Když je člověk na vysoké škole, jsou prázdniny časem nekonečných možností. Festivaly, cestování, brigády… Studentům se ale nabízejí také různé stáže, kde se každý může naučit něco navíc a zlepšit svoje šance na budoucí uplatnění v oboru. „Beru to tak, že teď mám čas a prostor se věnovat sama sobě, takže se můžu vzdělávat, jak zrovna chci a potřebuju,“ říká Eliška, která letos v červenci strávila tři týdny v brněnské pobočce IT společnosti ANECT.
Představte si, že na zelené louce otevíráte a budujete firmu. Jaké vybavení pro ni budete potřebovat? Která zařízení vyberete, jak je navzájem propojíte a jak zařídíte, aby byla vaše data v bezpečí? Nad tímto zadáním pracovala tři týdny šestice studentů a studentek IT a technických oborů na vysokých školách v Brně. Prostor a know-how svých zaměstnanců jim poskytla tamní pobočka technologické společnosti ANECT. Mezi účastníky byla i Eliška, která studuje kyberbezpečnost na VUT v Brně, a Anna, studentka oboru Administrace informačních systému na Mendelově univerzitě tamtéž.
„Já jsem vždycky tíhla spíš k přírodním vědám a matematice, takže když jsem se po maturitě měla rozhodnout, kam jít dál na školu, IT obor byl pro mě celkem jasná volba,“ říká Eliška, která v tomto školním roce zakončí svá bakalářská studia. „Říkala jsem si, že kyberbezpečnost bude do budoucna velké téma, a zatím to tak i vypadá. Studium mě hodně baví.“ Anna měla cestu do IT složitější – její rodina si pro ni představovala spíš kariéru v oblasti práva: „Máma pak ale někde narazila na kurz IT pro studenty humanitního zaměření a přihlásila mě tam. Lektorka ve mně nejspíš viděla potenciál, takže mi doporučila, abych se tímto směrem vzdělávala i dál. Začala jsem tedy navštěvovat různé kurzy programování a podobně. Nakonec jsem si vybrala Mendelovu univerzitu a IT obor.“
Obě studentky se o stáži dozvěděly přes kariérní dny, které pořádá jejich škola. Sepsaly svoje CV, poslaly ho do výběrového řízení a prošly pohovorem a testem, který ověřil úroveň jejich technických znalostí. „Měla jsem radost, že mě přijali,“ říká Eliška. „Je to pro mě úplně první zkušenost z reálného IT prostředí a vlastně i první pracovní zkušenost vůbec.“ „A navíc placená, což jsme tedy zjistily až při pohovoru,“ doplňuje Anna.
Šestice studentů se tedy sešla hned na začátku letních prázdnin v prostorách brněnské pobočky ANECT, kde je čekaly praktické úkoly týmové i individuální. „Náš program cílí na aplikování školních znalostí do praxe. Každý den si studenti budovali své vlastní firemní IT. Na začátku dostali k dispozici kabel do internetu, pevné IP adresy, různý hardware, doménové jméno své virtuální firmy,“ popisuje Pavel Prát, který ve firmě pracuje na pozici Head of Operations Management a byl také zodpovědný za obsahovou náplň a průběh studentské stáže. „Každým dnem si budovali nějakou část svého firemního vybavení. Síť, WiFi, datacentrum, serverové a doménové služby, poštovní služby, webovou infrastrukturu… Nad infrastrukturou si vybudovali monitoring a bezpečnostní monitoring. Vyzkoušeli si udělat penetrační testy a zjištěné bezpečnostní slabiny následně odstraňovat. Bylo toho opravdu hodně a veškeré úkoly vycházely z reálných situací v praxi.“
To, že na sebe úlohy logicky navazovaly, oceňují i stážistky Eliška s Annou. Během studia se totiž s podobným přístupem nesetkávají. „Ve škole máte pravidelná praktická cvičení, ale ta jsou koncipována jinak,“ vysvětluje Eliška. „Přijdete k zařízení v základním nastavení, dostanete zadaný nějaký úkol, a když ho vyřešíte, zařízení se zase zresetují a příště pracujete zase na něčem jiném. Chybí návaznost kroků a nevidíte, jak jedno řešení dokáže ovlivnit jiné a jak vyladit funkčnost celého systému. Musíte také pracovat s tím, co má škola k dispozici. Pro mě tudíž bylo velmi zajímavé, že jsme mohli vybírat z několika různých variant někdy i dost drahých zařízení. Naučili jsme se tak posuzovat pro a proti různých řešení.“
