübnerová dopustila. Na druhou stranu po jejím komentáři vnímám i koncepci přednášky a to, co se zřejmě dotyčná snažila sdělit, poukázat, prezentovat. Jenže argumentačně vařila z vody, povrchního sběru dat a podle až surrealisticky pokřivené představy, kým že je autor a proč a jakými metodami vytvořil své dílo. A jsem přesvědčen, že právě tato urážející, křivdící, podlá a naprosto dementní stereotypní kýčovitost přístupu k hernímu žánru a terči její exhibice - hlavnímu autorovy hry - byla tím, co vyvolalo v Danovi (omlouvám se za tykání, ale v duchu tak Hellboyovi říkám) jak hněv, tak úžas a zdravé emoce. Pokud si budeme nechat dělat na hlavu (či v případě kantorů do hlavy našich dítek) od každého ignoranta, kterému nestojíme ani za seriózní sběr informací a hlubší zamyšlení, tak se nemůžeme těšit na světlou budoucnost a vzdělanou, zorientovanou a sebevědomou mládež. Podle jakých kritérií může hodnotit tato paní učitelka své studenty? Já bych nechtěl, aby rozhodovala o mém zápočtu nebo zkoušce. Celé školství (a nejen ono) trpí neduhy, které umožňují v pohodě vegetit těmto "expertům" na stabilních místech a pobírat státní výplatu. Za svoje diletantství, pokřivenou zkratkovitost, povýšenost, pohrdání druhými. To je to, co se zračí v díle paní profesorky. Třeba je i odbornicí na nějaký kus dějin, třeba měla špatný den. Ale to není omluva. Mistr je mistrem od rána do večera. Je konzistentní. Nemá milion tváří a nedávkuje zodpovědnost podle toho, co a pro koho zrovna pracuje. Saint Exupéry v Citadele toto krásně ilustruje, když zkraje vypráví o tkalci koberců, který se zcela směňuje za svůj koberec, a v den, kdy ho prodá se směňuje za další, který ve své hlavě už začíná tkát. Přesně tohle Dan V. dělá. Maká naplno na tom, co umí a chce dělat - a nedělá co neumí a nechce dělat. Opravdu paní profesorka chtěla dát přínosnou kritiku objektu svého bádání? Opravdu chtěla učit své žáky a ne před nimi exhibovat? Opravdu jí šlo o nalezení skutečných stereotypů v historické hře a ukázání metody, jak je odhalit a nedopustit jejich vlastní tvorbu? Dan Vávra je (zdá se) šťastně ženatý, vychovává děti, chodí do práce, ve svém věku stále studuje, je oporou týmu, jehož je součástí, nebojí se polemizovat ve veřejném prostoru... to je antihrdina, šovinista, lotr hodný zatracení? Jaké má paní profesorka měřítka na lidi. Podle čeho soudí a škatulkuje? Je opravdu dobrou historičkou? A navíc - kde je trocha vlídnosti, laskavosti, srdce? Vždyť celá její přednáška je jeden nenávistný výkřik za druhým a to občas proloženo sebechválou. Jistá erudice se projevuje pouze tehdy, když cituje dobové anály a jejich autory. Jinak nic. Kdo se jí prosil o ty rafinované invektivy, kdo bažil po urážení autora hry? Je letmý pohled na seznam knih ve hře (určený hráčům, nikoli vývojářům či kritice!!!) podkladem pro závěr, že autor se opírá o Jiráska? Áaaaggggr. To je hrůza. To je epesní