nové číslo Heroine právě v prodeji

Venkovskou školu nic nepřekvapí. Šikana, vandalismus, záškoláctví, drogy? Máme krizový plán

Když se věci neřeší, může se z menšího školního problému stát velká školní krize. Aby se to nestalo u nich, Jitka Peroutková ze základní školy v Jankově ve středních Čechách připravila spolu s kolegy krizový plán. Krok za krokem řeší postup při šikaně, záškoláctví, vandalismu, pití alkoholu nebo užívání drog ve škole. A plán visí na webu školy. Opisování povoleno.

Ministerstvo školství připravuje takzvané metodické pokyny na různá témata. Mnohé obsahují i dobré rady. Třeba: když řešíte šikanu, rozhodně nekonfrontujte oběť s agresory… Na základní škole v Jankově vzali ministerské pokyny, které se týkají možných problémů, a sesypali je do krizového plánu. Například k záškoláctví: „V našem krizovém plánu si třeba učitel hned může ověřit, při kolika hodinách absence to ještě řeší škola, a kdy už OSPOD (Orgán sociálně právní ochrany dětí),“ říká Jitka Peroutková.

Co říká plán o šikaně?

Hezky krok za krokem je ošetřeno, co dělat v případě šikany.  Plán má postup pro situaci A - ještě zvládnutelnou vlastními školními silami - a pro situaci B, kdy je již třeba přivolat pomoc zvenčí.

V situaci A škola postupuje zhruba takto: provede rozhovory se všemi, kteří k tomu mají co říct, v pořadí oběť, svědci, agresoři. Jak již bylo řečeno, rozhodně ale nekonfrontuje oběti šikany s agresory, které případně i oddělí od zbytku kolektivu, aby neovlivňovali svědky. Dále škola oběti šikany zaručí ochranu a vezme si do parády agresory – tedy provede rozhovory i s nimi. Vše sepíše do protokolu a vyvodí důsledky v souladu s pravidly pro udílení výchovných opatření.

„Šikanu řešíme, než se rozhoří,“ říká Jitka Peroutková. „Jsme malá škola o 150 dětech, všichni se tu v Jankově známe a většinou si rychle všimneme, když se něco děje, když nějaké dítě změní chování. Myslím, že větší problém je to na velkých, anonymnějších školách.“

Kdo je to preventista?

Jankovská škola postupně plán rozšiřuje o další a další problémové oblasti. „Chceme být na ně připraveni a mít po ruce praktický nástroj, jak postupovat,“ říká Jitka Peroutková, která ne náhodou zastává ve škole funkci preventistky neboli osoby, která pracuje na tom, aby škola rizikovým situacím předcházela nebo je uměla řešit v zárodku, a když už se požár rozvine, tak ho aspoň hasit šikovně. Korektně, citlivě a spravedlivě. Na školního preventistu se může obrátit každý žák nebo rodič právě v případě podezření na šikanu nebo jiné rizikové chování ve škole. Preventista také připravuje programy, které tyto jevy pomáhají minimalizovat – organizuje vzdělávání žáků i učitelů a někdy na ně také hledá finanční zdroje, granty.

Krizový plán se hodí každé škole. Přesto zatím vůbec není běžné, když si ho nějaká pořídí. Natož aby ho dala na web jako veřejný dokument, kde si každý může přečíst, jak škola slibuje, že bude postupovat, a pak i zkontrolovat, zda to dělá. Takhle předem nastavená pravidla snižují mimo jiné i riziko konfliktu mezi školou a rodiči.

Pro rodiče místní i vzdálené je tedy užitečné aspoň do plánu nakouknout. Opisování je nejen povoleno, je vítáno.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s