„Potěšilo mě, že jsme dostali velkou důvěru mentorů, kteří nám nechali volné ruce a umožnili nám i dělat různé chyby a pak je napravovat,“ míní Anna, která si ze stáže do praxe odnese nejméně jeden velký aha moment: „Překvapilo mě, že ačkoliv si můžete pořídit různá sofistikovaná zařízení a pohrát si s jejich nastavením, v reálném životě se cílí na jednoduchost a uživatelskou přívětivost celého řešení. Ale dává to smysl, technologie totiž obsluhují a udržují i lidé, kteří často nemusejí být seniorními odborníky v oboru, a tak je lepší, když systém není příliš složitý a nákladný na provoz.“
Ryze česká technologická firma, která už 30 let poskytuje služby v oblasti ICT. Její hlavní doménou je kybernetická bezpečnost a moderní infrastruktura. Služby dodává velkým společnostem i menším progresivním firmám. V týmu je přes 160 lidí a sídlí v Praze, Brně a Ostravě. Tým je hodně diverzifikovaný, což pomáhá sdílení zkušeností mezi ostřílenými profesionály a nováčky. Firemní kultura staví na čtyřech základních hodnotách: úspěch zákazníka, jeden tým, otevřená komunikace, nápady a inovace.
Zatímco studenty někdy překvapilo, jak komplexní situace je potřeba v praxi řešit, mentorský tým byl zase chvílemi zaskočen tím, kolik už toho účastníci a účastnice stáže umějí ze školy. „Za mentory musím říci, že nás překvapili svými vědomostmi, chutí a rychlostí při řešení úkolů, které měli plnit. Sešli se nám tu mladí lidé z různých oblasti IT, s různými znalostmi. Na každém z nich bylo ale vidět, že ho obor, který si vybral, opravdu baví a naplňuje,“ míní Pavel Prát. V čem by podle něj měli studenti přidat? „Spíš bych řekl, že by měli někdy trochu brzdit a přemýšlet, než něco udělají,“ usmívá se mentor a garant obsahu stáže. „Někdy chtějí všechno řešit rychle a ta rychlost se pak stává generátorem zbytečných chyb, které by je pak v reálném životě mohly vyjít draho.“
Kromě tvrdých dovedností a znalostí dává takto koncipovaná stáž budoucím „ajťákům“ i příležitost si zlepšit svoje soft skills, věří personální ředitelka společnosti ANECT Petra Marzini: „Studenti jsou rozděleni do dvou týmů a musí se naučit komunikovat – tedy si naslouchat, neprosazovat jen to svoje řešení, dávat a přijímat feedback. Musí si umět rozdělit práci v týmu a táhnout za jeden provaz, protože jestli se jim úkol podaří splnit, to záleží na společné práci a souhře všech.“ Jak zdůrazňuje Petra Marzini, právě komunikace přitom bývá slabou stránkou (nejen) mladých IT specialistů a specialistek. Ve školách se klade důraz na odborné znalosti, nicméně běžnou součástí reálné praxe jsou potom třeba jednání s klienty, kterým je potřeba umět leccos vysvětlit – a přitom být připraven na zpětnou vazbu a nebrat se příliš vážně.
A co z letní stáže pro studenty může vytěžit samotná pořádající firma? Podle Petry Marzini si tímto způsobem firma vyhlíží a získává potenciální zaměstnance: „Podporujeme značku a povědomí o ANECTu nejen jako profi firmě ve svém oboru, ale také firmě, kde jsou fajn lidi nastavení sdílet svoje zkušenosti. Chceme studenty seznámit s firemní kulturou, ukázat jim oblasti, kterým se u nás mohou profesně věnovat, a těm šikovným pak nabídnout možnost dlouhodobé spolupráce a postupně si z nich vychovávat své nástupce. I když je to běh na delší trať bez záruky, věříme, že se nám tato investice v podobě vložené energie a času našich mentorů vrátí.“ Anna s Eliškou by rády ještě před nástupem do práce získaly obdobné zkušenosti z několika dalších firem. Firma ANECT každopádně už nyní plánuje další ročník stáže a těší se na spolupráci se dvěma vybranými studenty z letošního ročníku.
Článek vznikl ve spolupráci se společností ANECT.