diletantství. To je karikatura odbornosti. Za to by měla letět. A nejen za to. Jak lze omluvit skutečnost, že předmět svého výkladu nepodrobila žádné zkoušce? V Obecné škole otec hlavního hrdiny pracuje v elektrárně. A v jedné scéně testuje dlouhou tyčí, zda jsou dráty pod proudem. Dřív, než s nimi začne manipulovat. Tak je to správně, protože pouhý pohled mazáka by ho jednoho dne mohl stát život. Jestli něco má VŠ (i nižší stupně) naučit své absolventy, tak je to zodpovědnost, poctivost, pracovitost, neochotu ke kompromisům. Když bouchl raketoplán kvůli přemrzlému vadnému těsnění, byla NASA varována - neleťte v zimě, je to nebezpečné! Zodpovědnost by se tehdy projevila tak, že by dali stopku i za cenu velkých ztrát a zklamaných fanoušků. Ale nedali a byla z toho tragédie. Zodpovědnost paní profesorky by měla spočívat v tom, že by zodpovědně volila, jestli chce tu přednášku o hře, která ji nezajímá, udělat. Pokud by se rozhodla, že ano, protože je třeba profesionál, tak pak se měla do tématu svého výzkumu ponořit, naučit se hrát, studovat reálie, vytvořit si bohatý poznámkový aparát, referenční zdroje, rejstříky pojmů. Měla prostě odvést dobrou práci. Nedávno jsem byl na křtinách jedné historické knihy od autora z Akademie věd. Na knize o poutníkovi z počátku 14. století pracoval 20 let a celá její polovina (stovky stran) je jenom bibliografie. Takto vypadá pořádná příprava. Pak se dá argumentovat. A je to radost! Kdyby paní Hübnerová nepodlehla stereotypům, možná by jí hodnotový svět a zodpovědnost pana Vávry překvapila. Možná by se mohli vzájemně inspirovat, motivovat, tvořit. A ne dělat zlou krev. V jaké společnosti ta kantorka chce žít? Odpovědí budiž citovaný výrok starořeckého mudrce Aristotela. To, nač chci poukázat závěrem, je onen pohled na poloprázdnou/poloplnou sklenici. Záleží, z jakého úhlu na skutečnost nazíráme a co chceme vidět. Už poloprázdná, ještě poloplná? Chceme motivovat nebo ubírat sil? Chceme tvořit či bořit? Když jsem znovu poslouchal aktéry této smutné taškařice, vzpomněl jsem si na zmiňovaného Francouze, co se jednoho dne nevrátil z hlídkového letu na základnu. Odcituji tu slova, která by mohla paní profesorce napovědět, kde je zakopaný pes. I když člověk nikdy neví: ona v tom asi uvidí kupu šovinistických streotypů: "Poznal jsem totiž, že člověk je zcela podoben citadele. Rozboří zdi, aby dosáhl svobody, ale zbude z něho jen jen stržená a hvězdám otevřená pevnost. A probudí se úzkost z nebytí. Nechť zbuduje svou pravdu na vůni spalovaného révoví či na ovci, kterou je třeba ostříhat. Pravdu je třeba hloubit jako studnu. Rozptýlenému pohledu se ztrácí obraz Boha. A mnohem víc, než cizoložná manželka, otevřená příslibům noci, toho ví o Bohu moudrý člověk, který našel svou celistvost a nezná nic než váhu rouna. Citadelo, zbuduji tě v srdci člověka." Ano, o srdce tu jde. O to, kdo chce bořit a kdo stavět. Odpověď se nabízí sama.

