konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Jan Kršňák: Co vidí miliony dětí na Minecraftu? Dává jim moc, kterou v reálném světě nemají

13. červenec 2018

Děti jsou v naší společnosti poměrně bezmocnými bytostmi. Neustále slýchají, že něco nesmí, nedokáží nebo se to nedá. Hra Minecraft je úplný opak: může se v ní úplně všechno.

Děti si v ní mohou dělat, co chtějí a nikdo jim do toho nemluví. Samozřejmě i tady jsou pravidla a hranice, ale dá se s nimi hrát. Děti mohou létat nebo nechat vodu volně viset ve vzduchu. Setkávají se s divnými bytostmi, z nichž mohou těžit zvláštní materiály. Smí rozestavět hrad o tisíci věžích a když je čas jít spát, nemusí uklízet koberec plný poházených stavebních dílů. Den a noc se tu vystřídají za dvacet minut. Minecraft nikde nekončí. Když se dostanete do „Endu“ a zabijete místního draka, hra sice může skončit, ale také nemusí. Je na dítěti, jak se rozhodne. Minecraftt je hra žánru „openworld“ neboli svobodný svět.

Když se děti ocitnou v prostředí, kde se cítí dobře, učí se. Potřebují se toho naučit hodně a nemohou si dovolit ztrácet čas. V Minecraftu se cítí svobodně a bezpečně, i když na ně zrovna útočí stádo zombie. Vše tu závisí jen na nich, na jejich představivosti, pozornosti a kreativitě. A na času, který jim rodiče dají.

Když se děti ocitnou v prostředí, kde se cítí dobře, učí se. V Minecraftu se cítí svobodně a bezpečně, vše tu závisí jen na nich, na jejich představivosti, pozornosti a kreativitě.

Jenže rodičům se svět Minecraftu příliš nelíbí. Nechápou jeho čtvercovitou grafiku. Přitom vývojová psychologie ví, že do určitého věku děti přitahují oblé tvary. Teprve později nastává období odhalování zákonitosti hran, čtverců a kostek. Možná právě to je hlavním důvodem, proč je Minecraft nejdůležitější stavebnicí dnešní generace. Lego už není to, co bývalo. Neumožňuje měnit charakter materiálů, neumí porušit gravitaci a taky s vámi nebojuje. Minecraft je mnohem interaktivnější a bohatší, ale především mnohem více odpovídá realitě, do níž děti vrůstají. Žijeme ve čtvercovité společnosti. Myslíme v krychlích. Plánujeme po kvadrálech. Děti to cítí a potřebují se tu naučit žít.

Minecraft podporuje analytické myšlení a inženýrskou představivost. Rozvíjí chuť spolupracovat, zvyšuje komunikační kompetence a rozšiřuje znalosti angličtiny. Podobně jako další počítačové hry vydatně zlepšuje orientaci v prostoru. Každé dítě si z něj může doslova postavit svůj vlastní svět. S tajnými chodbami a branami do jiných dimenzí. Minecraft děti neskutečně baví, ale rozmanitost jeho možností z něj dělá také ideální edukativní prostředí. Však už byla vyvinuta takzvaná „vzdělávací edice“ určená do škol.

V Minecraftu děti objevují zodpovědnost, opatrnost či trpělivost, která je k výkonu moci zcela nezbytná.

Když se děti učí stavět svět, učí se mít moc. Pronikají do jejích zákonitostí, objevují zodpovědnost, opatrnost či trpělivost, která je k výkonu moci zcela nezbytná. Rozhodnout se, že zničím něco, co jsem měsíc budoval, vyžaduje velkou dávku sebevědomí. Minecraft je svět, kde se lze učit mít moc beze strachu z chyb. Minecraft je bezpečná krajina, kde se dají plnit sny. Je důležité umět dělat věci po svém.

Až vaše dítě bude zase sedět u Minecraftu, posaďte se k němu a dívejte se. Ptejte se. Buďte zvědaví. Děti mají rády, když se zajímáte o jejich hry. Rády vám vysvětlí, co je to "End" i kdo jsou "Endermani" a dají vám nahlédnout, jaké to je mít moc zahrávat si se světem.

Tohle video vám hru Minecraft stručně představí:

https://www.youtube.com/watch?v=gU9HH5DkpNE&t=304s

Jan Kršňák vystudoval filmovou vědu na FF UK, píše o médiích, dětech a rodičích a věnuje se intuitivní pedagogice. Založil a provozuje stránku digideti.cz, vyšla mu kniha rozhovorů se zakladateli inovativních škol.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s