konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Jak využít prázdninová dobrodružství

Vojtovi je osm a chodí do třetí třídy. Prázdniny si užívá naplno - s tátou vyrobil luk, s mámou sbíral borůvky a pekl koláč, babičce chodil nakupovat a s dědou zvládli celodenní výlet. S trochou nadsázky lze říct, že se během dvou měsíců prázdninových dobrodružství naučil víc pro život nezbytných poznatků a dovedností než za celý rok ve škole.

I když mají děti dvouměsíční odpočinek od školních lavic, jejich vzdělávání se tím nepřerušuje, ani nekončí. Jen se učí trochu jiným způsobem - cestováním, objevováním nových míst, navazováním kontaktů a získáváním nových zkušeností. Koneckonců i výzkumy hovoří o tom, že nejefektivnější učení je takové, kdy ani dotyčný nemá pocit, že se učí. Tedy učení přirozené a nenásilné.

A uvážíme-li, jaké znalosti a dovednosti požadují zaměstnavatelé, jsou to právě prázdninová dobrodružství, ve kterých děti získávají kompetence důležité pro pozdější kariéru: rozhodovací a řídící schopnosti, kreativní řešení problémů, analytické myšlení, dovednost pracovat podle instrukcí.

V drobných dětských dobrodružstvích jsou základy všech těchto dovedností:

  • uvařit podle návodu je prvním krokem k dovednosti následovat složité výrobní postupy a mechanismy,
  • vyřešit v obchodě, co koupit jako náhradu za potravinu, kterou nemají, podporuje dovednost kreativního řešení problémů,
  • a i obyčejné sbírání borůvek formuje charakterové vlastnosti a posiluje schopnost vytrvání u náročného úkolu.

Nenápadné učení

Prázdniny jsou také ideálním časem, kdy si školáci mohou v praxi vyzkoušet to, co se naučili během školního roku. Vedením prázdninového deníku si nenásilně procvičí gramatiku i sloh, nakupováním počty i schopnost hospodařit s penězi. Není třeba učebnice přírodopisu, stačí si vyrazit na houby, na ryby nebo nasbírat bylinky a uvařit si z nich čaj. Místo dějepisu zafungují vzpomínky babičky a dědy, "jak to bývalo dřív", posezení u táboráku je skvělou prázdninovou hudební výchovou. Výtvarná výchova může proběhnout se čtvrtkou a pastelkami v plenéru, pravopis procvičíme psaním pohledů z výletu.

Zdravá nuda

Ještě v jedné věci jsou prázdniny nesmírně užitečné. Jsou obdobím nestrukturovaného času, který mohou děti využít k tomu, v čem se chtějí samy od sebe rozvíjet. Že se toho nejvíc naučí ve chvíli, kdy se věnují činnosti, kterou mají nejraději, je známá věc. Ani bezcílné bloumání doprovázené povzdechy "já se nudím" není ztraceným časem. Právě v těch momentech má dítě možnost si uvědomit, co ho skutečně zajímá.

A jak se obrnit proti vzdechům "já se nudím"? Třeba tak, že si rodiče na začátku prázdnin se svými dětmi sednou a společně sepíší seznam toho, co by je o prázdninách zajímalo. Mohou to být úplně obyčejné věci jako čtení, hraní karet nebo jízda na kole, ale i složitější činnosti jako uvařit slavnostní večeři pro celou rodinu nebo dát s kamarády dohromady divadelní představení. Při výše zmíněném povzdechu stačí dítě odkázat na seznam.

 

 

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s