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Tom Tom | 14. 5. 2020 21:14

Paní doktorka ve svojí přednášce lhala, což Dan Vávra ve své odpovědi dokázal řadou citací z dobových zdrojů a vy se někoho takového pokoušíte hájit? To myslíte vážně? Jsem celkem znechucen, že ignorant, který se dopustil takového blábolu, pochází od nás z Písecka. Smažte si to prosím ze svého medailónku a předstírejte, že jste odjinud.

+18
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Boris | 14. 5. 2020 17:04 | reakce na Alc - 14. 5. 2020 3:40

Děkuji za Váš příspěvek. Takto si představuji adekvátní posouzení tématu, a to nikoli na úrovni diskuze, nýbrž na úrovni článku, např. toho od pana Wagnera (resp. úrovni, kterou by jeho článek měl mít, žel, nemá).

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Karlos | 14. 5. 2020 15:30 | reakce na Alc - 14. 5. 2020 3:40

Uff. A teď si vezměte, že pan Wagner vzal za svůj...produkt honorář, kdežto pan "Alc" napsal tohle úplně zdarma. To jsou ty paradoxy.

Trochu na mě padá deprese, když si uvědomím, že pan Alc je zřejmě minulost, kdežto Wagner s Hubnerovou budoucnost.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 14. 5. 2020 14:34 | reakce na Marcel - 13. 5. 2020 8:15

Minimalne white supremacist.
Stydte se.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 14. 5. 2020 14:24

Hlavni prinos tohoto clanku je v tom, ze poodkryva otresny stav ceskeho humanitniho "vzdelani" celkove.

To co predvedla Hubnerova je spicka ledovce.

Soucasne humanitni fakulty se prakticky nelisi od normalizacnich, pouze univerzalniho vinika nahradil "bily heterosexualni muz", namisto puvodniho "burzuje z volstrytu". "Argumentace" a dikce je podobna.
Takovych blabolu jako predvedla Hubnerova tyto instituce generuji 12 do tuctu, akorat to vesmes nikoho nezajima, funguje to na principu samozeru, kdy jeden blaboli, ostatni poslouchaji a pak se kolecko pootoci. Zde se dotcena osoba ohradila, tak to cele vylezlo na povrch, jinak by vse zapadlo do standardni stoky blabolu.
A jak vidime za zapade, bude hur. Tam uz primo jede "deplatforming", to je eufemismus pro cenzuru, kdy hlasy mimo diskurs o "vine bileho muze" (ci jineho povoleneho diskursu) jsou primo zakazany, neni mozno je prezentovat. Obvykle s nejakym zduvodnenim o fasismu, machismu, white supremacismu ci jinem ismu.

A pritom v devatesatkach byla sance, ze se ceske humanitni vzdelavani vzpamatuje.
Ted je z bezne humanitni fakulty day-care center pro mladez, co nevi co uzitecneho by mohla delat, kde do nich lijou blabolive mantry o vine bileho muze apod, ktere nesnesou ani racionalni analyzu selskym rozumem.
Jednim z duvodu je i obrovska inflace humanitniho vzdelani, toto generuje tak obri kvanta absolventu, kteri absolutne nemaji sanci se nekde v oboru uplatnit.
A tak standardnim vystupem fakulty je bud clovek, co pak dal na te same fakulte uci, nebo nastoupi nekde jako urednik na misto, kde je potreba vysokoskolsky titul.

+29
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ach Bože | 14. 5. 2020 12:27 | reakce na Ken - 12. 5. 2020 15:05

Tady někdo vůbe ale vůbec nepochopil o čem ten celý článek je, tak hlavně že si zase kopnete do "sluníček", už tu chybí jen aktuální univerzální "zlosini" sociálních sítí, pánové Hřib, Novotný a Kolář. Vy "měsíčku" :/

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lukáš Z. | 14. 5. 2020 12:08 | reakce na Alc - 14. 5. 2020 3:40

Pravděpodobně nejlepší příspěvek v celé diskusi.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Alc | 14. 5. 2020 3:40 | reakce na Dan Vávra - 14. 5. 2020 0:35

Celá diskuze včetně invektiv je - dle mého mínění - panoptikální a článek, žel Bohu, nekonzistentní pelmel. Sleduji celou kauzu jak z osobního zájmu, tak profesního hlediska. A asi je načase, abych se podělil o několik svých postřehů. Třeba něčemu pomohou.

Předem: vývojem her jsem se vždycky chtěl profesionálně zabývat a kupodivu jsem tak i činil. Dokonce jsem D. V. osobně potkal, ale nijak jsem tehdy nevystoupil z řady, takže to nehraje žádnou roli pro to, co chci sdělit. On mě nezná. Kdesi na netu je i moje vystoupení na pradávném GDS... Nicméně, hru jsem si na dobu pandemie pořídil a poctivě hraji. Testuji všemožné vychytávky, technologické metody, scénáristická řešení, AI atd. Leta se věnuji popularizaci historických témat, takže - jednoznačně - z pozice neakademika a čistě subjektivně - posuzuji i tuto stránku věci. Mimochodem, Zikmunda Wintera mám hodně rád. Jeho dílo je fenomenální a na svou dobu naprosto revoluční. I jeho dalších dvou kolegů, se kterými si kdysi rozdělil práci... Nedávno jsem zpracovával jednu historickou osobnost a např. její identita je v každé z jeho knih jiná (jednou je ten císař básníků veden pod německým jménem, jedno pod českým, jindy pod latinským,,,) Takže kritik, kdyby o to stál, by i na takovém pardálovi našel much, jež by se, vytrženy z kontextu, krásně vyjímaly.

Pečlivě jsem shlédl video z přednášky vysokoškolské učitelky a zcela při smyslech konstatuji, že se jedná o neuvěřitelně nekorektní (Ach, pane Eisnere, ta Bitva na Bílé hoře nám ten jazyk kouzelně zdeformovala, ty dvojité zápory jsou feministická lahoda! - pro neznalé doporučuji Chrám a tvrz), eticky naprosto závadnou, neseriózní, lživou a hrubě urážející (Daniela Vávru doslova dehonestující) tragédii. Manželka je kulturní historička a nejen od ní mám určitou představu, jak to v této oblasti humanitního vzdělávaní vypadalo a vypadá (všichni Bůžkové a Čornejové jí učili...). Nicméně, to jak nepodloženě, pokřiveně, amatérsky a mj. afektovaně ta paní za svoji vysokoškolskou výplatu nasazuje autorovy počítačové hry psí hlavu je nejen zarážející, ale je to doslova epicky trapné. Mimo několika informací o králi Václavovi a několika historických miniodbočkách nesděluje během svého emocemi prodchnutého řečnění (přednáška to vůbec není) prakticky žádná relevantní fakta. Tedy vedle stručných teoretických frází z úvodu skript a nekonzistentního blábolení o diskurzu dějin a objektivitě badatelů. Osobně s badateli z AV ČR pracuji (a řadou dalších autorit ze světa) a představu o objektivitě a profesní skromnosti mám prostě jinou než ta paní. Navíc představa, že se má vš. kantor před žáky navážet do nepřítomných kolegů mi přijde podlá a hodno stržení prémií. Nevím, co by dělala, kdyby mezi nimi byl i nějaký blízký příbuzný pranýřovaných obětí!

Ještě, než opustím téma samotné přednášky, pozastavím se nad tím křečovitým feminismem. To, že dotyčná dáma nehrála hru je tristní a můj žák/student (dodávám, že neučím ve školství) by za takovýto výkon na místě končil i kdyby to byl jeho referát během úvodního setkání. Samotná hra přibližuje historickou dobu a v ní - jako v každé -, světe div se, byli přítomní jak dobráci, tak bídáci, pomatenci či zoufalci. Překupníci, mlynáři, lazebnice, mordýři a lapkové, oddané a věrné manželky, cyničtí mocipáni - to vše jsou běžné role tehdejší i dnešní doby, jen forma a technologické prostředky se jim spolu se vzhledem a v duchu pokroku mění. O čem jiném by měla být hra, než o nich? Dnešní technologie umožňují vetknout do NPC barvitý charakter, každému svébytnou identitu, model chování, sociální zařazení... To se může jevit jako samozřejmé, ale ve skutečnosti vůbec není. Vytvořit psychologické profily, racionálně zjednodušené psychologické mapy, způsoby verbální i nonverbální komunikace, sociální mapy s dynamickou proměnnou charakteristikou - to už samo o sobě je ohromný výkon. Technologický pokrok v této oblasti, tak jak jej učinil Dan Vávra se svými kolegy, je impozantní (jejich editory, scénáristické pomůcky etc.) a doslova si říká o zapracování do vzdělávací aplikace modelující chování různých osob v různých situacích (např. pro oživování modelů archeologických lokalit - taková simulace života ve zrekonstruovaném městečku by mohla ukázat, že tam musela být ještě jedna pekárna a někde musel přespávat vorař ...). Ostatně, osud českých her a jejich kvalitního a často naprosto inovativního přístupu, se už tímhle směrem nejednou vydal.

Jáma pekel Daniela Vávry věnovaná této kauze, má třaskavý charakter a je přirozenou reakcí na invektivní a nekorektní způsob přednášky dotyčné paní/slečny (zapeklitá čeština). Na hrubý pytel velmi jemná záplata. Uživatel Internetu asi neposoudí, byla-li a případně jaká, další komunikace mezi aktéry dramatu a rovněž, kdo kde mohl a jak vystoupit a proč tak učinil či neučinil. Přesto je z jiných dostupných videí zjevné, že Daniel Vávra bere svou práci vážně a zodpovědně, nezkratkovitě, profesionálně a především poctivě (+ navíc těžce inovativně). A nejen on! I mnozí další kolegové z Warhorse Studia (Rohlíkův text o game designu v prastarém Levelu jsem si celý ručně opsal a dodnes jej mám za jeden z nejlepších popularizačních hodnotově přínosných a navíc obecně přesahových textů, co jsem kdy četl - takže tu není řeč jenom o práci Daniela Vávry, ale i spousty dalších profesionálů). Vytvářet produkty pro tak složité médium, jako je interaktivní hra, je velmi komplikované. Psát scénář (a vše další) do otevřeného světa - uff! Simulovat starověký život - od brnění, po tvar sudů, architekturu lávek a polozapuštěných obydlí, dolů na stříbro, krytin střech, barvy vosku svící, přítomnou heraldiku, zvukové kulisy, středověkou krajinu (meze, četnost, velikost a rozlohu polí...), tehdejší módní styly, jazyková specifika, systém reputace... to není vůbec triviální. nota bene snadno sladitelné do harmonického a navíc zábavného a ještě navrch komerčně výnosného celku. Všichni tvůrci hry si za svůj počin zaslouží respekt a Vávra každý šroubek na jeho Jaguáru. A také seriózní diskuzi o dané době, o hře a možnostech moderní interaktivní zábavy pro výuku soudobé "gaučové" mládeže. Na pedagogické fakultě by jeho hra měla být metodicky prostudována a dostat se do škol podobně jako MineCraft Education Verze (což je chválihodný počin Gatesova molochu a Dan Vávra tuto hru přitom zrovna nemusí...). Moderní technologická doba plodí zcela jiné sociální vazby, komunikační mechanismy, hodnotové žebříčky. I vysokoškolští kantoři by měli reflektovat současnost a jít s dobou. Ostatně,, "korona" dění a chaotické školství je nutí. Vždyť i mistr Hus byl jejich dávným kolegou a na proměny doby reagoval. Zmiňovaný Winter popisuje v knize o školách, kterak páni mistři měli v době předbělohorské problém s pitím a studenti kradli knihy, aby je prodávali v nedalekém Židovském městě (za což je pověsili). Školství každé epochy mělo potřebu vzorů a mravních hrdinů, svých "Vyšších principů", svých hrdinů, že pane Carlyle (řeč je o Thomasovi Carlylovi a jeho sérii přednášek o hrdinech z r. 1840)! Práce Daniela Vávry a jeho týmu si tyto ambice nenárokuje. Svého hrdinu nezbožšťuje. Ani žádnou z dalších postav. Ba naopak, snaží se (a vůbec by nemusela) každý NPC charakter vykreslit v různých situacích a přistihnout je jak tehdy, když "páchá dobro", tak i tehdy, když páchá něco jiného. Podívejme se touto optikou na televizní produkci a suďme stejně přísně scénáristy Růžové zahrady, Gynekologie, Kriminálek Anděl či čehokoliv jiného. Jak trapní bychom asi byli, kdybychom jim -autorů a scénáristům těchto skvostů - měřili nároky paní akademičky! Kde mají brát naše děti hrdiny? Co pro ně děláme každý z nás? Daniel Vávra jim nestaví falešné modly a bohy, ale vede je velmi citlivě k etickým a morálním dilematům (máš špatnou pověst? - tak no těžkou helmu!). Za tímto přístupem je ohromný kus práce. Dvacet let se zabývám etikou ve hrách a na síti. Dvacet let marně vyhlížím etickou a přitom zábavnou hru, co má drajv a nekrčí se kdesi v koutě. A tahle hra ji má. Neměli by slovutní profesoři a jejich kolegyně (ach, ten gender) diskutovat spíš o těchto tématech, než feministicky rozpitvávat náhodně vygenerované scény ze hry? Anebo autentičnost - proč vzdělaná paní nepoučila dychtivé studenty o reáliích tamní doby, neprobrala počet obručí na typickém sudu, tvary šibenic, běžnou šířku polic v tehdejších krámech, věrohodnost rekonstrukcí dobových budov (Sázavský klášter si o to doslova říká) atp.? Kde je snaha o zvednutí hozené rukavice a chuť se zájmem, otevřeně a fundovaně diskutovat? Copak je arogantní výsměch hoden seriózního následování? Srážení nepřítomného oponenta či kolegy před studenty, ke kterým promlouvám z pozice autority - co to je za komunikační, etický, mentální a především pedagogický level?

A když se dotčený, zurážený a poplivaný tvůrce hry ozve, je jeho reakce zasazena do kontextu polemiky a snahy "objektivně měřit všem stejným metrem" tak, že - do extrému pro příměr umocněno - "na bídákovi najdu něco dobrého a na oběti něco špatného"? Vždyť to hloupé relativizování dál sype sůl do ran a omlouvá absenci charakteru. Copak není nad slunce jasné, že motivem Daniela Vávry bylo při tvorbě jeho hry udělat pořádnou hru podle vlastních představ a zkusit být autentický, jak jen to žánr, platforma a zákony game designu dovolí, kdežto motivem oné vysokoškolské pedagožky vymezit se vůči něčemu, čím pohrdá a tudíž si to ani nenastuduje? Chtěli byste být operováni doktory s přístupem tvůrců pana Vávry nebo paní kantorky? Komu byste svěřili svůj život? Já bych měl jasno. Proč autor tohoto článku, u kterého diskutujeme, vede polemiku a vypráví v kontextu výše uvedeného sporu o politice v Maďarsku? Jakou souvislost to má s dílem pana Vávry a přednáškou té dámy? Je skvělé, že tento časopis existuje a je dobře, že si všímá i tohoto pro dobu signifikantního sporu dvou světů - poctivého dříče s tvůrčím duchem a ostudy vysokého školství. Téma tak silné! Tak emocionální! Tak tragikomické a zoufale smutné! A tak mediálně nevytěžené!

A závěrem - já mám ve sporu jasno. Mám v mnohém jiné názory, než Dan Vávra, ale ohromně si cením jeho otevřenosti, záběru, poctivosti, upřímnosti, nasazení, inovativnosti, schopnosti pragmaticky dotahovat věci do konce a pak si za nimi stát. A moc bych si přál, abych tohle mohl říci i o paní pedagožce či autorovi tohoto článku. Moc rád bych si se všemi třemi sedl k jednomu stolu a dal moderovanou diskuzi na téma roli her v soudobé společnosti nebo roli historie ve hrách. A možná že tak cestou svého Institutu i učiním a dotyčné oslovím. Každopádně, kopat studnu, aby jiní mohli pít, si zaslouží respekt! A Daniel Vávra má právo na to, dát si na svůj výtvor svoji pečeť a hájit si jej slovem, činy, s právníkem i emocemi. A to právo má i paní pedagožka či autor tohoto článku. A fontibus ad pontes!

+42
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Dan Vávra | 14. 5. 2020 0:35 | reakce na Gabriel Pleska - 13. 5. 2020 18:16

Schválně o vás napíšu článek, že jste paranoidní kokot jako váš kolega o mě. Celý si to vymyslím jako on. Uvidím jak na mě budete potom milej.

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Zobrazit další